Författare Ämne: CYPERN  (läst 43334 gånger)

Utloggad Sjömåne

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 11
  • Affärsomdömen: 0
SV: CYPERN
« Svar #15 skrivet: söndag 17, mars 2013, 12:05:44 »
Årets tankeställare!

Det är ju lätt att försöka avfärda med att säga att Sverige aldrig skulle göra något sådant men svenska politiker verkar ju bara se på, nöjda med vilka möjligheter detta öppnar i framtiden. När man dessutom ser zerohedgegrafen känns det bara bättre och bättre att äga guld och silver. Kanske det till och med skulle vara värt att tömma buffertkontot för att ha fysisk fiat istället, räntan är ju ändå inte värd namnet eller risken  :-\

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #16 skrivet: söndag 17, mars 2013, 13:21:50 »
Någon som har sina pengar hos Ancoria Insurance?

Citat: ”45 000 nöjda kunder talar sitt tydliga språk: På Cypern finns goda
förutsättningar för trygg värdetillväxt för svenska sparare…..”

Kollade deras hemsida och de är mer ett typ kapitalförsäkringsbolag än en bank.
Vidare anger de att inga medel finns hos Cypriotiska banker.

Läser på DI:s nätupplaga att Cypern skjutit upp omröstningen om skatten på banktillgodohavanden.

Kanske är man rädd för Putin och hans rika kompisar (KGB)?

Utloggad pomfritte

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #17 skrivet: söndag 17, mars 2013, 13:32:34 »
Någon som har sina pengar hos Ancoria Insurance?

Citat: ”45 000 nöjda kunder talar sitt tydliga språk: På Cypern finns goda
förutsättningar för trygg värdetillväxt för svenska sparare…..”

Kollade deras hemsida och de är mer ett typ kapitalförsäkringsbolag än en bank.
Vidare anger de att inga medel finns hos Cypriotiska banker.

Läser på DI:s nätupplaga att Cypern skjutit upp omröstningen om skatten på banktillgodohavanden.

Kanske är man rädd för Putin och hans rika kompisar (KGB)?

Det skulle onekligen vara intressant att veta var och hur Putin och hans närmsta krets har placerat sin slantar.
Om man ser till den ryska skatteuppbörden, borde Putin se positivt på den "cypriotiska punktskatten" då det kanske kan minska utflödet av kapital ur Ryssland något.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #18 skrivet: söndag 17, mars 2013, 13:37:26 »
Vet man om Putin själv med kamrater har sina medel på Cypern eller någon annanstans?

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1954
  • Affärsomdömen: 213
« Svar #19 skrivet: söndag 17, mars 2013, 13:41:31 »
Vet man om Putin själv med kamrater har sina medel på Cypern eller någon annanstans?

“The wire reports on the Cyprus situation are working overtime to try to make the case that 80% of the deposits belong to the people of Cyprus, and only 20% of the deposits belong to the Russians.  That’s absolutely false.  After 1985, when the ‘Robber Barrons’ of Russia took over the general economics of Russia, that was the transformation from the KGB to private business.  The primary place for exported Russian funds was Cyprus."

http://kingworldnews.com/kingworldnews/KWN_DailyWeb/Entries/2013/3/16_Sinclair_-_One_Of_The_Most_Important_Events_In_History_%26_Gold.html

Utloggad the-end

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #20 skrivet: söndag 17, mars 2013, 14:15:17 »
Intressant läsning men det rullar nog på som vanligt på måndag hoppas jag.

Men man vet aldrig. Tänkte mest att man hinner tanka upp lite till med dessa priser.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #21 skrivet: söndag 17, mars 2013, 16:24:54 »
Intressant läsning men det rullar nog på som vanligt på måndag hoppas jag.

Men man vet aldrig. Tänkte mest att man hinner tanka upp lite till med dessa priser.

Ja. Lägger du en beställning idag så kan du handla till dom här priserna.
I morgon är det troligen högre eller lägre priser ;-)

Utloggad the-end

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
« Svar #22 skrivet: söndag 17, mars 2013, 19:23:30 »
En tanke som slog mig:

Om folk på cypern råkar ut för att staten konfiskerar deras pengar så borde ju folk i de andra krisande länderna börja fundera att detta kan hända hos dom med. Tänk om de börjar gå till bankomanten och börjar göra en massa uttag vad sker då?

Valutan tar ju slut och bankerna tappar sitt förtoende och det kan bli kaos både här och där. Bara en tanke så här en söndagkväll.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #23 skrivet: söndag 17, mars 2013, 19:46:05 »
En tanke som slog mig:

Om folk på cypern råkar ut för att staten konfiskerar deras pengar så borde ju folk i de andra krisande länderna börja fundera att detta kan hända hos dom med. Tänk om de börjar gå till bankomanten och börjar göra en massa uttag vad sker då?

