Beställde emballage och frakt som smidigt kom hem i lådan dagen efter dem skickade det.
Skickade iväg tackorna med vändande post och dagen efter jag skickat fick jag mail om att dem tagit emot min försändelse och verifierade vikten och äktheten på tackorna.
Vilket bolag anlitar de för frakten ?
Är det Postnord Värde, så att du måste ta dig till ett av Postnords företagscenter ?
Man blir ju lite nyfiken på vilket fraktbolag de litar så mycket på att de endast tar 150 kr för en hyfsat stor risk att paketet försvinner på vägen...
När det gäller värdeförsändelser som överstiger REK-försändelsens maxvärde, (max värdet på försändelsen som PostNord ersätter), så finns det flertalet tilläggsförsäkringar för företag som de flesta i ädelmetallbrachen använder sig av.
Skickar själv ofta försändelser med REK som är specialförsäkrade externt upp till 500 000, trots maxvädet på REK, men det kräver extra omsorg av avsändaren, vilket specificeras av mottagande företag.
Det inkluderar bl.a. fotografi på en våg och en ytterligare separat brevförsändelse med detaljerad innehållsbeskrivning, värde och referens till REK-försändelsen.
I realiteten både fotograferas och filmas hela processen in i minsta detalj vid packningen, vilket starkt! rekommenderas för extraförsäkrade värdefulla försändelser, då det verkar som om bevisbördan till slut hamnar hos avsändaren vid eventuell förkommen sändning.
Min personliga erfarenhet är att bortkomna REK är ytterst ovanliga, men har tyvärr fått vara med om det för lite mer än 10 år sedan där PostNord inte ersatte något alls överhuvudtaget. Fick själv stå för det, trots att företaget som skickade det till mig påstod att de hade en extraförsäkring, vilket senare visade sig vara fel.
Bevis och åter bevis är mycket! viktigt.
Så, glöm inte att noga filma och fotografera allt trots att de inte skriftligen kräver det av privatpersoner.
Alla de ni nämner, Tavex, GC och LS uppfattar jag vara mycket seriösa företag som man i dagsläget kan lita på och som svar till TS har jag endast positiv erfarenhet av GC.