Författare Ämne: Går guldpriset upp eller är det fiat som går ner?  (läst 2911 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2102
  • Affärsomdömen: 50
Går guldpriset upp eller är det fiat som går ner?
« skrivet: söndag 02, februari 2025, 20:44:40 »
I guldpristråden så påpekade Stacker att det inte är guldpriset som går upp utan köpkraften för fiat som går ner. Har han rätt? Tja, på riktigt lång sikt så finns det absolut en tydlig koppling. Men hur är det på kort och medellång sikt?

Kort sikt (1 år): den 27/12 2023 var spot 664kr/g och den 18/12 2024 var det 931kr/g. Det tycker jag ser ut som en ökning på 40% på ett år (givetvis inte vilket år som helt, utan ett spektakulärt år, men ändå). Enligt SCB steg KPI under 2024 med ca 5.7%.

Stor skillnad.

Medellång sikt (drygt 10 år): den 29/1 2014 köpte jag en sov för 262kr/g (+lite premie). Exakt 11 år senare är guldpriset som vi alla vet ca 1000kr/g. Det innebär en ökning med 281% på 11 år.

Som jämförelse ha KPI (FWIW) ökat med ca 33.1% under samma tid. KPIF har ökat ca 30%, HIKP (ett europeiskt inflationsmått) har ökat ca 32% och bostadsprisindex ca 70%.

Stor skillnad.

Nu invänder givetvis vän av ordning att august har fuskat, eftersom han har plockat körsbär (cherry-picking is a thing). Absolut, visst har jag det. Men det är exakt det som är min poäng: att guldprisets uppgång går i takt med urholkning av fiat sett över ett antal decennier är sant, men det betyder inte att de går i takt hela tiden. Det är ju precis det som är det underliggande skälet att investera i PM.

Sedan finns det en annan invändning man ofta hör ”du vill inte leva i en värld där guldpriset nått XXX SEK/g eller USD/oz!”. Det outtalade påståendet är att ”om guldet går upp t ex 100% så går allting åt h/e på sju sätt samtidigt”.

Även detta bör man ta med stor skepsis. Som vi just såg har ju guldpriset gått upp betydligt mer än 100% de senaste tio åren, och såvitt jag kan se så finns världen kvar. Visst, en massa saker har blivit sämre, krig och konflikt, covid, generellt sett har alla politiker blivit mer korkade än för 10 år sedan (även om det i vissa fall är imponerande att lyckas med en sådan sak). Men är detta pga guldpriset? Givetvis inte.

Antag nu att guldpriset dubblade igen, som ett rent tankeexperiment. Skulle det innebära att världen gick åt h/e denna gång? Skulle inte tro det. Hur kul vi än tycker att det är med gul metall så är det inte den gula metallen som reglerar världsekonomin nuförtiden. Guldet kan säkert gå upp mer än så utan att effekten blir mer än en gäspning från politikerna (se uttalande från chefen för BOE i förra veckan). Enda effekten skulle bli att aningen mer kapital skulle flytta från börsen till PM. Men om det idag ligger på sådär 1% (EN procent!) så kan det givetvis öka 2-3-4-5x utan att det blir någon märkbar effekt på världsekonomin i övrigt.

Så jag är för ett ökande guldpris i ett antal år framåt, det ökar min köpkraft och det är jag allmänt positiv till. För min del får guldpriset (i SEK, USD eller Euro, vilket är de valutor jag mest bryr mig om) gärna dubblas både en och två gånger till. Varför inte ytterligare 281% över de närmaste 10 åren så att vi landar på 3800kr/g 2035. Skulle det inträffa så går jag i pension, oavsett ålder…

Sedan ger det mig ytterligare ett skäl att dricka finsprit på fredagar, och det är jag också positiv till!

august

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 450
  • Affärsomdömen: 39
SV: Går guldpriset upp eller är det fiat som går ner?
« Svar #1 skrivet: söndag 02, februari 2025, 21:47:03 »
I mångt och mycket är det nog så att det är FIAT valutorna som går ner.
Vilket alltså innebär att man skulle vunnit lika mycket i procent genom att köpa någon annan 'tangible asset' istället för guld.

Guldet har dock oerhörda fördelar jämfört med andra 'tangible assets', här är några :
 - Det krävs en liten volym guld för en stor investering. Lagringskostnaden blir därför försumbar.
 - Guld är ingen färskvara, kan inte förstöras genom att lagras under lång tid.
 - Guld är lätt att sälja när den dagen kommer.
 - Guld blir aldrig omodernt, och kan heller inte plötsligt tappa sitt värde p.g.a. att något konkurrerande tillgångsslag blir mer populärt.

Jag har tänkt många gånger på ovanstående punkter relativt att skydda sig mot inflationen.
Vad skulle man kunna köpa istället för guld/silver ?
Jag har aldrig kommit på något....

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 265
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #2 skrivet: söndag 02, februari 2025, 22:44:33 »
På detta svarar jag:

a)

"Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta."
Groucho Marx

b)

“Gold is money. Everything else is credit.”
J.P. Morgan before Congress in 1912

För övrigt är officiella inflationsdata (iaf i västvärlden) bara trams.

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 310
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #3 skrivet: måndag 03, februari 2025, 11:19:44 »
Som jag ser det har vi några frågor vi måste ställa oss innan vi riktigt vet vad priset på guld ska vara.

1.Behövs guldet eller fungerar dollarn vi trycker upp i oändlighet som reservvaluta.

2.Finns guldet? Fort knox har inte blivit inventerat under min livstid och inget stoppar USA,Ryssland,Kina mfl att ljuga om sitt innehav.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #4 skrivet: onsdag 05, februari 2025, 11:16:40 »
Om man vill ha lite inspiration så här när allt är trist och tråkigt och guldpriset bara går upp så rekommenderar jag att lyssna på Palisades Radio från i fredags.

Kevin Wadsworth och Patrick Karim ("northstarbadcharts" på twitter) intervjuas av Tom Bodrovics. Deras tes är att en CRE ("Capital Rotation Event") närmar sig. De har ställt upp ett antal kriterier för att detta skall bekräftas. Nu har samtliga kriterier utom de två sista uppfyllts och för dessa är det nära.

Typiskt uppåttjack för PM-nördar. Hittas på alla vanliga samlingsplatser för poddar.

Inloggad Maestro

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 14
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #5 skrivet: torsdag 20, februari 2025, 16:17:08 »
Guldpriset (sett till världsmarknaden=spot) är statiskt eller stabilt över 1000-tals år, och ändrar sig inte på kort, medel, eller lång sikt. (jmf Mike Maloney)
Priset på en lokal marknad kan fluktuera, och det ser vi som att handlare av mynt tar en premium. Spot fluktuerar dock inte.

Det som ändrar sig är det vi mäter Guldpriset i, dvs svenska kronor, USD, smör, mjölk, fastigheter mm. Så det ger oss enkelt ett mått på inflationen i svenska kronor, USD, smör mm.
Jag är enig med ovanstående kommentar att KPI och CPI inte stämmer, det är statistik, och därmed lögn (jmf Mark Twain). Att guldpriset mätt i kronor eller USD gått upp så mycket beror huvudsakligen på att man kör sedelpressarna i mer eller mindre hög fart (dvs QE). Inte konstigt att vi hade så hög inflation efter Covid19 började, man tryckte ju mer pengar än på länge då.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1992
  • Affärsomdömen: 220
« Svar #6 skrivet: torsdag 20, februari 2025, 19:52:42 »
Svaret är nog ja och ja. Guldpriset har gått upp och fiat har gått ned.

Ett bättre sätt att räkna är med köpkraft. Först då kan man se hur mycket fiat gått ned eller guld gått upp.

Man kan räkna ut sin egen ändring av köpkraft som beror på levnadssätt.
Räkna på vad du använder i ditt liv och hur priset ändrat sig över tid. Gör en lista över vad dina månatliga inköp är.
Mat, bensin, hyra, el, vatten, avlopp, mobil,  abonnemang etc.
Annat som frisör, sjukvård, resor räknas ockdå med.

När man har den listan räkna ut vad det kostar nu och jämför historiska pris vid en annan tid på motsvarande saker.

Detta kan jämföras med hur mycket guld och silver ändrat sig under samma tid.

Då vi sett guld och silver gått upp betydligt det senaste året så kan man nog definitivt säga att de har gått upp betydligt mer än köpkraften räknat än fiat gått ner under senaste året.

Under längre period så kommer troligen tillfälliga upp och nedgångar jämna ut sig.

/H

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #7 skrivet: torsdag 20, februari 2025, 20:07:27 »
Guldpriset (sett till världsmarknaden=spot) är statiskt eller stabilt över 1000-tals år, och ändrar sig inte på kort, medel, eller lång sikt. (jmf Mike Maloney)
Priset på en lokal marknad kan fluktuera, och det ser vi som att handlare av mynt tar en premium. Spot fluktuerar dock inte.

Det står givetvis alla fritt att tycka vad de vill, men att hävda att guldpriset är ”statiskt på kort sikt” och att ”spot flukturerar inte”… är onekligen en ståndpunkt som inte delas av alla.

Jo, jag känner till Mike Maloney. Men utan att veta exakt vilket uttalande av honom du refererar till så misstänker jag att det han menar är att guldpriset inte ändrar sig mätt i guld. Dvs Mike som många andra PM-promotors hävdar ju envist att det är guld som är referensen.

Givetvis fattar jag vad de menar. Men det är samtidigt rätt ointressant för mig, som får lön i fiat och har i princip alla utgifter i fiat, att guldpriset är statiskt i guld.

Och att guldpriset skulle vara statiskt mot någonting annat (t ex USD)… är ju helt enkelt inte sant.