Valutan tar ju slut och bankerna tappar sitt förtoende och det kan bli kaos både här och där. Bara en tanke så här en söndagkväll.

Precis. Kan hända...

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #24 skrivet: söndag 17, mars 2013, 19:58:09 »
Verkar ju som att de fått kalla fötter och skjuter på omröstningen i parlamentet. Ska det bli någon effekt av förslaget måste det vara klart innan bankerna öppnar imorgon(de kanske har bank-holiday imorgon?)
Annars lär det bli bank-run så det står härliga till på cypern imorgon. Jag hade plockat ut allt om jag hade haft något där i alla fall. Jag hade nog gjort detsamma i alla PIIGSF (F=Frankrike) länderna också.
Faktum är att jag på lite längre sikt även är fundersam om sverige är en säker hamn?

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 875
CYPERN
« Svar #25 skrivet: söndag 17, mars 2013, 21:28:34 »
Verkar ju som att de fått kalla fötter och skjuter på omröstningen i parlamentet. Ska det bli någon effekt av förslaget måste det vara klart innan bankerna öppnar imorgon(de kanske har bank-holiday imorgon?)
Annars lär det bli bank-run så det står härliga till på cypern imorgon. Jag hade plockat ut allt om jag hade haft något där i alla fall. Jag hade nog gjort detsamma i alla PIIGSF (F=Frankrike) länderna också.
Faktum är att jag på lite längre sikt även är fundersam om sverige är en säker hamn?

Bankerna har stängt imorgon pga helgdag på Cypern. Men bara det här hotet skulle få mig att gå till banken first thing tisdag morgon och ta ut allt om jag bodde på där. Så de har nog målat in sig i ett hörn...

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2182
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
« Svar #26 skrivet: söndag 17, mars 2013, 21:31:04 »
Japp, det är passande allmän helgdag på Cypern i morgon.
Den dagen kallas för "Faslagsmåndag- gröan måndagen"

Jag hade plockat ut allt om jag hade haft något där i alla fall. Jag hade nog gjort detsamma i alla PIIGSF (F=Frankrike) länderna också.

Cornu har en bra förkortning på alla skuldkrisländerna som är enkel att komma ihåg:
BIGPIS FUK US-länderna (Belgien-Italien-Grekland-Portugal-Irland-Spanien Frankrike-Storbritannien (UK) och USA)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #27 skrivet: söndag 17, mars 2013, 21:46:02 »

De har "Bank holiday" i morgon måndag och har sedan/redan förlängt den till tisdag och ev även onsdag...

/H

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #28 skrivet: söndag 17, mars 2013, 21:49:33 »
Jag tror att det slutar med att dom tar ut skatten ändå.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #29 skrivet: söndag 17, mars 2013, 21:51:00 »
Jag tror att det slutar med att dom tar ut skatten ändå.

Om dom bara kan bestämma sig hur mycket dom ska stjäla och hur mycket dom ska reta upp Ryssland...

http://www.zerohedge.com/news/2013-03-17/europe-scrambling-last-minute-revision-cyprus-deposit-confiscation-plan

/H

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Avdelningen för byråkrati rapporterar by zodiac
Igår kl. 16:49

Oseriösa säljare på Tradera. by august
Igår kl. 10:18

Silvermynt 15st 1oz Maple Leaf by Spade
fredag 06, december 2024, 16:47:46

Bilder på silver. by mega_n
fredag 06, december 2024, 15:13:47

Libertad 1oz silver olika årtal by mega_n
torsdag 05, december 2024, 06:38:13

wold money fair 2025 by lordsinner
onsdag 04, december 2024, 17:11:52

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by hasse_A
tisdag 03, december 2024, 19:16:28

Skattefritt ISK by gbz
måndag 02, december 2024, 17:50:08

Bad jokes. by Philip
lördag 30, november 2024, 13:49:29

Pressar HSBC silverpriset på Comex men samtidigt köper på världsmarknaden? by JohanB
lördag 30, november 2024, 01:58:38

Rekordstor guldfyndighet upptäckt i Kina by Philip
fredag 29, november 2024, 22:06:11

Bilder på guld. by zodiac
onsdag 27, november 2024, 18:41:42

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by august
lördag 23, november 2024, 15:26:24

Sovereigns… by 9darter
fredag 22, november 2024, 12:17:23

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
fredag 22, november 2024, 11:06:36