Författare Ämne: Köpa på Tradera  (läst 16146 gånger)

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
SV: Köpa på Tradera
« Svar #15 skrivet: lördag 23, februari 2013, 18:55:37 »

Övernitiska avdelningen i Ädelmetallforum har slagit till, trots en specifik uppgift i din annons som en tete a tete avhämtning på plats.

Jag förstår inte riktigt hur det gick till, men förstår att falska rykten om personers vandel sprids ovanligt snabbt här på forumet, på inga grunder alls.

Skärpning, föreslå jag.

Såvida jag inte har missat vad det är för falska rykten som spridits, i alla fall inga på denna tråd, håller verkligen inte med - jag tycker det ovan är ett bevis på hur bra detta forum fungerar och anser snarare att tonen är seriös och konstruktiv - än nitisk. Själv blev jag snarare glad av hur detta spelade upp sig och tror det gynnar både säljare och köpare.

Inget fel att vara försiktig med 'nya' säljare. Inget fel att jämföra priser. Inget fel att sälja vid behov.

Så keep it up säger jag istället!

Det blir inte ett smack bra när polisen på ÄF misstänkliggör en helt normal affär genom Tradera.   Om man specifikt annonsera på Tradera som öppet för avhämtning för köparen, så borde man fatta att detta är tämligen riskfritt att ge sig in i den affären, om man har huvudet någorlunda på skaft. Jag kan förstå inställningen om man är helt nybörjare som köpare av ädelmetaller, men personligen har jag väldigt lite förståelse för kronisk misstänksamhet.

Personligen har jag inte haft mitt Tradera.konto igång på 1 år. Kommer ni att hoppa på mig då om jag vill sälja av silver eller guld till det pris , som jag tycker själv är rimlig ? Eller ska jag bli uppläxat här på forumet för mitt sätt att sälja ?

Till dem som det berör : Det är inte er business. Lägg av , lägg ner. Puss  :)

« Senast ändrad: lördag 23, februari 2013, 19:00:27 av Fiat de Lux »

Utloggad Tudor

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 79
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #16 skrivet: lördag 23, februari 2013, 21:02:44 »

Övernitiska avdelningen i Ädelmetallforum har slagit till, trots en specifik uppgift i din annons som en tete a tete avhämtning på plats.

Jag förstår inte riktigt hur det gick till, men förstår att falska rykten om personers vandel sprids ovanligt snabbt här på forumet, på inga grunder alls.

Skärpning, föreslå jag.

Såvida jag inte har missat vad det är för falska rykten som spridits, i alla fall inga på denna tråd, håller verkligen inte med - jag tycker det ovan är ett bevis på hur bra detta forum fungerar och anser snarare att tonen är seriös och konstruktiv - än nitisk. Själv blev jag snarare glad av hur detta spelade upp sig och tror det gynnar både säljare och köpare.

Inget fel att vara försiktig med 'nya' säljare. Inget fel att jämföra priser. Inget fel att sälja vid behov.

Det blir inte ett smack bra när polisen på ÄF misstänkliggör en helt normal affär genom Tradera.   Om man specifikt annonsera på Tradera som öppet för avhämtning för köparen, så borde man fatta att detta är tämligen riskfritt att ge sig in i den affären, om man har huvudet någorlunda på skaft. Jag kan förstå inställningen om man är helt nybörjare som köpare av ädelmetaller, men personligen har jag väldigt lite förståelse för kronisk misstänksamhet.

Personligen har jag inte haft mitt Tradera.konto igång på 1 år. Kommer ni att hoppa på mig då om jag vill sälja av silver eller guld till det pris , som jag tycker själv är rimlig ? Eller ska jag bli uppläxat här på forumet för mitt sätt att sälja ?

Ingen blev "påhoppad", och ingen blev "uppläxad".
Än så länge är du ensam med uppmaningar som "Skärpning" och  "lägg ner".

Hursomhelst
Angående aktivitet på tradera tror jag det är klokt att bygga upp ett gott rykte med mindre försäljningar innan man slår på stort. Klokt då ur perspektivet att en vill få så höga bud som möjligt.

Ville jag t. ex. sälja en 50g guldtacka skulle jag helt klart kränga lite enskilda 1oz silvermynt först för att etablera gott rykte.

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #17 skrivet: söndag 24, februari 2013, 01:45:11 »

Skärpning, föreslå jag.

Ingen blev "påhoppad", och ingen blev "uppläxad".
Än så länge är du ensam med uppmaningar som "Skärpning" och  "lägg ner".

Hursomhelst
Angående aktivitet på tradera tror jag det är klokt att bygga upp ett gott rykte med mindre försäljningar innan man slår på stort. Klokt då ur perspektivet att en vill få så höga bud som möjligt.

Ville jag t. ex. sälja en 50g guldtacka skulle jag helt klart kränga lite enskilda 1oz silvermynt först för att etablera gott rykte.

... Varenda storlurare på Tradera resonerar precis som du. Det är ju legio att etablera ett gott rykte på tradera med mindre försäljningar för att sedan lägga ut stora volymer med falska varor för att sedan dyka under radarn när det blir för hett. Inget vidare tips , tycker jag.

Kruxet är att träffa försäljaren öga mot öga, med varor som går att kontrollera , om du godkänner ditt köp av ädelmetaller där och då.

( Fiat de Lux som köpt långt över 150 Uns i både silver och guld genom Tradera, utan att blivit blåst en enda gång)

Jag tycker fortfarande att ni, den självutnämnda metallpolisen här på forumet borde ta det lite  lugnt i efterspaningarna på Tradera, vilket inte minst det här exemplet visar med Zilas försäljning här på tråden.

Ni är faktiskt skyldig en ursäkt till Zila, så vitt jag förstår. Och då är jag varken involverad eller part i målet.

Utloggad lordsinner

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 470
  • Affärsomdömen: 16
    • Shaobank
« Svar #18 skrivet: söndag 24, februari 2013, 02:25:02 »
Håller med att det finns olika sätt för personer att lyckas med större bedrägerier som "Fiat De Lux" nämner. Samtidigt är det upp till köparen, vissa är nöjda efter att man har läst beskrivning och kollat på omdömen, andra måste ta personlig kontakt etc... samma gäller frakt vanlig/REK eller ett krav på affären emellan 4 ögon, beroende på hur man är som person.

Dock har det inte sket något påhopp, man lyfte upp en auktion där säljaren visade sig vara en medlem från forum( läs andra kommentarer så kommer ni se händelse utveckling).

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #19 skrivet: söndag 24, februari 2013, 07:42:13 »

Jag tycker fortfarande att ni, den självutnämnda metallpolisen här på forumet borde ta det lite  lugnt i efterspaningarna på Tradera....

Vem exakt syftar du på? Jag har läst igenom denna tråd noggrant och kan inte se att någon agerat fel. Eller syftar du på någon i den andra tråden om oseriösa säljare på Tradera där bl.a. Jag är ganska aktiv?

Tycker detta mest liknar en storm i ett vattenglas.

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #20 skrivet: söndag 24, februari 2013, 07:57:41 »
Jag tycker att MP (metallpolisen) är väldigt bra. Samhället gör inte mycket för att skydda oss, så vi får göra det själva. Det är dags att fler tar ett eget ansvar för sin omgivning. Jag menar inte att man ska gå ut på gatorna med järnrör och börja veva på allt som rör sig. Men vi måste ifrågasätta mer.

Utloggad Grimjaur

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #21 skrivet: söndag 24, februari 2013, 11:07:27 »
Tycker detta mest liknar en storm i ett vattenglas.

Kan bara hålla med. Det är är bara positivt om folk blir mer kritiska när det gäller affärer på Tradera, Ebay etc. Man läser ju ständigt om folk som blir blåsta på nätet.

Själv har jag över 600 unika positiva omdömen på Tradera, både köp och sälj, men jag skulle inte ta åt mig det minsta om folk var försiktiga och ifrågasatte både äkthet och leveranstillförlitlighet om det handlar om affärer på flera tusen kronor.

Utloggad Chazsan

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 166
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #22 skrivet: söndag 24, februari 2013, 14:01:04 »
Inget skumt tror jag. Accepterar ju avhämtning som sagt vilket är bra och skälet till försäljningen är en renovering som jag själv tycker är en bra anledning till att sälja istället för att ta lån till det.

Lite on-topic som detta började, off-topic där vi är nu... Men att acceptera avhämtning är en sak som några bedrägare använt sig av för att bli mer trovärdiga. Det är bara att de "bor" i någon ort inne i skogarna dit man knappast tar sig. Däremot håller jag med om att boende på en centralort som accepterar avhämtning generellt är mer trovärdiga än övriga, oavsett antalet omdömen. Jag åkte från Göteborg till Norrköping för att göra upp en större affär på ett bankkontor. Det var värt det.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 21:18

Irankriget by gbz
tisdag 14, april 2026, 17:34:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal