Författare Ämne: 2525 gram 40% silvermynt bulk och Guld från kina  (läst 8527 gånger)

Utloggad klindstein

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 21
  • Affärsomdömen: 0
2525 gram 40% silvermynt bulk och Guld från kina
« skrivet: torsdag 02, maj 2013, 02:44:12 »
Hej,

Jag köpte precis 2525 gram 40% silvermynt i bulk svenska mynt, har nyligen blivit intresserad av att skaffa mig lite ädelmetaller.

Jag undrar först, vad är detta värt? I rent silver så är ju spotpriset ca 5000kr, men det verkar ju säljas till rabatt när det är skrotsilver.

Jag tänkte också köpa 100g guld i Kina. Man kan köpa tackor i alla storlekar på banken i Kina för nästan spotpris vilket är mycket trevligt. Och jag kan intyga om att nyligen när guldpriset föll fort under några dagar så rusade folk att köpa. Allt guld tog slut tidigt på morgonen i några dagar och jag hann inte köpa utan fick vänta, sen åkte jag iväg på semester så ska köpa lite guld nu.

Kina uppmuntrar verkligen befolkningen att köpa guld, även fast regeringen trycker upp en hel del pengar varje år och skapar inflation.

Vore kul att höra era tankar och gärna svar på min första fråga.

MVH

Inloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
SV: 2525 gram 40% silvermynt bulk och Guld från kina
« Svar #1 skrivet: torsdag 02, maj 2013, 06:27:57 »
Hej,

Grattis till dina inkop av guld och silver!

Jag bor i Shanghai och kan halla med dig om att Kineser gillar guld och aven silver. Forutom banken kan du aven kopa guld pa manga andra stallen allt ifran Carrefour(supermarket), China Gold Coin shop'arna till Coin markets. Basta prisen tror jag du far pa en gold shop eller en marknad.

Skall du kopa 100g eller mer. Glom inte att du bara far ta ut 50g guld(inte silver) per person ut ur Kina.
Edit: Nar jag googlade fran tullens sida fann jag granser pa 50g Au, 500g Ag. Kensingtons uppgifter var nya for mig. Detta bor kollas igen.

For 40%-silver skrot kan man forvanta sig att fa allt fran 60-95% x spot. Ju storre volym desto battre pris.

Cheers,
M.
« Senast ändrad: fredag 03, maj 2013, 12:36:10 av mowi_af »

Utloggad klindstein

• Medlem
  • *
« Svar #2 skrivet: torsdag 02, maj 2013, 06:51:31 »
Tackar för ditt svar.

Jag får rätt mycket lön genom paypal här också och vill inte betala svensk skatt på det då det går till mitt svenska paypalkonto och om jag vill ta ut pengarna så går det till mitt svenska bankkonto. Så att köpa silver verkar vara ett ganska bra sätt att köpa pengar så att säga då jag tror att silver och guld kommer gå tillbaka till att vara pengar i framtiden.

Utloggad Crassus

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #3 skrivet: torsdag 02, maj 2013, 19:44:59 »
Är det inte 500g silver och 50g guld man får föra ut?

Utloggad Kensington

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 15
« Svar #4 skrivet: torsdag 02, maj 2013, 22:54:38 »
Om in- och utförsel av guld och silver till och från Kina- utfärdat av PEOPLE'S BANK OF CHINA

Art 2.
At the point of entry or exit, passengers, consignees and consignors or their agents, must declare to the Customs the amount of gold, silver or gold and silver wares they carry into or out of China.  Passengers who secretly carry gold, silver or such wares out of China without declaring them to the Customs, or by other means try to evade Customs supervision and control, shall be dealt with as smugglers       Undvik detta. 8)

Art 5 pt 2.
For emigrants to foreign countries or to Hong Kong or Macao, the maximum limit of gold and silver to be carried out per person is 1 liang (equivalent to 31.25 grams) for gold ornaments and 10 liang (equivalent to 312.50 grams) for silver ornaments, and 20 liang (equivalent to 625 grams) for silver utensils.  Such objects are permitted to be carried out within the limit after a check at the Customs; and     Här ska "emigrants" förmodligen räknas som alla som lämnar landet (om man läser inledande avsnittet i art 5.)

Art 5 pt 3. (undantag från Art 5 pt 2.)
(3) Those carrying an amount of gold and silver beyond the limit are required, before exit, to submit a certificate issued by the administrative or production unit, or neighbourhood committee, or local people's government (people's commune) to the local branch of the PBC (om PBC- se art 4- viktigt) or its agency for verification of the kind and amount of the objects to be carried and apply for a "Permit for Taking Gold and Silver out of the Country" which shall be checked by the Customs.  Such objects are not permitted to be carried out without the Permit.
Så som jag förstår det kan du få föra ut mer guld/silver om du har tillstånd som utfärdas av lokala kontor/myndigheter(?). Dessa borde gå att muta sig till ?

Observera också art 4 om du handlar med utländsk valuta- då behövs också ett tillstånd (oavsett mängd)

Här är lagsamlingen i sin helhet http://www.novexcn.com/carry_gold_silver.html
*Utfärdades 1984 men hittar inget om att den skulle vara upphävd
**Där kan säkert vara saker som jag missat/missförstått(saker som gått förlorat i översättning), sen har jag inte kollat på de lagtexter som det refereras till. Se ex art1. men detta kan nog funka som en vägledning.

Förövrigt en väldigt "rakt på" text som är lätt att förstå-  :)

Edit: Det är nog lätt att fastna i all byråkrati- det verkar vara "ett jäkla klydd" med allt. Är du nära någon gräns så ta tåget/färjan (Här borde de inte kolla) över och res hem därifrån (om reglerna är bättre där förstås). Men efter allt detta går du kanske minus på din affär ;)
« Senast ändrad: torsdag 02, maj 2013, 23:04:10 av Kensington »

Utloggad klindstein

• Medlem
  • *
« Svar #5 skrivet: fredag 03, maj 2013, 03:01:47 »
Tack för era svar, väldigt hjälpsamt forum måste jag säga.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz