Författare Ämne: Humorgrupp köpte villa – hittade guld för miljoner  (läst 1984 gånger)

Utloggad Lassiter

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 126
  • Affärsomdömen: 22
Humorgrupp köpte villa – hittade guld för miljoner
« skrivet: torsdag 01, februari 2024, 07:46:58 »

Inloggad Philip

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 228
  • Affärsomdömen: 25
SV: Humorgrupp köpte villa – hittade guld för miljoner
« Svar #1 skrivet: torsdag 01, februari 2024, 09:15:55 »
Enligt mig säljaren om det stämmer att denne har en guldtacka som passar in i nummerföljden. Går väl också att avgöra på om tackorna inte är äldre än den förre ägaren. Givetvis borde en hittelön betalas ut till hantverkaren som gjorde upptäckten.

Inloggad Philip

• Silvermedlem
« Svar #2 skrivet: fredag 23, februari 2024, 17:35:18 »
Hantverkarna har nu dragit tillbaka sitt anspråk på skatten efter hot om att dras inför domstol hörde jag idag på radion. Kom att tänka på att den här historien har tagits upp några gånger i media nu och nog borde gjort att fler fått upp ögonen för ädelmetaller och den har diskuterats flera gånger på rasterna på jobbet utan att det varit jag som fört samtalet dit.
En annan grej som slog mig är att jag gjorde en undersökning här på forumet för drygt ett år sedan om man var en enprocentare d.v.s. om man hade 164 oz guld vilket ingen hade men i det här fallet rör det sig om det dubbla.

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 291
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #3 skrivet: söndag 25, februari 2024, 17:14:43 »
Hantverkarna har nu dragit tillbaka sitt anspråk på skatten efter hot om att dras inför domstol hörde jag idag på radion. Kom att tänka på att den här historien har tagits upp några gånger i media nu och nog borde gjort att fler fått upp ögonen för ädelmetaller och den har diskuterats flera gånger på rasterna på jobbet utan att det varit jag som fört samtalet dit.
En annan grej som slog mig är att jag gjorde en undersökning här på forumet för drygt ett år sedan om man var en enprocentare d.v.s. om man hade 164 oz guld vilket ingen hade men i det här fallet rör det sig om det dubbla.

De pratas nog om ädelmetallerna på rasterna och vilka idioter de som köper dem är när de finns Nvidia och Tesla att investera i.

dotcom bubblan kommer kännas liten jämfört med denna vi är i nu.

Inloggad Philip

• Silvermedlem
« Svar #4 skrivet: måndag 26, februari 2024, 09:59:08 »
Hos börshandlarna kanske men hos folk i allmänhet tycker jag det finns en nyfikenhet på guld och en trötthet på aktier. Tyvärr så rinner det väl ut i sanden för de flesta.

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 291
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #5 skrivet: onsdag 28, februari 2024, 19:24:18 »
Hos börshandlarna kanske men hos folk i allmänhet tycker jag det finns en nyfikenhet på guld och en trötthet på aktier. Tyvärr så rinner det väl ut i sanden för de flesta.

Jag tycker folk i allmänhet är vaccinerade, tror Ukraina vinner kriget och säkra på att hus och lägenheter bara kan gå upp och om de inte går upp så vänder det snart.
De tror också att inflationen kommer gå över av sig självt och räntorna när som kommer gå ner till 0% som "vanligt".

När man nämner ädelmetaller för det sovande folket skrattar de så det bästa är att inte säga något alls.

Inloggad Philip

• Silvermedlem
« Svar #6 skrivet: onsdag 28, februari 2024, 21:01:19 »

Jag tycker folk i allmänhet är vaccinerade, tror Ukraina vinner kriget och säkra på att hus och lägenheter bara kan gå upp och om de inte går upp så vänder det snart.
De tror också att inflationen kommer gå över av sig självt och räntorna när som kommer gå ner till 0% som "vanligt".

När man nämner ädelmetaller för det sovande folket skrattar de så det bästa är att inte säga något alls.

Tar man upp guld som lösningen på världens problem så visst då är det svårt att få folk med sig men som ett spännande komplement och säkerhet inte minst nu när ÖB och regeringen skrämt upp folket med sin krigshets så kan det gå lättare.

Inloggad Philip

• Silvermedlem
« Svar #7 skrivet: fredag 25, oktober 2024, 14:45:08 »
Hantverkarna har ingen rätt till JLC-guldet då det inte kan räknas som hittegods enligt en ny dom i förvaltningsrätten.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/jlc-guldet-var-inte-hittegods

Jag visste inte att hantverkarna gjorde anspråk på hela skatten utan trodde det handlade om hittelön. Undrar hur det blir med hittelönen nu?

Inloggad Philip

• Silvermedlem
« Svar #8 skrivet: lördag 26, oktober 2024, 08:35:21 »
Enligt SR så blir det inte tal om någon hittelön eftersom skatten var inbyggd i en vägg och räknas då som att den är i någons besittning. En sådan tolkning av lagen tycker jag talar till JLC fördel men jag tror ändå att släktingarna får tillbaka sina tackor.

https://sverigesradio.se/artikel/hantverkarna-snuvas-pa-jlc-guldet

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2191
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
« Svar #9 skrivet: lördag 26, oktober 2024, 13:37:01 »
Om jag skall uttala mig någonting om "guldskatten" från min egen syn på vad som är rätt och fel i den här "affären" så tycker jag att hantverkarna som upptäckte guldgömman, och var mycket ärliga, skall ha en belöning, oavsett om vad "lagen" förespråkar.

Och utan att veta någonting om det juridiska, så tycker jag att guldet helt och hållet skall ges till dödsboet.

Och JCL skall inte ha någonting av det som ALDRIG har varit deras.

Inloggad Philip

• Silvermedlem
« Svar #10 skrivet: söndag 27, oktober 2024, 11:54:39 »
Om jag skall uttala mig någonting om "guldskatten" från min egen syn på vad som är rätt och fel i den här "affären" så tycker jag att hantverkarna som upptäckte guldgömman, och var mycket ärliga, skall ha en belöning, oavsett om vad "lagen" förespråkar.

Och utan att veta någonting om det juridiska, så tycker jag att guldet helt och hållet skall ges till dödsboet.

Och JCL skall inte ha någonting av det som ALDRIG har varit deras.

Jag tror det inte finns någon vilja kvar till att dela ut någon belöning hos någon av parterna efter att hantverkarna gjorde anspråk på hela skatten.

Som ordspråket lyder "Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket"

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by toblov
Idag kl. 10:32

Nygammal medlem by Strokur
Idag kl. 09:46

SilverWars.org Kampen om det fysiska silvret! by gbz
Idag kl. 09:33

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by RemusTh
Igår kl. 14:50

Säljes Silver Somalia Elefanter, kilotacka Johnson Matthey + blandat by Coltrane
Igår kl. 06:27

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Stacker
lördag 08, februari 2025, 22:07:18

[Sålt] 25st 5kr 1935 *pb* by JL_GBG
fredag 07, februari 2025, 09:29:12

Köpes : 40 francs guldmynt by zodiac
fredag 07, februari 2025, 08:55:30

[Säljes] 1kg silvertacka (modell chokladkaka*) pb by Grimi
fredag 07, februari 2025, 07:28:09

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor!+Lunar 2025 by Fantom
torsdag 06, februari 2025, 00:57:18

Bilder på silver. by Fantom
torsdag 06, februari 2025, 00:52:11

Går guldpriset upp eller är det fiat som går ner? by august
onsdag 05, februari 2025, 11:16:40

Fysiskt guld har börjat tryta hos Bank of England. by JohanB
måndag 03, februari 2025, 14:47:34

Guldmynt köpes by TheHun
måndag 03, februari 2025, 12:45:51

Historien om Oscar II guldmynten, samt en del personliga reflektioner by RemusTh
lördag 01, februari 2025, 17:34:47