Författare Ämne: Vilken blankett ska man använda för redovisa försäljning av Guld - Skatteverket  (läst 7249 gånger)

Inloggad sputnik

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Affärsomdömen: 15

Hej räcker det att uppge i deklarationen eller är det en specifik blankett.

Tack

MVH

Inloggad Birka

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3355
  • Affärsomdömen: 146
SV: Vilken blankett ska man använda för redovisa försäljning av Guld - Skatteverket
« Svar #1 skrivet: fredag 25, augusti 2023, 10:27:04 »
K4 tror jag.

Utloggad Sarek

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Vilken blankett ska man använda för redovisa försäljning av Guld - Skatteverket
« Svar #2 skrivet: fredag 25, augusti 2023, 13:02:29 »
Kapitalvinst är skattepliktig till 100 procent. Kapitalförlust är avdragsgill till 70 procent oavsett innehavstid.

Avyttring av kapitalplaceringsobjekt redovisar du på blankett K4 under avsnitt D

Du kan också titta på tråden

Skatt vid försäljning av guld

här på forumet för fler infallsvinklar.

Inloggad sputnik

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Affärsomdömen: 15
SV: Vilken blankett ska man använda för redovisa försäljning av Guld - Skatteverket
« Svar #3 skrivet: fredag 25, augusti 2023, 16:37:42 »
Fan va bra dom är på Tavex
Köpt och sålt men inte spara kvitton

Ett epost och dom skicka allt på epost
Fick ett samtal först sedan var det klart

Och han berättade att om man säljer med förlust
Så behöver man inte redovisa försäljningen till skatteverket

Samt vid vinst måste man redovisa och skatta

Trodde jag var tvungen att redovisa allt
Och att jag skulle få straffavgift
För att inte redovisat tidigare

Men eftersom jag inte gått med vinst
Så är allt okej och jag behöver inte oroa mig

Utloggad silverhamstern

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 468
  • Affärsomdömen: 27
SV: Vilken blankett ska man använda för redovisa försäljning av Guld - Skatteverket
« Svar #4 skrivet: fredag 25, augusti 2023, 20:03:21 »
Men den som inte har kvitton då?
Om nån köpt privat, här på forumet, på tradera osv
Ska den som sålt uppge uppskattat pris "på heder och samvete" och skatta därefter? ::)

Inloggad sputnik

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Affärsomdömen: 15
SV: Vilken blankett ska man använda för redovisa försäljning av Guld - Skatteverket
« Svar #5 skrivet: lördag 26, augusti 2023, 06:03:02 »
Men den som inte har kvitton då?
Om nån köpt privat, här på forumet, på tradera osv
Ska den som sålt uppge uppskattat pris "på heder och samvete" och skatta därefter? ::)

När jag handlat via forum har jag krävt kvitto, en gång gick det bra för personen var/är mynthandlare.
En gång fick jag ett uselt kvitto på servet utan namnteckning och person nr saknades.

Har tänkt göra en mall för ett kvitto och vad det ska innehålla inklusive fält för beskriving av varans eller varor som köpes.
Göra en tråd om ämnet och ladda upp mallen för kvittot för folk att ladda ned.

Men om man väljer göra affårer utan så är det också okej, jag kommer inte med pekpinnar.
Och dom vet bäst själlva hur att undgå och kringå saker och ting, så det är upp till var och en.

MVH

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
Igår kl. 23:56

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17