Författare Ämne: Statusuppdatering för forumet  (läst 48930 gånger)

Inloggad JohanB

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 532
  • Affärsomdömen: 12
Re: Statusuppdatering för forumet
« Svar #30 skrivet: lördag 10, augusti 2024, 10:44:13 »
TILLBAKA PÅ BANAN

Det går nu att logga in med alla datorer, telefoner & paddor nu vad jag erfarit.

Se till att gå in på https varianten och inte http, då vissa funktioner bl.a. PM inte fungerar så bra där.

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 737
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #31 skrivet: lördag 10, augusti 2024, 13:04:35 »
Halleluja!

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1912
  • Affärsomdömen: 92
« Svar #32 skrivet: lördag 10, augusti 2024, 14:25:46 »
Trevligt  :)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3347
  • Affärsomdömen: 142
« Svar #33 skrivet: lördag 10, augusti 2024, 15:53:24 »
Frågan är hur vi ska få ut meddelandet att alla forummedlemmar nu kan logga in igen. Många har nog gett upp. Kan t ex Facebook vara en väg. Har inte själv FB så jag vet inte vad som är möjligt.

Inloggad JohanB

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 532
« Svar #34 skrivet: lördag 10, augusti 2024, 16:53:41 »
Dom som har FB kan väl gärna skriva i ädelmetall-tråden där att det är öppet!

Dom som har X(Twitter)-konto kan väl skriva i den att Ädelmetallforumet är öppet nu!

Dom som har slantar eller tackor på Tradera, kan väl lägga till en mening i annonsen att Forumet är öppet!

Dom som har konto på FlashBack likaså. Det finns en Ädelmetallforumtråd där!

Dom som har konto på Rika Tillsammans kan likaledes lägga in en blänkare.

Andra ideer är också välkomna.

Det är fortfarande väldigt många gäster, c:a 800 per 1440min (dygn) enligt besöksstatistiken i debug på ädelmetallforum:

https://www.adelmetallforum.se/index.php?debug

https://www.adelmetallforum.se/index.php?debug;action=who

Om ni längst ner på den sidan klickar på siffran före Guests (fn 797) så får ni upp c:a 28 sidor med listor på vad gästerna tittar/tittat på det senaste dygnet. Det har alltså varit många, även gäster som har den gamla sökvägen kvar i cachen och kunnat titta på forumet utan att logga in.
Jag vet inte om den vita sidan räknas där men dom som försöker kommer ju in nu.
Det var när man rensade cachen och försökte logga in igen som man fick upp den vita sidan.

Ni kan vid tillfälle lägga in poster där i populära trådar att forumet är öppet nu.
Det är alltså inte bara de 19 medlemmar som är inloggade som använder Forumet!
« Senast ändrad: lördag 10, augusti 2024, 21:33:43 av JohanB »

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3347
  • Affärsomdömen: 142
« Svar #35 skrivet: lördag 10, augusti 2024, 17:27:24 »
Stort tack till JohanB,s IT-kompis som tagit skutan iland så här långt. Du är en hjälte.

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1912
  • Affärsomdömen: 92
« Svar #36 skrivet: lördag 10, augusti 2024, 18:29:10 »
Som vi har väntat bra jobbat

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #37 skrivet: lördag 10, augusti 2024, 19:21:08 »
Moderator mega_n här...

Råkade se email med kopior med email-notifikationer om personer som vill bli medlemmar på ädelmetallforumet och upptäckte att jag kunde logga in nu.

Vad är status? Något jag kan bidra med? Har saknat forumet. Kontakta mig isåfall.
Vilka är inblandade i restaureringen och forumets framtid?

Jag kommer åt medlemssidorna med användarnamn och epostadresser etc. Kanske ska skrapa det för att inte riskera tappa medlemsregistret igen...

/mod (mega_n)

Utloggad ífing

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 366
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #38 skrivet: lördag 10, augusti 2024, 20:58:48 »
Hej
Grymt jobbat gubbar  8)
Fint att forumet är tillbaks.

Utloggad dejv

• Administratör
  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 13
  • Affärsomdömen: 0
  • Temporär admin här på supportuppdrag
SV: Statusuppdatering för forumet
« Svar #39 skrivet: söndag 11, augusti 2024, 00:42:52 »
Hej! Nu ska det vara ordning på det mesta igen av vad jag kunnat testa mig fram till. I korthet berodde problemen på att forumets databas inte var frisk. Till på köpet har en mjukvaruuppdatering gjort att ni automatiskt bytt till en modernare teckenuppsättning, och här blev det problem på riktigt - därav vit startsida sedan ~november 2023.

Utan att bli för teknisk kan man säga att forumet helt plötsligt slutade förstå hur vissa delar av databasens innehåll var skrivet. Detta gjorde att en hel del vitala funktioner slogs ut, men den som redan var inloggad (och hade "kom ihåg mig"-rutan ibockad) kunde använda forumet som vanligt.

Efter en hel del pyssel med databasen verkar det nu vara ordning och reda. Jag har även korrigerat de inlägg som skrevs sedan igår, då ÅÄÖ istället blev ?.

Kul att detta verkar ha blivit en så glad överraskning för många! :)

Utloggad Brageson

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 505
  • Affärsomdömen: 16
« Svar #40 skrivet: söndag 11, augusti 2024, 03:51:32 »
Wow! Vilken överraskning, bra jobbat! 👍

Inloggad zodiac

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 541
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #41 skrivet: söndag 11, augusti 2024, 08:48:36 »
Hej! Nu ska det vara ordning på det mesta igen av vad jag kunnat testa mig fram till. I korthet berodde problemen på att forumets databas inte var frisk. Till på köpet har en mjukvaruuppdatering gjort att ni automatiskt bytt till en modernare teckenuppsättning, och här blev det problem på riktigt - därav vit startsida sedan ~november 2023.

Utan att bli för teknisk kan man säga att forumet helt plötsligt slutade förstå hur vissa delar av databasens innehåll var skrivet. Detta gjorde att en hel del vitala funktioner slogs ut, men den som redan var inloggad (och hade "kom ihåg mig"-rutan ibockad) kunde använda forumet som vanligt.

Efter en hel del pyssel med databasen verkar det nu vara ordning och reda. Jag har även korrigerat de inlägg som skrevs sedan igår, då ÅÄÖ istället blev ?.

Kul att detta verkar ha blivit en så glad överraskning för många! :)

Grymt jobbat!!

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 421
  • "Allting är relativt"
« Svar #42 skrivet: söndag 11, augusti 2024, 10:40:32 »
Grymt bra jobbat!

Jag har en del kontakter kvar via mejlet, mejlar alla "gamla" medlemmar ikväll.

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 435
  • Affärsomdömen: 58
« Svar #43 skrivet: söndag 11, augusti 2024, 16:31:19 »
Jag ställer mig i kö och ropar "grymt bra jobbat" till alla involverade och citerar Fylking "ÄNTLIGEN"  8)

Kommer forumet nu administreras av någon som kommer hålla koll på alla uppdateringar osv så detta inte händer igen?
Eventuella kostnader osv täcks av reklamintäkter eller ska vi medlemmar skramla ihop till detta?

Utloggad RemusTh

• Global Moderator
  • Silvermedlem
  • *
  • Antal inlägg: 180
« Svar #44 skrivet: söndag 11, augusti 2024, 19:13:00 »
Äntligen kan vi återigen logga in och samlas tillsammans i ett seriöst forum när det gäller ädelmetaller.

Som nämnts tidigare är jag en av dem (RemusTh) som 2023 initierat lösningen av problemen tillsammans med framför allt moderatorn August.

Erbjöd mig inledningsvis vara ekonomisk garant för att låta en datatekniker lösa problemen. Tillsammans med moderatorn August och siteägaren MrLibertad inledde vi processen under våren 2024, när det konstaterades allvarliga problem som fanns med hemsidan. Under tiden har en annan medlem också uttryckt det samma och därigenom är för närvarande problemen uppenbarligen lösta. Detta innebär tyvärr dock inte att de är det i ett långsiktigt perspektiv.

En del har menat att det inte borde vara så svårt att lösa det och att det borde ha gjorts snabbare, samt att kostnaderna var överdrivna. Men, för att en datatekniker skall kunna återställe hemsidan och dessutom säkra den för framtiden uppstår kostnader samt att det tyvärr har varit behövligt med den tid det tagit, utan att gå in för mycket på detaljer.  Dock säkerligen frustrerande för många.

Ett inlägg anmärker på sekretessavtal och onödvändigheten av det, men det är tvärtom anser vi som varit inblandade. Vi MÅSTE kunna garantera användarnas anonymitet och säkerhet när det gäller identifierbara användaruppgifter. Vi har ansett att användaruppgifterna inte skall kunna riskerat att spridas till oegentlig part. Det är ytterst viktigt att personer som är intresserade av och kanske t.o.m. innehar betydande kvantiteter ädelmetaller hålls hemliga och därigenom kan känna trygghet och en säkerhet att deras uppgifter är sekretessbelagda. Konsekvensen av motsatsen kan tyvärr bli mycket allvarliga.

Det finns mycket kvar att diskutera om forumets fortlevnad och ekonomi och kommer att återkomma med mer  information om detta.

Att vi skulle införa en medlemsavgift är jag dock personligen inte särdeles intresserad av, men kommer att diskuteras fortsatt tillsammans med berörda parter. Det finns andra som jag menar, bättre lösningar på det som t.ex. frivilliga bidrag och sponsring.

Framförallt, underbart att äntligen återigen kunna kommunicera med alla trevliga medlemmar på detta forum, vilket var målet när vi tillsammans initierade processen.

Skicka gärna meddelande till de ni är vänner med, om att forumet äntligen är uppe igen.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
tisdag 28, april 2026, 22:01:44

Goldsilver.be by Lassiter
måndag 27, april 2026, 23:05:34

Irankriget by fåtöljpanda
söndag 26, april 2026, 17:22:45

Säljes Libertads- 1 oz silver Spotpris by AndrewJackson72