Författare Ämne: Ädelmetallforumet- En risk?  (läst 30924 gånger)

Utloggad Gunnarsson

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 103
  • Affärsomdömen: 12
Ädelmetallforumet- En risk?
« Svar #30 skrivet: söndag 10, februari 2013, 20:12:06 »
Oj då har jag missförstått vad som loggas, jag trodde att det var vilken sida man kommer från innan man är här på forumet, det var därför jag var fundersam. Har praktiserat på ett företag som höll på med olika lösningar för några år sedan och då var en av affärsideérna att man kunde ta fram information om vart besökaren varit innan, det var tydligen något som efterfrågades av någon anledning

Men det låter ju jättekonstigt, det skulle vara webbläsaren i så fall som läcker information och det känns inte sannolikt. Skulle vara ett slags virus eller trojan i så fall, troligtvis till IE, i form av  plugin och toolbars av diverse slag.

Man kan se var någon kommer ifrån antingen om personen i fråga har klickat på en länk, då skickar webbläsaren automatiskt med den hänvisande sidans adress, eller genom att ha någon form av kod som körs både på sidan man lämnade och den man kom till. Det sistnämnda kan vara exempelvis reklam eller någon statistikfunktion, som i princip alltid identifierar besökare med en cookie eller liknande.

Utloggad Tudor

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 79
  • Affärsomdömen: 0
SV: Ädelmetallforumet- En risk?
« Svar #31 skrivet: måndag 11, februari 2013, 09:19:30 »

Men det låter ju jättekonstigt, det skulle vara webbläsaren i så fall som läcker information och det känns inte sannolikt. Skulle vara ett slags virus eller trojan i så fall, troligtvis till IE, i form av  plugin och toolbars av diverse slag.

Man kan se var någon kommer ifrån antingen om personen i fråga har klickat på en länk, då skickar webbläsaren automatiskt med den hänvisande sidans adress, eller genom att ha någon form av kod som körs både på sidan man lämnade och den man kom till. Det sistnämnda kan vara exempelvis reklam eller någon statistikfunktion, som i princip alltid identifierar besökare med en cookie eller liknande.

Instämmer,
Jag tänkte lite snävt med precis vilken sida en besökare kom ifrån (utan att klicka länk då man får med sig lite bagage, sk http-referer), inte allmänt var denne har varit tidigare. Det är helt klart är ju precis som du säger att reklam- och statistikverktyg har koll på detta. Det är inte minst tydligt när man kikat på lite produkter i en webbshop och sedan efter ser reklam för just dessa produkter på diverse andra sidor.

Utloggad hundringen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 344
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #32 skrivet: måndag 11, februari 2013, 21:41:26 »

Sen tror jag nog det är lite långsökt att någon myndighet skulle börja begära ut ip-adresser från ett anonymt forum, för vadå, för att jag har postat upp några bilder på lite bling? Då skulle jag i såna fall oroa mig mer för ev banköverföringar och onlinebetalningar till leverantörer etc, etc.

Man behöver nog inte vara orolig för att de ska hämta in uppgifter från detta forum, hade jag arbetat på en myndighet som ville ha uppgifter hade jag istället använt mig av facebook där de flesta gladligen berättar och lägger upp bilder på det mesta som man kan vilja veta.  :o

Mindre krångel att ta in uppgifter som användarna ständigt självmant berättar om och dessutom uppdaterar

Utloggad Perran

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 21
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #33 skrivet: tisdag 12, februari 2013, 00:18:36 »
När ni köper PM från privatpersoner tex. här och tradera anger ni eran gatuadress då ? eller går det att dölja och hämta ut på ett postställe så man inte avslöjar vart man bor ?

Utloggad Azure

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 543
  • Affärsomdömen: 75
« Svar #34 skrivet: tisdag 12, februari 2013, 00:21:35 »
Går väl om man har en Box, själv så har jag inga ädelmetaller hemma och handlar för det mesta med folk som har många omdömen sedan tidigare. Skriver dock min andra adress som returadress på breven jag skickar, om posten skulle få för sig att skicka tillbaka det.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 21:18

Irankriget by gbz
tisdag 14, april 2026, 17:34:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal