Författare Ämne: Kronan - vart är den på väg?  (läst 6344 gånger)

Utloggad trolljägarn

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 103
  • Affärsomdömen: 2
Kronan - vart är den på väg?
« skrivet: tisdag 19, februari 2013, 23:31:18 »
God kväll! :)
Tänkte dra igång en diskussion om vart kronan är på väg, då det är ett ämne som berör alla investerare och dess utveckling börjar bli osäker.

Så klart hittar jag inte filmen nu, men på råvarumarknaden.se fanns/finns en film där en lattjo typ från Handelsbanken föreläser om bear och bull certifikat. I föreläsningen hävdar han i förbifarten att det råder konsensus kring faktumet att kronan måste ner. Har hört antydningar om detta från andra håll också. Det låter logiskt, kronan står mycket högt och om den följer normala cykler så är det dags att komma ner på jorden nu.

Men. Den lite mer konspiratoriska delen av mig påminner om "risken" för deflation följt av kraftig inflation. Det scenariot förekommer i b.la. Mike Maloneys teorier. Och en bekant till mig som påstår sig ha kontakter på riksbanken påstår att han fått information att riksbanken förbereder motmedel mot deflation. Jag skriver påstår med betoning eftersom han är lite storyteller ibland. Men han är en seriös person som är insatt och gör framgångsrika investeringar, och han sa detta till mig med stoneface.

Detta är väl i huvudsak informationen som bråkar om kronan i mitt huvud.

Så, vart tror ni kronan är på väg? Ner eller upp eller mittemellan, när sker detta + motivation :)

Utloggad WhiteWash

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 108
  • Affärsomdömen: 0
  • Follow the yellow brick road
SV: Kronan - vart är den på väg?
« Svar #1 skrivet: onsdag 20, februari 2013, 00:11:17 »
Jag tror självklart att kronan kommer att sjunka i värde som den "alltid" gjort.

Nu när Venezuela,Japan och SydKorea devalverar sina valutor så är det nog bara en tidsfråga innan övriga valutor hänger med.

Man kan ju hoppas att kronan gör en likande devalvering som venezuela gjorde: 32% på en dag
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/venezuela-devalverar-mot-usa-dollarn_7901040.svd
Det hade inte varit fel att i praktiken öka värdet på sitt guld och silver med 32% på en dag :)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #2 skrivet: onsdag 20, februari 2013, 01:58:47 »
Så länge vi inte deltager speciellt aktivt i pengatryckandet kommer kronan bara bli starkare.

Det USA-England-Japan-EU mfl sysslar med nu är ett race till botten för att via lågt värderad valuta vinna exportframgångar.

Kan undra när "vi" tycker kronan är för stark och börjar trycka pengar för att rädda exportindustrin

Utloggad Bina

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 25
« Svar #3 skrivet: onsdag 20, februari 2013, 07:53:28 »
Håller med. Kortsiktikt kan nog kronan bli ännu starkare mot andra valutor vilket är rätt naturligt då Sveriges ekonomi är starkare än de flesta andra. Det lär nog dock finnas en smärtgräns hur stark kronan kan bli mot andra valutor.

Har vi tur uppstår ett läge där kronan är extremt stark samtidigkt som guld och silver står lågt. Då kan ett väldigt intressant läge uppstå för att köpa mera guld/silver.

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
Kronan - vart är den på väg?
« Svar #4 skrivet: onsdag 20, februari 2013, 09:10:44 »

Har vi tur uppstår ett läge där kronan är extremt stark samtidigkt som guld och silver står lågt. Då kan ett väldigt intressant läge uppstå för att köpa mera guld/silver.

Dvs ungefär som det är just nu? Vi har en stark krona (pundet under 10 för första gången på flera år, dollarn ned mot 6) och silver och guld billigare än på länge. Herregud, jag minns med fasa för 10-12 år sen ungefär när jag var i USA med en dollar på nästan 11... Då var det inte billigt där.

Utloggad Bina

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 25
« Svar #5 skrivet: onsdag 20, februari 2013, 11:44:04 »
Citera
Dvs ungefär som det är just nu? Vi har en stark krona (pundet under 10 för första gången på flera år, dollarn ned mot 6) och silver och guld billigare än på länge. Herregud, jag minns med fasa för 10-12 år sen ungefär när jag var i USA med en dollar på nästan 11... Då var det inte billigt där.

Ja, verkar som det händer saker just nu. Jag antar väl att det egentligen inte är Svenska kronan som är stark utan andra valutor som har försvagats av sedelpressarna. Kanske Svenska kronan just nu är en bra mätare på vad som händer med andra valutor.

Jag tror dock att vi kan hamna i ännu mera extrema situationer.

Utloggad phat-cu-ru

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 109
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #6 skrivet: onsdag 20, februari 2013, 17:07:46 »
Tweet from Erica Blomgren (@SEK_bonds)
Erica Blomgren (@SEK_bonds)
2013-02-20 08:53
The debt office will borrow SEK 100bn for the Riksbank's fx reserve => issue another SEK 60bn in foreign currency throughout 2013

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #7 skrivet: onsdag 20, februari 2013, 17:39:49 »
Jag ser det som att vi snart är tillbaka där kronan ska vara. Mer DKK och NOK per SEK. Minns när danskarna gladeligen växlade till 1:1 kurs. För min del är jag nöjd om vi ligger i jämnhöjd med grannarna, och våra politiker kan hålla fingrarna i styr.

Utloggad erka

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 35
« Svar #8 skrivet: onsdag 20, februari 2013, 20:58:11 »
Mängder av länder pratar om att "kontrollera" (hålla nere) värdet på sin valuta, ex.
http://www.bloomberg.com/news/2013-02-20/aussie-10-year-yield-touches-9-month-high.html

Svenska kronan fortsätter dock stärkas...

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Idag kl. 16:09

Tja tja ,Ny här. by JohanB
Idag kl. 01:48

Bad jokes. by Tyr
Igår kl. 18:43

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 18:30

Boliden silvertackor numrerings mysterium? by mega_n
tisdag 13, maj 2025, 18:32:14