Författare Ämne: Vaska guld i sommar?  (läst 29349 gånger)

Utloggad QBe

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Affärsomdömen: 3
Vaska guld i sommar?
« skrivet: torsdag 18, april 2013, 15:05:39 »
Då har man köpt sig en vaskpanna, varit nyfiken på guldvaskning länge och känner att denna sommar borde ge mig tid att utforska detta på.

Finns det fler på forumet som är intresserade/erfarenhet av vaskning?

Köpte utrustningen på http://www.guldstrom.se/ ser att dom arrangerar kurser i Ädelfors, någon som varit där?

Ädelfors Guldvaskning

Kan vara ett trevligt semester stop :)

Försökte söka och vart förvånad då jag inte hittade några trådar i ämnet.

Jag kommer testa lyckan i Hälsingland och räknar så klart med att bli stenrik 8)
« Senast ändrad: torsdag 18, april 2013, 16:23:18 av MrLibertad »

Inloggad MrNook

  • Administratör
  • Silvermedlem
  • *
  • Antal inlägg: 138
  • Affärsomdömen: 11
  • Allt som glittrar är guld
SV: Vaska guld i sommar?
« Svar #1 skrivet: torsdag 18, april 2013, 15:18:08 »
Då har man köpt sig en vaskpanna, varit nyfiken på guldvaskning länge och känner att denna sommar borde ge mig tid att utforska detta på.

Finns det fler på forumet som är intresserade/erfarenhet av vaskning?

Köpte utrustningen på http://www.guldstrom.se/ ser att dom arrangerar kurser i Ädelfors, någon som varit där?

Ädelfors Guldvaskning
Kan vara ett trevligt semester stop :)

Försökte söka och vart förvånad då jag inte hittade några trådar i ämnet.

Jag kommer testa lyckan i Hälsingland och räknar så klart med att bli stenrik 8)

Jag bor inte många timmar från Ädelfors och tänkte åka dit i sommar. Det ser trevligt ut. Jag kan lämna en rapport efter det men det dröjer ju ett par månader tyvärr. :)
« Senast ändrad: torsdag 18, april 2013, 16:23:42 av MrLibertad »

Inloggad hasse_A

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 710
  • Affärsomdömen: 6
SV: Vaska guld i sommar?
« Svar #2 skrivet: torsdag 18, april 2013, 15:34:07 »
Lustigt. Jag träffade denne Mr. Guldström för många år sedan. Jag tror det var i början på 1980-talet. Han höll då på att utveckla en guldgaffel eller vad det nu var han kallade den. Tanken var att man skulle vandra i en bäck och sticka ner den i bottensedimentet och detektera ledningsförmågan. När man då upptäcker att den avtar kraftigt skulle man kunna förmoda att en guldåder fanns i närheten. Jag har ingen aning om detta fungerar i praktiken.

Utloggad QBe

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Affärsomdömen: 3
SV: Vaska guld i sommar?
« Svar #3 skrivet: torsdag 18, april 2013, 15:39:06 »
Då har man köpt sig en vaskpanna, varit nyfiken på guldvaskning länge och känner att denna sommar borde ge mig tid att utforska detta på.

Finns det fler på forumet som är intresserade/erfarenhet av vaskning?

Köpte utrustningen på http://www.guldstrom.se/ ser att dom arrangerar kurser i Ädelfors, någon som varit där?

Ädelfors Guldvaskning
Kan vara ett trevligt semester stop :)

Försökte söka och vart förvånad då jag inte hittade några trådar i ämnet.

Jag kommer testa lyckan i Hälsingland och räknar så klart med att bli stenrik 8)

Jag bor inte många timmar från Ädelfors och tänkte åka dit i sommar. Det ser trevligt ut. Jag kan lämna en rapport efter det men det dröjer ju ett par månader tyvärr. :)


Ja, gör gärna det, vore mycket intressant :)
« Senast ändrad: torsdag 18, april 2013, 16:24:04 av MrLibertad »

Utloggad QBe

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Affärsomdömen: 3
SV: Vaska guld i sommar?
« Svar #4 skrivet: torsdag 18, april 2013, 16:06:07 »
Lustigt. Jag träffade denne Mr. Guldström för många år sedan. Jag tror det var i början på 1980-talet. Han höll då på att utveckla en guldgaffel eller vad det nu var han kallade den. Tanken var att man skulle vandra i en bäck och sticka ner den i bottensedimentet och detektera ledningsförmågan. När man då upptäcker att den avtar kraftigt skulle man kunna förmoda att en guldåder fanns i närheten. Jag har ingen aning om detta fungerar i praktiken.

Sökte lite "guldgaffel" utan framgång, Herr Guldström kanske hade lite höga drömmar den gången :)
Vet inte om dom tjänar några pengar på just guld eller om dom endast driver verksamhet för turister.

