Författare Ämne: MSB, Broschyren Om krisen eller kriget kommer  (läst 3205 gånger)

Chrille

• Gäst
MSB, Broschyren Om krisen eller kriget kommer
« skrivet: fredag 25, oktober 2024, 13:28:25 »
.
« Senast ändrad: lördag 09, november 2024, 16:50:59 av Chrille »

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 291
  • Affärsomdömen: 0
SV: MSB, Broschyren Om krisen eller kriget kommer
« Svar #1 skrivet: fredag 25, oktober 2024, 16:32:25 »
Det är väl vanlig rysslands propaganda så de rika kan tjäna ännu mer pengar på sina aktier =)

själv ser jag ett slut på kriget i Ukraina och fred runt hörnet men det är min åsikt och min rätt att göra och tycka som jag vill i ett fritt land...

edit: så klart är vädret också med som ett hot  ;D

« Senast ändrad: fredag 25, oktober 2024, 16:39:53 av gbz »

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
« Svar #2 skrivet: lördag 26, oktober 2024, 19:57:35 »
Självklart är ädelmetaller en bra start för att klara den riktiga krisen vi står inför nu med hög inflation och ekonomisk osäkerhet.
Du är nog ganska körd vid en fullskalig kärnvapen så är du nog sprängd i tusen bitar innan du ens hinner få på dig skorna och springa halvvägs till skyddsrummet är min gissning.

Utloggad DEScypher

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 314
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #3 skrivet: söndag 27, oktober 2024, 00:30:43 »
MSB har väl byt namn till MCF?  :)

Inloggad Philip

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 228
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #4 skrivet: måndag 28, oktober 2024, 13:39:05 »
En bra grej att ha hemma är ett par kryckor. Kom att tänka på det nu när jag själv fick problem med ischias för utan dem hade jag inte kunnat flytta mig och kryckor skulle kunna vara en sådan sak som tillfälligt tar slut.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2191
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
« Svar #5 skrivet: måndag 28, oktober 2024, 13:53:02 »
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB,
skall byta namn till

Myndigheten för civilt försvar, MCF.

Namnändringen träder i kraft den 1 januari 2026.

Utloggad DEScypher

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 314
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #6 skrivet: måndag 28, oktober 2024, 22:20:51 »
skall byta namn till

Å fasen!  För tidig igen!  :)

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 390
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #7 skrivet: måndag 28, oktober 2024, 23:51:14 »
informationen i den broschyren är bristande.

Vi får kanske göra en egen prepping guide här i forumet!  ;D

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1825
  • Affärsomdömen: 84
« Svar #8 skrivet: tisdag 29, oktober 2024, 13:23:06 »
skall byta namn till

Vilken tur, då behöver de inte trycka om alla nya broschyrer, mer klimatsmart och ekonomiskt :)

Ja, gör en egen prepping guide här i forumet, så kan man lägga till att inneha 1 oz silvermynt eller 1 grams guldtackor att avyttra utifall ett samhälle med byteshandel, ett 1 oz silvermynt för en påse 10 kilos potatis och en påse 5 kilos torra gula ärtor till potatissoppa och ärtsoppa med bröd :)

Om det kommer till den typen av byteshandel får du nog koka soppa på dina ädla metaller :)
Då gäller användbart mot dito och ingen har blivit mätt på PM vad jag vet ;)

Så det gäller att omvandla din hedge till andra tillgångar innan dess 1 ton kaffe, Ris, Vete etc etc

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
« Svar #9 skrivet: tisdag 29, oktober 2024, 15:04:29 »
skall byta namn till

Vilken tur, då behöver de inte trycka om alla nya broschyrer, mer klimatsmart och ekonomiskt :)

Ja, gör en egen prepping guide här i forumet, så kan man lägga till att inneha 1 oz silvermynt eller 1 grams guldtackor att avyttra utifall ett samhälle med byteshandel, ett 1 oz silvermynt för en påse 10 kilos potatis och en påse 5 kilos torra gula ärtor till potatissoppa och ärtsoppa med bröd :)

Om det kommer till den typen av byteshandel får du nog koka soppa på dina ädla metaller :)

Så det gäller att omvandla din hedge till andra tillgångar innan dess 1 ton kaffe, Ris, Vete etc etc

Vad säger historien dock?
Kokade man soppa på sina ädelmetaller i weimarrepubliken t.ex?

