Författare Ämne: Vaska guld i sommar?  (läst 13821 gånger)

Inloggad Robax

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 33
  • Affärsomdömen: 5
SV: Vaska guld i sommar?
« Svar #15 skrivet: fredag 18, maj 2018, 09:41:46 »
Har också varit i Ädelfors och vaskat inne på området. En dags vaskande för två personer gav kanske 0,3- 0,4 gram. Det är en jättekul utflykt och man känner snabbt hur guldfebern börjar härja, men inte blir man rik inte 😎

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 405
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #16 skrivet: fredag 18, maj 2018, 09:46:59 »
Har också varit i Ädelfors och vaskat inne på området. En dags vaskande för två personer gav kanske 0,3- 0,4 gram. Det är en jättekul utflykt och man känner snabbt hur guldfebern börjar härja, men inte blir man rik inte 😎

Alla små microguldflagor lär väl komma från en guldtätare åder?

mrSju kan bli den första att bli rik i ädelfors. Synd att man inte bor närmre...

Utloggad laban77

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 168
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #17 skrivet: fredag 18, maj 2018, 10:07:08 »
Har någon någonsin hittat större "klumpar" i Ädelfors? Det är ju roligare att vaska om man vet att det åtminstone kan finnas någonting större.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1656
  • Affärsomdömen: 172
« Svar #18 skrivet: fredag 18, maj 2018, 10:43:48 »
Det mesta av guldet i ädelforstrakten/gruvorna är i finfördelad form (mikroguld). Finns att hitta i små mängder runt/i de gamla gruvorna samt runt de platser där malmen maldes och utvanns nära ån i form av gamla sedimentshögar. Några hundra meter nedströms från turistvaskningen... Det lär även ha hittats stenar(stuffer) med synligt guld runt gruvorna.

Om man vill man lära sig vaska rekommenderar jag turistvaskningen. Det är mycket avkopplande och trevligt.

/H

« Senast ändrad: fredag 18, maj 2018, 10:50:35 av mega_n »

Utloggad RemusTh

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 29
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #19 skrivet: fredag 18, maj 2018, 11:02:06 »
Har någon någonsin hittat större "klumpar" i Ädelfors? Det är ju roligare att vaska om man vet att det åtminstone kan finnas någonting större.

För några år sedan var den någon som hittade en nugget på ca 12-13 mm där, men det misstänktes att den var "förfalskad" på något sätt.

De största som inte är omöjliga att hitta är upp till 4-5 mm tunna guldflagor som kanske inte riktigt kan räknas som nuggets, men som hittas varje år. Oftast verkar det vara dem som är lite mer professionella eller har inmutningar där, som hittar dem, men även på "övningsområdet" hittas det flera sådana varje år.

Vissa vaskar även material från de nedlagda gruvorna, men vet inte riktigt vad de får i pannorna då.

Tror inte att det är för att bli rik man åker till Ädelfors. Snarare att träffa mycket trevliga likasinnade, god mat och dryck samt att det k a n s k e ligger en samling nuggets på några hekto, precis där man valt att vaska för dagen.

I vart fall är det fantastiskt roligt att med egen kraft hitta något värdefullt helt gratis i den underbara svenska naturen.

Det blir för övrigt Ädelfors i helgen (fr-sö). Sambon är övertalad.

Ha en trevlig helg!
« Senast ändrad: fredag 18, maj 2018, 11:08:35 av RemusTh »

Utloggad guldbob

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 306
  • Affärsomdömen: 28
« Svar #20 skrivet: söndag 20, maj 2018, 10:19:40 »
Jag kan rekommendera Guldvaskning Granvik.
Ligger 1mil norr om Karlsborg.
Guldvaskning mitt i naturen, utbildning och lån av utrustning ingår i avgiften, halvdag 150kr, dygn 300kr.
Gott om guld se Fb: sök guldvaskning granvik
« Senast ändrad: söndag 20, maj 2018, 10:21:33 av guldbob »

Inloggad LeGo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 180
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #21 skrivet: söndag 20, maj 2018, 12:09:38 »
https://www.sgu.se/om-geologi/mineral/guld/

Ytterligare spännande länk från sgu. Guldletarkartorna är roliga att studera när man planerar sin resa  :)

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
« Svar #22 skrivet: söndag 20, maj 2018, 18:16:06 »
Hemma igen från en helg i Ädelfors.

Vaskade endast i Emån, och ej på campingen i gropen.

Gick uruselt tills jag fick välbehövlig hjälp från RemusTh. Nog värt att ta en lektion på campen om man inte har någon som kan visa.

Mycket svartsand och väldigt väldigt väldigt smått microguld. Inget som duger att fotas.

Fick en solbränna iallafall. Ska testvaska lite i skogarna här hemma. Skicka gärna PM om någon vill bjuda på ett ställe i västragötaland där man funnit guld.

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
« Svar #23 skrivet: söndag 20, maj 2018, 18:19:24 »
Guldvaskning mitt i naturen, utbildning och lån av utrustning ingår i avgiften, halvdag 150kr, dygn 300kr.

Finns det plats att sova över i husbilen vid vaskstället?

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1656
  • Affärsomdömen: 42
« Svar #24 skrivet: söndag 20, maj 2018, 18:38:24 »

Måste man beställa tid? Eller är det bara att dimpa ner på morgonkvisten? När öppnar de?

Utloggad guldbob

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 306
  • Affärsomdömen: 28
« Svar #25 skrivet: måndag 21, maj 2018, 02:47:40 »
Husbil går bra att ställa på parkeringen.
Ring gärna någon dag innan så vi kan komma överens om tid för ev. Utbildning.

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
« Svar #26 skrivet: måndag 21, maj 2018, 08:22:17 »
Husbil går bra att ställa på parkeringen.
Ring gärna någon dag innan så vi kan komma överens om tid för ev. Utbildning.

Om man inte vill gå någon utbildning, är det okej att bara åka dit och vaska i bäcken? Kostar det? Har egen utrustning.

Hittar man microflagor likt i ädelfors, eller kan man hitta nuggets om man har tur?

Utloggad RemusTh

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 29
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #27 skrivet: måndag 21, maj 2018, 12:35:14 »
Tänkte lämna en liten rapport om äventyren i Ädelfors i helgen den 18-20/5.

Jag och sambon mötte upp med en mycket trevlig medlem, mrSju, med våra husbilar som vi parkerade på campingen på fredagskvällen.
Efter några whisky diskuterades det mycket ädelmetaller och då givetvis mest om guld och guldletning, där vi bl.a. tittade på kartor från SGU med mera.

Kvällen blev sen men trots det gav sig mrSju iväg en stund innan oss på lördagsmorgonen och vi möttes upp några hundra meter nedströms. mrSju visade prov på en fantastisk entusiasm och energi, men med begränsad vaskningserfarenhet blev det helt tomma pannor. Efter lite hjälp gick det bättre, men endast mycket små korn hittades av oss alla tre och jag sparade 5-10 små flagor på ca 0,05 mm.

Efter lunch kom vi överens om att att vaska precis nedanför turistvaskningen, men resultatet blev magert där också, trots mycket svartsand i pannorna. mrSju hade förbättrat sin teknik avsevärt och fick allt mer svartsand samt många mycket små korn och några lite större.

För oss andra var det samma magra resultat, men tillslut hittade jag tre lite större flagor på ca 0,1 mm som sparades.

För söndagen var planen redan klar och efter en tidig morgon gav vi (min sambo och jag) oss iväg på en promenad till Ädelfors guldgruva ca 3,5 km nordöst om campen, där vi såg ett flertal gruvhål i skogen på vägen dit, men vi hittade inte öppningen till den stora gruvan. Däremot hittade vi ett flertal kvartsstenar med mycket, mycket små spår av guld som bara syntes i 40-60 gångers förstoring.

Efter en tidig lunch och flera tips från flera garvade guldvaskare, bar det iväg till ett nytt ställe för mig och min sambo, längre nedströms där vaskningen äntligen gav lite resultat. Efter lite provvaskning på olika ställen samt efter 6 pannor hittades till slut bl.a. en större flaga/nugget på ca 3 mm. Efter några pannor till var det dags att bege sig hemåt.

Första fotot är pixlat med tanke på min och mrSju´s anonymitet.

Andra fotot är vid Ädelfors guldgruva och den tredje på fynden från sista vaskningen på söndagen.

« Senast ändrad: måndag 21, maj 2018, 12:41:49 av RemusTh »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Onecoin. by Birka
Idag kl. 18:54

AVSLUTAD: 1 Tub med 25x 1 Oz Maple Leaf 2012 (SÄNKT PRIS) by Saiifo
Idag kl. 15:54

[SÄLJES] 80%-iga Svenska 2-kronor, totalt 3 kg finvikt, fri frakt. by MrLibertad
Idag kl. 10:09

Månadsblogg över ett års ackumulering av PM by Ritva
Igår kl. 19:32

Guld till barnen by sff123
Igår kl. 18:07

Säljes: 10kr 1972, samlarmynt, medaljer, till strax över spot by Micromax
Igår kl. 12:18

Goldsilver.be by Stitch
Igår kl. 08:50

{Avslutad} Österrikisk 100 Corona - 30,48 gram guld by arevaco
fredag 14, december 2018, 15:32:22

Andra nya medlemmen 2014? by toblov