Jag sitter just nu i väntrummet hos den största och mest välrenommerade ”LCS” jag hittat i den stad jag befinner mig (jag är i Australien). Jag har passerst två låsta dörrar med kameror och det är videoövervakning överallt. Dörren in till där man handlar står på glänt så även om jag inte ser någonting så hör jag vad de säger.
Det är en kvinna som är där för att sälja. Hon skall sälja en blandning av lite guldarmband och mynt som hon ärvt. Handlaren mumlar och förklarar saker som finhalt och faktiskt guldinnehåll. Bra så långt.
Sedan kommer de till priset. Han erbjuder 70% av spot.
Massor med ord om vilka höga omkostnader han har. Och han är ju faktiskt ärlig med att han bara betalar 70% av spot. Hon är helt nöjd, det blir affär och hon går därifrån med ett antal tusen AUD i handväskan.
Om handlaren är ärlig (det var han) och båda parter är nöjda, är det inte en bra affär då? Jag vet inte riktigt vad jag skall tycka. Min grundinställning är att vuxna människor måste ta eget ansvar och det gäller oavsett om man köper en bil, säljer ett mynt eller något annat.
Men någonstans känns det ändå som att jag hörde ett rån begås.