Författare Ämne: Detta forum håller på att dö. Det är tråkigt, men verkar oundvikligt  (läst 16648 gånger)

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
Detta forum håller på att dö. Det är tråkigt, men verkar oundvikligt
« skrivet: torsdag 14, december 2023, 19:30:50 »
Det är svårt att hitta tid och resurser att driva någonting så komplext som ett Internetforum år efter år. Förr eller senare så tar det slut och det verkar vara där vi är nu. Det verkar helt enkelt inte finnas tillräckligt underlag för stt någon annan skall ta upp manteln.

Ingen skugga må falla över våra administratörer, de har burit lasset i mer än tio år och under i princip hela denna tid har allting funkat hur bra som helst. Stor tack till både Silverräven och MrLibertad för allt det arbete de lagt ner under åren.

Jag önskar att jag hade ett bra svar på frågan om vad som händer nu, vad som är nästa steg. Men det har jag inte.

Om vi nu saknar resurser för ett eget forum så kan man spekulera i vilka andra alternativ som står till buds. The SilverForum är ett stort, internationellt, forum som jag tror har sitt ursprung i England. Men där är det ett krav på att skriva på engelska, så det går liksom inte att skapa en svenskt hörn för svenska PM-nördar. Ett potentiellt bättre alternativ vore kanske att skapa en ny subreddit på Reddit för oss svenska PM-nördar. Där finns ju redan både diverse PM-relaterade subreddits (t ex r/Gold och r/LatinMonetaryUnion) och diverse svenska subreddits, men jag har noll insikt i hur man skapar ytterligare subreddits, om det kostar någonting, etc.

Jag tror dock mer på Reddit-alternativet än The SilverForum, men vad vet jag.

Det är inte första gången en sån här sak händer, och inte sista heller. Det är bara att tacka för den tid som varit och anpassa sig efter förutsättningarna.

Mvh,
august

Utloggad DEScypher

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 374
  • Affärsomdömen: 10
SV: Detta forum håller på att dö. Det är tråkigt, men verkar oundvikligt
« Svar #1 skrivet: torsdag 14, december 2023, 19:38:51 »
Det är svårt att hitta tid och resurser att driva någonting så komplext som ett Internetforum år efter år. Förr eller senare så tar det slut och det verkar vara där vi är nu. Det verkar helt enkelt inte finnas tillräckligt underlag för stt någon annan skall ta upp manteln.

Ingen skugga må falla över våra administratörer, de har burit lasset i mer än tio år och under i princip hela denna tid har allting funkat hur bra som helst. Stor tack till både Silverräven och MrLibertad för allt det arbete de lagt ner under åren.

Jag önskar att jag hade ett bra svar på frågan om vad som händer nu, vad som är nästa steg. Men det har jag inte.

Om vi nu saknar resurser för ett eget forum så kan man spekulera i vilka andra alternativ som står till buds. The SilverForum är ett stort, internationellt, forum som jag tror har sitt ursprung i England. Men där är det ett krav på att skriva på engelska, så det går liksom inte att skapa en svenskt hörn för svenska PM-nördar. Ett potentiellt bättre alternativ vore kanske att skapa en ny subreddit på Reddit för oss svenska PM-nördar. Där finns ju redan både diverse PM-relaterade subreddits (t ex r/Gold och r/LatinMonetaryUnion) och diverse svenska subreddits, men jag har noll insikt i hur man skapar ytterligare subreddits, om det kostar någonting, etc.

Jag tror dock mer på Reddit-alternativet än The SilverForum, men vad vet jag.

Det är inte första gången en sån här sak händer, och inte sista heller. Det är bara att tacka för den tid som varit och anpassa sig efter förutsättningarna.

Mvh,
august

Jag för min del hoppas att det överlever, men vad är det som har hänt med alla inlägg som brukade komma i en jämn ström?

Har det hänt något? Ny teknisk föränding? Finns det något man kan hjälpa till med? :)

/DEScypher

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3347
  • Affärsomdömen: 142
« Svar #2 skrivet: torsdag 14, december 2023, 20:25:01 »
Hoppas de sparar en kopia till eftervärlden  :(

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3347
  • Affärsomdömen: 142
« Svar #3 skrivet: torsdag 14, december 2023, 20:34:53 »
Det verkar som folk har problem med sina webbläsare och bara får upp en vit sida på adressen.
Jag har Edge och Win 11 och det funkar.
Frågan är hur man ska nå ut till alla som inte når in.

Utloggad dmannen74

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 54
  • Affärsomdömen: 54
« Svar #4 skrivet: torsdag 14, december 2023, 21:41:18 »
Mitt länkknapp slutade fungera med Chrome och jag kollade länk adressen, och tog bort allt efter / Slachen sedan fungerar allt so vanligt.

Inloggad zodiac

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 541
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #5 skrivet: torsdag 14, december 2023, 21:45:34 »
Har märkt att det är knappt någon aktivitet längre i forumet. Skit tråkigt.

Vet inte om det är att forumet är gammal och kan upplevas som krånglig att använd eller folk har inte tid för de har jobb och ett liv att leva eller en kombo av båda.

Vore jätte kul om den fortsätter !  :)

Utloggad DEScypher

• Palladiummedlem
« Svar #6 skrivet: torsdag 14, december 2023, 21:59:22 »
Det verkar som folk har problem med sina webbläsare och bara får upp en vit sida på adressen.
Jag har Edge och Win 11 och det funkar.
Frågan är hur man ska nå ut till alla som inte når in.

Om det finns en teknisk lösning, kan man inte skicka mail om det samtliga medlemmar? Visst  borde admins ha tillång till mailadresser?

:-)

Utloggad skrr1337

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #7 skrivet: torsdag 14, december 2023, 22:51:33 »
Aktiviteten på forumet och folks utrymme i plånboken korrelerar nog rätt bra.

Bara att kolla på nätmäklarna, deras courtageaintäkter har slaktats pga ingen handlar aktier längre.
« Senast ändrad: torsdag 14, december 2023, 22:53:25 av skrr1337 »

Utloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 549
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #8 skrivet: fredag 15, december 2023, 08:01:08 »
Ja, tråkigt att det är så tyst, men jag måste nog erkänna att jag inte varit så aktiv själv den senaste tiden. Intresset finns kvar så jag hoppas att forumet lever vidare antingen här eller på Reddit.

Inloggad JohanB

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 532
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #9 skrivet: fredag 15, december 2023, 10:10:40 »
Tråkigt att TS skriver en så negativ trådtitel.
Kan lätt bli en självuppfyllande profetsia!

Att det skrivs så lite här har nog berott på att jag och många andra medlemmar trott att forumet inte fungerat rent tekniskt!

Nu verkar det fungera igen och dysterkvistarna kan gärna tona ner sig.

SILVRET TUCHAR 8000, NU KÖR VI IGÅNG IGEN!

Utloggad DEScypher

• Palladiummedlem
« Svar #10 skrivet: fredag 15, december 2023, 11:22:50 »
Nu har jag felsökt lite...  Det verkar som att webbläsarna har skruvat till säkerheten en hel del och i vissa fall ställer ökade krav på vilken information som måste finnas med i TLS/SSL certifikatet för att överhuvudtaget visa sidan.   

Det verkar också gälla företagsproxys. D.v.s. om man försöker surfa ifrån jobbet och det finns en proxy på plasts så kommer dom ogärna att tillåta ens surf att gå vidare till sajter vars certifikat inte lever upp till vissa kriterier.

I båda fallen, så kommer i sådan fall en helt "vit" sida att visas.

Förslag på lösning utfärda ett nytt certifkat via t.ex. "Let's Encrypt" som innehåller information om  O (Organisation) och OU= (Organisational Unit) och uppdaterar, så de forum medlemmar som inte kommer åt forumet, kan komma åt det igen.

Jag bifogar en liten bild på vilka delar i certifikatet som i nuläget, sannolikt saknas eller kan behöva åtgärdas.  :)

/DEScypher

Inloggad JohanB

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 532
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #11 skrivet: fredag 15, december 2023, 12:00:43 »
Bra DEScyper!

Om det sen saknas medel i kassan, då jag sett att reklambanners försvunnit, kan säkert många (inklusive jag) bidra med en slant till Admin för kostnader.
Får vi bara en enkel kalkyl & swish-nummer så löser vi det.

Edit:
Swish-numret kan om så önskas gå ut via PM till valda pålitliga medlemmar, så slipper Admin outa sig.
« Senast ändrad: fredag 15, december 2023, 12:26:29 av JohanB »

Inloggad zodiac

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 541
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #12 skrivet: fredag 15, december 2023, 12:22:48 »
Bra DEScyper!

Om det sen saknas medel i kassan, då jag sett att reklambanners försvunnit, kan säkert många (inklusive jag) bidra med en slant till Admin för kostnader.
Får vi bara en enkel kalkyl & swish-nummer så löser vi det.

Edit:
Swish-numret kan om så önskas gå ut via PM till medlemmar, så slipper Admin outa sig.

Bidrar också till med en slant om det behövs. Allt för att hålla forumet vid liv! :)

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #13 skrivet: fredag 15, december 2023, 17:06:52 »
Tråkigt att TS skriver en så negativ trådtitel.
Kan lätt bli en självuppfyllande profetsia!
Nu verkar det fungera igen och dysterkvistarna kan gärna tona ner sig.
Se det som en utmaning :-) Skrivs det inlägg så har vi ett forum, skrivs det inga inlägg så...

Sedan måste varje forum ha en officiell dysterkvist, såna är reglerna. Jag hade aldrig trott att det var min roll, men man vet ju så lite.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 712
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #14 skrivet: fredag 15, december 2023, 17:49:59 »
Vi är väldigt tidigt i en total kollaps av världsekonomin.
Jag vet inte om maten behöver gå upp tio gånger mer eller hundra men förr eller senare kommer folket vakna upp men tills dess kommer nog intresset vara väldigt lågt.

Man får sitta och rulla tummarna till den första dominobrickan faller sedan tar det nog fart men det går aldrig förutspå exakt hur lång tid det kan ta.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
tisdag 28, april 2026, 22:01:44

Goldsilver.be by Lassiter
måndag 27, april 2026, 23:05:34

Irankriget by fåtöljpanda
söndag 26, april 2026, 17:22:45

Säljes Libertads- 1 oz silver Spotpris by AndrewJackson72