Författare Ämne: JAPAN  (läst 37252 gånger)

Inloggad august

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
SV: JAPAN
« Svar #15 skrivet: fredag 15, september 2023, 07:44:47 »

Nå. Detta inlägg skulle faktiskt bara uppmärksamma att guldet nu för första gången är uppe över 10.000 yen/gram.

Inflationen ger sig inte och yenen sjunker mer och mer mot dollarn. Många ser väl ingen annan råd än att köpa guld för att rädda vad som räddas kan av privatekonomin.
Jag håller givetvis med om att Japan är ett mysterium. Men samtidigt så undrar jag om det är rätt att dra någon slutsats om att desperata japaner köper guld för att rädda sig ifrån en kraschande valuta.

2016 stod XAUJPY i ca 140000. Idag står den i 282000. Drygt 100% upp. Som jämförelse stod XAUSEK i ca 330 kr/gram under 2016 och idag står det i 686. Drygt 100% upp. Guldpriset i Yen eller SEK är till 100% en reflektion av försvagningen av den lokala fiatvalutan, det går inte att säga någonting om att guldpriset skulle drivas av lokalt guldköpande, vare sig i Japan eller Sverige.

Inloggad zodiac

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 544
  • Affärsomdömen: 38
SV: JAPAN
« Svar #16 skrivet: fredag 15, september 2023, 20:48:49 »

Nå. Detta inlägg skulle faktiskt bara uppmärksamma att guldet nu för första gången är uppe över 10.000 yen/gram.

Inflationen ger sig inte och yenen sjunker mer och mer mot dollarn. Många ser väl ingen annan råd än att köpa guld för att rädda vad som räddas kan av privatekonomin.
Jag håller givetvis med om att Japan är ett mysterium. Men samtidigt så undrar jag om det är rätt att dra någon slutsats om att desperata japaner köper guld för att rädda sig ifrån en kraschande valuta.

2016 stod XAUJPY i ca 140000. Idag står den i 282000. Drygt 100% upp. Som jämförelse stod XAUSEK i ca 330 kr/gram under 2016 och idag står det i 686. Drygt 100% upp. Guldpriset i Yen eller SEK är till 100% en reflektion av försvagningen av den lokala fiatvalutan, det går inte att säga någonting om att guldpriset skulle drivas av lokalt guldköpande, vare sig i Japan eller Sverige.

Jag såg en dokumentär om Japans ekonomi som var helt otrolig. Var någonting i stil med att de har det i sin kultur att leva sparsamt och inte slösa i onödan pga hur de hade det efter kriget.

Priser på många varor är densamma sedan 90 talet, det var någon företag som höjde priset på sin produkt. Dem blev totalt bojkottade tills dem gick ut offentligt, bad om ursäkt och sänkte priset igen.

Arbetsgivarna ger en saftig årlig bonus för att folk ska unna sig saker och njuta men japanerna sparar allt. Bankerna införde negativ ränta på sparkonton för att folk ska slösa men de ger sig inte.

En kille som blev intervjuad på gatan sa att även om det skulle regna pengar så kommer han inte spendera några pengar.

Utloggad AndrewJackson72

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 54
SV: JAPAN
« Svar #17 skrivet: fredag 15, september 2023, 21:57:22 »
Det beror också på vilket sätt dem har valt att spara sina pengar på. Är det pengarna på banken, inköp av ädelmetaller, klockor, konst eller bostäder? Japan och dess ekonomi har jag också hört om ett flertal gånger och är fortfarande lite skeptiskt till huruvida situationen faktiskt ligger till. Kan det vara yakuza som håller ekonomin i styr?


Inloggad august

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
SV: JAPAN
« Svar #18 skrivet: fredag 15, september 2023, 22:05:21 »
Det beror också på vilket sätt dem har valt att spara sina pengar på. Är det pengarna på banken, inköp av ädelmetaller, klockor, konst eller bostäder?
Japanerna är sannolikt det mest konservativa folk som finns när det gäller hur man sparar. I massor med år har det främst gällt att spara i statsobligationer (vilket även är orsaken till att den japanska ekonomin fortfarande inte kollapsat trots den superhöga statsskulden). Andelen statsobligationer har såvitt jag förstått gått ner lite men är fortfarande väldigt hög.

Utloggad cyber

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
SV: JAPAN
« Svar #19 skrivet: lördag 16, september 2023, 12:59:53 »
Japan är som sverige fast tvärt om: Galet hög statsskuld, obefintlig privat belåning och stora privata besparingar i cash/obligationer. För stabiliteten är nog den japanska modellen bättre, men helt bra är det inte..

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Köpes: Guldtacka upp till 50gram. by Berlusconi
Igår kl. 19:30

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Oseriösa säljare på Tradera. by zodiac
fredag 12, juni 2026, 19:03:03

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
torsdag 11, juni 2026, 21:33:32

Pausad. Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
torsdag 11, juni 2026, 21:32:51

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 05, juni 2026, 20:47:15

Stigande marknadsräntor pressar priset på guld. by gbz
onsdag 03, juni 2026, 22:58:41

Avslutad Guld säljes. 5 g tackor. by Birka
onsdag 03, juni 2026, 10:55:50

Hästen, Apan och Tuppen Lunar II serien by Kulkuri
tisdag 02, juni 2026, 21:30:12

Aktier en förlustaffär de senaste 100 åren - Dagens Industri by fåtöljpanda
söndag 31, maj 2026, 19:40:28