Författare Ämne: Köpa på Tradera  (läst 16157 gånger)

Utloggad Tudor

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 79
  • Affärsomdömen: 0
Köpa på Tradera
« skrivet: fredag 22, februari 2013, 19:31:19 »
Hej, hur går ni till väga för att köpa dyra  varor på Tradera?
Överföra 10 000 och sen hoppas på det bästa eller?

Utloggad lordsinner

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 470
  • Affärsomdömen: 16
    • Shaobank
Sv: Köpa på Tradera
« Svar #1 skrivet: fredag 22, februari 2013, 19:36:58 »
Man köper av folk som har flera omdömen och kollar gärna dem senaste. Samt man kan alltid ringa personen och stämma av.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
SV: Köpa på Tradera
« Svar #2 skrivet: fredag 22, februari 2013, 19:49:20 »

Ifall 10.000 kr är skillnaden för dig mellan att ha mat på bordet eller bli vräkt. Så chansa inte ;-)
Försök med avhämtning men gör det på ett säkert sätt...

Även om chansen att bli blåst ifall man kollar det man kan kolla är 1 på 100 så kan det vara för stor risk för en del...

Jag har aldrig blivit blåst på Tradera. Trots 100-tals affärer och en del med större belopp...
Jag har fått falska mynt. De har alltid dock tagit tillbaka dem i sådana fall. Några tveksamma har även fått pengarna tillbaka.
Jag har dock åkt på några nitar(på blocket(en kännbar) och på ebay några småsaker(skit samma)) men också gjort affärer som lätt väger upp dem som jag inte kunnat gjort ifall jag inte tog en risk t ex.

/H

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #3 skrivet: fredag 22, februari 2013, 20:07:47 »

Om man handlar för 10 000kr så är det viktigt att bara handla av folk med många affärer och bara de som har bra betyg. Vill man vara riktigt säker så kan man fråga efter Payson garanti eller Paypal. Chansa aldrig med halvskumma försäljare. Jag tror dock att det är säkert om du handlar av de "stora" försäljarna på Tradera.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #4 skrivet: fredag 22, februari 2013, 20:13:08 »

Om man handlar för 10 000kr så är det viktigt att bara handla av folk med många affärer och bara de som har bra betyg. Vill man vara riktigt säker så kan man fråga efter Payson garanti eller Paypal. Chansa aldrig med halvskumma försäljare. Jag tror dock att det är säkert om du handlar av de "stora" försäljarna på Tradera.

Det finns dock den lilla risken att ett bra konto blivit hackat men som sagt aldrig råkat ut för det...
Så det är nog så säkert det kan bli...

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #5 skrivet: fredag 22, februari 2013, 21:07:25 »

Grundregeln är att köpa säljaren inte objektet. Gör man det så är summan underordnad. För att köpa säljaren är omdömmena viktigt men inte allt. Att ta personlig kontakt är också ett mycket bra hjälpmedel. Jag har t.ex. gjort större affärer med säljare med (0) poäng på Tradera efter att jag tagit direktkontakt och därefter "köpt" säljaren.

Liksom mega_n har jag aldrig blivit lurad på Tradera trots många affärer på 10000 kr +

Utloggad pappersätare

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 19
« Svar #6 skrivet: fredag 22, februari 2013, 21:54:57 »
Vad tror ni andra om denna auktion?

http://www.tradera.com/20st-silver-1-oz-mynt-999-1000-amerikan-silver-eagels-2011-auktion_302605_175767291

Jag påstår absolut inte att säljaren är oseriös, men jag tycker att det är skumt att inleda sin traderakarriär med två relativt stora försäljningar och dessutom vara registrerad i 5 år innan de genomförs.

Till säljarens fördel talar att han accepterar avhämtning.

Vad tror ni andra?

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #7 skrivet: fredag 22, februari 2013, 22:13:59 »

http://www.tradera.com/20st-silver-1-oz-mynt-999-1000-amerikan-silver-eagels-2011-auktion_302605_175767291

Jag påstår absolut inte att säljaren är oseriös, men jag tycker att det är skumt att inleda sin traderakarriär med två relativt stora försäljningar och dessutom vara registrerad i 5 år innan de genomförs.

Vad tror ni andra?

Finns ingen anledning att köpa av han till de priset då det är billigare att handla från LibertySilver.ee
Om priset stannar på 4400 kr + 115kr frakt så är det samma kostnad som från Estland.
EDIT: Du får ju vänta lite längre om du handlar från Estland dock  ;)

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #8 skrivet: fredag 22, februari 2013, 22:40:12 »

Jag säger inte att det är så i detta fall men fortsätter metallerna sin kräftgång så tror jag att vi får se mer av säljare som vill dumpa sitt innehav. Vi hade ju ett exempel för ett par dagar sen i vår egen säljtråd.

