Författare Ämne: Överpriser i "skummare" guldbutiker  (läst 3931 gånger)

Utloggad JanneG

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 11
  • Affärsomdömen: 3
Överpriser i "skummare" guldbutiker
« skrivet: torsdag 06, juli 2023, 12:57:14 »
Har kollat runt bland många mindre guldbutiker i Sthlm och ibland hittat tackor/mynt, men då jag har frågat priset har det varit sinnessjukt högt. Typ 28 000 för 1 oz när Tavex tog 21 000. När jag påtalat detta har de svarat undvikande, nåt om att tavex minsann alltid är billiga, eller att han egentligen inte vill sälja det utan har det som "dekoration".

Min teori är snarast att de som köper dessa föremål för dessa priser betalar kontant och inte bryr sig så mycket om överpriser, då det är ett snabbt sätt att tvätta kontanter. Det vet dessa butiker och kan därför ta dessa priser.

Vad tror ni, är jag nåt på spåren eller är jag ute och cyklar?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3347
  • Affärsomdömen: 142
SV: Överpriser i "skummare" guldbutiker
« Svar #1 skrivet: torsdag 06, juli 2023, 15:03:34 »
Bojkotta ockrarna och köp ditt guld från Tyskland. (Coininvest, Auragentum mfl. Få översikt på gold.de.

Utloggad gulligubbe

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 89
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #2 skrivet: torsdag 06, juli 2023, 15:30:55 »
Typ 28 000 för 1 oz när Tavex tog 21 000.

Med de priserna kan det till och med löna sig att ta tåget till Tyskland och köpa guld.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #3 skrivet: torsdag 06, juli 2023, 17:24:42 »
Min teori är snarast att de som köper dessa föremål för dessa priser betalar kontant och inte bryr sig så mycket om överpriser, då det är ett snabbt sätt att tvätta kontanter. Det vet dessa butiker och kan därför ta dessa priser.

Vad tror ni, är jag nåt på spåren eller är jag ute och cyklar?
Jag tror att du är ute och cyklar.

Dels för att detta med att ha koll på guldpriset och ens känna till existensen av butiker som Tavex är ovanligt. Se bara de helt galna priser på guldmynt som det regelbundet blir på Tradera. Folk har noll koll och går till sin vanliga guldbutik oavsett om det gäller ett halsband till frun eller en guldtacka.

Dels för att din teoretiska bov kan handla för kontanter på Tavex likaväl som i en av dessa småbutiker. Och boven har med all säkerhet betydligt bättre koll på guldpriset än Svensson om han planerar att tvätta pengar den vägen. Men både på Tavex och i småbutiker så finns det ett lagkrav på att kontrollera och registrera legitimation på den som köper guld (för mer än 10K), vilket sannolikt är exakt vad boven vill undvika.

Men är det någonting som samtliga guldbutiker har koll på så är det detta krav på att kolla legitimation, eftersom om de missar det så kan de förlora tillståndet direkt (just pga att detta är ett skydd mot tvätt av svarta pengar).

Inloggad zodiac

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 541
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #4 skrivet: torsdag 06, juli 2023, 19:19:35 »
Jag tror såna butiker fiskar efter nya, oerfarna investerare som kanske tycker det är rimligt att betala detta och på så sätt få en större vinst. Dumt tycker jag då de får vänta mycket längre innan dem får nånting sålt tror jag och på så sätt fryser dem sina pengar en längre tid.  :)

Det är samma i min stad, många guldbutiker som tar bara kontant och lämnar aldrig ut något kassa kvitto utan bara handskriven kvittens som är inte värd något har i princip alltid högre priser än dem mer seriösa butiker jag brukar handla i som föredrar swish eller kort samt ger ett riktig kvitto.  :)

Sen kanske är jag ute och cyklar.
« Senast ändrad: torsdag 06, juli 2023, 19:21:32 av zodiac »

Utloggad JanneG

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 11
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #5 skrivet: fredag 07, juli 2023, 10:30:55 »
Tack för intressanta svar.

Jag har dock fått intrycket av dessa butiksägare att de knappt verkar vilja sälja grejerna. Och när jag påtalar att priserna är helt galna börjar de snarast skruva på sig.

Dessa butiker är knappast "din lokala butik" som du får en familjär känsla i. Det är snarast en blandning mellan skomakare och basar typ. INGEN nybörjare skulle någonsin få för sig att lägga över 20K på en tacka av dessa, så det kan vi utesluta (tror jag).

Jag tror alltjämt att deras id-kontroller nog är bristfälliga, för att uttrycka mig diplomatiskt. ;)

Utloggad gulligubbe

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 89
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #6 skrivet: fredag 07, juli 2023, 10:54:45 »
Jag tror alltjämt att deras id-kontroller nog är bristfälliga, för att uttrycka mig diplomatiskt. ;)

Till de priserna finns förmodligen en räntefri avbetalningsplan.

Inloggad zodiac

• Guldmedlem
« Svar #7 skrivet: fredag 07, juli 2023, 11:22:29 »
Förresten. De oseriösa butikerna jag nämnde som hade lite högre pris. Finns ingen fråga om ID kort. Du får köpa hur mycket för hur mycket som helst kontant utan att de frågar var pengarna kommer från då de planerar ändå inte att betala skatt.

När jag en gång frågade om de gav ut ett riktigt kvitto då sa han att "då är det ett annat pris", när priset var redan för högt.

Utloggad DEScypher

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 374
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #8 skrivet: fredag 07, juli 2023, 14:09:50 »
Förresten. De oseriösa butikerna jag nämnde som hade lite högre pris. Finns ingen fråga om ID kort. Du får köpa hur mycket för hur mycket som helst kontant utan att de frågar var pengarna kommer från då de planerar ändå inte att betala skatt.

När jag en gång frågade om de gav ut ett riktigt kvitto då sa han att "då är det ett annat pris", när priset var redan för högt.

Det där låter ju som man vill undvika till varje pris...

Inloggad zodiac

• Guldmedlem
« Svar #9 skrivet: fredag 07, juli 2023, 18:59:50 »

Det där låter ju som man vill undvika till varje pris...

Såklart man gör. Skulle något hända så har du inget bevis på vad du har förlorat då handskrivna kvitton gäller ej. Också det kan vara stöldgods det du köper. Själv köper bara från seriösa aktörer.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 22:48

Säljes Libertads- 1 oz silver Spotpris by Rixen82
Igår kl. 19:59

KÖPES 2021 1oz LUNAR OX SILVER by AlbrechtDurer
Igår kl. 15:35

Goldsilver.be by Coltrane