Författare Ämne: Guldcentralen erfarenhet?  (läst 3026 gånger)

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 415
  • Affärsomdömen: 58
Guldcentralen erfarenhet?
« skrivet: torsdag 29, augusti 2024, 10:39:29 »
Någon som sålt guld till Guldcentralen någon gång?
Själv har jag bara köpt av dem för många år sedan.
Dem ser ut att betala bättre än Tavex och LS när det gäller 100g eller större.
Däremot får man inte veta pris förrän dem tagit emot produkten vilket är lite gamble var spotpriset ligger just den dagen.
Fördel att man beställer frakten genom dem och den kostar bara 150kr och är enligt hemsidan fullt försäkrat.

Tankar?

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 275
  • Affärsomdömen: 0
SV: Guldcentralen erfarenhet?
« Svar #1 skrivet: torsdag 29, augusti 2024, 10:50:19 »
Har köpt och fått betala någon tusenlapp extra .

Jag hade kört på det smidigaste alternativet antagligen och gissningsvis så betalar båda lika bra men priset som guldcentralen baserar på är london fix från idag eller igår och det du får är morgondagens pris.

Svänger dollarn (dxy) åt något håll eller om guld går upp eller ner lite ändras det som får jag gissa betalar nog tavex lika bra speciellt om du har något av de märken på tackan de köper in.

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 357
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #2 skrivet: torsdag 29, augusti 2024, 13:32:12 »
Sätter inte också Tavex pris efter dem tagit emot varan?  :)

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2182
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
« Svar #3 skrivet: torsdag 29, augusti 2024, 17:16:40 »
Så här skriver de på Tavex när du vill sälja guld till dem:
Skicka produkten (erna)

Vi kommer att få paketet inom 1-3 arbetsdagar. Vi kommer att verifiera dina objekt samma dag vi får paketet och kommer också att informera dig via telefon och e-post samma dag angående vårt anbud .
Vi kommer alltid att erbjuda dig ett pris för föremålen i enlighet med vår uppdaterade prislista.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1951
  • Affärsomdömen: 213
« Svar #4 skrivet: torsdag 29, augusti 2024, 18:44:47 »
Jag har också bara köpt på Guldcentralen men inte sålt där.

Men de verkar ju ha bättre pris än liberty silvet vid försäljning och bra försäkrat fraktalternativ. Så om man inte har bättre kontakter ger dom ca spot-4% för större tackor.

/H
« Senast ändrad: torsdag 29, augusti 2024, 18:47:07 av mega_n »

Utloggad Brageson

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 501
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #5 skrivet: torsdag 29, augusti 2024, 20:06:42 »
Jag föredrar LS där du låser in priset när du registrerar din säljorder på websidan.
Då vet du precis på kronan hur mycket du får betalt.
Dock måste du skicka objekten inom nästa bankdag, vilket är rimligt och helt OK.

...och grattis till mig...500 inlägg, kan ev firas.  :)
« Senast ändrad: torsdag 29, augusti 2024, 22:06:39 av Brageson »

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
« Svar #6 skrivet: fredag 30, augusti 2024, 22:34:12 »
Beställde en returpåse från GC igår som dem kallar det när man säljer till dem.
Har sålt till LS innan så tänkte prova något nytt.

Återkommer med betyg när allt är klart  :D

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2182
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
« Svar #7 skrivet: lördag 31, augusti 2024, 10:41:22 »
Nackdelen med att sälja till L.S. är att de bara hämtar ut paketen EN GÅNG i VECKAN, vilket innebär att ifall man har otur man får vänta länge på att få "affären" avslutad.

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 275
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #8 skrivet: lördag 31, augusti 2024, 16:44:28 »
Nackdelen med att sälja till L.S. är att de bara hämtar ut paketen EN GÅNG i VECKAN, vilket innebär att ifall man har otur man får vänta länge på att få "affären" avslutad.

Ofta har vi som köper fysiska metaller ändå tålamod och långsiktig planering.

Inte som tiktok folket som inte kan sitta still över 6 minuter och bara investerar i tesla,nvidia,apple,bitcoins och sbb etc:P

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
« Svar #9 skrivet: torsdag 05, september 2024, 21:00:09 »
Nu har jag egen erfarenhet av att sälja till GC som jag tänkte dela med mig av.

Valde att sälja 2st 100g Boliden till GC.

Beställde emballage och frakt som smidigt kom hem i lådan dagen efter dem skickade det.
Skickade iväg tackorna med vändande post och dagen efter jag skickat fick jag mail om att dem tagit emot min försändelse och verifierade vikten och äktheten på tackorna.
4 dagar från beställning av emballage tills pengarna var på kontot, det tycker jag är riktigt bra!

Jämför jag med vad jag fått om jag sålt till LS samma tidpunkt som jag beställde emballaget så hade jag fått 2250kr MINDRE utbetalt.
Hade jag lagt en säljorder till LS samma tidpunkt som jag postade tackorna så hade jag fått 2870kr MINDRE på mitt konto.

