Författare Ämne: Samla på 1 Oz tackor, tips på vägen?  (läst 5282 gånger)

Utloggad SilverGroover

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 53
  • Affärsomdömen: 2
Samla på 1 Oz tackor, tips på vägen?
« skrivet: torsdag 21, mars 2013, 12:31:32 »
Hej på er!

Efter att ha kommit igång så smått med mitt stackande känner jag att jag behöver samla på något för att göra det till lite mer av en hobby. Valet har fallit på 1 Oz silvertackor och det skall bli mycket trivsamt att se samlingen av olika tackor växa.

Jag har letat runt en del men inte hittat någon europeisk återförsäljare med något större utbud. Skall man betala en fast fraktkostnad känns det ganska segt att bara köpa en tacka från varje ställe.

Det finns några ställen i USA som har bra utbud men höga fraktkostnader vilket avskräcker.

Vidare är inte utbudet så stort på Tradera och på Ebay är det få som vill skicka utomlands.

Hur skulle ni gjort i detta fallet? Var hittar man ett bra utbud till hyggliga priser?

Jag såg att de hade ett antal oika begagnade tackor på LibertySilver och jag tänkte höra med dem till att börja med. Har även en löpande dialog med några mynthandlare här i stan och kommer köpa från dem när de får in något intressant.

Mvh,
SG

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
SV: Samla på 1 Oz tackor, tips på vägen?
« Svar #1 skrivet: torsdag 21, mars 2013, 12:46:23 »
Tänk dock på att tackor i Europa har högre moms-sats än (officiella) mynt i många länder.

I Sverige är det ju samma momssats på mynt och tackor så det spelar ju ingen roll. Dyrt ändå...
Om man handlar utanför EU är ju risken att få betala moms och tull lika stor för tackor som mynt så det spelar ju inte heller någon roll.

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #2 skrivet: torsdag 21, mars 2013, 12:47:40 »
Tänk på att 1oz tackor kostar betydligt mer än 1oz mynt eftersom du alltid måste betala full moms på tackor. Om tullen tar dig när du importerar tackor från USA så får du betala tull på det. Vill du köpa tackor så leta på Tradera, är antagligen bästa stället att köpa "billiga" tackor, men de är ändå dyrare än mynt.

Utloggad SilverGroover

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 53
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #3 skrivet: torsdag 21, mars 2013, 13:23:57 »
Tackar för synpunkter!

Jag är medveten om att tackor är dyrare än mynt per Oz och den absoluta merparten av min stack består av bullionmynt av enklare snitt. Men tanken med mitt samlande av tackor är att det skall vara en trivsam hobby och jag kan lätt tänka mig att betala den extra premien för detta.

Sen säljs väl tackorna för mer pengar än mynten på andrahandsmarknaden så om jag mot förmodan skulle sälja så får jag "tillbaka" lite av premien.

Vad gäller import utanför EU: Hur stor andel av paketen har öppnats av tullen enligt er erfarenhet? Vart tionde? Vartannat? Om tullen öppnar ett paket med silver från säg USA, vad händer då? Påför de bara moms + tull och sen får jag betala detta när jag hämtar ut paketet? Eller blir det andra påföljder typ böter?

Mvh,
SG

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
« Svar #4 skrivet: torsdag 21, mars 2013, 13:37:55 »
Om du handlar från en (seriös) handlare i USA t ex så innehållsdeklarerar och ev försäkrar de innehållet och då är nog risken för (tull) och moms ca 10 av 10. Om du kör med falsk innehållsdeklaration(från en kompis eller så) så vet jag inte. Kanske 1 på 10 som du säger... (Men om paketet kommer bort så glöm försäkring etc...)

/H
« Senast ändrad: torsdag 21, mars 2013, 13:41:54 av mega_n »

Utloggad silverfisken

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 563
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #5 skrivet: torsdag 21, mars 2013, 13:43:16 »
Hej silver grover

Jag har erfarenhet av att sända till sverige, inga av mina över 100 sändningar har stoppats i tullen, varför? jag sänder i bubbelkuvert och inte som paket. Oftast är det bara ett mynt jag sänder så det är ingen tull vilket som. Sen har jag alltid postat på postkontoret vilket innebär att jag fyller i grön klisterlapp etc, " nu har posten ledsnat på mig så jag fick ta med mig en massa klisterlappar hem så jag slipper ta upp tid i kassan =)"

Kollar de inte kuvert? jo de scannar och jag vet de samlar upp allt i ett rum i oslo, sen låter de knarkhundar nosa lite, droger är givetvis prioritet för tullen och ett mynt lär de knappast bry sig i..

Har tagit emot ett paket från norge vilket jag fick betala avgift för., 25% av summan som stod på "klistermärket", fick betala 225 kr för ett fabulous 12 collection.. Du får inga böter eftersom du inte begår något brott.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Köpes: Guldtacka upp till 50gram. by Berlusconi
Igår kl. 19:30

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane