Författare Ämne: Betalning med ädelmetall  (läst 2062 gånger)

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 443
  • Affärsomdömen: 25
Betalning med ädelmetall
« skrivet: torsdag 03, augusti 2023, 23:23:47 »
Hej!

Skulle vilja höra från er, har ni någonsin gjort en affär där ni har betalat med guld, silver eller annan ädelmetall ?  :)

Typ köpt en bil, en finare klocka eller liknande ?

Jag själv har aldrig gjort det. Känns som det är väldigt få som hade gått med på det. Plus man vill inte väcka någon onödig uppmärksamhet.

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 270
  • Affärsomdömen: 2
SV: Betalning med ädelmetall
« Svar #1 skrivet: fredag 04, augusti 2023, 02:26:06 »
Nej det har jag inte gjort. Försökte köpa en bil med silver en gång men det blev kalla handen.

Det går inte att betala saker med ädelmetaller. Varenda människa du försöker handla med utgår från att det är fakeprodukter och att de blir lurade. Vanligt folk (som inte har det här som intresse) har ingen koll på karathalter och finvikter och kan därför inte korrekt värdera olika ädelmetallföremål.

Jag kan därför inte riktigt se hur det skulle kunna fungera att betala med ädelmetaller eller använda det som bytesmedel i olika situationer.

Det krävs i så fall att Aftonbladet mfl utbildar svenska folket i hur man värderar och handlar med guld & silver....

Kolla Youtubevideos där en snubbe försöker ge bort ett äkta 1 oz-guldmynt till förbipasserande. Ingen vill ha det. Där har du vanligt folks förtroende för guld & silver!

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 443
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #2 skrivet: fredag 04, augusti 2023, 02:34:14 »
Nej det har jag inte gjort. Försökte köpa en bil med silver en gång men det blev kalla handen.

Det går inte att betala saker med ädelmetaller. Varenda människa du försöker handla med utgår från att det är fakeprodukter och att de blir lurade. Vanligt folk (som inte har det här som intresse) har ingen koll på karathalter och finvikter och kan därför inte korrekt värdera olika ädelmetallföremål.

Jag kan därför inte riktigt se hur det skulle kunna fungera att betala med ädelmetaller eller använda det som bytesmedel i olika situationer.

Det krävs i så fall att Aftonbladet mfl utbildar svenska folket i hur man värderar och handlar med guld & silver....

Kolla Youtubevideos där en snubbe försöker ge bort ett äkta 1 oz-guldmynt till förbipasserande. Ingen vill ha det. Där har du vanligt folks förtroende för guld & silver!

Jag håller helt och hållet med dig !
Har sett den videon. Folk är oftast rädda för det som är okänd för dem. Dem tror automatiskt det är en scam då.

Men vore intressant och höra ändå om folk gjort affärer med ädelmetaller.  :)

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 361
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #3 skrivet: fredag 04, augusti 2023, 11:28:09 »
Guld går bra att sälja till t.ex tavex,guldcentralen eller annat sätt för kanske 5% spread man förlorar.
Så har man sina livs besparingar i guld och planerar stora köp som t.ex hus/bostad eller bil så blir det nog inga problem.

Vid försäljning vill man nog även kunna redovisa för skatteverket vad man betalat för en guldtacka och kanske inte kan säga att man bytt till sig den.

Betalning med ädelmetaller är en nackdel men fördelarna med att äga guld och silver kommer vara enorma den dag de når sitt rätta värde är min åsikt.

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 466
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #4 skrivet: fredag 04, augusti 2023, 21:55:41 »

"Vid försäljning vill man nog även kunna redovisa för skatteverket vad man betalat för en guldtacka och kanske inte kan säga att man bytt till sig den."

Skattemässigt kan det ju vara en fördel att säga att man bytt till sig guldtackan...du säger att du bytt XX mot 50 gram guld och XX var värt mer än vad guldet var värt så du ska inte skatta för du har ju inte gjort någon vinst ::) ::) :P
För det är ju inte olagligt att byta grejor...

"Betalning med ädelmetaller är en nackdel men fördelarna med att äga guld och silver kommer vara enorma den dag de når sitt rätta värde är min åsikt."
[/quote]

Jag kan bara hålla med dock en fundering... När får vi se 50 dollar silver igen?

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Tja tja ,Ny här. by JohanB
Idag kl. 01:48

Oseriösa säljare på Tradera. by zodiac
Igår kl. 20:28

Bad jokes. by Tyr
Igår kl. 18:43

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 18:30

Boliden silvertackor numrerings mysterium? by mega_n
tisdag 13, maj 2025, 18:32:14