Författare Ämne: Guldcentralen erfarenhet?  (läst 12744 gånger)

Inloggad Morgan

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Affärsomdömen: 58
Guldcentralen erfarenhet?
« skrivet: torsdag 29, augusti 2024, 10:39:29 »
Någon som sålt guld till Guldcentralen någon gång?
Själv har jag bara köpt av dem för många år sedan.
Dem ser ut att betala bättre än Tavex och LS när det gäller 100g eller större.
Däremot får man inte veta pris förrän dem tagit emot produkten vilket är lite gamble var spotpriset ligger just den dagen.
Fördel att man beställer frakten genom dem och den kostar bara 150kr och är enligt hemsidan fullt försäkrat.

Tankar?

Inloggad gbz

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 731
  • Affärsomdömen: 0
SV: Guldcentralen erfarenhet?
« Svar #1 skrivet: torsdag 29, augusti 2024, 10:50:19 »
Har köpt och fått betala någon tusenlapp extra .

Jag hade kört på det smidigaste alternativet antagligen och gissningsvis så betalar båda lika bra men priset som guldcentralen baserar på är london fix från idag eller igår och det du får är morgondagens pris.

Svänger dollarn (dxy) åt något håll eller om guld går upp eller ner lite ändras det som får jag gissa betalar nog tavex lika bra speciellt om du har något av de märken på tackan de köper in.

Inloggad zodiac

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 543
  • Affärsomdömen: 38
SV: Guldcentralen erfarenhet?
« Svar #2 skrivet: torsdag 29, augusti 2024, 13:32:12 »
Sätter inte också Tavex pris efter dem tagit emot varan?  :)

Utloggad Sarek

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Guldcentralen erfarenhet?
« Svar #3 skrivet: torsdag 29, augusti 2024, 17:16:40 »
Så här skriver de på Tavex när du vill sälja guld till dem:
Skicka produkten (erna)

Vi kommer att få paketet inom 1-3 arbetsdagar. Vi kommer att verifiera dina objekt samma dag vi får paketet och kommer också att informera dig via telefon och e-post samma dag angående vårt anbud .
Vi kommer alltid att erbjuda dig ett pris för föremålen i enlighet med vår uppdaterade prislista.


Inloggad mega_n

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
SV: Guldcentralen erfarenhet?
« Svar #4 skrivet: torsdag 29, augusti 2024, 18:44:47 »
Jag har också bara köpt på Guldcentralen men inte sålt där.

Men de verkar ju ha bättre pris än liberty silvet vid försäljning och bra försäkrat fraktalternativ. Så om man inte har bättre kontakter ger dom ca spot-4% för större tackor.

/H
« Senast ändrad: torsdag 29, augusti 2024, 18:47:07 av mega_n »

Utloggad Brageson

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 505
  • Affärsomdömen: 16
SV: Guldcentralen erfarenhet?
« Svar #5 skrivet: torsdag 29, augusti 2024, 20:06:42 »
Jag föredrar LS där du låser in priset när du registrerar din säljorder på websidan.
Då vet du precis på kronan hur mycket du får betalt.
Dock måste du skicka objekten inom nästa bankdag, vilket är rimligt och helt OK.

...och grattis till mig...500 inlägg, kan ev firas.  :)
« Senast ändrad: torsdag 29, augusti 2024, 22:06:39 av Brageson »

Inloggad Morgan

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Affärsomdömen: 58
SV: Guldcentralen erfarenhet?
« Svar #6 skrivet: fredag 30, augusti 2024, 22:34:12 »
Beställde en returpåse från GC igår som dem kallar det när man säljer till dem.
Har sålt till LS innan så tänkte prova något nytt.

Återkommer med betyg när allt är klart  :D

Utloggad Sarek

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Guldcentralen erfarenhet?
« Svar #7 skrivet: lördag 31, augusti 2024, 10:41:22 »
Nackdelen med att sälja till L.S. är att de bara hämtar ut paketen EN GÅNG i VECKAN, vilket innebär att ifall man har otur man får vänta länge på att få "affären" avslutad.

Inloggad gbz

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 731
  • Affärsomdömen: 0
SV: Guldcentralen erfarenhet?
« Svar #8 skrivet: lördag 31, augusti 2024, 16:44:28 »
Nackdelen med att sälja till L.S. är att de bara hämtar ut paketen EN GÅNG i VECKAN, vilket innebär att ifall man har otur man får vänta länge på att få "affären" avslutad.

Ofta har vi som köper fysiska metaller ändå tålamod och långsiktig planering.

Inte som tiktok folket som inte kan sitta still över 6 minuter och bara investerar i tesla,nvidia,apple,bitcoins och sbb etc:P

Inloggad Morgan

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Affärsomdömen: 58
SV: Guldcentralen erfarenhet?
« Svar #9 skrivet: torsdag 05, september 2024, 21:00:09 »
Nu har jag egen erfarenhet av att sälja till GC som jag tänkte dela med mig av.

Valde att sälja 2st 100g Boliden till GC.

Beställde emballage och frakt som smidigt kom hem i lådan dagen efter dem skickade det.
Skickade iväg tackorna med vändande post och dagen efter jag skickat fick jag mail om att dem tagit emot min försändelse och verifierade vikten och äktheten på tackorna.
4 dagar från beställning av emballage tills pengarna var på kontot, det tycker jag är riktigt bra!

Jämför jag med vad jag fått om jag sålt till LS samma tidpunkt som jag beställde emballaget så hade jag fått 2250kr MINDRE utbetalt.
Hade jag lagt en säljorder till LS samma tidpunkt som jag postade tackorna så hade jag fått 2870kr MINDRE på mitt konto.

Tillsammans med det du vill sälja skriver du under ett dokument där du försäkrar att det är ditt konto som pengarna betalas ut till och att du inte säljer dina metaller för att tvätta pengar eller andra olagliga ändamål.
Lägg ditt körkort på avtalet, ta ett fotot och maila det till dem sen lägger du avtalet i original ihop med det du ska sälja och klistrar igen paketet.

Jag ser bara fördelar med att sälja till GC.
Frakten kostar 150kr oavsett om du skickar 10g guld eller 1kg guld och det är FULLFÖRSÄKRAT om det skulle komma bort.
Skulle jag skickat 100g guld till LS som REK och postnord slarvat bort så skulle jag i teorin inte få en enda krona då värdet överstiger vad jag max får lov att lägga i paketet medans GC har tilläggsförsäkring som täcker eventuella förluster.

Inloggad zodiac

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 543
  • Affärsomdömen: 38
SV: Guldcentralen erfarenhet?
« Svar #10 skrivet: torsdag 05, september 2024, 22:50:21 »
Nu har jag egen erfarenhet av att sälja till GC som jag tänkte dela med mig av.

Valde att sälja 2st 100g Boliden till GC.

Beställde emballage och frakt som smidigt kom hem i lådan dagen efter dem skickade det.
Skickade iväg tackorna med vändande post och dagen efter jag skickat fick jag mail om att dem tagit emot min försändelse och verifierade vikten och äktheten på tackorna.
4 dagar från beställning av emballage tills pengarna var på kontot, det tycker jag är riktigt bra!

Jämför jag med vad jag fått om jag sålt till LS samma tidpunkt som jag beställde emballaget så hade jag fått 2250kr MINDRE utbetalt.
Hade jag lagt en säljorder till LS samma tidpunkt som jag postade tackorna så hade jag fått 2870kr MINDRE på mitt konto.

Tillsammans med det du vill sälja skriver du under ett dokument där du försäkrar att det är ditt konto som pengarna betalas ut till och att du inte säljer dina metaller för att tvätta pengar eller andra olagliga ändamål.
Lägg ditt körkort på avtalet, ta ett fotot och maila det till dem sen lägger du avtalet i original ihop med det du ska sälja och klistrar igen paketet.

Jag ser bara fördelar med att sälja till GC.
Frakten kostar 150kr oavsett om du skickar 10g guld eller 1kg guld och det är FULLFÖRSÄKRAT om det skulle komma bort.
Skulle jag skickat 100g guld till LS som REK och postnord slarvat bort så skulle jag i teorin inte få en enda krona då värdet överstiger vad jag max får lov att lägga i paketet medans GC har tilläggsförsäkring som täcker eventuella förluster.

Fan vad grymt. Grattis till en lyckad affär och tack för en utförlig redogörelse!  :)

Utloggad JL_GBG

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 559
  • Affärsomdömen: 44
SV: Guldcentralen erfarenhet?
« Svar #11 skrivet: fredag 06, september 2024, 08:29:05 »


Beställde emballage och frakt som smidigt kom hem i lådan dagen efter dem skickade det.
Skickade iväg tackorna med vändande post och dagen efter jag skickat fick jag mail om att dem tagit emot min försändelse och verifierade vikten och äktheten på tackorna.


Vilket bolag anlitar de för frakten ?
Är det Postnord Värde, så att du måste ta dig till ett av Postnords företagscenter ?
Man blir ju lite nyfiken på vilket fraktbolag de litar så mycket på att de endast tar 150 kr för en hyfsat stor risk att paketet försvinner på vägen...


Inloggad mega_n

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
SV: Guldcentralen erfarenhet?
« Svar #12 skrivet: fredag 06, september 2024, 09:26:24 »
Inte helt klart men citat från deras hemsida.

"Vi använder oss av PostNords tjänster rekommenderat brev eller lämplig transport beroende på försändelsens vikt och varuvärde"

/H

Inloggad Morgan

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Affärsomdömen: 58
SV: Guldcentralen erfarenhet?
« Svar #13 skrivet: fredag 06, september 2024, 20:51:04 »
Dem använder Postnord och paketet sickas som REK, inte värde men på papperna man får med från dem står det att dem har tilläggsförsäkring som gör att försändelsen blir fullvärdesförsäkrad.

Utloggad Jensan

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 32
  • Affärsomdömen: 0
SV: Guldcentralen erfarenhet?
« Svar #14 skrivet: onsdag 09, april 2025, 21:04:57 »
Någon som sålt till Guldcentrum i Malmö? Hur fungerade det?
Har köpt därifrån och det har gått bra och de har haft konkurrens kraftiga priser.

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Igår kl. 22:33

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
Igår kl. 21:15

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 05, juni 2026, 20:47:15

Stigande marknadsräntor pressar priset på guld. by gbz
onsdag 03, juni 2026, 22:58:41

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
onsdag 03, juni 2026, 16:49:42

Avslutad Guld säljes. 5 g tackor. by Birka
onsdag 03, juni 2026, 10:55:50

Hästen, Apan och Tuppen Lunar II serien by Kulkuri
tisdag 02, juni 2026, 21:30:12

Aktier en förlustaffär de senaste 100 åren - Dagens Industri by fåtöljpanda
söndag 31, maj 2026, 19:40:28

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor! by Fantom
lördag 30, maj 2026, 18:10:28

Hur deklarerar vi? Som sålt Guld 2025! by fåtöljpanda
lördag 30, maj 2026, 16:51:57

Boliden silvertackor numrerings mysterium? by mega_n
onsdag 27, maj 2026, 08:24:51

Guldtackor säljes (200 gram totalt) by Gurty
tisdag 26, maj 2026, 22:49:38

Bad jokes. by Tyr
tisdag 26, maj 2026, 15:02:54

Peter Schiff by Cash Is King
onsdag 20, maj 2026, 23:15:44