Författare Ämne: The Silver Squeeze Has Officially Begun  (läst 1975 gånger)

Inloggad JohanB

• Global Moderator
  • Palladiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 432
  • Affärsomdömen: 11
The Silver Squeeze Has Officially Begun
« skrivet: tisdag 22, oktober 2024, 11:11:05 »
En enastående djupanalys av silvermarknaden i framtid!

After six months of frustrating stagnation, silver has finally broken out, setting the stage for the much-anticipated silver squeeze scenario.

https://thebubblebubble.substack.com/p/the-silver-squeeze-has-officially

Jesse Colombo

For the past several weeks, I've been writing articles and creating video presentations about an imminent silver breakout that could quickly push prices to $50. During this time, I've observed significant investor cynicism, as many grew frustrated with silver's sideways movement over the last five months. In that content, I encouraged investors to remain confident, as I believed silver was on the brink of a historic bull market. Sure enough, on Friday, what began as a typical day saw silver surge nearly 7%, meeting the criteria I had outlined to confirm the next phase of its bull market. In this article, I will break down the details of silver's Friday breakout and explain why a powerful silver squeeze has now officially begun.
………

Earlier in this article, I mentioned that a significant portion of Friday's silver buying volume was likely driven by short-covering. Short-covering happens when traders who have bet against an asset, like silver, through short-selling are forced to buy it back as the price rallies, in order to limit their losses. As the asset's price rises, these traders become increasingly desperate to buy it back to close their positions, which in turn fuels the rally even further. If the buying is aggressive enough, this can lead to a short squeeze, amplifying the upward momentum.

A key condition for a short squeeze is the presence of unusually heavy short positioning in the asset. This is currently the case in COMEX silver futures, where swap dealers—mainly bullion bank trading desks—hold their largest net short position in eight years, totaling 38,832 contracts. This is equivalent to 194.43 million ounces of silver, or roughly 23% of the annual global silver production—a staggering figure.

Many analysts believe that bullion banks like JPMorgan and UBS are engaging in aggressive naked short-selling—dumping silver futures without actually holding the physical silver to back them up—in an effort to manipulate silver prices downward. There is a strong chance that these banks will end up on the wrong side of the trade as this rally continues, triggering a powerful silver short squeeze. Given the current size of their short position, bullion banks face nearly $200 million in losses for every dollar increase in the price of silver. This means they lost nearly $400 million on Friday alone! Now, just imagine what will happen as silver climbs by $5, $10, $20, and beyond from this point.

…………..

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 754
  • Affärsomdömen: 86
SV: The Silver Squeeze Has Officially Begun
« Svar #1 skrivet: tisdag 22, oktober 2024, 12:42:37 »
Fysiskt har jag så det räcker men kan ju vara ide att snegla på aktiemarknaden också innan det går på steroider
Känner till åtminstone ett nordiskt bolag med inriktning på Silver.

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 260
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #2 skrivet: onsdag 23, oktober 2024, 01:09:18 »
Sotkamo har gått uruselt under lång tid. Det beror nog inte bara på det låga silverpriset, det är ngt annat som inte stämmer där. Jag undrar om ens en silver squeeze kan rädda Sotkamo? Jag följer och är redo med avtryckaren på säljknappen så fort jag kommit upp över ytan igen.

Inloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 528
« Svar #3 skrivet: onsdag 23, oktober 2024, 13:35:58 »
Ja hur tight hänger egentligen silverpriset ihop med gruvbolagens värde? Jag tycker ofta att jag har förväntat mig att de ska skjuta upp i samma takt som silverpriset, men blir gång på gång besviken. Är lite tungt investerad i fonden AuAg Silver Bullet.

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 420
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #4 skrivet: onsdag 23, oktober 2024, 14:06:01 »
Ja hur tight hänger egentligen silverpriset ihop med gruvbolagens värde? Jag tycker ofta att jag har förväntat mig att de ska skjuta upp i samma takt som silverpriset, men blir gång på gång besviken. Är lite tungt investerad i fonden AuAg Silver Bullet.