Då återstår ju i princip bara ”statiskt mot penningmängden”. Och det är vi ju överens om. På lång sikt. Att hävda att guld / penningmängd skulle vara statiskt på kort sikt kan jag inte tolka på annat sätt än att man aldrig tittat på grafen.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #8 skrivet: torsdag 20, februari 2025, 20:49:38 »
Ett bättre sätt att räkna är med köpkraft. Först då kan man se hur mycket fiat gått ned eller guld gått upp.
Eftersom det är så besvärligt att räkna på köpkraft är en annan möjlighet att räkna på guldpris (i lokal valuta) relativt den egna bruttolönen. Antagandet då är att man har en löneutveckling som på pappret skall vara bättre än kostnadsökningarna för att hålla familjen igång. Eftersom vi är överens om att KPI mfl inflationsmått aldrig stämmer med verkligheten är nog sanningen snarare att man håller jämna steg med kostnadsökningarna.

Nu har inte min löneutveckling de senaste 11 åren på något sätt varit dålig. Men jämfört med guldprisets 281% under samma tid… har den varit anemisk.

Det är helt enkelt mycket svårare att köpa ett 1oz guldmynt idag jämfört med för tio år sedan (givet att det finansieras från överskottet på lönen vid slutet på månaden). Mycket svårare.

Min slutsats blir att min köpkraft (mätt i guld!) kraftigt har försvagats under denna tid. Och det är vad jag hör från andra också, så det verkar osannolikt att det är en anomali just för mig.

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 310
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #9 skrivet: söndag 23, februari 2025, 13:07:07 »
Eftersom det är så besvärligt att räkna på köpkraft är en annan möjlighet att räkna på guldpris (i lokal valuta) relativt den egna bruttolönen. Antagandet då är att man har en löneutveckling som på pappret skall vara bättre än kostnadsökningarna för att hålla familjen igång. Eftersom vi är överens om att KPI mfl inflationsmått aldrig stämmer med verkligheten är nog sanningen snarare att man håller jämna steg med kostnadsökningarna.

Nu har inte min löneutveckling de senaste 11 åren på något sätt varit dålig. Men jämfört med guldprisets 281% under samma tid… har den varit anemisk.

Det är helt enkelt mycket svårare att köpa ett 1oz guldmynt idag jämfört med för tio år sedan (givet att det finansieras från överskottet på lönen vid slutet på månaden). Mycket svårare.

Min slutsats blir att min köpkraft (mätt i guld!) kraftigt har försvagats under denna tid. Och det är vad jag hör från andra också, så det verkar osannolikt att det är en anomali just för mig.

Jag håller med om detta.
Vi beställer vår mat på McDonalds från en dator och allt blir effektivare.
Att priserna ens går upp istället för ner är helt sjukt men det är den gömda inflationen vi upplever.

Skulle vara intressant att mäta priserna i gram guld t.ex.

Det som håller ihop denna skeva värld tillfälligt är de otroligt billiga energipriserna olja t.ex.
« Senast ändrad: söndag 23, februari 2025, 13:11:02 av gbz »

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 35
« Svar #10 skrivet: torsdag 27, februari 2025, 21:47:24 »

Din köpkraft baseras inte på din totala löneutveckling utan på hur mycket du har kvar när allt är betalt.
Beroende på din lön från början kan det räcka med en betydligt lägre löneökning för att köpa samma mängd guld som innan. Fast det blir väldig svårt att slå 281% och ännu svårare på grund av vår statliga inkomstskatt som slår undan benen.

Jag räknade för skoj skull på en lön på 40k där du har 10k över varje månad. För att istället få 28k över varje månad så behöver man ha en lön på 70k, en ökning om 75%

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

KÖPES: silvermynt 1 ounce år 2016, 2019, 2024 by Hazelblade
Idag kl. 00:16

Ny medlem: Hazelblade by Maestro
Igår kl. 22:18

1 dukat guldmynt säljes by zodiac
Igår kl. 21:31

COMEX leveranser by JL_GBG
Igår kl. 21:04

Köpes: Gultmynt Oscar II, 20 kr by Silvernewb
Igår kl. 20:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Sarek
Igår kl. 17:42

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Silvernewb
Igår kl. 16:23

Smycken utan guldstämpel? by pezon
Igår kl. 10:03

40% silver säljes. by nybba78
onsdag 26, mars 2025, 14:01:59

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by laban77
onsdag 26, mars 2025, 08:44:57

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor!+Lunar 2025 by Fantom
tisdag 25, mars 2025, 16:41:03

Säljes guld 100g Pamp 2015 lunar goat by thgswe
tisdag 25, mars 2025, 09:20:08

Var beställa guld/silver? by Jensan
måndag 24, mars 2025, 15:05:14

KÖPES: 1 ounce silvermynt serien TERRA by Hazelblade
måndag 24, mars 2025, 10:11:40

Person som köper silverskrot på Tradera. by Maestro
söndag 23, mars 2025, 19:42:12