Författare Ämne: Vad gör vi nu? Säljer eller köper mer ÄM?  (läst 2984 gånger)

Inloggad Au

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 157
  • Affärsomdömen: 1
SV: Vad gör vi nu? Säljer eller köper mer ÄM?
« Svar #15 skrivet: tisdag 15, oktober 2024, 06:16:06 »
Jag köper 1oz guldmynt men har faktiskt med det stigande värdet av guld börjat fundera på mindre mynt.
Med tanke på på allt som sker och som påverkar guldpriset är jag inte särskilt orolig....

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 275
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #16 skrivet: tisdag 15, oktober 2024, 14:20:47 »
Skulle säga mellan 50-100g är mest prisvärt och över det blir de ganska onödigt.

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 415
  • Affärsomdömen: 58
« Svar #17 skrivet: tisdag 15, oktober 2024, 20:15:28 »
Jag säljer av lite 100g tackor av den gula metallen  8)
Började egentligen för att betala takbyte på huset men nu när jag märker hur svårt det är att bli av med 100g till andra än företag så kommer jag nog byta ut alla mot mindre objekt inom en överskådlig framtid.

Det gör ju inte ont i plånboken att sälja nu med dagens SPOT på över 890kr/g men det kommer ta emot att köpa mindre objekt för i skrivande stund 930-1000kr/g men i långa loppet tror jag det är det rätta att göra ändå

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
« Svar #18 skrivet: tisdag 15, oktober 2024, 20:53:29 »
Började egentligen för att betala takbyte på huset men nu när jag märker hur svårt det är att bli av med 100g till andra än företag så kommer jag nog byta ut alla mot mindre objekt inom en överskådlig framtid.

Det gör ju inte ont i plånboken att sälja nu med dagens SPOT på över 890kr/g men det kommer ta emot att köpa mindre objekt för i skrivande stund 930-1000kr/g men i långa loppet tror jag det är det rätta att göra ändå

Är det inte värt smidigheten att sälja till företag?

https://tavex.se/guld/1oz-kanadensisk-maple-leaf-guldmynt-tidigare-ar/
Den ser ut att ha låg spread och pris på ca 909kr/g.

Köper man för 1000kr/g för man en stor förlust direkt vid köp sedan ännu en förlust när man sedan ska sälja.

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 415
  • Affärsomdömen: 58
« Svar #19 skrivet: tisdag 15, oktober 2024, 21:32:11 »

Köper man för 1000kr/g för man en stor förlust direkt vid köp sedan ännu en förlust när man sedan ska sälja.

Jo det är klart smidigt MEN då har staten koll på allt jag gör och det vill jag inte.
Sen kanske man inte alltid är i behov av 85k i dagens försäljningspris på ett bräde utan vill bli av med mindre mängd åt gången så för min del kommer det passa bättre med små objekt. Tyvärr tänkte jag flest gram för pengen när jag köpte därav blev det några 100grammare men det ångrar jag idag.
Om jag fått ett par gram mindre för samma peng när priset var 300-400kr/g att köpa 1oz istället så hade det kvittat idag i det stora hela.

Köper man 1oz av LS idag kostar det ca 930kr/g men väljer jag 1/2oz kruger så är priser nu 1008kr/g så att betala 1000kr/gram ser jag inte som något konstigt. Visst säljer man dagen efter så blir det en förlust men det är inte det som är tanken såklart utan det är ju en lång investering (iaf för mig) så i framtiden när priset kanske ligger på 1500kr/g så är inköpet på 1000kr/g fortfarande en bra investering.

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 357
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #20 skrivet: tisdag 15, oktober 2024, 22:11:34 »

Jo det är klart smidigt MEN då har staten koll på allt jag gör och det vill jag inte.
Sen kanske man inte alltid är i behov av 85k i dagens försäljningspris på ett bräde utan vill bli av med mindre mängd åt gången så för min del kommer det passa bättre med små objekt. Tyvärr tänkte jag flest gram för pengen när jag köpte därav blev det några 100grammare men det ångrar jag idag.
Om jag fått ett par gram mindre för samma peng när priset var 300-400kr/g att köpa 1oz istället så hade det kvittat idag i det stora hela.

Köper man 1oz av LS idag kostar det ca 930kr/g men väljer jag 1/2oz kruger så är priser nu 1008kr/g så att betala 1000kr/gram ser jag inte som något konstigt. Visst säljer man dagen efter så blir det en förlust men det är inte det som är tanken såklart utan det är ju en lång investering (iaf för mig) så i framtiden när priset kanske ligger på 1500kr/g så är inköpet på 1000kr/g fortfarande en bra investering.

Hur menar du att staten skulle ha koll på vad du gör gentemot om du säljer en 100g privat? Mest sannolikt får du också betalt via banköverföring eller swish? Vill du utveckla mer ? :)

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
« Svar #21 skrivet: tisdag 15, oktober 2024, 22:57:01 »
Kan vi summera upp det hela med att:
Mindre vikter= dyrare men lättare att sälja privat.
Vikter runt 1oz-250g= absolut billigast per gram och över det gör ingen större skillnad.

En investering på 1000kr som blir 1500kr är bra.    (50% vinstökning)
En investering på 900kr   som blir 1500kr är bättre (ca67% vinstökning)

Att ha sina pengar liggandes på banken är helt idiotiskt.

Utloggad RemusTh

• Global Moderator
  • Kopparmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 97
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #22 skrivet: tisdag 15, oktober 2024, 23:20:14 »

Hur menar du att staten skulle ha koll på vad du gör gentemot om du säljer en 100g privat? Mest sannolikt får du också betalt via banköverföring eller swish? Vill du utveckla mer ? :)

Man/vi kan tycka att det inte är särskilt anmärkningsvärt som investerar i ädelmetaller, köper eller säljer en eller ett par 100 grammare då och då. Det kan innebära några procent av det totala innehavet, men tyvärr är det inte så enkelt.

Penningtvättslagen kan innbära att både köparens och säljarens bank kan göra en anmälan om transaktionerna. Begränsningen, eller snarare ett onormalt/uppmärksammande belopp, förutom vanliga löneinbetalningar, kan vara en årlig överföring av 10 000 Euro, som även är beloppsgränsen internationellt sett. (överföringar inom och utanför EU).

Nu, när en 100 grammare närmar sig den gränsen, kan det innebära att en sådan transaktion + några ytterligare mindre, mycket väl kan göra att banken reagerar, anmäler och därefter spärrar kontot.

Om det är ett företag som inköper eller säljer, är även de skyldiga att informera finansinspektionen på samma grunder eller om de misstnker något. Det gör företagen normalt sett inte (vet detta då jag är en del av den branchen), men riskerar samtidigt mycket höga böter om det bevisas att de är delaktiga i penningtvätt. En butik i Stockholm fick f.ö. betala mer än 3 miljoner i sanktionsbelopp.

Bankerna däremot kan reagera och gör det också om transaktionerna är "onormalt" höga i förhållande till den vanliga ekonomin genom t.ex. löneutbetalningar. Även Swishbelopp räknas in i detta.

Det är för många en angenäm, men svår situation vi befinner oss i med det extremt höga guldpriset.

Den egentliga frågan som TS ställer, sälja eller köpa, tycker jag är ovanligt svår att besvara idag, men har själv sålt av lite vid 750-840/g efter stora inköp under dippen 2021 och väntar nu på en nedåtrekyl till runt 700 för ytterligare större inköp, men får kanske (troligtvis som det verkar) vänta förgäves på det?

Räknade inte riktigt med den kraftiga upgången de senaste månaderna och att guldpriset snart är uppe i 900/g. Har helt enkelt gjort lite dåliga affären på sistone.

Helt otrolig prisuppgång faktiskt.

« Senast ändrad: onsdag 16, oktober 2024, 07:48:19 av RemusTh »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1951
  • Affärsomdömen: 213
« Svar #23 skrivet: onsdag 16, oktober 2024, 10:04:30 »
Som @RhemusTh säger.

Anledningen till att man kanske satsar på lite mindre mynt/tackor är inte i huvudsak för problem att hitta köpare vid högre belopp utan att reglerna blir bara hårdare och hårdare med KYC/AML och att det kan bli mycket krångligare att förklara för banker och skatteverket vad man gör. Jag började ganska tidigt med att undvika 100g guldtackor och har under de senaste åren också börjat minska 1oz mynt. Nu föredrar jag mindre guldmynt.
Jag gillar tex 10g PAMP, 1 Dukat samt 1/4oz bullionmynt.

Gjorde några större överföringar till eget bankkonto efter försäljning av Bitcoin/Silver för att betala av på mitt huslån och fick ett jättejobb med att ta fram transaktionshistorik för alla inköp/försäljningar från exchange/bullion-storage samt utdrag av 3 års kontohistorik från min andra bank för att dom skulle kunna spåra vad pengarna för mina historiska inköp kom ifrån. Dessutom begärde banken att få in de senaste årens deklarationer för att kolla så reavinstskatten betalats in på tidigare försäljningar. Dessutom fick jag fylla i ca 5 sidor känn din kund formulär samt dessutom bevisa var mina Bitcoin kommit ifrån. Mycket stressande och jobbig övning innan de accepterade min amorteringsbetalning.

Detta visar nyttan med att dokumentera allt samt göra rätt för sig. Annars kan det bli jobbigt.

/mega_n

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Libertad 1oz silver olika årtal by mega_n
Idag kl. 06:38

Avdelningen för byråkrati rapporterar by august
Igår kl. 17:18

wold money fair 2025 by lordsinner
Igår kl. 17:11

Bilder på silver. by Fantom
tisdag 03, december 2024, 21:14:46

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by hasse_A
tisdag 03, december 2024, 19:16:28

Skattefritt ISK by gbz
måndag 02, december 2024, 17:50:08

Bad jokes. by Philip
lördag 30, november 2024, 13:49:29

Pressar HSBC silverpriset på Comex men samtidigt köper på världsmarknaden? by JohanB
lördag 30, november 2024, 01:58:38

Rekordstor guldfyndighet upptäckt i Kina by Philip
fredag 29, november 2024, 22:06:11

Bilder på guld. by zodiac
onsdag 27, november 2024, 18:41:42

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by august
lördag 23, november 2024, 15:26:24

Sovereigns… by 9darter
fredag 22, november 2024, 12:17:23

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
fredag 22, november 2024, 11:06:36

Hur bokför ni (köp/sälj men ffa förvaring)? by august