Utloggad erland82

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 242
  • Affärsomdömen: 10
SV: Vaska guld i sommar?
« Svar #5 skrivet: torsdag 18, april 2013, 17:41:45 »
Lustigt. Jag träffade denne Mr. Guldström för många år sedan. Jag tror det var i början på 1980-talet. Han höll då på att utveckla en guldgaffel eller vad det nu var han kallade den. Tanken var att man skulle vandra i en bäck och sticka ner den i bottensedimentet och detektera ledningsförmågan. När man då upptäcker att den avtar kraftigt skulle man kunna förmoda att en guldåder fanns i närheten. Jag har ingen aning om detta fungerar i praktiken.


Sökte lite "guldgaffel" utan framgång, Herr Guldström kanske hade lite höga drömmar den gången :)
Vet inte om dom tjänar några pengar på just guld eller om dom endast driver verksamhet för turister.


Sök på "Guldspjut" så kommer det gå bättre :)

Håller själv på med lite guldvaskning. Söker du mer info gå gärna in på www.guldforum.se

Inloggad mega_n

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
SV: Vaska guld i sommar?
« Svar #6 skrivet: torsdag 18, april 2013, 18:05:53 »
Jag är också guldgrävare. Dock inte så mycket senaste åren.

Har även ägt ett Guldspjut. En intressant och annorlunda "gulddetektor".
Den funkar så att man trycker net spjutet i mark/sand/grus och spetsens utformning med koncentiska ledande ringar mäter elektropotential och ledningsförmåga på små partiklar som kommer i kontakt med spetsen.

Kanske bäst för att identifiera förhöjda koncentrationer av tunga mineraler som svartsand/guld.

/H

Utloggad Sofokles

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 21
  • Affärsomdömen: 0
SV: Vaska guld i sommar?
« Svar #7 skrivet: torsdag 18, april 2013, 23:47:19 »
Då har man köpt sig en vaskpanna, varit nyfiken på guldvaskning länge och känner att denna sommar borde ge mig tid att utforska detta på.

Finns det fler på forumet som är intresserade/erfarenhet av vaskning?

Köpte utrustningen på http://www.guldstrom.se/ ser att dom arrangerar kurser i Ädelfors, någon som varit där?

Ädelfors Guldvaskning
Kan vara ett trevligt semester stop :)

Försökte söka och vart förvånad då jag inte hittade några trådar i ämnet.

Jag kommer testa lyckan i Hälsingland och räknar så klart med att bli stenrik 8)


Jag är född och uppväxt i Hälsingland och är ändå tvungen att köpa guld, så hoppas ej för mycket. :)

Utloggad QBe

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Affärsomdömen: 3
SV: Vaska guld i sommar?
« Svar #8 skrivet: fredag 19, april 2013, 00:53:58 »
Lustigt. Jag träffade denne Mr. Guldström för många år sedan. Jag tror det var i början på 1980-talet. Han höll då på att utveckla en guldgaffel eller vad det nu var han kallade den. Tanken var att man skulle vandra i en bäck och sticka ner den i bottensedimentet och detektera ledningsförmågan. När man då upptäcker att den avtar kraftigt skulle man kunna förmoda att en guldåder fanns i närheten. Jag har ingen aning om detta fungerar i praktiken.


Sökte lite "guldgaffel" utan framgång, Herr Guldström kanske hade lite höga drömmar den gången :)
Vet inte om dom tjänar några pengar på just guld eller om dom endast driver verksamhet för turister.


Sök på "Guldspjut" så kommer det gå bättre :)

Håller själv på med lite guldvaskning. Söker du mer info gå gärna in på www.guldforum.se


Se där, Guldspjut, intressant utrustning men knappast värt att investera i för min del :)

Tack för länken, ska helt klart se närmare på det.

Utloggad QBe

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Affärsomdömen: 3
SV: Vaska guld i sommar?
« Svar #9 skrivet: fredag 19, april 2013, 00:59:46 »
Då har man köpt sig en vaskpanna, varit nyfiken på guldvaskning länge och känner att denna sommar borde ge mig tid att utforska detta på.

Finns det fler på forumet som är intresserade/erfarenhet av vaskning?

Köpte utrustningen på http://www.guldstrom.se/ ser att dom arrangerar kurser i Ädelfors, någon som varit där?

Ädelfors Guldvaskning
Kan vara ett trevligt semester stop :)

Försökte söka och vart förvånad då jag inte hittade några trådar i ämnet.

Jag kommer testa lyckan i Hälsingland och räknar så klart med att bli stenrik 8)


Jag är född och uppväxt i Hälsingland och är ändå tvungen att köpa guld, så hoppas ej för mycket. :)


Du har fel inställning ;)

Jag är född och uppvuxen längs Hälsingekusten, älskar Hälsingland och kommer flytta tillbaka någon dag :)

Utloggad QBe

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Affärsomdömen: 3
SV: Vaska guld i sommar?
« Svar #10 skrivet: fredag 19, april 2013, 01:09:24 »
Jag är också guldgrävare. Dock inte så mycket senaste åren.

Har även ägt ett Guldspjut. En intressant och annorlunda "gulddetektor".
Den funkar så att man trycker net spjutet i mark/sand/grus och spetsens utformning med koncentiska ledande ringar mäter elektropotential och ledningsförmåga på små partiklar som kommer i kontakt med spetsen.

Kanske bäst för att identifiera förhöjda koncentrationer av tunga mineraler som svartsand/guld.

/H

Så trevligt mega_n, då kanske du har några heta tips till mig som är helt färsk ;)

Försöker just nu läsa på om hur man vet vart man ska leta utifrån topografiska kartor, går igenom mina närområden men är fortfarande en del snö ute :(

Vore skoj att ha lite vaskguld i samlingen :)

Utloggad Xrim

  • Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 57
  • Affärsomdömen: 8
SV: Vaska guld i sommar?
« Svar #11 skrivet: fredag 19, april 2013, 07:13:36 »
Jag har planer på att sticka ut och leta lite i sommar, får väl se om det nordskånska guldet är sanning eller myt.

Jag har snubblat över denna kartgeneratorn, välj geokemi och sedan guld. Därefter är det bara att leta efter bra koncentrationer i ditt område och hoppas på tur :)

http://maps2.sgu.se/kartgenerator/maporder_sv.html

mrSju

  • Gäst
SV: Vaska guld i sommar?
« Svar #12 skrivet: torsdag 17, maj 2018, 09:29:11 »
Någon som vaskat i Ädelfors?
Tänkte ta husbilen dit imorrn och vaska vid guldströms camping. Gratis i ån då, inte på guldgrävarcampen.
Hur många korn kan jag räkna med på 2 dagars vaskning med vaskpanna som superamatör, med stark vilja att finna guld?

Utloggad laban77

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 549
  • Affärsomdömen: 2
SV: Vaska guld i sommar?
« Svar #13 skrivet: torsdag 17, maj 2018, 10:20:04 »
Någon som vaskat i Ädelfors?
Tänkte ta husbilen dit imorrn och vaska vid guldströms camping. Gratis i ån då, inte på guldgrävarcampen.
Hur många korn kan jag räkna med på 2 dagars vaskning med vaskpanna som superamatör, med stark vilja att finna guld?

Kul! Berätta hur det går sen.

Inloggad RemusTh

  • Global Moderator
  • Silvermedlem
  • *
  • Antal inlägg: 180
  • Affärsomdömen: 12
SV: Vaska guld i sommar?
« Svar #14 skrivet: torsdag 17, maj 2018, 10:38:45 »
Någon som vaskat i Ädelfors?
Tänkte ta husbilen dit imorrn och vaska vid guldströms camping. Gratis i ån då, inte på guldgrävarcampen.
Hur många korn kan jag räkna med på 2 dagars vaskning med vaskpanna som superamatör, med stark vilja att finna guld?

Har varit där och vaskat med min sambo, men då inne på området. Det blev inte så många timmars vaskande, kanske tre. Var väldigt varmt den dagen med mycket öl och grillat istället.
Tror vi fick ca 0,1g/person. Ca 30-50 små korn var.
Har du inte vaskat tidigare kan det vara bra att någon visar och noga förklarar hur man gör och varför, annars är risken stor att du förlorar mer än hälften eller t.o.m. allt i pannan.

Har hört att en duktig och energisk vaskare kan hitta upp till 1 gram om dagen där, med då måste man hitta ett bra ställe och arbeta mycket hårt.

Fanns tidigare veckosluts och veckovaskningsläger för att vaska ihop till sina förlovnings/vigselringar, men hörde aldrig talas om någon som ens på en vecka lyckades med detta. Tre-fyra gram på en vecka är det inofficiella rekordet som det ryktades om på dessa kurserna/lägerna.

Finns även dem som vaskar med dredgar där lite semiprofessionellt, men de är ganska tysta om hur mycket de får upp. Pratade med en som fått upp 22 gram på några sommarveckor med en Long-Tom (tror jag den heter)

Har precis hämtat vår första husbil och diskuterat med min sambo om att vi skall dit i sommar och vaska vi också, men det blir tyvärr inte denna helgen, annars hade det varit roligt att träffas där.

Berätta gärna hur det går för dig.

Edit: Lyckas kanske övertala sambon till att det blir guldvaskning istället för Öland. Lägger i så fall ut en liten rapport med lite bilder på söndag kväll eller måndag kväll om hur det gick.
« Senast ändrad: torsdag 17, maj 2018, 15:33:36 av RemusTh »

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by hasse_A
Idag kl. 14:42

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
Igår kl. 23:56

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23