Författare Ämne: Statusuppdatering för forumet  (läst 49118 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
Statusuppdatering för forumet
« skrivet: tisdag 05, mars 2024, 20:24:28 »
Hej alla,

Nu har jag och RemusTh fått kontakt med MrLibertad. Vi har pratat lite alla tre och jag har fått alla inloggningsdetaljer för adminaccess till webhotellet.

Jag vet att flera av er har erbjudit sig att hjälpa till rent praktiskt men vi har lite administrativa detaljer att tänka ut först. T ex så krävs det någon form av sekretessavtal eftersom forumet innehåller massor med känslig information.

Så detta är inte något ”problemet löst”-meddelande, utan bara ett ”det har börjat röra på sig”-meddelande. Men efter mer än fyra månader av strul hoppas jag att även mindre steg framåt ses som positiva :-)

Om någon vore villig att skriva under ett avtal och dessutom har lämplig kompetens (cPanel hos webhotellet Oderland, Lets Encrypt, forumprogramvaran SMF, etc) så får ni gärna skicka ett PM till mig så att jag vet vilka möjligheter som finns.

Mvh,
august

Utloggad Lassiter

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 131
  • Affärsomdömen: 22
SV: Statusuppdatering för forumet
« Svar #1 skrivet: onsdag 27, mars 2024, 20:38:16 »
Jag kan inte öppna forumet med webbläsare på datorn, endast med mobilen funkar det, någon annan som har samma fel?

Inloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 756
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #2 skrivet: lördag 13, april 2024, 09:22:25 »
 Nu tycks Ädelmetallforum vara tillbaks i sin gamla form igen.  All heder till alla er som tog tag i problemet och fixade det. :)

Tack!
« Senast ändrad: lördag 13, april 2024, 09:24:11 av Condor2ooo »

Inloggad zodiac

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 541
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #3 skrivet: lördag 13, april 2024, 14:22:09 »
Nu tycks Ädelmetallforum vara tillbaks i sin gamla form igen.  All heder till alla er som tog tag i problemet och fixade det. :)

Tack!

??

Forumet fungerar fortfarande INTE på dator och är ganska död fortfarande ?

Utloggad Philip

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 268
  • Affärsomdömen: 28
« Svar #4 skrivet: lördag 13, april 2024, 15:19:16 »
Jag kommer in på forumet på dator men jag måste ta bort s i https men det måste jag på mobilen också.

Utloggad Philip

• Palladiummedlem
« Svar #5 skrivet: onsdag 17, april 2024, 00:25:01 »
En sak som inte fungerar längre är att googla för att leta upp något gammalt ämne som diskuterast på forumet. Sökte på "ädelmetallforum boliden" men fick inga träffar hit.

Utloggad Lassiter

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 131
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #6 skrivet: lördag 20, april 2024, 10:58:33 »
Jag kan fortfarande inte komma till forum på datorn eller mobil.
Bytte mobil nyss och nya mobilen funkar inte forum bara i gamla mobilen.
Läger är akut! Är det nån som håller på o fixa?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #7 skrivet: lördag 20, april 2024, 16:19:23 »
RemusTh och jag pratar om detta och aktuell tanke är att vi helt enkelt inte kommer undan behovet av att betala en konsult för att städa upp och få allting i ordning igen. Det är dock två problem med detta.

Det ena är att vi båda reser väldigt mycket. Jag är just nu i Japan och för några veckor sedan var jag i Australien (med Sverige däremellan).

Det andra problemet är kostnad. Det kommer att kosta gissningsvis runt 20.000 att få allt fixat och vi vet inte hur vi skall hantera den kostnaden. Jag vet och uppskattar att många medlemmar säkert vore villiga att bidra med en hacka, men problemet är inte bara pengen utan även anonymiteten. Om vi hittade ett system för medlemmar att bidra så måste detta system dessutom bevara både avsändarens och mottagarens anonymitet och det är inte helt enkelt.

Mvh,
august

Utloggad Philip

• Palladiummedlem
« Svar #8 skrivet: lördag 20, april 2024, 21:30:44 »
Du får helt enkelt bli en så kallad swishhora august  ;D. Skämt åsido men vet att de brukar använda så kallad crowdfunding för att finansiera olika projekt som driften av internetsidor och genom exemelvis tjänsten patreon kan man som givare vara anonym men vet inte om mottagaren kan det men värt att kolla upp.

Inloggad zodiac

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 541
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #9 skrivet: söndag 21, april 2024, 00:09:40 »
Det låter väldigt mycket för att städa forumet.

Kostar mindre o starta ett nytt :)

Inloggad JohanB

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 532
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #10 skrivet: söndag 21, april 2024, 04:16:50 »
Tar du inte det här med anonymiteten på för stort allvar August?
Medlemmarna här köper och säljer till varandra och varje gång röjs ju anonymiteten ömsesidigt.
Du har själv ca 50 ”affärsuppgörelser” enligt statistiken, så upp mot det antalet medlemmar kan redan ha sparat ditt namn, tel.nummer & adress eller BG-PG.
På forumet borde även alla medlemmarnas e-mail adresser finnas lagrade.
Får vi bara ett BG , PG eller swishnummer så är saken biff.!

Det kan gå till så att eftersom det bara behövs ca 40-donationer kan en fråga gå ut via PM eller email och bara till medlemmar som både har en visst antal inlägg och minst xx antal affärer och tid på forumet.

Ett annat alternativ om inte Admin vill röja sig är att en oblyg medlem som t.ex. Birka samlar in pengarna och vidarebefodrar till Admin. Finns då bara en länk till admin och Birka som vi känner som en pålitlig medlem som har 149 ”affärer”

Det här är ett ickeproblem! 20’000:- samlar vi ihop utan problem.

Själv har jag också tidigt raderat all conversation på PM som nämner information jag fått och gett vid mina affärer, då jag inte visste om forumet var herrelöst eller kapat.
Jag själv har bara 11 affärer (varav 2 med olika moderater) men många inlägg och är villig att sätta in 500:- på ett konto som meddelas av t.ex. August
Inga mer anonymiteter röjs än vid donation än om man skulle sälja ett par eagles styckvis.

Ska jag spåna vidare, så finns det ett antal näringsidkare som använder forumet och har gjort affärer med mängder som och kan fungera som mellanhand och vinna PR på det.
« Senast ändrad: söndag 21, april 2024, 04:18:50 av JohanB »

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3348
  • Affärsomdömen: 142
« Svar #11 skrivet: söndag 21, april 2024, 11:30:14 »
Jag har mejlkontakt med stf123 som befinner sig utanför staketet. Jag vidarebefodrar ett av hans mejl.

"Det bästa är väl att knyta upp tillförlitliga medlemmar att binda sig till medlemskap.?

Sen efter omstartad sida betalar man sin avgift jag anmäler mig härmed?
Det borde nog vara lätt att knyta 50 medlemmar till detta åtagande
Stor heder till er som försöker ta forumet ur respiratorn
Med vänlig hälsning
stf123
Någon typ av badge kan föräras dom som deltar som morot/belöning
Titta gärna in på min sida på FB
https://www.facebook.com/groups/956658414960986"
« Senast ändrad: söndag 21, april 2024, 13:25:13 av Birka »

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 435
  • Affärsomdömen: 58
« Svar #12 skrivet: måndag 22, april 2024, 19:11:27 »
RemusTh och jag pratar om detta och aktuell tanke är att vi helt enkelt inte kommer undan behovet av att betala en konsult för att städa upp och få allting i ordning igen. Det är dock två problem med detta.

Det ena är att vi båda reser väldigt mycket. Jag är just nu i Japan och för några veckor sedan var jag i Australien (med Sverige däremellan).

Det andra problemet är kostnad. Det kommer att kosta gissningsvis runt 20.000 att få allt fixat och vi vet inte hur vi skall hantera den kostnaden. Jag vet och uppskattar att många medlemmar säkert vore villiga att bidra med en hacka, men problemet är inte bara pengen utan även anonymiteten. Om vi hittade ett system för medlemmar att bidra så måste detta system dessutom bevara både avsändarens och mottagarens anonymitet och det är inte helt enkelt.

Mvh,
august

Är det gamla inlägg och sånt som ska städas bort eller är det en massa programmering och kod som ska städas?
Är det kod och sånt kan jag inte hjälpa till men annars anmäler jag mig som frivillig att hjälpa till på de sätt jag kan.
Även ekonomiskt stöttar jag mer än gärna med en slant för att få skeppet på rätt köl igen.

Ett medlemskap som kostar pengar är nog både bra och dåligt beroende på vilken sida av mynten man tittar.
Det städar bort en hel del folk som inte delar vårt intresse till 100% men jag tror många som bidrar positivt också skulle försvinna om ett medlemskap blir belagt med en avgift och kanske hellre hänger i diverse grupper på Facebook som är gratis.

Jag tror dock inte det kan dröja för länge innan ett beslut måste tas ang forumets framtid.
Ju längre tid det tar desto fler kommer lämna och inte hitta tillbaks igen tror jag.

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 737
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #13 skrivet: söndag 28, april 2024, 14:08:00 »
Jag ställer gärna upp med en femhundring.
En allmän "medlemsavgift" tror jag inte på. Medlemskapet ska nog vara gratis. Kostnader borde kunna täckas av frivilliga donationer.

Inloggad JohanB

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 532
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #14 skrivet: fredag 10, maj 2024, 12:20:33 »
Har vi någon ny statusuppdatering?
Börjar bli trögt nu på Forumet.  :-\ :'(

Sponsorer

Opulence by LKL