Varför inte kontakta säljaren och känna lite på honom. Är man lite blyg kan man ju alltid inleda med en liten oskyldig fråga ::)

Utloggad Socialgrupp III

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 96
  • Affärsomdömen: 13
« Svar #9 skrivet: lördag 23, februari 2013, 00:46:46 »
Inget skumt tror jag. Accepterar ju avhämtning som sagt vilket är bra och skälet till försäljningen är en renovering som jag själv tycker är en bra anledning till att sälja istället för att ta lån till det.

Jag kommer t.o.m gissa på att det är en av forumets medlemmar som har en säljtråd här av samma anledning som är den säljaren på tradera.
Och den killen är iallafall seriös.
« Senast ändrad: lördag 23, februari 2013, 01:03:24 av Socialgrupp III »

Utloggad Zilas

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 20
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #10 skrivet: lördag 23, februari 2013, 02:58:57 »

Vad tror ni andra?

Finns ingen anledning att köpa av han till de priset då det är billigare att handla från LibertySilver.ee
Om priset stannar på 4400 kr + 115kr frakt så är det samma kostnad som från Estland.

Det är jag som har de annonserna :) har sålt till 4 olika personer på forumet senaste veckan så har referenser om ni är intresserade. Hade inte tänkt att sälja så mycket då jag fått sålt i princip allt jag behöver inför min renovering nu. Men om någon vill köpa kommer jag inte hindra er utan auktionen kommer ligga kvar tills den går ut. Kommer dock inte förnya den ifall det inte blir sålt.

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #11 skrivet: lördag 23, februari 2013, 18:24:19 »

Vad tror ni andra?

Det är jag som har de annonserna :) har sålt till 4 olika personer på forumet senaste veckan så har referenser om ni är intresserade. Hade inte tänkt att sälja så mycket då jag fått sålt i princip allt jag behöver inför min renovering nu. Men om någon vill köpa kommer jag inte hindra er utan auktionen kommer ligga kvar tills den går ut. Kommer dock inte förnya den ifall det inte blir sålt.

Övernitiska avdelningen i Ädelmetallforum har slagit till, trots en specifik uppgift i din annons som en tete a tete avhämtning på plats.

Jag förstår inte riktigt hur det gick till, men förstår att falska rykten om personers vandel sprids ovanligt snabbt här på forumet, på inga grunder alls.

Skärpning, föreslår jag.

Zilas ska inte hängas ut för att någon här "tycker" att en annons på Tradera "verkar" ohederlig för inga grunder alls . Hade detta hänt mig, så hade jag blivit extremt lack.   >:(

Och med tanke på att detta är en medlem i ÄF ?  ::)     Blev inte så bra , eller ?

« Senast ändrad: lördag 23, februari 2013, 18:40:46 av Fiat de Lux »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2249
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #12 skrivet: lördag 23, februari 2013, 18:34:46 »

Vad tror ni andra?

Som sagt om man läser det som jag har strukit under, samt att alla som har svarat på inlägget inte har sett att det skulle finnas någonting misstänksamt i annonsen så finns ingenting att erinra mot enligt min mening.

Utloggad Tudor

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 79
« Svar #13 skrivet: lördag 23, februari 2013, 18:38:29 »

Övernitiska avdelningen i Ädelmetallforum har slagit till, trots en specifik uppgift i din annons som en tete a tete avhämtning på plats.

Jag förstår inte riktigt hur det gick till, men förstår att falska rykten om personers vandel sprids ovanligt snabbt här på forumet, på inga grunder alls.

Skärpning, föreslå jag.

Såvida jag inte har missat vad det är för falska rykten som spridits, i alla fall inga på denna tråd, håller verkligen inte med - jag tycker det ovan är ett bevis på hur bra detta forum fungerar och anser snarare att tonen är seriös och konstruktiv - än nitisk. Själv blev jag snarare glad av hur detta spelade upp sig och tror det gynnar både säljare och köpare.

Inget fel att vara försiktig med 'nya' säljare. Inget fel att jämföra priser. Inget fel att sälja vid behov.

Så keep it up säger jag istället!

Utloggad Zilas

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 20
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #14 skrivet: lördag 23, februari 2013, 18:41:18 »
Nu tar vi det lugnt å fint :) Är inte sur på någon. Och allt blev sålt. Ångrar mig dock lite redan men behöver pengarna så inte mycket jag kan göra.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Idag kl. 16:41

Irankriget by gbz
tisdag 14, april 2026, 17:34:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal