Författare Ämne: Problem med Pamps Veriscan  (läst 3731 gånger)

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 466
  • Affärsomdömen: 27
Problem med Pamps Veriscan
« skrivet: onsdag 02, augusti 2023, 16:47:38 »
Är det vanligt att Pamps Veriscan inte fungerar och inte validerar äktheten på tackorna?
Jag har köpt en 10 grams Pamp guldtacka av en här på forumet och fick med en mailkopia på hans orderbekräftelse från Tavex, så långt allt gott men när jag kollar med Veriscan så kan den inte verifiera tackan...
Jag har en äldre Pamp 10 grammare som jag köpt på Tavex utan Veriscan så jag väger och mäter så gott det går med förpackningen kvar och det är ganska likt i vikt och mått, 16,71 gram mot 16,45 gram på nyare förpackningen och kanske 0,5mm skillnad i längd men jag mäter ju utanpå förpackningen...
Synligt så ser dom ganska lika ut och harpan har ett litet mellanrum upp till hakan på henne som faketackorna inte brukar ha...
Jag har ringt Tavex idag och dom säger att Veriscan är ganska dålig och att den ofta inte kan verifiera äktheten på tackan och att den nog är äkta.
Så vad tror ni? Kan den vara fake?
En orderbekräftelse är ju inget kvitto, man kan ju beställa och sen avboka och då har du ju ändå orderbekräftelsen kvar...

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 389
  • Affärsomdömen: 21
SV: Problem med Pamps Veriscan
« Svar #1 skrivet: onsdag 02, augusti 2023, 17:56:45 »
Är det vanligt att Pamps Veriscan inte fungerar och inte validerar äktheten på tackorna?
Jag har köpt en 10 grams Pamp guldtacka av en här på forumet och fick med en mailkopia på hans orderbekräftelse från Tavex, så långt allt gott men när jag kollar med Veriscan så kan den inte verifiera tackan...
Jag har en äldre Pamp 10 grammare som jag köpt på Tavex utan Veriscan så jag väger och mäter så gott det går med förpackningen kvar och det är ganska likt i vikt och mått, 16,71 gram mot 16,45 gram på nyare förpackningen och kanske 0,5mm skillnad i längd men jag mäter ju utanpå förpackningen...
Synligt så ser dom ganska lika ut och harpan har ett litet mellanrum upp till hakan på henne som faketackorna inte brukar ha...
Jag har ringt Tavex idag och dom säger att Veriscan är ganska dålig och att den ofta inte kan verifiera äktheten på tackan och att den nog är äkta.
En orderbekräftelse är ju inget kvitto, man kan ju beställa och sen avboka och då har du ju ändå orderbekräftelsen kvar...

Var det någon ny medlem eller en som år känd?

För mail och bekräftelse går enkelt att manipulera

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
« Svar #2 skrivet: onsdag 02, augusti 2023, 18:39:15 »

Var det någon ny medlem eller en som år känd?

För mail och bekräftelse går enkelt att manipulera

Nä äldre medlem och många affärsomdömmen så jag tror absolut inte att det var nån bluffaffär däremot om man har flera tackor av samma sort så kanske inte alla är köpta samtidigt eller på flera olika ställen eller personer och nån falsk kan ju ha kommit med fast man är försiktig.

Inloggad Coltrane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 174
  • Affärsomdömen: 37
« Svar #3 skrivet: onsdag 02, augusti 2023, 19:25:34 »
Finns det inte guldbutiker som har såna där Sigmatestare? Vet att det var någon på forumet som hade en tidigare iallafall, det kan ju vara ett sätt att kolla upp den.

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 988
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #4 skrivet: onsdag 02, augusti 2023, 19:48:32 »
För ett bra tag sedan sålde jag en Perth Mint guldtacka till Tavex. När de fick den med posten ringde en anställd därifrån och frågade om de fick öppna behållaren och testa tackan.
Det fick de göra ifall jag fick full betalning efter att de hade gjort det.

Efter en halv timme ringde de till mig igen och bekräftade att det var äkta guld. Då gjorde jag så att jag mejlade dem om
Sigma Metalytics Precious Metal Verifier med länk till företaget.

Men jag tror att de än i denna dag inte har velat köpa en fast de skulle ha stor nytta av den. Jag tror att Liberty Silver har en.

Här berättar en Äf medlem

om sina erfarenheter med Precious Metal Verifier

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 389
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #5 skrivet: onsdag 02, augusti 2023, 19:58:21 »
När jag kollar på Youtube verkar vartenda liten myntaffär i USA ha en sån där verifier där dem kan enkelt verifiera om det är guld eller ej utan att bryta upp förpackningar.  :)

Här i Sverige har jag besökt många guldbutiker som har större kvantitet ädelmetaller men alla kör old school med en sån där enkel test kit där man skrapar guldet.
« Senast ändrad: onsdag 02, augusti 2023, 20:00:41 av zodiac »

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
« Svar #6 skrivet: onsdag 02, augusti 2023, 20:28:58 »
Finns det inte guldbutiker som har såna där Sigmatestare? Vet att det var någon på forumet som hade en tidigare iallafall, det kan ju vara ett sätt att kolla upp den.

Tavex erbjöd sig att testa den om jag var i närheten, skulle bara ta nån minut sa han, men nu bor jag långt ifrån någon tavexbutik tyvärr.
Han sa ej vilken teknik dom använder.

Utloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 394
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #7 skrivet: torsdag 03, augusti 2023, 11:42:49 »
Guldhandlare som köper och säljer i mer omfattande kvantiteter har väl ofta en mer rejäl form av spektrometer eller röntgenmaskin snarare än en liten Sigma-testare. Något liknande den här användes när jag sålde min guldkedja över disk.

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
« Svar #8 skrivet: torsdag 03, augusti 2023, 19:55:15 »
Guldhandlare har väl...

Jag undrar vad t.ex. Tavex idag kollar det guld som de får in med för någonting?

Senast jag hade med dem att göra (nåt år sedan) använde de provsten och syror!!

En sådan här

GoldXpert XRF Analyzer

kostar runt 50.000 SEK...

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
« Svar #9 skrivet: torsdag 03, augusti 2023, 20:01:56 »
Tavex erbjöd sig att testa den om jag var i närheten, skulle bara ta nån minut sa han

Då kanske Tavex ändå har fått någon bra apparat som hjälper dem att testa guld, till dags dato.

Är det någon som vet?

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Säljes/byte] 23/22karat bladguld by lalle
Idag kl. 19:42

Varför så stora priskskillnad mellan köp o sälj? by vampyren
Idag kl. 13:45

[Säljes] 1kg silvertacka (modell chokladkaka*) pb by Grimi
Idag kl. 13:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Stacker
Idag kl. 11:08

Guldström söker investerare, processa krossad malm från 1800'tals guld gruva. by Tyr
Igår kl. 18:42

silvermynt köpes by Spade
Igår kl. 15:15

Nygammal medlem by 9darter
torsdag 13, februari 2025, 23:30:38

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
torsdag 13, februari 2025, 12:14:29

Vilse i universum? by mega_n
onsdag 12, februari 2025, 15:00:43

Bytes: silver mot platina by Coltrane
tisdag 11, februari 2025, 17:53:38

PAUS : Säljes 1 oz Krugerrand BU guldmynt i fint skick. (bilder) by mega_n
tisdag 11, februari 2025, 10:51:13

SilverWars.org Kampen om det fysiska silvret! by gbz
måndag 10, februari 2025, 09:33:58

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by RemusTh
söndag 09, februari 2025, 14:50:48

PAUSAD Säljes Silver Somalia Elefanter, kilotacka Johnson Matthey + blandat by Coltrane
söndag 09, februari 2025, 06:27:51

[Sålt] 25st 5kr 1935 *pb* by JL_GBG
fredag 07, februari 2025, 09:29:12