Författare Ämne: Betalning till Heubach Edelmetalle  (läst 6680 gånger)

Utloggad blomkruka

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Affärsomdömen: 0
SV: Betalning till Heubach Edelmetalle
« Svar #15 skrivet: måndag 15, maj 2023, 11:22:06 »
Ja, det fick jag.

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 460
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #16 skrivet: måndag 15, maj 2023, 13:52:58 »
Skönt att det gick bra.  :)

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
« Svar #17 skrivet: lördag 03, juni 2023, 15:03:07 »
Lånar tråden och hoppas någon kan hjälpa mig med detta.

Jag ska beställa ett litet guldmynt från Tyskland på MA-SHOPS . .När man ska betala via Danskebank så finns det 3 alternativ vem ska stå för kostnaden för överföringen , jag , säljaren eller dela på det.

Vem ska stå för denna kostnad??

Tack för svar!

Utloggad gulligubbe

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 89
« Svar #18 skrivet: lördag 03, juni 2023, 18:38:14 »
Jag ska beställa ett litet guldmynt från Tyskland på MA-SHOPS . .När man ska betala via Danskebank så finns det 3 alternativ vem ska stå för kostnaden för överföringen , jag , säljaren eller dela på det.

Danske Bank är lite speciell med banköverföringar jämfört med "svenska" banker.

Först av allt, se till att en banköverföring i euro till Tyskland är gratis. Officiellt kallas det för SEPA-betalning, men svenska banker kallar det gärna något annat, t.ex. en Europabetalning etc. När du får de tre alternativen är det med största sannolikhet en SWIFT-överföring, och det kostar alltid en avgift.

Frågor och svar om Betalning och överföring - Danske Bank
« Senast ändrad: lördag 03, juni 2023, 18:48:10 av gulligubbe »

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
« Svar #19 skrivet: lördag 03, juni 2023, 18:59:39 »

Danske Bank är lite speciell med banköverföringar jämfört med "svenska" banker.

Först av allt, se till att en banköverföring i euro till Tyskland är gratis. Officiellt kallas det för SEPA-betalning, men svenska banker kallar det gärna något annat, t.ex. en Europabetalning etc. När du får de tre alternativen är det med största sannolikhet en SWIFT-överföring, och det kostar alltid en avgift.

Frågor och svar om Betalning och överföring - Danske Bank

Säljaren har erbjudit både SWIFT och IBAN

Utloggad gulligubbe

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #20 skrivet: lördag 03, juni 2023, 20:01:15 »

Troligtvis för att säljaren har kunder över hela världen. SEPA (det du kallar IBAN) är endast tillgängligt i EU och ett fåtal andra europeiska länder - SEPA = Gemensamma eurobetalningsområdet.

Jag trodde annars att "gratis" är en storsäljare.  ;)

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
« Svar #21 skrivet: lördag 03, juni 2023, 21:03:35 »

Troligtvis för att säljaren har kunder över hela världen. SEPA (det du kallar IBAN) är endast tillgängligt i EU och ett fåtal andra europeiska länder - SEPA = Gemensamma eurobetalningsområdet.

Jag trodde annars att "gratis" är en storsäljare.  ;)

När man försöker välja 1 av 3 alternativ får man upp följande : observera, du ska alltid välja "avsändaren och mottagaren delar på kostnaden" om betalning är under 50.000 EUR och inom EU. Detta för att priset för den gränsöverskridande betalningen ska bli som lokal inhemsk betalning i respektive land. Det blir billigast både för dig och mottagaren.

Så antar man ska kryssa i att man ska dela på kostnaden om det nu finns en sådan för det är väl standard? :)

Utloggad gulligubbe

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #22 skrivet: lördag 03, juni 2023, 22:49:33 »
När man försöker välja 1 av 3 alternativ får man upp följande : observera, du ska alltid välja "avsändaren och mottagaren delar på kostnaden" om betalning är under 50.000 EUR och inom EU. Detta för att priset för den gränsöverskridande betalningen ska bli som lokal inhemsk betalning i respektive land. Det blir billigast både för dig och mottagaren.

Så antar man ska kryssa i att man ska dela på kostnaden om det nu finns en sådan för det är väl standard? :)

Eftersom jag aldrig har haft ett konto i Danske Bank vet jag inte vad som är standard på Danske Bank. Du kommer förmodligen att behöva ringa eller skriva till deras kundtjänst, eftersom det verkar som att priset för banköverföringen inte direkt framgår av texten du refererar till.

Det enda konkreta jag kan tillägga är att andra banker har utformat sina banköverföringar på ett annat sätt än den du refererar till.

Så här ser det ut på Skandiabanken i deras internetbank via stationär dator:

« Senast ändrad: lördag 03, juni 2023, 23:05:52 av gulligubbe »

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
« Svar #23 skrivet: lördag 03, juni 2023, 23:25:12 »

Eftersom jag aldrig har haft ett konto i Danske Bank vet jag inte vad som är standard på Danske Bank. Du kommer förmodligen att behöva ringa eller skriva till deras kundtjänst, eftersom det verkar som att priset för banköverföringen inte direkt framgår av texten du refererar till.

Det enda konkreta jag kan tillägga är att andra banker har utformat sina banköverföringar på ett annat sätt än den du refererar till.

Så här ser det ut på Skandiabanken i deras internetbank via stationär dator:

Gjorde betalningen nu, kryssade att kostnaderna ska delas. Verkar bli 13kr för växlingen men inget mer. Men vi får se, pengarna dras på måndag. Återkommer!  ;D

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

2 Oz Libertad (Helt nya från rör) by AndrewJackson72
Igår kl. 18:42

Varför köpa silver? by Sarek
Igår kl. 12:28

The COMEX DECEPTION… (A PAPER DERIVATIVES SCAM) by vitae
fredag 13, juni 2025, 20:54:06

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
fredag 13, juni 2025, 16:48:40

[AVSLUTAD] 1/4oz American gold eagle 2004 by doo
fredag 13, juni 2025, 13:22:24