Tillsammans med det du vill sälja skriver du under ett dokument där du försäkrar att det är ditt konto som pengarna betalas ut till och att du inte säljer dina metaller för att tvätta pengar eller andra olagliga ändamål.
Lägg ditt körkort på avtalet, ta ett fotot och maila det till dem sen lägger du avtalet i original ihop med det du ska sälja och klistrar igen paketet.

Jag ser bara fördelar med att sälja till GC.
Frakten kostar 150kr oavsett om du skickar 10g guld eller 1kg guld och det är FULLFÖRSÄKRAT om det skulle komma bort.
Skulle jag skickat 100g guld till LS som REK och postnord slarvat bort så skulle jag i teorin inte få en enda krona då värdet överstiger vad jag max får lov att lägga i paketet medans GC har tilläggsförsäkring som täcker eventuella förluster.

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 357
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #10 skrivet: torsdag 05, september 2024, 22:50:21 »
Nu har jag egen erfarenhet av att sälja till GC som jag tänkte dela med mig av.

Valde att sälja 2st 100g Boliden till GC.

Beställde emballage och frakt som smidigt kom hem i lådan dagen efter dem skickade det.
Skickade iväg tackorna med vändande post och dagen efter jag skickat fick jag mail om att dem tagit emot min försändelse och verifierade vikten och äktheten på tackorna.
4 dagar från beställning av emballage tills pengarna var på kontot, det tycker jag är riktigt bra!

Jämför jag med vad jag fått om jag sålt till LS samma tidpunkt som jag beställde emballaget så hade jag fått 2250kr MINDRE utbetalt.
Hade jag lagt en säljorder till LS samma tidpunkt som jag postade tackorna så hade jag fått 2870kr MINDRE på mitt konto.

Tillsammans med det du vill sälja skriver du under ett dokument där du försäkrar att det är ditt konto som pengarna betalas ut till och att du inte säljer dina metaller för att tvätta pengar eller andra olagliga ändamål.
Lägg ditt körkort på avtalet, ta ett fotot och maila det till dem sen lägger du avtalet i original ihop med det du ska sälja och klistrar igen paketet.

Jag ser bara fördelar med att sälja till GC.
Frakten kostar 150kr oavsett om du skickar 10g guld eller 1kg guld och det är FULLFÖRSÄKRAT om det skulle komma bort.
Skulle jag skickat 100g guld till LS som REK och postnord slarvat bort så skulle jag i teorin inte få en enda krona då värdet överstiger vad jag max får lov att lägga i paketet medans GC har tilläggsförsäkring som täcker eventuella förluster.

Fan vad grymt. Grattis till en lyckad affär och tack för en utförlig redogörelse!  :)

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 420
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #11 skrivet: fredag 06, september 2024, 08:29:05 »

Vilket bolag anlitar de för frakten ?
Är det Postnord Värde, så att du måste ta dig till ett av Postnords företagscenter ?
Man blir ju lite nyfiken på vilket fraktbolag de litar så mycket på att de endast tar 150 kr för en hyfsat stor risk att paketet försvinner på vägen...

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1951
  • Affärsomdömen: 213
« Svar #12 skrivet: fredag 06, september 2024, 09:26:24 »
Inte helt klart men citat från deras hemsida.

"Vi använder oss av PostNords tjänster rekommenderat brev eller lämplig transport beroende på försändelsens vikt och varuvärde"

/H

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
« Svar #13 skrivet: fredag 06, september 2024, 20:51:04 »
Dem använder Postnord och paketet sickas som REK, inte värde men på papperna man får med från dem står det att dem har tilläggsförsäkring som gör att försändelsen blir fullvärdesförsäkrad.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Libertad 1oz silver olika årtal by mega_n
Idag kl. 06:38

Avdelningen för byråkrati rapporterar by august
Igår kl. 17:18

wold money fair 2025 by lordsinner
Igår kl. 17:11

Bilder på silver. by Fantom
tisdag 03, december 2024, 21:14:46

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by hasse_A
tisdag 03, december 2024, 19:16:28

Skattefritt ISK by gbz
måndag 02, december 2024, 17:50:08

Bad jokes. by Philip
lördag 30, november 2024, 13:49:29

Pressar HSBC silverpriset på Comex men samtidigt köper på världsmarknaden? by JohanB
lördag 30, november 2024, 01:58:38

Rekordstor guldfyndighet upptäckt i Kina by Philip
fredag 29, november 2024, 22:06:11

Bilder på guld. by zodiac
onsdag 27, november 2024, 18:41:42

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by august
lördag 23, november 2024, 15:26:24

Sovereigns… by 9darter
fredag 22, november 2024, 12:17:23

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
fredag 22, november 2024, 11:06:36

Hur bokför ni (köp/sälj men ffa förvaring)? by august