Författare Ämne: Avdelningen för byråkrati rapporterar  (läst 3960 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2084
  • Affärsomdömen: 50
Avdelningen för byråkrati rapporterar
« skrivet: onsdag 04, december 2024, 14:45:43 »
Jag köpte för ett par veckor sedan en sovereign från en mynthandlare i Storbrittannien. Myntet skickades direkt via DHL, kom till Sverige via Tyskland på 24 timmar och tvärstannade i tullen. Efter att det inte rört på sig på mer än en vecka (utan någon information i DHLs app) så gav jag upp detta med att bara vänta så jag köade mig fram till DHLs kundtjänst och fick prata med en riktig person.

Nu vet jag vad som hänt.

Mynthandlaren i Storbrittannien hade inte skickad med något intyg på att detta guldmynt inte innehåller något ryskt stål. Right. Vilket rookie mistake.
Guldmynt: check.
Totalvikt 7.98g: check.
Vanligt att legera guldmynt med järn: aldrig i världshistorien.
Favoritväg för utsmuggling av ryskt stål: via Storbrittannien.
Risk för illegal import av maximalt ca 1g ryskt stål: påtaglig.

Så nu har svenska tullen bråkat med DHL och tvingat dem tillbaka till mynthandlaren som, gissningsvis parallellt med antingen gråt- eller skrattattacker, har skrivit ett intyg på att min sovereign inte innehåller något ryskt stål. Detta intyg är nu på väg till tullen via DHL och kommer sannolikt fram på fredag, så jag får nog myntet någon gång nästa vecka.

Nu fattar jag att ”regler är regler” och att enskild tulltjänsteman sannolikt skulle bli uppsagd om han eller hon valde att tänka lite själv och konstatera att detta är löjligt och släppa loss mitt lilla paket på sådär totalt 20 gram. Men den större frågan tycker jag är hur samhället skall kunna fungera när ingen tillåts tänka själv, regler är absoluta med noll tolkningsfrihet… och kostnaderna för trivialiteter blir helt astronomiska.

Och som skattebetalare kan jag ju bara gråta lite stilla.

PS. Jag tror att man bör undvika att köpa något ryskt guldmynt från Storbrittannien i dessa tider, det skulle kunna bli ännu mer komplicerat…

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 376
  • Affärsomdömen: 21
SV: Avdelningen för byråkrati rapporterar
« Svar #1 skrivet: onsdag 04, december 2024, 15:20:32 »
Detta är ju bara löjligt. Istället för att göra hela denna onödiga och jobbiga processen så hade dem kunnat kolla i paketet och sett vad en sovereign guldmynt är för något. Det kan vilken begåvad person som helst göra. Det borde man klara av med tanken på tullens krav under rekrytering.

Jag hade samma problem när jag beställde hem ett guldmynt från Schweiz. De skyllde på ofullständig pappersarbete men när jag väl fick paketet tillslut och kollade papper som handlaren hade skickat med så var det mer än tillfredsställande.

I för sig så har tullen överlåtit den verksamheten till Postnord vilket är ett skämt. Men kanske inte i ditt fall då det ska gå via DHL har inte riktigt koll på det.

Hur som helst hoppas du får hem ditt sovereign mynt snart. Var det något speciell årtal eller varför just från England?  :)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1961
  • Affärsomdömen: 215
« Svar #2 skrivet: onsdag 04, december 2024, 16:02:16 »
Har just nu en långdragen fight med UPS och svenska tullen mm. Återkommer när/om det löst sig.

Det verkar nästan som om tumskruvarna dras åt när det gäller att importera guldmynt.

För med så har mycket(onödiga) problem är det nog inte värt besväret.

/H
« Senast ändrad: onsdag 04, december 2024, 16:03:50 av mega_n »

Inloggad Au

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 161
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #3 skrivet: onsdag 04, december 2024, 16:12:24 »
Köpte ett par guldmynt från Auragentum i Tyskland för ett par månader sedan, speditör UPS. Inga problem över huvud taget, framme på 6 dagar. Jag kan föstå att det uppstår problem när PostNord är inblandade......

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
« Svar #4 skrivet: onsdag 04, december 2024, 16:13:35 »
Har just nu en långdragen fight med UPS och svenska tullen mm. Återkommer när/om det löst sig.

Det verkar nästan som om tumskruvarna dras åt när det gäller att importera guldmynt.

/H

UPS är notoriskt dåliga, här i Sverige iallafall.

Vad verkar problemet vara hos tullen?

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #5 skrivet: onsdag 04, december 2024, 16:32:42 »

/H

I huvudsak UPS som är problemet, de har moms och tulldeklarerat (flera) paket som är noggrannt uppmärkta av en av USAs största bullionhandlare som investeringsguld, tullen verkar ta lång tid på sig för omförtullning men det kan också bero på UPS.

UPS utkörning och tracking är också helt åt skogen.

Ex. de mailar att de ska lev tisdag eftermiddag. Därför gör jag några ärenden på måndag. När jag kommer hem har de ändrat utkörningstid via trackern och försökt leverera och misslyckats på måndagen. Kollar med kundtjänst. De tror att chauffören ska köra ut på tisdag igen. Jag är hemma hela tisdagen och ser att utkörning är på gång. Sedan helt plötsligt kommer meddelande att utdelning/betalning inte kunde göras och leveranstid nu är okänd igen. Fick tag i chauffören som erkänner att han inte ens försökt. Skyllde på för mycket att göra. Trackern rapporterar det här var sista försöket att leverera. Han lovar dock att komma onsdag och har inte sett honom än. "Levtid kommer meddelas senare."

Och det här var det lättaste paketet, förtullat och förbetalt. Bara att köra ut.

/H

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
« Svar #6 skrivet: onsdag 04, december 2024, 16:53:17 »

/H

I huvudsak UPS som är problemet, de har moms och tulldeklarerat (flera) paket som är noggrannt uppmärkta av en av USAs största bullionhandlare som investeringsguld, tullen verkar ta lång tid på sig för omförtullning men det kan också bero på UPS.

UPS utkörning och tracking är också helt åt skogen.

Ex. de mailar att de ska lev tisdag eftermiddag. Därför gör jag några ärenden på måndag. När jag kommer hem har de ändrat utkörningstid via trackern och försökt leverera och misslyckats på måndagen. Kollar med kundtjänst. De tror att chauffören ska köra ut på tisdag igen. Jag är hemma hela tisdagen och ser att utkörning är på gång. Sedan helt plötsligt kommer meddelande att utdelning/betalning inte kunde göras och leveranstid nu är okänd igen. Fick tag i chauffören som erkänner att han inte ens försökt. Skyllde på för mycket att göra. Trackern rapporterar det här var sista försöket att leverera. Han lovar dock att komma onsdag och har inte sett honom än. "Levtid kommer meddelas senare."

Och det här var det lättaste paketet, förtullat och förbetalt. Bara att köra ut.

/H

Ja det var i princip samma problem jag hade med dem. Paketkörning till ombud har funkat bra. Hemkörning helt värdelös.

Utloggad lordsinner

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 461
  • Affärsomdömen: 16
    • Shaobank
« Svar #7 skrivet: onsdag 04, december 2024, 16:59:48 »
Största problemet är inte Tullen utan UPS/Postnords egna avdelningar som använder sig av mallar/system som bara matar in utan att veta om det stämmer eller inte, det blir fel och då måste det redas ut vilket är också handläggningstid samt tid från handläggare på UPS/Postnord. Många handläggare som även jobbar på distans och har upp till 200 ärenden att deklarera per dag, ingen informationsutbyte eller förbättringar där inte. Därav får man lida om man får sina paket som fastnar ;)

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
« Svar #8 skrivet: onsdag 04, december 2024, 17:01:45 »
Största problemet är inte Tullen utan UPS/Postnords egna avdelningar som använder sig av mallar/system som bara matar in utan att veta om det stämmer eller inte, det blir fel och då måste det redas ut vilket är också handläggningstid samt tid från handläggare på UPS/Postnord. Många handläggare som även jobbar på distans och har upp till 200 ärenden att deklarera per dag, ingen informationsutbyte eller förbättringar där inte. Därav får man lida om man får sina paket som fastnar ;)

Tullen har ju överlåtit tullansvaret till Postnord. Så själva paketen ligger inte hos tullverket utan Postnord. Alltså är det en Postnord nisse som leker tulltjänsteman.   :(

Utloggad lordsinner

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 461
  • Affärsomdömen: 16
    • Shaobank
« Svar #9 skrivet: onsdag 04, december 2024, 17:04:07 »

Tullen har ju överlåtit tullansvaret till Postnord. Så själva paketen ligger inte hos tullverket utan Postnord. Alltså är det en Postnord nisse som leker tulltjänsteman.   :'(

Skulle det vara tvärtom då skulle man behöva anställa minst 2000- 5000 nya handläggare till Tullverket. Inte så jättebra för våra skattepengar direkt, så bra att de sköter deklarationer och Tullverket är bevakande/granskande myndighet.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #10 skrivet: onsdag 04, december 2024, 17:06:20 »
Köpte ett par guldmynt från Auragentum i Tyskland för ett par månader sedan, speditör UPS. Inga problem över huvud taget, framme på 6 dagar. Jag kan föstå att det uppstår problem när PostNord är inblandade......

Inom EU mindre problem då ingen förtullning. Leveranser från utanför EU har mycket problem. Ex USA, England etc...

/H

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #11 skrivet: onsdag 04, december 2024, 17:14:46 »
Det är en intressant fråga. Ingen aning. Jag har dock köpt mynt från Storbrittannien många gånger tidigare utan några som helst problem (både innan och efter Brexit). Detta är första gången det går så totalt in i väggen.

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
« Svar #12 skrivet: onsdag 04, december 2024, 17:14:59 »

Inom EU mindre problem då ingen förtullning. Leveranser från utanför EU har mycket problem. Ex USA, England etc...

/H

Vad lockar med att beställa ifrån t.ex Apmex. Är det mynt som inte finns hemma i Sverige eller bättre pris eller ? :)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #13 skrivet: onsdag 04, december 2024, 17:18:45 »
Vad lockar med att beställa ifrån t.ex Apmex. Är det mynt som inte finns hemma i Sverige eller bättre pris eller ? :)
Det förra. Det lönar sig aldrig prismässigt om myntet finns i Sverige.

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
« Svar #14 skrivet: lördag 07, december 2024, 16:49:09 »
Vill bara flika in med denna artikeln för att visa inte bara jag som tycker dåligt om UPS.  ::)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LMmLBq/storm-mot-budfirma-146-anmalningar-pa-en-manad

146 anmälningar till konsumentverket på en månad.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes: 1oz Guld Maple Leaf 50 dollar Elisabeth II by TheHun
lördag 18, januari 2025, 18:26:12

Oseriösa säljare på Tradera. by sff123
fredag 17, januari 2025, 18:42:40

Guldinvestering? by lundis
torsdag 16, januari 2025, 14:31:45

Monetary Metals - Investera och få ränta med Guld/Silver innehav?! by sputnik
torsdag 16, januari 2025, 08:37:37

silvermynt köpes by Spade
måndag 13, januari 2025, 12:04:31

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by glimbert
fredag 10, januari 2025, 21:11:59

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Krippa
torsdag 09, januari 2025, 22:45:17

Köpes: Kookaburra silver 1 oz 2023 + 2024 by Frederyck
torsdag 09, januari 2025, 10:23:31

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
torsdag 09, januari 2025, 10:06:41

Bad jokes. by Tyr
tisdag 07, januari 2025, 20:16:36

Ny medlem! by toblov
tisdag 07, januari 2025, 16:59:39

Ny medlem by toblov
tisdag 07, januari 2025, 16:59:20

Ny medlem StackingNick by zodiac
tisdag 07, januari 2025, 16:19:08

Historien om Oscar II guldmynten, samt en del personliga reflektioner by RemusTh
söndag 05, januari 2025, 13:55:37

GOTT NYTT ÅR by DEScypher
fredag 03, januari 2025, 16:11:15