Författare Ämne: Ädelmetallforumet- En risk?  (läst 30933 gånger)

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
SV: Ädelmetallforumet- En risk?
« Svar #15 skrivet: fredag 08, februari 2013, 19:27:46 »
Hej kära vänner,

Har tänkt mig ett scenario där ädelmetaller blir olagliga att äga och staten tar sig rätten att gå in och konfiskera våra innehav, underlättar inte vi för en eventuell kartläggning av PM innehavare genom att vara medlemmar här eller är en sådan kartläggning inte möjlig? Detta är bara en tanke, är inte så insatt i hur sånt fungerar.

Jag citerar visserligen dig sebari men vänder mig egentligen till alla med samma tanke. Jag utesluter iofs inte att staten kan göra livet surt för oss genom att begränsa eller förbjuda handel alt innehav även om jag tror att risken är liten. Men att tro att man skulle lägga ner de enorma resurser som krävs för att spåra upp och beslagta vårt innehav faller på sin egen orimlighet.

Ställ er helt enkelt frågorna, varför, hur, och hur stor kan utdelningen bli?

Ta den sk "konfiskeringen" i USA på 30-talet. Möjligen lyckades man "konfiskera" några oz men de bedrevs aldrig någon aktiv jakt på innehav. Det behövdes ju inte då förbudet i sig låste in metallerna så dom blev "värdelösa" i det ekonomiska systemet.

« Senast ändrad: fredag 08, februari 2013, 20:40:48 av Goldfinger »

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #16 skrivet: fredag 08, februari 2013, 19:44:25 »
Jag kan förstå att forumet sparar ip-adressen för den som skriver inlägget samt inloggningar på forumet men av vilken anledning sparas senaste ip-adress? säljer man uppgifterna eller varför har man valt den lösningen?

Varken vi eller de som utvecklat Simple Machines Forum säljer några ip-adresser, så den teorin kan du överge direkt :) Jag vet dock ej varför senaste ip-adress sparas, själv ser jag inte poängen med det. Det kan iofs vara för att upptäcka multipla konton, då ett specifikt ip då visas under flera användare. I praktiken kan det dock innebära att två användare delar samma dator.

Jag citerar visserligen dig sebari men vänder mig egentligen till alla med samma tanke. Jag utesluter iofs inte att staten kan göra livet surt för oss genom att begränsa eller förbjuda handel alt innehav även om jag tror att risken är liten. Men att tro att man skulle lägga ner de enorma resurser som krävs för att spåra upp och beslagta vårt innehåll faller på sin egen orimlighet.

Ställ er helt enkelt frågorna, varför, hur, och hur stor kan utdelningen bli?

Ta den sk "konfiskeringen" i USA på 30-talet. Möjligen lyckades man "konfiskera" några oz men de bedrevs aldrig någon aktiv jakt på innehav. Det behövdes ju inte då förbudet i sig låste in metallerna så dom blev "värdelösa" i det ekonomiska systemet.

Jag är av samma uppfattning som dig. Jag tror vi kommer få se höjda skatter på t ex småhus långt innan vi får ett eventuellt ädelmetallkonfiskerande i Sverige. Staten plockar pengar först där det är allra enklast.

Oavsett vad som händer så ligger forumet fortfarande fysiskt i USA och lyder alltså inte under svenska lagar, ifall det skulle bli fråga om utlämnande av ip-adresser.
« Senast ändrad: fredag 08, februari 2013, 19:45:59 av Silverräven »

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
« Svar #17 skrivet: fredag 08, februari 2013, 20:32:49 »
Hur länge sparar forumet ip-adresser? Är dem bundna till varenda inlägg man skapar för alltid?

Svar ja, forumet loggar och sparar den senaste ip-adressen som skriver inlägget så att säga.

Detsamma gäller inloggningar på forumet, senaste ip-adress är det som loggas.

Jag kan förstå att forumet sparar ip-adressen för den som skriver inlägget samt inloggningar på forumet men av vilken anledning sparas senaste ip-adress? säljer man uppgifterna eller varför har man valt den lösningen?

Det är väl ganska logiskt att den ip-adress du är inloggad med nu och skriver inlägg med nu är den som sparas utav systemet. Loggar du in från någon annan ip imorgon så är det den ip-adressen som loggas etc, etc.

Utloggad hundringen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 344
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #18 skrivet: fredag 08, februari 2013, 20:58:11 »
Hur länge sparar forumet ip-adresser? Är dem bundna till varenda inlägg man skapar för alltid?

Svar ja, forumet loggar och sparar den senaste ip-adressen som skriver inlägget så att säga.

Det är väl ganska logiskt att den ip-adress du är inloggad med nu och skriver inlägg med nu är den som sparas utav systemet. Loggar du in från någon annan ip imorgon så är det den ip-adressen som loggas etc, etc.

Oj då har jag missförstått vad som loggas, jag trodde att det var vilken sida man kommer från innan man är här på forumet, det var därför jag var fundersam. Har praktiserat på ett företag som höll på med olika lösningar för några år sedan och då var en av affärsideérna att man kunde ta fram information om vart besökaren varit innan, det var tydligen något som efterfrågades av någon anledning

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #19 skrivet: fredag 08, februari 2013, 21:07:03 »
Jag skulle gärna se att gamla IP-adresser som jag använt för tidigare postningar nollades (äldre än en vecka eller så?) Speciellt som jag nu har proxy och de gamla IP-numren pekar ut mitt jobb och min stad och mitt bostadsområde, min semesterort, min bredbandsleverantör etc... (Nu syns inte den informationen för vanliga användare, men ändå...)

Enda anledning att spara så gamla IP-nummer verkar vara att kunna kontrollera så att inte ett IP används av flera konton. (Men som Silverräven sa. Det kan ju ändå finnas fler personer(legitima medlemmar) på samma IP så det är ändå bara en indikation för skummiteter.

/mega_n

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
« Svar #20 skrivet: fredag 08, februari 2013, 21:56:01 »
Ip-trackingen är integrerat över hela forumet så det kommer inte att tas bort då andra bitar av forumet helt enkelt skulle sluta att fungera så det får vi helt enkelt leva med.

Sen tror jag nog det är lite långsökt att någon myndighet skulle börja begära ut ip-adresser från ett anonymt forum, för vadå, för att jag har postat upp några bilder på lite bling? Då skulle jag i såna fall oroa mig mer för ev banköverföringar och onlinebetalningar till leverantörer etc, etc.

« Senast ändrad: fredag 08, februari 2013, 22:02:39 av MrLibertad »

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
Ädelmetallforumet- En risk?
« Svar #21 skrivet: fredag 08, februari 2013, 21:57:03 »

Oj då har jag missförstått vad som loggas, jag trodde att det var vilken sida man kommer från innan man är här på forumet, det var därför jag var fundersam. Har praktiserat på ett företag som höll på med olika lösningar för några år sedan och då var en av affärsideérna att man kunde ta fram information om vart besökaren varit innan, det var tydligen något som efterfrågades av någon anledning

Det där är något som används av bl à Google för att kunna kartlägga dina surfvanor och intresseområden i syfte att leverera relevant reklam för dig när du besöker en specifik sajt där skräddarsydd reklam visas.

Vi kan se i statistiken från vilka länkar folk har klickat sig hit, men ej vad de har besökt innan. Det har vi heller inget intresse av.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #22 skrivet: fredag 08, februari 2013, 22:05:54 »
Kan för övrigt rekommendera Bahnhof som jag har privat som nätleverantör. De har valt att inte logga några surfvanor hos sina kunder, så vid händelse där myndigheter vill begära ut uppgifter hos en kund så finns inget att lämna ut. Det bör fungera ända tills hårdare lagstiftning införs om man är mån om sin integritet.

Använd som sagt även en proxy för ytterligare säkerhet om det känns bättre.
« Senast ändrad: söndag 10, februari 2013, 13:12:43 av Silverräven »

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #23 skrivet: lördag 09, februari 2013, 09:01:14 »
alltele slänger all info när man loggar ut, också en bra leverantör. och vad säger att jag har det jag säger? mest troligt är jag bara ett troll som låtsas spara i pm.

Guld_500

• Gäst
« Svar #24 skrivet: söndag 10, februari 2013, 11:41:13 »
Jag började nyligen använda en proxy (https://www.privateinternetaccess.com/) Funkar utmärkt!

Startade en provmånad med denna proxy-leverantör i går. Funkar som sagt utmärkt men bara när du väljer en Sverige-adress, annars blir det mycket långsammare. Men det är lite coolt att du själv väljer vilket land (och i USA state) som du vill surfa från.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #25 skrivet: söndag 10, februari 2013, 12:27:58 »
Jag började nyligen använda en proxy (https://www.privateinternetaccess.com/) Funkar utmärkt!

Startade en provmånad med denna proxy-leverantör i går. Funkar som sagt utmärkt men bara när du väljer en Sverige-adress, annars blir det mycket långsammare. Men det är lite coolt att du själv väljer vilket land (och i USA state) som du vill surfa från.

Jo. Det kan stämma. Om man väljer en europaadress går det också skapligt snabbt.
Är man på resa så antar jag att det går snabbare att använda en proxy i det land man är i...

/H

Utloggad hundringen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 344
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #26 skrivet: söndag 10, februari 2013, 12:58:29 »

Funkar det att kolla på tv-serier från usa som annars är spärrade för andra länder?

Guld_500

• Gäst
« Svar #27 skrivet: söndag 10, februari 2013, 13:21:55 »

Funkar det att kolla på tv-serier från usa som annars är spärrade för andra länder?

Ja det tror jag. Har du en adress som är spärrad så kan jag testa.

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #28 skrivet: söndag 10, februari 2013, 15:43:12 »

Ja det tror jag. Har du en adress som är spärrad så kan jag testa.

Jag har kört Hulu extensivt via proxy, men det gäller att välja en som inte ses som en proxy av leverantören till det man vill se. Tex spärrade Hulu en av mina proxytjänster av just den anledningen. Så testa en månad för några dollar först och se om det fungerar med det du vill.

Vissa betaltjänster är dessutom inte spärrade enkom utifrån din IPadress utan även var ditt kreditkort är registrerat. Tex på iTunes så är det irrelevant om du surfar från Mali eller USA. Använder du ett svenskt kort så räknas du som svensk användare.

Utloggad Tudor

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 79
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #29 skrivet: söndag 10, februari 2013, 18:53:50 »

Men det låter ju jättekonstigt, det skulle vara webbläsaren i så fall som läcker information och det känns inte sannolikt. Skulle vara ett slags virus eller trojan i så fall, troligtvis till IE, i form av  plugin och toolbars av diverse slag.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Idag kl. 16:41

Irankriget by gbz
tisdag 14, april 2026, 17:34:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal