Författare Ämne: Priser på guldmynt proof set?  (läst 6512 gånger)

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 397
  • Affärsomdömen: 21
Priser på guldmynt proof set?
« skrivet: fredag 30, september 2022, 01:33:25 »
Hej! Är nyreggad medlem som har investerat i guld de senaste två åren. Allt från smycken till mynt och tackor. Har lite funderingar

Vad brukar priser på guldmynt set eller proof set ligga på ? När jag kollar på t.ex tradera : https://www.tradera.com/item/220211/372276838/sydafrika-krugerrand-2005

62,77 gram .916,67/1000 för 48k. Ca 764kr per gram. Är det överpris deluxe eller är det vad såna har set kostar?

Och ifall det är överpris var hittar man myntset till bättre priser  :)

Mvh Zodiac

Utloggad Nils

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 365
  • Affärsomdömen: 46
SV: Priser på guldmynt proof set?
« Svar #1 skrivet: fredag 30, september 2022, 07:44:08 »
Välkommen hit Zodiac!

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2194
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
« Svar #2 skrivet: fredag 30, september 2022, 09:26:32 »
Hej "Zodiac" och välkommen till Ädelmetallforumet.
Proofset på guldmynt är inte så vanligt förekommande. När man skall söka på sådan saker på nätet så skall söka med engelsk text för att få upp fler träffar.
Sökning med Google

Då hittade jag detta! men där var inget pris.

En till sökning gav detta

Ingenting hemma men ett pris på 44780 SEK.
Proofmynten är riktigt snygga men de är dyra!

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
« Svar #3 skrivet: fredag 30, september 2022, 10:45:36 »
Hej "Zodiac" och välkommen till Ädelmetallforumet.
Proofset på guldmynt är inte så vanligt förekommande. När man skall söka på sådan saker på nätet så skall söka med engelsk text för att få upp fler träffar.
Sökning med Google

Tack för svar och info!

Otroligt fina. Man fastnar. Ja ibland man får pröjsa mer för dem fina grejerna.  :D

Utloggad DEScypher

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 315
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #4 skrivet: fredag 30, september 2022, 12:35:46 »
Välkommen Zodiac! :)

/DEScypher

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
« Svar #5 skrivet: fredag 30, september 2022, 12:58:34 »
Tack alla!  ;D

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #6 skrivet: fredag 30, september 2022, 19:08:00 »

Tack för svar och info!  Otroligt fina. Man fastnar. Ja ibland man får pröjsa mer för dem fina grejerna.  :D
Så är det naturligtvis, inget fel i att helt enkelt betala om man verkligen vill ha någonting. Men priset ovan motsvarar en premie på närmare 30%. För ett modern bullionmynt är det extremt högt, sedan får det vara hur mycket proof som helst.

En annan observation är att det finns tre absoluta sanningar här i världen. De två mest välkända är att ”nothing is certain but death and taxes”. Det tredje tillägget här i PM-sammanhang är att du kommer aldrig någonsin att ha råd att köpa alla de guldmynt du vill ha.

Det innebär att varje köp även innebär att du inte kommer att kunna köpa något annat som du också hade velat ha. Inget fel i det, livet består av val. Men när orsaken till att du inte kan köpa det där andra myntet är att du betalade 13.000 kr i premie för dina proof Krugs är det värt att tänka efter en extra gång om det verkligen är den bästa användningen av de där 13.000.

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
« Svar #7 skrivet: fredag 30, september 2022, 19:45:55 »

Tack för svar och info!  Otroligt fina. Man fastnar. Ja ibland man får pröjsa mer för dem fina grejerna.  :D
Så är det naturligtvis, inget fel i att helt enkelt betala om man verkligen vill ha någonting. Men priset ovan motsvarar en premie på närmare 30%. För ett modern bullionmynt är det extremt högt, sedan får det vara hur mycket proof som helst.

En annan observation är att det finns tre absoluta sanningar här i världen. De två mest välkända är att ”nothing is certain but death and taxes”. Det tredje tillägget här i PM-sammanhang är att du kommer aldrig någonsin att ha råd att köpa alla de guldmynt du vill ha.

Det innebär att varje köp även innebär att du inte kommer att kunna köpa något annat som du också hade velat ha. Inget fel i det, livet består av val. Men när orsaken till att du inte kan köpa det där andra myntet är att du betalade 13.000 kr i premie för dina proof Krugs är det värt att tänka efter en extra gång om det verkligen är den bästa användningen av de där 13.000.

Jo men så är det. Jag fastnade för en annan uppsättning mynt. 3 mynt på ca 47 gram. 900/1000. Betalade 33000kr för dem. Alltså ca 700kr gramet. Visst kan man få mer guld för pengarna om man köper något annat. Men jag fastnade verkligen för dem. Kommer förmodligen inte göra något sånt köp igen  ;)

Utloggad AndrewJackson72

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 329
« Svar #8 skrivet: fredag 30, september 2022, 20:02:42 »
780kr grammet om man räknar enbart finvikten, alltså 31% premium.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
« Svar #9 skrivet: lördag 01, oktober 2022, 00:11:42 »
Förresten, för att ge lite ytterligare sammanhang till min syn på detta med att betala höga premier för moderna proof Krugs:

Det första guldmynt jag någonsin köpte var en proof Krugerrand. Detta var 2009, det var precis efter GFC och jag hade just landat i Kapstaden. Under dagarna precis innan resan hade jag läst en hel del artiklar och analyser om vad som nu skulle hända med världsekonomin och för att göra en lång historia kort så hade jag för första gången fått upp ögonen för guld som investering. Problemet var bara att jag inte hade någon aning om hur man gjorde för att köpa guld, men jag visste ju att Sydafrika var känt för att ha en massa guldgruvor så jag tänkte att är det någonstans det bör gå att köpa guldmynt så är det ju där.

Går genom flygplatsen och får syn på en butik som heter ”Scoin: The Gold Exchange” eller något däråt. Jag går in och frågar om de säljer guldmynt. Det finns exakt en sort: Krugerrand. Jag köper en krug, trots att den var dyr som tusan.

Detta är fortfarande efter mer än tio år den absolut sämsta guldaffär jag någonsin gjort.

Jag blev helt uppkörd, köpte en proof krug efter att försäljaren förklarat för mig att ”detta är vad de kostar, det finns inga andra sorter, look: shiny!”. Jag kunde ingenting om premier eller vad som var rimligt, proof eller bullion, eller vilka andra sorters mynt man alternativt hade kunnat köpa. Total PM noob med lite finansiell oro i blodet, ett perfekt byte för en försäljare. Dessutom var det en snygg försäljare.

Så vilken premie betalade denna noob för sin premiär-Krug?

Svar: 82%.

Det var en dyr lektion, men jag lärde mig rätt mycket.

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
« Svar #10 skrivet: torsdag 15, december 2022, 12:03:57 »
Bumpar tråden med en fråga :

Hur mycket brukar premie vara på ett set lunar panda mynt (4 stk guld och 1 oz mynt i silver) med etui och certifikat? Vad är "normalt" att betala för ett sånt? 

Utloggad Anubis

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #11 skrivet: fredag 17, februari 2023, 12:15:29 »
Om du går in på gold.de så kan du klicka dig in på mynten du är intresserade av och sedan välja att bara visa priser på ex PP/Proof. Det skiljer sig lite från mynt till mynt hur många försäljare de har, ex har Krugerrand mängder av listade priser medans Pandorna har betydligt färre. Oavsett kanske det ger dig lite vägledning.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Smycken utan guldstämpel? by 9darter
Igår kl. 19:14

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by JL_GBG
Igår kl. 16:43

KÖPES: 1oz, 2oz Platinum-mynt by Gabriel81
torsdag 20, mars 2025, 12:34:24

KÖPES: Canadian MAPLE SILVER årgång 2018 eller senare. 10-100 st by Gabriel81
torsdag 20, mars 2025, 12:09:24

Guld till salu by I_am_mine
torsdag 20, mars 2025, 11:43:48