Författare Ämne: Hur bokför ni (köp/sälj men ffa förvaring)?  (läst 1226 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 50
Hur bokför ni (köp/sälj men ffa förvaring)?
« skrivet: onsdag 20, november 2024, 16:58:51 »
Jag funderade på att kapa zodiacs tråd om att leta efter en guldtacka, men det var bättre att skapa en ny.

Jag undrar faktiskt lite över hur vanligt det är att man glömmer bort var man har små viktiga metallbitar.

Jag är ett utmärkt (eller kanske ett skräck-) exempel: som de flesta är jag noga med att inte ha särskilt mycket hemma, utan olika delar förvaras på olika ställen, en del närmare och en del betydligt längre bort. Jag använder bankfack, men även alternativa förvaringar (moonlight gardening is a thing :-). Dessutom är jag glömsk, men eftersom jag är medveten om detta är jag noga med att föra anteckningar på exakt vad som finns var.

Detta borde ju rimligen funka. What could possibly go wrong?

Tja, det som ställer till det hela är att jag flyttar runt saker. Jag gillar att krama metallbitarna och eftersom jag kontrollerar varje förvaring minst en gång per år så passar jag då alltid på att byta ut delar. Dvs jag byter ut metallbitar jag kramat mot metallbitar som riskerar att glömma bort mig. Samt antecknar exakt vad jag lagt till och tagit bort.

Problemet är att när jag innan jag byter ut någonting reviderar innehållet mot mina anteckningar… så stämmer det aldrig till 100% sett över samtliga platser. Det är alltid någonting som är fel på något ställe. Istället för en sov från 1867 ligger där en sov från 1881. Ibland saknas något mynt helt, ibland är det ett mynt extra. Normalt reder det hela ut sig under året och det som borde funnits hittas istället någon annanstans (dvs det är uppenbart att det är jag som är oförmögen att föra exakta anteckningar). Några gånger har dock ffa årtal aldrig kommit till rätta (min gissning är att det då är mina inköpsanteckningar som varit fel). Det har även hänt att mynttypen aldrig kommit till rätta (jag köpte t ex en Vreneli för sex år sedan som aldrig kommit fram, men däremot insåg jag efter ett par år att jag hade en Marianne mer än jag borde…).

Jag tror inte att det är frågan om tomtenissar som flyttar runt saker, utan det är givetvis min egen oförmåga till korrekta anteckningar (i kombination med dåligt minne) som är den faktiska orsaken. Å andra sidan så finns det ju ”förmildrande omständigheter”: det är givetvis svårare att revidera ett system där man aldrig ser allting samtidigt och det dessutom är långa tidsfördröjningar inblandade, plus nya förändringar varje gång.

Jag använder ett kalkylark, vilket säkert är ganska vanligt. Sedan bokför jag ”köp/sälj” separat från ”innehav” och med lite kalkylarksmagi har jag fått det hela att flagga rött om köp/sälj inte stämmer med innehav (dock bara mynttyp, inte årtal och kvalitet). Eftersom jag både köper och säljer rätt mycket så har efter mer än 15 år kalkylarket blivit rätt omfattande.

Hur gör andra? Och oavsett hur ni gör, stämmer alltid allting, eller har ni som jag någon sorts bakgrundsbrus av småfel i bokföringen som irriterar?

Och sedan sista frågan: har ni faktiskt på riktigt slarvat bort någon metallbit någon gång (dvs så att den aldrig återfunnits)? Detta har, såvitt jag vet, jag inte gjort, men en gång så var mina två 1/4oz lunarer borta i nästan 18 månader, så då trodde jag att det var kört… Det blev ett kärt återseende när de dök upp igen.

august

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 982
  • Affärsomdömen: 3
SV: Hur bokför ni (köp/sälj men ffa förvaring)?
« Svar #1 skrivet: onsdag 20, november 2024, 19:04:33 »
Har ni faktiskt på riktigt slarvat bort någon metallbit någon gång (dvs så att den aldrig återfunnits)?

Nä, inte riktigt så men...
jag trodde länge att jag hade sålt alla mina 1 oz Gold Maple och tänkte att det var synd det då när guldpriset började stiga markant.

Men så rätt nyligen när jag gick igenom ”förvaringar”, som jag inte hade gjort på länge, så hittade jag där TVÅ st 1 oz Gold Maple.
Ja, ni gissar rätt att jag blev glad för den upptäckten :- )

Efter rubriken: Hur bokför ni (köp/sälj men ffa förvaring)?

så tänker jag att jag har litat för mycket på mitt minne, som ju var bra i min ungdom, men att jag nu behöver skriva ner, och förvara anteckningarna på ett säkert sätt (krypterat) var jag har saker som inte skall ligga framme.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1558
  • Affärsomdömen: 402
  • "Allting är relativt"
« Svar #2 skrivet: onsdag 20, november 2024, 19:50:22 »
År 2088 när Augusts barnbarn/släkt som hörde att han sysslade med guld/silver och fick ärva hans anteckningar var guld gömma ställe ska vara. :D

Utloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 694
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #3 skrivet: onsdag 20, november 2024, 21:39:54 »
Har ni faktiskt på riktigt slarvat bort någon metallbit någon gång (dvs så att den aldrig återfunnits)?

På en utlandsresa kände min hustru att hon inte ville bära ett ca 60g 18k guldsmycke som lockbete för rånare. Inte ville vi lämna det öppet på hotellrummet heller så smart som jag är hitttade jag ett kanonbra gömställe i vår packning där ingen skulle kunna hitta det. Ingen har hittat det sedan dess, inte jag heller.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1951
  • Affärsomdömen: 213
« Svar #4 skrivet: torsdag 21, november 2024, 08:26:20 »
Jo @august. Jag har exakt samma problem som du.
Många förvaringsplatser men flyttar samtidigt ofta runt för att "krama" eller optimera placeringarna. Detta kombinerat med dåligt minne/lathet så stämmer det ofta inte exakt.
Flyttar för att fördela de olika metallbitarna beroende på försäkringar, värdefördelning, åtkomlighet etc. etc.

För att ha koll så har jag ett system med "digital twins".
Det funkar så att jag har en krypterad datorkatalogstruktur med kataloger för alla olika förvaringsplatser. I dessa lägger jag bilder på metallbitarna eller samlingar av bitar. Dessa bilder namnger med vad det är, vilken metall det har samt vikten.
Sedan har jag ett Pythonprogram som räknar ut och sammanfattar samlingen. Vikt och värde per plats samt summerat värde per metall och totaler.

När jag flyttar saker i verkligheten flyttar jag samtidigt runt bilderna.

Fördel med detta system är att man har en virtuell samling man kan kolla på.

Ex på bildobjekt han vara. "MapleLeaf_AU_1_oz.jpg" eller "5kr1935_AG_562.5_g.jpg" (25st 5kr).

1oz silver-samlingsmynt har jag dock i en excelfil då det blir mycket bilder annars.

Köp/sälj/byt har jag i en enkel lista.

/mega_n

.
« Senast ändrad: torsdag 21, november 2024, 08:35:02 av mega_n »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #5 skrivet: torsdag 21, november 2024, 09:17:58 »
År 2088 när Augusts barnbarn/släkt som hörde att han sysslade med guld/silver och fick ärva hans anteckningar var guld gömma ställe ska vara. :D
Nästan rätt. Det där är en bild av mig, inte av barnen… :-)

Inloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 528
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #6 skrivet: torsdag 21, november 2024, 09:24:01 »
Jag tänker att det är viktigt att ha ett enkelt system, som t.ex. min fru kan komma åt och förstå om det händer mig nånting.

Så jag har det utspritt på bara ett par platser, som min fru vet om, och på en av platserna finns även inköpskvitton på alltihop. Inga krypterade filer eller liknande. Men så har jag inte heller full koll på vad/hur mycket jag har.

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 357
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #7 skrivet: torsdag 21, november 2024, 09:37:21 »
Jag har i princip endast en lista i anteckningarna med enbart vikten. Då jag vet nästan vad allt väger så kan jag i huvudet koppla nästan allt till vikten men, minnet kommer bli slöare och jag inser nu det kan vara bra med en ordentlig Excell sheet. Kommer bara bli jobbigt och fylla i allt! :)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #8 skrivet: torsdag 21, november 2024, 10:13:06 »
På en utlandsresa kände min hustru att hon inte ville bära ett ca 60g 18k guldsmycke som lockbete för rånare. Inte ville vi lämna det öppet på hotellrummet heller så smart som jag är hitttade jag ett kanonbra gömställe i vår packning där ingen skulle kunna hitta det. Ingen har hittat det sedan dess, inte jag heller.
Ajajaj. Jag beklagar.

Jag har inte råkat ut för någonting så jobbigt, men eftersom jag reser mycket jag har en del erfarenheter kring just detta med bagage.

En gång i Rom så var jag där i jobbet och på kvällen skulle jag gå ut och äta med lokala kollegor. Jag ville dock inte släpa med mig min rätt tunga jobbryggsäck ut på stan, så jag gick via hotellet och låste in den på rummet. Efter middagen upptäcker jag att det varit inbrott på mitt rum (ett relativt dyrt kvalitetshotell) och ryggsäcken är borta. I ryggsäcken låg iofs inte några ädelmetaller, men utöver datorer och en massa pryttel låg även mina hemnycklar där. Dessutom hade tjuvarna, de lössen, ryckt av adresslappen från min resväska. Så samma bovar hade både hemnycklar och hemadress, om än i ett annat land. Obehagligt. Eftersom jag skulle vara borta i ett par veckor till fick hustrun arrangera låsbyte hemma för den händelse nycklarna skulle ta sig till Sverige snabbare än jag…

