Författare Ämne: Betalning till Heubach Edelmetalle  (läst 9927 gånger)

Utloggad blomkruka

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Affärsomdömen: 0
SV: Betalning till Heubach Edelmetalle
« Svar #15 skrivet: måndag 15, maj 2023, 11:22:06 »
Ja, det fick jag.

Inloggad zodiac

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 544
  • Affärsomdömen: 38
SV: Betalning till Heubach Edelmetalle
« Svar #16 skrivet: måndag 15, maj 2023, 13:52:58 »
Skönt att det gick bra.  :)

Inloggad zodiac

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 544
  • Affärsomdömen: 38
SV: Betalning till Heubach Edelmetalle
« Svar #17 skrivet: lördag 03, juni 2023, 15:03:07 »
Lånar tråden och hoppas någon kan hjälpa mig med detta.

Jag ska beställa ett litet guldmynt från Tyskland på MA-SHOPS . .När man ska betala via Danskebank så finns det 3 alternativ vem ska stå för kostnaden för överföringen , jag , säljaren eller dela på det.

Vem ska stå för denna kostnad??

Tack för svar!

Utloggad gulligubbe

  • Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 89
  • Affärsomdömen: 0
SV: Betalning till Heubach Edelmetalle
« Svar #18 skrivet: lördag 03, juni 2023, 18:38:14 »
Jag ska beställa ett litet guldmynt från Tyskland på MA-SHOPS . .När man ska betala via Danskebank så finns det 3 alternativ vem ska stå för kostnaden för överföringen , jag , säljaren eller dela på det.

Vem ska stå för denna kostnad??

Danske Bank är lite speciell med banköverföringar jämfört med "svenska" banker.

Först av allt, se till att en banköverföring i euro till Tyskland är gratis. Officiellt kallas det för SEPA-betalning, men svenska banker kallar det gärna något annat, t.ex. en Europabetalning etc. När du får de tre alternativen är det med största sannolikhet en SWIFT-överföring, och det kostar alltid en avgift.

Frågor och svar om Betalning och överföring - Danske Bank
« Senast ändrad: lördag 03, juni 2023, 18:48:10 av gulligubbe »

Inloggad zodiac

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 544
  • Affärsomdömen: 38
SV: Betalning till Heubach Edelmetalle
« Svar #19 skrivet: lördag 03, juni 2023, 18:59:39 »
Jag ska beställa ett litet guldmynt från Tyskland på MA-SHOPS . .När man ska betala via Danskebank så finns det 3 alternativ vem ska stå för kostnaden för överföringen , jag , säljaren eller dela på det.

Vem ska stå för denna kostnad??

Danske Bank är lite speciell med banköverföringar jämfört med "svenska" banker.

Först av allt, se till att en banköverföring i euro till Tyskland är gratis. Officiellt kallas det för SEPA-betalning, men svenska banker kallar det gärna något annat, t.ex. en Europabetalning etc. När du får de tre alternativen är det med största sannolikhet en SWIFT-överföring, och det kostar alltid en avgift.

Frågor och svar om Betalning och överföring - Danske Bank

Säljaren har erbjudit både SWIFT och IBAN

Utloggad gulligubbe

  • Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 89
  • Affärsomdömen: 0
SV: Betalning till Heubach Edelmetalle
« Svar #20 skrivet: lördag 03, juni 2023, 20:01:15 »
Säljaren har erbjudit både SWIFT och IBAN

Troligtvis för att säljaren har kunder över hela världen. SEPA (det du kallar IBAN) är endast tillgängligt i EU och ett fåtal andra europeiska länder - SEPA = Gemensamma eurobetalningsområdet.

Jag trodde annars att "gratis" är en storsäljare.  ;)

Inloggad zodiac

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 544
  • Affärsomdömen: 38
SV: Betalning till Heubach Edelmetalle
« Svar #21 skrivet: lördag 03, juni 2023, 21:03:35 »
Säljaren har erbjudit både SWIFT och IBAN

Troligtvis för att säljaren har kunder över hela världen. SEPA (det du kallar IBAN) är endast tillgängligt i EU och ett fåtal andra europeiska länder - SEPA = Gemensamma eurobetalningsområdet.

Jag trodde annars att "gratis" är en storsäljare.  ;)

När man försöker välja 1 av 3 alternativ får man upp följande : observera, du ska alltid välja "avsändaren och mottagaren delar på kostnaden" om betalning är under 50.000 EUR och inom EU. Detta för att priset för den gränsöverskridande betalningen ska bli som lokal inhemsk betalning i respektive land. Det blir billigast både för dig och mottagaren.

Så antar man ska kryssa i att man ska dela på kostnaden om det nu finns en sådan för det är väl standard? :)

Utloggad gulligubbe

  • Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 89
  • Affärsomdömen: 0
SV: Betalning till Heubach Edelmetalle
« Svar #22 skrivet: lördag 03, juni 2023, 22:49:33 »
När man försöker välja 1 av 3 alternativ får man upp följande : observera, du ska alltid välja "avsändaren och mottagaren delar på kostnaden" om betalning är under 50.000 EUR och inom EU. Detta för att priset för den gränsöverskridande betalningen ska bli som lokal inhemsk betalning i respektive land. Det blir billigast både för dig och mottagaren.

Så antar man ska kryssa i att man ska dela på kostnaden om det nu finns en sådan för det är väl standard? :)

Eftersom jag aldrig har haft ett konto i Danske Bank vet jag inte vad som är standard på Danske Bank. Du kommer förmodligen att behöva ringa eller skriva till deras kundtjänst, eftersom det verkar som att priset för banköverföringen inte direkt framgår av texten du refererar till.

Det enda konkreta jag kan tillägga är att andra banker har utformat sina banköverföringar på ett annat sätt än den du refererar till.

Så här ser det ut på Skandiabanken i deras internetbank via stationär dator:

« Senast ändrad: lördag 03, juni 2023, 23:05:52 av gulligubbe »

Inloggad zodiac

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 544
  • Affärsomdömen: 38
SV: Betalning till Heubach Edelmetalle
« Svar #23 skrivet: lördag 03, juni 2023, 23:25:12 »
När man försöker välja 1 av 3 alternativ får man upp följande : observera, du ska alltid välja "avsändaren och mottagaren delar på kostnaden" om betalning är under 50.000 EUR och inom EU. Detta för att priset för den gränsöverskridande betalningen ska bli som lokal inhemsk betalning i respektive land. Det blir billigast både för dig och mottagaren.

Så antar man ska kryssa i att man ska dela på kostnaden om det nu finns en sådan för det är väl standard? :)

Eftersom jag aldrig har haft ett konto i Danske Bank vet jag inte vad som är standard på Danske Bank. Du kommer förmodligen att behöva ringa eller skriva till deras kundtjänst, eftersom det verkar som att priset för banköverföringen inte direkt framgår av texten du refererar till.

Det enda konkreta jag kan tillägga är att andra banker har utformat sina banköverföringar på ett annat sätt än den du refererar till.

Så här ser det ut på Skandiabanken i deras internetbank via stationär dator:

Gjorde betalningen nu, kryssade att kostnaderna ska delas. Verkar bli 13kr för växlingen men inget mer. Men vi får se, pengarna dras på måndag. Återkommer!  ;D

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Idag kl. 15:21

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23