Författare Ämne: Detta forum håller på att dö. Det är tråkigt, men verkar oundvikligt  (läst 16647 gånger)

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
SV: Detta forum håller på att dö. Det är tråkigt, men verkar oundvikligt
« Svar #15 skrivet: fredag 15, december 2023, 21:05:22 »
Swish-numret kan om så önskas gå ut via PM till valda pålitliga medlemmar, så slipper Admin outa sig.
Pfft. Swish? Det här är ju ett PM-forum. Alla skickar ett oz valfri PM till en anonym postbox :-)

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 406
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #16 skrivet: fredag 15, december 2023, 21:35:08 »
Nu har jag felsökt lite...  Det verkar som att webbläsarna har skruvat till säkerheten en hel del och i vissa fall ställer ökade krav på vilken information som måste finnas med i TLS/SSL certifikatet för att överhuvudtaget visa sidan.   

Det verkar också gälla företagsproxys. D.v.s. om man försöker surfa ifrån jobbet och det finns en proxy på plasts så kommer dom ogärna att tillåta ens surf att gå vidare till sajter vars certifikat inte lever upp till vissa kriterier.

I båda fallen, så kommer i sådan fall en helt "vit" sida att visas.

Förslag på lösning utfärda ett nytt certifkat via t.ex. "Let's Encrypt" som innehåller information om  O (Organisation) och OU= (Organisational Unit) och uppdaterar, så de forum medlemmar som inte kommer åt forumet, kan komma åt det igen.

Jag bifogar en liten bild på vilka delar i certifikatet som i nuläget, sannolikt saknas eller kan behöva åtgärdas.  :)

/DEScypher
Snyggt fångat! Vilken hjälte. En luring att hitta, då det ju fortfarande är en form av validerat cert. Gällande Let's encrypt så rekommenderar även jag det och vill man vara bekväm och få det helautomatiserat utan att behöva fippla med Certbot så kan man helt enkelt sätta en Caddy-instans framför forumet som sköter detta helt självt. Det finns även färdiga containrar för detta, men man behöver ju så klart fortfarande ange DNS och backend som ska hanteras.
Hoppas verkligen att detta går att lösa så forumet får en liten "nypremiär".

Utloggad Argent007

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 42
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #17 skrivet: fredag 22, december 2023, 23:14:44 »
Nu har jag felsökt lite...  Det verkar som att webbläsarna har skruvat till säkerheten en hel del och i vissa fall ställer ökade krav på vilken information som måste finnas med i TLS/SSL certifikatet för att överhuvudtaget visa sidan.   

Det verkar också gälla företagsproxys. D.v.s. om man försöker surfa ifrån jobbet och det finns en proxy på plasts så kommer dom ogärna att tillåta ens surf att gå vidare till sajter vars certifikat inte lever upp till vissa kriterier.

I båda fallen, så kommer i sådan fall en helt "vit" sida att visas.

Förslag på lösning utfärda ett nytt certifkat via t.ex. "Let's Encrypt" som innehåller information om  O (Organisation) och OU= (Organisational Unit) och uppdaterar, så de forum medlemmar som inte kommer åt forumet, kan komma åt det igen.

Jag bifogar en liten bild på vilka delar i certifikatet som i nuläget, sannolikt saknas eller kan behöva åtgärdas.  :)

/DEScypher
Just detta. Jag trodde forumet legat nere sedan någon månad eller så. För jag kom bara till en vit sida. Men så visar det sig att den varit online hela tiden. Jag tror detta kan vara en förklaring till den låga aktiviteten senaste tiden.

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 468
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #18 skrivet: onsdag 27, december 2023, 13:08:49 »
Forumet MÅSTE fortsätta!
Det är ju bara här man kan göra bra och ärliga affärer sen Tradera nästan bara har fake nu >:(
Plus att vi står ju i startgroparna till det största Bullrun på ÄM genom tiderna säger alla experter så det kommer bli galet många nya medlemmar som vill köpa av oss trevliga och ärliga PM-rävar.
Vi kommer bli rika som troll och dom nya ägarna till PM kommer sova gott med sitt äkta silver och guld och inte någon pläterad falske ali tacka ;D

Inloggad Elcyion

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 20
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #19 skrivet: fredag 05, januari 2024, 19:36:32 »
Har funderat lite och gick in och kollade status på medlemsregistrering mm...
Är en del ny tillkomna under hösten och verkar vara en jämn ström fram till 31/10 och som vi vet har det ju varit mycket strul i novemer/december med siten.
Tänkter även att många är nog som jag och är inne och tittar på nya trådar var och varannan dag, kollar hur priset ligger på ädelmetallerna men kanske inte känner att man har så mycket att tillföra så man håller sig från att kommentera(tyvärr)
Vi får väl alla försöka bidra till att hålla forumet levande framöver.

Och som vi vet och "hoppas" är vi just nu inne i en uppåtgående fas i bla. Au/Ag och med det kommer det väcka mer intresse framöver i de breda massorna.
Med det sagt så tror jag absolut det finns en framtid för detta forum och hoppas att administratörerna inte låter denna skuta sjunka.

Inloggad zodiac

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 541
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #20 skrivet: onsdag 10, januari 2024, 00:02:14 »
Det var kul när detta forum var aktiv en gång i tiden. Nu är det spökforum .....  :-[

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 737
« Svar #21 skrivet: söndag 14, januari 2024, 19:06:48 »
Det var kul när detta forum var aktiv en gång i tiden. Nu är det spökforum .....  :-[

Jag kan fortfarande inte logga in på datorn som jag brukade göra dagligen förr. Nu kollar jag via mobilen varannan vecka eller så vilket är både krångligt och svårläst för en gammal man.

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 737
« Svar #22 skrivet: söndag 14, januari 2024, 19:08:33 »
Jag ser att vår admin MrLibertad inte varit aktiv sedan 1 december. Har jag missat något?

Utloggad lordsinner

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 470
  • Affärsomdömen: 16
    • Shaobank
« Svar #23 skrivet: tisdag 16, januari 2024, 14:45:33 »
Är det någon som har kontakt med Mr Libertad? För att det finns en del som kan och vill driva forumet vidare och kan möjligen ta över från tidigare admin?

Inloggad zodiac

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 541
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #24 skrivet: onsdag 24, januari 2024, 21:06:25 »
Hepp. Forumet är i princip död. Försökt kontakta admins utan framgång.

Ger vi upp nu? Startar ny forum? What to do?

Inloggad JohanB

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 532
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #25 skrivet: fredag 26, januari 2024, 16:20:51 »
Är det någon som har kontakt med Mr Libertad? För att det finns en del som kan och vill driva forumet vidare och kan möjligen ta över från tidigare admin?

Verkar bara finnas f.n. en aktiv admin som är MrLibertad och som är helt oanträffbar sen mitten november. Svarar inte på PM eller mail. Helt tyst.
Han har ingen kontaktlänk med moderatorerna, så dom vet inget heller.
Den andre admin Silverräven har inte varit inloggad sen febr 2018.
Svarar inte på PM och mail studsar ”ingen mottagare”.
https://adelmetallforum.n.nu/

Hög tid att starta nytt forum nu! Jag själv är för gammal och skitdum på sånt, men nånstans måste vi börja!

Någon som har förslag på enkel användbar forumplattform?
Villkor är svenska språket och köp/sälj och minst 2 aktiva admin……..
Vad sägs t.ex. om: https://www.phpbb.com/
Andra föreslår Reddit……
Jag har ingen aning om vad som är användbart. Bara det inte är kopplat till FaceBook eller liknande med urusel opsäk.

Inloggad soidbergh

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 78
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #26 skrivet: lördag 27, januari 2024, 12:51:18 »
Görtrist att forumet haltar! Och Facebook är obra av många skäl, men det kan ändå finnas en poäng i att ha en tillgänglig back-up kanal att tillfälligt kunna kommunicera i, t.ex. när det ordinarie forumet går ner eller krånglar. Ädelmetallforum har ju f.ö. en FB-sida: https://www.facebook.com/adelmetallforum

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3347
  • Affärsomdömen: 142
« Svar #27 skrivet: lördag 27, januari 2024, 12:58:25 »
Man kan kanske som nödlösning fråga rikatillsammans.se om att få använda en av deras trådar om ÄMF kraschar helt. Kanske ÄMF kunde bli ett komplement.
« Senast ändrad: lördag 27, januari 2024, 18:05:33 av Birka »

Inloggad JohanB

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 532
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #28 skrivet: söndag 28, januari 2024, 12:25:06 »
Man kan kanske som nödlösning fråga rikatillsammans.se om att få använda en av deras trådar om ÄMF kraschar helt. Kanske ÄMF kunde bli ett komplement.

Har gluttat lite på RT och tycker instinktivt att ädelmetallforum inte passar in där, men att ha en egen tråd där för nödkommunikation mellan medlemmar skulle vara bra.
Någon som har kontakter på RT som kan förklara situationen och fråga admin där?

Tror att den här situationen ÄMF råkat ut för, med plötsligt helt oantäffbara admins på ett fotum med över 2000 medlemma, är rätt unik!

Zodiac här på forumet är också beredd och kunnig nog att dra igång ett nytt forum. Någon ytterligare som kan sån här forumteknik kan ju PM:a honom så vi får ihop ett gäng som kan bolla och kommer nån vart
Känner DEScypher, lordsinner eller någon annan betrodd medlem sig kallade?

Själv är jag för gammal och okunnig på forumteknik för att kunna hjälpa till rent tekniskt och praktiskt.

Vi behöver OMGÅENDE ett nytt ädelmetallforum om detta nuvarande skulle försvinna i cyberröken

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 712
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #29 skrivet: tisdag 30, januari 2024, 19:54:04 »
Ni borde starta en discordgrupp.

Det är gratis och lätt att komma igång med och används till diverse aktiegrupper och liknande så borde fungera väl som ersättning till detta forumet?

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
tisdag 28, april 2026, 22:01:44

Goldsilver.be by Lassiter
måndag 27, april 2026, 23:05:34

Irankriget by fåtöljpanda
söndag 26, april 2026, 17:22:45

Säljes Libertads- 1 oz silver Spotpris by AndrewJackson72