Författare Ämne: Olika varianter av registrerade köp hos Tavex!  (läst 2995 gånger)

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 299
  • Affärsomdömen: 4
Olika varianter av registrerade köp hos Tavex!
« skrivet: tisdag 22, augusti 2023, 09:02:31 »

Olika varianter av registrerade köp hos Tavex!

Följande är en fråga:

Om jag köper guld hos Tavex online, så registreras mitt köp hos dom och jag får ett kvitto med betalningsinformation (betalar med kort)
Namn, adress, person nr och innehav/köp.

Om jag köper guld hos Tavex, över disk och under 10.000 kr per tillfälle så behöver man inte visa ID-Kort och köpet registreras inte hos Tavex, med namn, innehav.
Men på kvittot står det att det är betalt med kort eller kontant.

Då till min fråga, låt oss säga att man tar ut kontanter och köper guld, då står det på kvittot att det är betalt med kontanter.
Vet det eftersom jag köpt två guld mynt med kontanter och har kvittona.

Tänker då om man köper med kort, och fortfarande under 10.000 kr för att slippa visa ID-kort samt köpet registreras.
Så kommer det stå på kvittot att köpet är genomfört med kort, som jag förmodar kan spåras på något sätt, bra eller dåligt, kommer till det nu.

Om man köper guld för - låt oss säga pension med över 10 års innehav - och sedan ska börja sälja av för att leva ett drägligt liv som pensionär.
Är det bättre att ha kvitton med information att köpet genomförts med kort och inte kontanter om man vid något tillfälle måste redovisa för bank eller annan myndighet vid försäljning.

Tänker om man har - låt oss säga 200.000 kr i guld och det står kontant betalning på alla kvitton, att det då kan bli problem men penning-tvätts-lagen.
T.ex. om banken vill se kvitton av inköp vid försäljning.
Och att det då skulle underlätta om det står att köpen är genomförda med kort.
Eller ska man gå den säkra vägen och låta Tavex registrera stora köp för att inte få problem vid framtida försäljning.

Lyfter den här frågan, för dels vill man inte att det finns information av ens innehav och dels kan det vara bra för framtida behov av försäljning.
För att jag sålde en gång Guld Tackor för 60.000 kr till Tavex och bad dom göra en banköverföring.
Då blev det problem med banken - Ica Banken - för dom ifrågasatte banköverföringen och stoppa den - för dom ville veta vart, när och hur med kvitton av innehav och försäljning.
Jag även redovisade vart pengarna kom ifrån och dom godkände min förklaring och jag fick mina pengar.

Men det kändes olustigt och man lär sig.
Så jag tänker om det blir en försäljning i framtiden att man kanske väljer ett Svenskt företag som Guldcentralen eller liknande, så kanske det går smidigare.
Kan även sälja privat, men om det är större summor och flera köp, så kanske dom börjar undra varför man får en massa Swish betalningar av olika människor.
Där man kanske får redovisa för banken innan man börjar sälja privat och få det godkänt utan att dom då ska rikta misstankar mot än.

MVH

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 295
  • Affärsomdömen: 0
SV: Olika varianter av registrerade köp hos Tavex!
« Svar #1 skrivet: tisdag 22, augusti 2023, 11:43:13 »
Jag tänker att det är värt med att ha kvitton på kortköp/digitalt köp för framtid försäljning.
Har du inte några svarta pengar och tänkt skatta borde det inte vara allt för stora problem att bara köpa.

Sedan tror jag också tavex kan ha bra svar på dina frågor om du ringer dem :)

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 466
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #2 skrivet: tisdag 22, augusti 2023, 21:49:08 »
Om man vet att man ska göra några större försäljningar ÄM på typ 15-30-70000kronor, kan det vara en ide att maila banken man har och säga typ: Hej jag kommer att göra några större försäljningar av gamla grejor typ min båt, min stereo, mitt möblemang etcetera.
Så ni vet varför det kommer in lite olika summor på mitt konto.

Vad tror ni dom svarar då?
Kommer dom ändå jävlas?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3328
  • Affärsomdömen: 133
« Svar #3 skrivet: tisdag 22, augusti 2023, 21:57:23 »
Eftersom de har "kejsarens nya kläder" på sig kommer de att säga att de inte förstår vad du menar.

Inloggad Coltrane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 174
  • Affärsomdömen: 37
« Svar #4 skrivet: torsdag 24, augusti 2023, 09:52:32 »
Om man vet att man ska göra några större försäljningar ÄM på typ 15-30-70000kronor, kan det vara en ide att maila banken man har och säga typ: Hej jag kommer att göra några större försäljningar av gamla grejor typ min båt, min stereo, mitt möblemang etcetera.
Så ni vet varför det kommer in lite olika summor på mitt konto.

Vad tror ni dom svarar då?
Kommer dom ändå jävlas?

Tror inte det finns någon anledning att försöka ligga före. Under de 3-4 åren jag köpt och sålt ädelmetaller har det hänt mig två gånger (en från vardera bank jag har konto hos) att de undrat vad det är för pengar som kommit in. Jag tror man kan säga lite vadsomhelst om man inte vill säga ädelmetaller, första gången sa jag träningsutrustning och då hände ingenting. Andra gången sa jag numismatiska mynt och även då hände absolut ingenting.

Utloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 394
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #5 skrivet: torsdag 24, augusti 2023, 11:17:38 »
Betalning till skattekontot istället för bankkontot, köparen betalar säljarens hyresavier istället för att blanda in överföringar, o.s.v., o.s.v. Tänk vad många möjligheter det egentligen finns om man tänker lite utanför boxen.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Säljes/byte] 23/22karat bladguld by lalle
Idag kl. 19:42

Varför så stora priskskillnad mellan köp o sälj? by vampyren
Idag kl. 13:45

[Säljes] 1kg silvertacka (modell chokladkaka*) pb by Grimi
Idag kl. 13:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Stacker
Idag kl. 11:08

Guldström söker investerare, processa krossad malm från 1800'tals guld gruva. by Tyr
Igår kl. 18:42

silvermynt köpes by Spade
Igår kl. 15:15

Nygammal medlem by 9darter
torsdag 13, februari 2025, 23:30:38

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
torsdag 13, februari 2025, 12:14:29

Vilse i universum? by mega_n
onsdag 12, februari 2025, 15:00:43

Bytes: silver mot platina by Coltrane
tisdag 11, februari 2025, 17:53:38

PAUS : Säljes 1 oz Krugerrand BU guldmynt i fint skick. (bilder) by mega_n
tisdag 11, februari 2025, 10:51:13

SilverWars.org Kampen om det fysiska silvret! by gbz
måndag 10, februari 2025, 09:33:58

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by RemusTh
söndag 09, februari 2025, 14:50:48

PAUSAD Säljes Silver Somalia Elefanter, kilotacka Johnson Matthey + blandat by Coltrane
söndag 09, februari 2025, 06:27:51

[Sålt] 25st 5kr 1935 *pb* by JL_GBG
fredag 07, februari 2025, 09:29:12