Författare Ämne: LS surinam silvermynt  (läst 11071 gånger)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
SV: LS surinam silvermynt
« Svar #15 skrivet: söndag 10, mars 2013, 18:34:12 »
Det blir mycket spekulationer och gissningar vilka i sig grundar sig på andra spekulationer och gissningar ;)

OT
Det verkar för övrigt som att vi redan har infört sommartid på forumet. Eller har jag sett fel på 20 dagar i almanackan :o
OnT

Utloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1092
  • Affärsomdömen: 38
LS surinam silvermynt
« Svar #16 skrivet: söndag 10, mars 2013, 19:08:56 »
Om man säger "mest silver för pengarna" så köper man väl rimligen tackor, inte mynt?

Om man köper mynt så har man redan sagt att man accepterar en premie för att få sitt silver i en form som är lättare att omsätta och då ser jag det som självklart att man väljer det som har högt igenkänningsvärde.

Men en sak som slår mig är att när ni nu talar om framtida förfalskningar (av silvermynt) så är det ett ämne som är väldigt intressant i sig. Vi har inte mycket sånt idag, det lönar sig ju inte med det silverpris som gäller just nu. Men går priset upp 10x så håller jag helt med om att förfalskningar kommer att bli mer sannolika.

Det leder då till frågan om hur svårt det är att förfalska ett silvermynt. Guld är svårt att förfalska pga sin densitet vilket ger väldigt få alternativa material för förfalskaren att utgå ifrån. Silver har mycket lägre densitet och jag antar att det innebär att det kommer att vara enklare att förfalska silvermynt än guldmynt. Jag undrar hur stort det problemet kommer att bli.

august

Utloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
LS surinam silvermynt
« Svar #17 skrivet: söndag 10, mars 2013, 19:11:55 »
Sommartid: USA bytte till sommartid i natt, jag undrar om det kan vara det som spökar någonstans inne i forumsystemet.

august

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 374
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #18 skrivet: söndag 10, mars 2013, 19:16:59 »
Om man säger "mest silver för pengarna" så köper man väl rimligen tackor, inte mynt?

Om man köper mynt så har man redan sagt att man accepterar en premie för att få sitt silver i en form som är lättare att omsätta och då ser jag det som självklart att man väljer det som har högt igenkänningsvärde.

Men en sak som slår mig är att när ni nu talar om framtida förfalskningar (av silvermynt) så är det ett ämne som är väldigt intressant i sig. Vi har inte mycket sånt idag, det lönar sig ju inte med det silverpris som gäller just nu. Men går priset upp 10x så håller jag helt med om att förfalskningar kommer att bli mer sannolika.

Det leder då till frågan om hur svårt det är att förfalska ett silvermynt. Guld är svårt att förfalska pga sin densitet vilket ger väldigt få alternativa material för förfalskaren att utgå ifrån. Silver har mycket lägre densitet och jag antar att det innebär att det kommer att vara enklare att förfalska silvermynt än guldmynt. Jag undrar hur stort det problemet kommer att bli.

august

Precis som du säger så kommer såklart förfalskningarna att öka markant utav silver ifall silverpriset tiodubblas. Silvermynt bör vara mycket enklare att förfalska än guld och det kommer garanterat vara de mest välkända mynten som kommer att förfalskas mest.

Tackor har ju högre premie än mynt idag. I skrivandets stund kostar Surinammynt 6.590kr/kg. Försök hitta en tacka för det priset  ;)

Utloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
LS surinam silvermynt
« Svar #19 skrivet: söndag 10, mars 2013, 21:12:07 »
Precis som du säger så kommer såklart förfalskningarna att öka markant utav silver ifall silverpriset tiodubblas. Silvermynt bör vara mycket enklare att förfalska än guld och det kommer garanterat vara de mest välkända mynten som kommer att förfalskas mest.

Tackor har ju högre premie än mynt idag. I skrivandets stund kostar Surinammynt 6.590kr/kg. Försök hitta en tacka för det priset  ;)

Kors, det hade jag ingen aning om. Nå, alltid bra att avslöja sin okunnighet lite då och då.

Vad gäller att de mest välkända mynten förfalskas mest så stämmer det givetvis, men du måste även ta med i beräkningen att de mest kända mynten kommer handlare att ha bäst möjligheter att kontrollera äktheten av. Idag är det enkelt att skaffa ett verktyg för test av Krugerrand. Har du sett något verktyg för test av de där vackra guldmynten från Bhutan? Skulle inte tro det.

august

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #20 skrivet: söndag 10, mars 2013, 21:32:05 »
Har hittat gjutna Metalor för6365 kr ex frakt.  ;D

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Guldpriset över tid by sff123
Idag kl. 20:26