En extra komplexitet var att detta var så länge sedan att säkerhetsfacket hade fysisk nyckel. Den nyckeln låg i den stulna ryggsäcken. Så mitt pass var i trygghet, men jag kunde inte komma åt det förrän hotellet hade hämtat huvudnyckeln till alla säkerhetsfack. Denna huvudnyckel förvarade de i en annan stad (apropos våra egna hyss med distribuerad säkerhet). En annan pikant detalj var att rummet var låst och inte uppbrutet…

En annan gång i Rom (färgad av tidigare erfarenhet) hade jag gömt min reseplånbok med pass och annat) på ett säkert ställe på hotellrummet. När vi lämnade hotellet skulle hustrun flyga hem medan jag bara skulle ta en taxi till ett annat hotell, lämna resväskan där, och vidare för att jobba. På kvällen tillbaka till det nya hotellet för att checka in… och inser att reseplånboken ligger på det säkra stället på det förra hotellet.

Det var inte helt enkelt att få det första hotellet att släppa in mig i det gamla rummet (”No, no, signore, ingenting är kvarglömt, vi har städat”), men det gick (tack och lov hade ingen ny gäst hunnit flytta in). Hittar plånbok på hemliga stället, hotellpersonalen gjorde stora ögon och tillbaka till hotell 2 för att, äntligen, kunna checka in.

En tredje gång (detta var i Kapstaden för bara ett par år sedan), återigen stor jobbryggsäck med massor av pinaler, inklusive mappar med dokument, kuvert med kvitton, etc. Jag har normalt med mig både några guldmynt och några silvermynt när jag reser och dessa låg (ihop med reseplånbok) i säkerhetsfacket på rummet. En dag jobbar jag inte utan är ute och klättrar på Taffelberget, så jobbryggsäcken är kvar på rummet.

När jag kommer tillbaka verkar allt normalt, men jag inser snabbt att någonting hänt eftersom mapparna är uppochner. Går igenom ryggsäcken i detalj. Den har massor med fack och jag har (som alla) ett system med exakt vad som skall ligga var. Sakerna ligger ”nästan” rätt, men det är ett antal tydliga tecken på att någon varit där. Ringer Hotel Security. Stort rabalder. De har inte ens koll på vilken städare som städat mitt rum. Efter en dag har de hittat städaren och historien blir ”oj, oj, ryggsäcken trillade ner från bordet och några saker trillade ut, hemskt ledsen”. Det är bara det att ryggsäcken stod på golvet och jag tror inte att A4-mappar i kartong kan rotera i ett stängt fack i en full ryggsäck oavsett om den trillat eller ej… Affärshotellet Radisson BLU i centrala Kapstaden.

Att bagaget skulle vara säkert på hotellrummet stämmer absolut inte enligt min erfarenhet.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #9 skrivet: torsdag 21, november 2024, 10:23:38 »
Jag tänker att det är viktigt att ha ett enkelt system, som t.ex. min fru kan komma åt och förstå om det händer mig nånting.

Så jag har det utspritt på bara ett par platser, som min fru vet om, och på en av platserna finns även inköpskvitton på alltihop. Inga krypterade filer eller liknande. Men så har jag inte heller full koll på vad/hur mycket jag har.
Jag håller med om att enkelhet är viktigt, och om du inte flyttar runt saker som mega_n och jag så blir det givetvis enklare. En varning dock när det gäller kvitton. Nästan alla butiker (typ Tavex) använder termoskrivare. Sådana kvitton bleknar oavsett hur försiktig man är. Att hoppas på att kunna använda gamla originalkvitton som underlag vid framtida försäljning kan visa sig vara ett misstag.

Foton av alla kvitton tagna i tid är rätt viktigt. Men då landar man nog förr eller senare i någonting liknande mega_n’s digital twin.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Libertad 1oz silver olika årtal by mega_n
Idag kl. 06:38

Avdelningen för byråkrati rapporterar by august
Igår kl. 17:18

wold money fair 2025 by lordsinner
Igår kl. 17:11

Bilder på silver. by Fantom
tisdag 03, december 2024, 21:14:46

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by hasse_A
tisdag 03, december 2024, 19:16:28

Skattefritt ISK by gbz
måndag 02, december 2024, 17:50:08

Bad jokes. by Philip
lördag 30, november 2024, 13:49:29

Pressar HSBC silverpriset på Comex men samtidigt köper på världsmarknaden? by JohanB
lördag 30, november 2024, 01:58:38

Rekordstor guldfyndighet upptäckt i Kina by Philip
fredag 29, november 2024, 22:06:11

Bilder på guld. by zodiac
onsdag 27, november 2024, 18:41:42

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by august
lördag 23, november 2024, 15:26:24

Sovereigns… by 9darter
fredag 22, november 2024, 12:17:23

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
fredag 22, november 2024, 11:06:36

Hur bokför ni (köp/sälj men ffa förvaring)? by august