Författare Ämne: Svenska 1000:- kronor som investering.  (läst 30341 gånger)

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 4
Svenska 1000:- kronor som investering.
« Svar #30 skrivet: torsdag 18, augusti 2011, 14:51:36 »
Citat från: Johnny
Har vi någon jurist här? Jag tror (utan att veta) att just Sydafrikanska Krugerrands kan bli svårt för staten att sno...

/J.

Varför? I en fascistisk eller kommunistisk stat är det nog inte svårt att beslagta vad som helst.

Krugerrands är för övrigt det enda guldmynt som redan varit förbjudet i Sverige...

Utloggad Johnny Mellgren

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 21
  • Affärsomdömen: 0
    • http://www.realmoneytracker.com
« Svar #31 skrivet: torsdag 18, augusti 2011, 14:53:28 »
Citat från: mfm
Har vi någon jurist här? Jag tror (utan att veta) att just Sydafrikanska Krugerrands kan bli svårt för staten att sno...

/J.

Varför? I en fascistisk eller kommunistisk stat är det nog inte svårt att beslagta vad som helst.

Krugerrands är för övrigt det enda guldmynt som redan varit förbjudet i Sverige...

Du, det har du väldigt rätt i. /J.

Inloggad MrLibertad

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2047
  • Affärsomdömen: 126
« Svar #32 skrivet: torsdag 18, augusti 2011, 16:52:54 »
Libertaden är \"Legal Tender\" i Mexico, dock inte i den bemärkelsen som vi är vana vid, att mynt har ett nominellt värde.

Libertadens värde räknas helt enkelt ut guld/silver värde i Peso.

Utloggad Johnny Mellgren

• Medlem
  • *
« Svar #33 skrivet: torsdag 18, augusti 2011, 17:04:21 »
MrLibertad: Hmm... jag trodde att det var just det Hugo Salinas-Price vill ändra på, alltså att ta bort det nominella värdet och att staten vid tillfällen höjer peso-värdet i trappsteg... Står det inte ett nominellt belopp på Libertads? Se föreläsningen med honom i länken ovan.

Inloggad MrLibertad

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #34 skrivet: torsdag 18, augusti 2011, 17:09:44 »
Nej, det enda \"Libertad myntet\" som har ett nominellt värde präglat är 50 peso myntet.

Alla andra \"vanliga\" Libertad mynt har inget nominellt värde präglat utan endast myntets vikt, dock så är det ändå legal tender.

Utloggad Johnny Mellgren

• Medlem
  • *
« Svar #35 skrivet: torsdag 18, augusti 2011, 17:39:56 »
Ah! Tack! Men då blir jag lite förvirrad över Salinas-Price. Ges Libertads ut av en privat aktör? Då kanske så att han menar att centralbanken ska ge ut dem enligt hans lagförslag... Intressant.

Inloggad MrLibertad

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #36 skrivet: torsdag 18, augusti 2011, 17:49:03 »
Ah! Tack! Men då blir jag lite förvirrad över Salinas-Price. Ges Libertads ut av en privat aktör? Då kanske så att han menar att centralbanken ska ge ut dem enligt hans lagförslag... Intressant.

Libertaden ges ut av Banco de Mexico.

Läs......:)

\"Hugo Salinas-Price: My plan is to have the Mexican silver ounce monetized, i.e., turned into ready money. It is called the \"Libertad\". This coin would come into circulation in parallel with paper and digital bank money.

People would then have the option of obtaining this coin for their savings – on which no interest would be paid; unlike deposits in banks on which the banks pay interest, people would save these coins even though they pay no interest. This is as it should be: there is no reason for people to expect interest on their savings, if what they are saving is worth saving.\"

Och.......

\"The monetary value of this coin would be slightly higher than its bullion value; the monetary value would not fluctuate according to the price of the silver ounce, but its monetary value would be raised if the bullion price of silver rose and closed in on the monetary value. The Central Bank would give the coin its monetary value, according to a formula in the proposed legislation.

If the price of silver fell to $1 dollars an ounce, the monetary value of the coin would remain where it was last pegged. (But it would still be better money than any paper or digital money in the world!)

On the other hand, if silver should go to $50 dollars an ounce, this coin would remain in circulation, useable as money, because then its monetary value would be about $57 dollars, and stay there until a further rise in the value of bullion silver.

The monetized silver ounce would be an excellent refuge for savings and would attract them irresistibly. You don\'t need a bank account, you don\'t even have to know how to sign your name, to invest your savings in this simple and inflation-proof way.\"

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
« Svar #37 skrivet: torsdag 18, augusti 2011, 19:20:00 »
Citat från: MrLibertad
Nej, det enda \"Libertad myntet\" som har ett nominellt värde präglat är 50 peso myntet.

Hur menar du att 50 pesos är ett \"Libertad-mynt\" men inte 20 pesos, 10 pesos, 5 pesos, 2.5 pesos, 2 pesos osv?

Inloggad MrLibertad

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #38 skrivet: torsdag 18, augusti 2011, 19:44:40 »

Hur menar du att 50 pesos är ett \"Libertad-mynt\" men inte 20 pesos, 10 pesos, 5 pesos, 2.5 pesos, 2 pesos osv?

Dom mynten som har en avbild utav \"Ángel de la Libertad\" kallas av den anledningen Libertadmynt :-)

Hon finns inte avbildad på något utav dom andra Peso mynten ovan.

Dock så är ju 50 peso myntet ett 50 peso mynt, dock med Libertad ängeln avbildad. Vet ej om det finns randskrift på dom mindre mynten men på 50 peso mynten står det LIBERTAD som randskrift.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 788
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #39 skrivet: fredag 19, augusti 2011, 00:06:24 »

Dom mynten som har en avbild utav \"Ángel de la Libertad\" kallas av den anledningen Libertadmynt :-)

Hon finns inte avbildad på något utav dom andra Peso mynten ovan.

Dock så är ju 50 peso myntet ett 50 peso mynt, dock med Libertad ängeln avbildad. Vet ej om det finns randskrift på dom mindre mynten men på 50 peso mynten står det LIBERTAD som randskrift.

Det är ett av de vackraste mynten jag vet. Det ger en rätt härlig känsla att hålla i jämfört med en Krugerand eller Eagle, första gången jag höll i det tror jag att jag upplevde guldfeber. Tur man inte har det hemma...

Utloggad Johnny Mellgren

• Medlem
  • *
« Svar #40 skrivet: fredag 19, augusti 2011, 10:46:32 »
MrLibertad: Hehe. Har som sagt sett Hugo live 2ggr. Det som gör mig förvirrad är att när jag läste ditt inlägg tolkade jag det som att silver-Libertads utan nominellt värde redan är legal tender - och det är som jag förstår det en utav sakerna Hugo vill genomföra. Läser man hans text ovan så står det \"would come into circulation\" och \"would be\", alltså att han vill genomföra det du säger. På GATAs konferens nämndes att lagen kommer upp i kongressen i Mexico nu i höst (sjukt spännande!). Ledsen om jag uttryckte mig förvirrat. :) Med tanke på ditt användarnamn så har du säkert bättre koll på det här en jag. ;) Stor del i hans argumentation är att problemet är det nominella värdet och att han vill ta bort det, att staten via dekret höjer värdet över spot, och göra det till legal tender - det fattar jag, dvs att staten kan höja det nominella värdet, men inte sänka det (och det är ju en skillnad från idag). Alltså: Hugo vill att silver ska vara legal tender (och det är det redan), att Libertadsen ska vara \"in circulation\" (och det är det ju redan?) samt att staten kan höja men inte sänka det \"lagliga\" värdet på mynten (och så är det ännu inte).

SoulCrew: De är så himla fina. Köpte ett sådant silvermynt och gav bort till min granne när han inte köpte mina argument om guld och silver. 4 månader senare frågade han hur man köper mer. :) Det händer något med människor när de håller riktiga pengar i handen första gången.

Verkar för övrigt som att Libertysilver har sålt slut på sina mexikanska mynt...

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
« Svar #41 skrivet: fredag 19, augusti 2011, 11:01:19 »
Det finns flera tveksamheter med idén att Libertad-mynten ska vara giltiga betalningsmedel, som t.ex.

1) .999-mynt, särskilt av guld, är inte lämpade för cirkulation.

2) Att staten ska sätta värdet (enligt någon lista som ändras?), och att man hela tiden måste ha tillgång till denna lista för att veta värdet. Redan idag är det hopplöst i de flesta länder att handla med något annat än de allra vanligaste mynten, även om valören står på myntet.

Det var ju någon som försökte betala med 300kr silvermynt i svenska matbutiker och fick nej exakt överallt fast det är ett giltigt betalningsmedel i Sverige.

Inloggad Frassekatt

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 29
  • Affärsomdömen: 3
SV: Svenska 1000:- kronor som investering.
« Svar #42 skrivet: söndag 04, mars 2018, 17:36:01 »
Hej alla

Innan denna tråd svävade iväg lite så behandlade den svenska 1000 kronors guldmynt, vilket jag har några funderingar kring. Väljer därför att genom  nekromanti återuppliva tråden istället för att starta en ny med samma ämne. Hoppas att det anses vara ok.

Har sett att på Tradera så går dessa mynt för lite drygt 1800 kronor. Om jag räknar spotpriset på 350 kr och finvikten på 5,2 gram så blir det 1820 kronor.

Någon som har en förklaring till varför dessa mynt är så förhållandevis billiga, när tex brittiska Soverigner på Tradera går för bra mycket högre premie (samt dyrare än på tex Tavex)?
Med vänlig hälsning
F

Utloggad Hans Augustsson

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 35
  • Affärsomdömen: 5
SV: Svenska 1000:- kronor som investering.
« Svar #43 skrivet: söndag 04, mars 2018, 18:24:04 »
Hej alla

Innan denna tråd svävade iväg lite så behandlade den svenska 1000 kronors guldmynt, vilket jag har några funderingar kring. Väljer därför att genom  nekromanti återuppliva tråden istället för att starta en ny med samma ämne. Hoppas att det anses vara ok.

Har sett att på Tradera så går dessa mynt för lite drygt 1800 kronor. Om jag räknar spotpriset på 350 kr och finvikten på 5,2 gram så blir det 1820 kronor.

Någon som har en förklaring till varför dessa mynt är så förhållandevis billiga, när tex brittiska Soverigner på Tradera går för bra mycket högre premie (samt dyrare än på tex Tavex)?
Med vänlig hälsning
F

Det beror nog på att de nästan bara cirkulerar i sverige och det finns hyfsat gott om dem.
Jag gillar 1000 -kronorna för de är vackert guld-gula (90% Au, 5% Ag och 5 % Cu). Sen är 6 st av dessa nästan exakt 1 ozt.
Jag har köpt på mig ett gäng, just för att de går att komma över dem för spot-pris.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

USA - hur har dom det by sff123
Igår kl. 23:16

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by JL_GBG
Igår kl. 22:55

Goldsilver.be by Future
Igår kl. 22:54

Bad jokes. by Smaug
Igår kl. 20:16

Diverse Guld säljes by sff123
Igår kl. 19:17