Författare Ämne: Skatt guldförsäljning  (läst 1623 gånger)

Utloggad Silverfisken13

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 38
  • Affärsomdömen: 0
Skatt guldförsäljning
« skrivet: torsdag 19, oktober 2023, 18:03:04 »
Hejsan, har fått lite olika uppgifter angående om jag ska betala skatt när jag säljer mitt guld med vinst. Det gäller ett Philharmonicer guldmynt 1 Oz som alltså är lagligt betalningsmedel. Enligt Skatteverkets hemsida tolkar jag det som att det ska vara skattefritt. https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.6/322544.html

Skrev samtidigt ett meddelande till Skatteverket för att fråga och där fick jag till svar att det ska skattas med 33% av vinsten.
Vad är era erfarenheter med detta?
Blir ju att åka med till Tyskland isåfall och sälja kontant bara.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2205
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
SV: Skatt guldförsäljning
« Svar #1 skrivet: torsdag 19, oktober 2023, 19:43:19 »
Det finns ett flertal trådar som behandlar detta ämne här på Ä.f.

Här är en tråd med samma ämne.

Inloggad Sverre

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 165
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #2 skrivet: söndag 22, oktober 2023, 13:30:14 »
Blir ju att åka med till Tyskland isåfall och sälja kontant bara.
Om du bor och är skattskyldig i Sverige skall du skatta i Sverige oavsett var du genomför försäljningen.

Inloggad JohanB

• Global Moderator
  • Palladiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 468
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #3 skrivet: söndag 17, december 2023, 10:46:30 »
Nu funkar inte länkar i den här och kanske många andra trådar, då det är ett olöst problem med säkethetscertifikatet för forumet.

Meningen var troligen med TS’s förslag är att det går alldeles utmärkt att sälja guld/silver utan betala vinstskatt i Tyskland, Belgien & Schweitz.
Förutsättningen är att man kan bevisa att man innehaft det i över ett år.

” … Gemäß § 23 Abs. 1 Nr. 2 EStG 2009 ist Gold nach einer Haltedauer von einem Jahr steuerfrei wieder veräußerbar. Die Freigrenze für Veräußerungsgewinne aus spekulativem Goldhandel bei einer Haltedauer von unter einem Jahr beträgt 600,– €, d.h., Gewinne sind ab 600,01 € in vollem Umfang steuerpflichtig. Im Gegensatz zu Goldbarren in großen Stückelungen sind Goldmünzen klein, handlich und können leicht transportiert werden. …”

”... In Accordance With § 23 Para. 1 No. 2 EStG 2009, gold can be resold tax-free after a holding period of one year. The exemption limit for capital gains from speculative gold trading with a holding period of less than one year is €600, i.e. profits are fully taxable from €600.01. In contrast to gold bars in large denominations, gold coins are small, handy and can be easily transported. ...”

@ Sverre: Givetvis ska du sen ta upp vinsten dvs mellanskillnaden av köp/sälj
 i din deklaration som kapitalvinst och skatta för det i Sverige…

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2125
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #4 skrivet: söndag 17, december 2023, 11:37:05 »
En fråga som åtminstone jag ställer mig när jag tänker på detta är hur skattereglerna skiljer sig mellan olika EU-länder i denna fråga.

Jag har ingen koll (annat än vad som sagts i denna tråd och ev liknande trådar) men det låter ju onekligen som att försäljning av investeringsguld är skattefritt i många länder. Ibland med vissa restriktioner, i t ex Storbrittannien är det såvitt jag förstår skattefritt att sälja brittiska investeringsmynt, men inte annat investeringsguld (vilket givetvis får till effekt att britterna köper sovereigns och Brittannias).

Är det så att Sverige sticker ut (på ett negativt sätt) i och med att all vinst vid guldförsäljning beskattas, eller är detta i grunden det vanligaste?

Inloggad JohanB

• Global Moderator
  • Palladiummedlem
  • *
« Svar #5 skrivet: söndag 17, december 2023, 12:16:49 »
Ytterligare info när det gäller Tyskland…

”Steuerfrei verkaufen
Edelmetalle sind eine gute Möglichkeit, um steuerfreie Gewinne zu erzielen. Wenn Sie Edelmetalle verkaufen, die Sie mindestens ein Jahr lang gehalten haben, fallen keine Steuern an. Dies ist deutlich im Vorteil gegenüber anderen Anlageformen wie Aktien, Sparbüchern und Fonds.
Auch wenn Sie die Spekulationsfrist nicht einhalten, müssen wir als Händler das Finanzamt nicht informieren. Es obliegt Ihnen jedoch, in Ihrer persönlichen Steuererklärung Spekulationsgewinne anzugeben und ordnungsgemäß zu versteuern. Wir raten Ihnen jedoch, steuerehrlich zu sein und insbesondere Ihre Edelmetall-Bestände länger als ein Jahr zu halten, um komplett steuerfrei Gewinne zu erzielen.”

” Sell tax-free

Precious metals are a good way to make tax-free profits. If you sell precious metals that you have held for at least one year, there will be no taxes. This is a clear advantage over other forms of investment such as shares, savings books and funds.

Even if you do not comply with the speculation period, we as a dealer do not have to inform the tax office. However, it is up to you to declare speculative profits in your personal tax return and to pay them properly tax. However, we advise you to be tax-honest and, in particular, to keep your precious metal stocks for more than one year in order to make completely tax-free profits.”

Provar lägga in en länk och se om det funkar. Annars bara kopiera och klistra
Googla tanslate till engelska rekommenderas för de som inte kan tyska
Översättningen till engelska (amerikanska) fungerar bättre än till svenska, då det sker i ett steg.

https://www.schmuck-gold-ankauf.de/personalausweis/

« Senast ändrad: söndag 17, december 2023, 12:20:48 av JohanB »

Inloggad JohanB

• Global Moderator
  • Palladiummedlem
  • *
« Svar #6 skrivet: söndag 17, december 2023, 12:28:05 »
En fråga som åtminstone jag ställer mig när jag tänker på detta är hur skattereglerna skiljer sig mellan olika EU-länder i denna fråga.

Jag har ingen koll (annat än vad som sagts i denna tråd och ev liknande trådar) men det låter ju onekligen som att försäljning av investeringsguld är skattefritt i många länder. Ibland med vissa restriktioner, i t ex Storbrittannien är det såvitt jag förstår skattefritt att sälja brittiska investeringsmynt, men inte annat investeringsguld (vilket givetvis får till effekt att britterna köper sovereigns och Brittannias).

Är det så att Sverige sticker ut (på ett negativt sätt) i och med att all vinst vid guldförsäljning beskattas, eller är detta i grunden det vanligaste?

Här är alla skatteregler land för land gällande ädelmeall (guld)-försäljning

https://buyinggold.ch/buying-and-selling-gold-and-silver-taxes-and-taxation-by-country/

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

2 Oz Libertad (Helt nya från rör) by AndrewJackson72
Igår kl. 18:42

Varför köpa silver? by Sarek
Igår kl. 12:28

The COMEX DECEPTION… (A PAPER DERIVATIVES SCAM) by vitae
fredag 13, juni 2025, 20:54:06

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
fredag 13, juni 2025, 16:48:40

[AVSLUTAD] 1/4oz American gold eagle 2004 by doo
fredag 13, juni 2025, 13:22:24