Har du något exempel på när man inte kunnat köpa mat för guld tidigare i historien?

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #10 skrivet: tisdag 29, oktober 2024, 16:46:19 »
skall byta namn till

Har du något exempel på när man inte kunnat köpa mat för guld tidigare i historien?
Det blir en lång diskussion som jag gärna tar i en egen tråd :)

Problemet är bara att du jämför päron och äpplen vi har en helt annan samhällsstruktur anno 2024.
Den monetära strukturen vi har i dagsläget bygger på ettor och nollor och IOY notes utan motpartsrisk.

Men onekligen ett superintressant ämne som jag gärna dissekerar och insuper andras synpunkter på.

Vad är bäst att äga i ett fågel fenix scenario The shit hits the fan?

En mjölkkossa eller 100gr guld?
« Senast ändrad: tisdag 29, oktober 2024, 16:51:58 av sff123 »

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 264
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #11 skrivet: tisdag 29, oktober 2024, 17:53:19 »

Jag ska väl kanske inte lägga mig i er diskussion men som exempel i närtid har vi några av länderna i Sydamerika, t ex Venezuela och Argentina. De är av någon anledning illa skötta och trots sina rika och omfattande naturresurser brakar de då och då ihop med hyperinflation och kollapsande valutor som konsekvens.

Då har det visat sig att guld och silver är bland det sista folk efterfrågar och bryr sig om. Ädelmetaller fyller helt enkelt ingen funktion och har inget större praktiskt värde vid samhälls-sammanbrott av olika slag. Det är istället byteshandel och byte av tjänster som gäller bland vanligt folk - mitt sista sockerpaket mot din dunk med motorolja osv.

Denna samhällsdynamik har dokumenterats väl av exil-sydamerikaner som numera lever i USA och fått förstahandsinformation från familj och släkt som varit kvar därnere och tvingats navigera sig igenom den kraschade ekonomin. Har tyvärr inga länkar och hinner inte googla fram källorna just nu. Men de finns för den intresserade.

Därmed inte sagt att ädelmetaller är värdelösa under monetära kollapser så man lika gärna kan slänga dem. Självklart inte. De har sin givna plats som värdebevarare och kan även möjliggöra passager ut ur farliga områden och situationer. Rädda livet på en själv och familjen helt enkelt. Man kan även utnyttja utsatta, utblottade och skuldsatta människor som måste paniksälja egendom som fastigheter och annat dyrt och som accepterar ädelmetall som betalning, om man är lagd åt det hållet.

Men hys inga förhoppningar om att kunna handla mat vare sig i butik eller från privatpersoner för dina glittrande silverpenningar under krisen, inte många av dina medmänniskor kommer att tillskriva dem något större monetärt värde.

On topic så slänger jag in länken till det svenska survivalist-/preppingforumet. Där finns det ofantligt mkt kunskap om hur man klarar sig när civilisationen gått sönder. Lätt att nörda ner sig rejält men också lätt att gå vilse på hopplöshetens vindlande stig. Lagom är bäst, ska väl sägas!

https://preppad.se/index.php

« Senast ändrad: onsdag 30, oktober 2024, 10:32:35 av Stacker »

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #12 skrivet: tisdag 29, oktober 2024, 19:32:45 »

Jag ska väl kanske inte lägga mig i er diskussion men som exempel i närtid har vi några av länderna i Sydamerika, t ex Venezuela och Argentina. De är av någon anledning illa skötta och trots sina rika och omfattande naturresurser brakar de då och då ihop med hyperinflation och kollapsande valutor som konsekvens. Då har det visat sig att guld och silver är bland det sista folk efterfrågar och bryr sig om. Ädelmetaller fyller helt enkelt ingen funktion och har inget större praktiskt värde vid samhälls-sammanbrott av olika slag. Det är istället byteshandel och byte av tjänster som gäller bland vanligt folk - mitt sista sockerpaket mot din dunk med motorolja osv.

Denna samhällsdynamik har dokumenterats väl av exil-sydamerikaner som numera lever i USA och fått förstahandsinformation från familj och släkt som varit kvar därnere och tvingats navigera sig igenom den kraschade ekonomin. Har tyvärr inga länkar och hinner inte googla fram källorna just nu. Men de finns för den intresserade.

Därmed inte sagt att ädelmetaller är värdelösa under monetära kollapser så man lika gärna kan slänga dem. Självklart inte. De har sin givna plats som värdebevarare och kan även möjliggöra passager ut ur farliga områden och situationer. Rädda livet på en själv och familjen helt enkelt. Man kan även utnyttja utsatta, utblottade och skuldsatta människor som måste paniksälja egendom som fastigheter och annat dyrt och som accepterar ädelmetall som betalning, om man är lagd åt det hållet.

Men hys inga förhoppningar om att kunna handla mat vare sig i butik eller från privatpersoner för dina glittrande silverpenningar under krisen, inte många av dina medmänniskor kommer att tillskriva dem något större monetärt värde.

On topic så slänger jag in länken till det svenska survivalist-/preppingforumet. Där finns det ofantligt mkt kunskap om hur man klarar sig när civilisationen gått sönder. Lätt att nörda ner sig rejält men också lätt att gå vilse på hopplöshetens vindlande stig. Lagom är bäst, ska väl sägas!

https://preppad.se/index.php

Ett vettigt instick och jag manade till diskussion runt dito.
Om inte annat så är det ett väldigt intressant ämne där olika åsikter råder.

Men det mesta i ditt specifika exempel är jag benägen att hålla med om.

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
« Svar #13 skrivet: tisdag 29, oktober 2024, 21:38:32 »
Bra exempel men glöm inte bort att vi i dagsläget har ett fungerande guldderivat dvs US-dollarn som också används i dessa länder med extrem inflation.

Man får nog med ställa sig frågan vilken typ av kris som kan komma och varför med.

Mat idag har vi i överflöd till skillnad från förr så vilken typ av kris skulle t.ex kunna ändra på den saken?

Inloggad Philip

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 228
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #14 skrivet: onsdag 30, oktober 2024, 00:18:57 »
Ädelmetall är ett sätt att bevara sitt kapital under en kris. Tror inte ett ögonblick på att man i Sydamerika någonsin fått ett guldmynt att ligga kvar på gatan utan att någon brytt sig om att plocka upp det.
« Senast ändrad: onsdag 30, oktober 2024, 00:27:20 av Philip »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by toblov
Idag kl. 10:32

Nygammal medlem by Strokur
Idag kl. 09:46

SilverWars.org Kampen om det fysiska silvret! by gbz
Idag kl. 09:33

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by RemusTh
Igår kl. 14:50

Säljes Silver Somalia Elefanter, kilotacka Johnson Matthey + blandat by Coltrane
Igår kl. 06:27

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Stacker
lördag 08, februari 2025, 22:07:18

[Sålt] 25st 5kr 1935 *pb* by JL_GBG
fredag 07, februari 2025, 09:29:12

Köpes : 40 francs guldmynt by zodiac
fredag 07, februari 2025, 08:55:30

[Säljes] 1kg silvertacka (modell chokladkaka*) pb by Grimi
fredag 07, februari 2025, 07:28:09

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor!+Lunar 2025 by Fantom
torsdag 06, februari 2025, 00:57:18

Bilder på silver. by Fantom
torsdag 06, februari 2025, 00:52:11

Går guldpriset upp eller är det fiat som går ner? by august
onsdag 05, februari 2025, 11:16:40

Fysiskt guld har börjat tryta hos Bank of England. by JohanB
måndag 03, februari 2025, 14:47:34

Guldmynt köpes by TheHun
måndag 03, februari 2025, 12:45:51

Historien om Oscar II guldmynten, samt en del personliga reflektioner by RemusTh
lördag 01, februari 2025, 17:34:47