Hoppsan !
Tror inte riktigt att orden besviken och AuAg Silver Bullet ska finnas i samma mening.
Just den fonden är den som presterat allra bäst av samtliga Nordnets fonder på 1 års sikt.
+ 73% lite drygt.

https://www.nordnet.se/marknaden/fondlistor?sortField=yield_1y&sortOrder=descending

Inloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 528
« Svar #5 skrivet: onsdag 23, oktober 2024, 14:14:08 »
Ok. Jag hade inte loggat in på ett tag. Den har ju verkligen hämtat upp senaste tiden ser jag nu :)

Men generellt tycker jag att den inte brukar hänga med när silver går upp. Finns det något bra ställe där man kan lägga kurvorna för AuAg Silver Bullet och silver spot på varandra?

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 754
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #6 skrivet: fredag 25, oktober 2024, 11:15:32 »
Sotkamo har gått uruselt under lång tid. Det beror nog inte bara på det låga silverpriset, det är ngt annat som inte stämmer där. Jag undrar om ens en silver squeeze kan rädda Sotkamo? Jag följer och är redo med avtryckaren på säljknappen så fort jag kommit upp över ytan igen.

+20,29%    för stunden.  ;)

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 260
« Svar #7 skrivet: fredag 25, oktober 2024, 13:25:09 »

+20,29%    för stunden.  ;)

Visst, man får vara glad för det lilla här i livet.....

« Senast ändrad: fredag 25, oktober 2024, 13:31:56 av Stacker »

Inloggad Philip

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 219
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #8 skrivet: söndag 27, oktober 2024, 13:03:05 »
Ryssland ska alltså köpa ädelmetaller för 51,5 miljarder rubel till 2027 och där silver från och med nu ska ingå i de statliga reserverna.

https://thesilverindustry.substack.com/p/this-is-why-silver-price-doubles

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 275
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #9 skrivet: söndag 27, oktober 2024, 16:40:36 »

Får vi en squeeze och comex går under kommer priset explodera och sotkamo kommer då öka något enormt.

Om inte så är det bara en misskött grushög som kostar pengar att driva.

Inloggad JohanB

• Global Moderator
  • Palladiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 432
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #10 skrivet: måndag 04, november 2024, 16:31:36 »

Det är väl det här som kallas silver futures (derivat). Kontrakten som nämns är på 5000 oz/st.
Silverpriset i $/oz på högra skalan. Varje gång priset har peakat, så har dessa derivat ställts ut och priset har pressats ner. Nu verkar inte det hjälpa och det  ställs ut mängder av futures utan att priset bromsas…..

Intressant diagram från Jesse Colombo:

”Here's a chart I love from this report: bullion banks' short position in silver futures. You always hear about the short position but it's rarely shown in this format.”

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Libertad 1oz silver olika årtal by mega_n
Idag kl. 06:38

Avdelningen för byråkrati rapporterar by august
Igår kl. 17:18

wold money fair 2025 by lordsinner
Igår kl. 17:11

Bilder på silver. by Fantom
tisdag 03, december 2024, 21:14:46

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by hasse_A
tisdag 03, december 2024, 19:16:28

Skattefritt ISK by gbz
måndag 02, december 2024, 17:50:08

Bad jokes. by Philip
lördag 30, november 2024, 13:49:29

Pressar HSBC silverpriset på Comex men samtidigt köper på världsmarknaden? by JohanB
lördag 30, november 2024, 01:58:38

Rekordstor guldfyndighet upptäckt i Kina by Philip
fredag 29, november 2024, 22:06:11

Bilder på guld. by zodiac
onsdag 27, november 2024, 18:41:42

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by august
lördag 23, november 2024, 15:26:24

Sovereigns… by 9darter
fredag 22, november 2024, 12:17:23

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
fredag 22, november 2024, 11:06:36

Hur bokför ni (köp/sälj men ffa förvaring)? by august