Författare Ämne: Bank kollaps nära! alt till Guld & Silver, Bitcoin? Glöm Bankgarantier.  (läst 3968 gånger)

Utloggad norddal

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
  • Affärsomdömen: 0
Vi är nu mycket nära en systemkollaps med Banker som kollapsar över hela världen, 2st Banker har redan kollapsat i USA och kanske Credit Suisse är nästa och kedjereaktionen är igång.
Det är ju känt att bankgaranti är inget att hoppas på om flertalet stora banker konkursar då finns inte nog med pengar att ersätta alla.

Hålla pengar på Bank är ju ändå idiotiskt förstås då inflationen på Ca: 25% äter upp pengarna snabbt, ja jag vet officiellt 12% (Feb 2023) men på det riktiga räknesättet de använde förut så är inflationen en bra bit över 20%.

Undra hur mindre banker klarar sig i förhållande till de stora? Om man exempel ligger med pengar hos Nordnet & Avanza? Är det kanske bättre att köpa "Säkra" Aktier för pengarna som hållit emot bättre vid tidigare börskrascher i det förflutna? Eller räntefonder? på ett Investeringssparkonto.

Köpa i kapitalförsäkring är ju livsfarlig då dessa värdepapper tillhör mäklaren (Banken) då kan man verkligen bli blåst vid en konkurs. Eller skulle det inte vara vettigt ha placeringarna på vanligt Aktiekonto om det även sannerligen blir en börskrasch då förlusten är avdrags giltigt?
« Senast ändrad: tisdag 21, mars 2023, 17:19:05 av norddal »

Inloggad DEScypher

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 314
  • Affärsomdömen: 8
SV: Bank kollaps nära! alt till Guld & Silver, Bitcoin? Glöm Bankgarantier.
« Svar #1 skrivet: torsdag 16, mars 2023, 00:05:45 »
Vi är nu mycket nära en systemkollaps med Banker som kollapsar över hela världen, 2st Banker har redan kollapsat i USA och kanske Credit Suisse är nästa och kedjereaktionen är igång.
Det är ju känt att bankgaranti är inget att hoppas på om flertalet stora banker konkursar då finns inte nog med pengar att ersätta alla.

Hålla pengar på Bank är ju ändå idiotiskt förstås då inflationen på Ca: 25% äter upp pengarna snabbt, ja jag vet officiellt 12% (Feb 2023) men på det riktiga räknesättet de använde förut så är inflationen en bra bit över 20%.

Undra hur mindre banker klarar sig i förhållande till de stora? Om man exempel ligger med pengar hos Nordnet & Avanza? Är det kanske bättre att köpa "Säkra" Aktier för pengarna som hållit emot bättre vid tidigare börskrascher i det förflutna? Eller räntefonder? på ett Investeringssparkonto.

Köpa i ett Kapitalsparkonto är ju livsfarlig då dessa värdepapper tillhör mäklaren (Banken) då kan man verkligen bli blåst vid en konkurs. Eller skulle det inte vara vettigt ha placeringarna på vanligt Aktiekonto om det även sannerligen blir en börskrasch då förlusten är avdrags giltigt?

Det är väl ändå 3 banker i USA, som har kraschat inom 5 dagar? Det kommer att bli intressant, om fler banker berörs samt om FED fortsätter att höja räntan?  :)

Inloggad DEScypher

• Palladiummedlem
« Svar #2 skrivet: torsdag 16, mars 2023, 00:53:21 »

Köpa i ett Kapitalsparkonto är ju livsfarlig då dessa värdepapper tillhör mäklaren (Banken) då kan man verkligen bli blåst vid en konkurs. Eller skulle det inte vara vettigt ha placeringarna på vanligt Aktiekonto om det även sannerligen blir en börskrasch då förlusten är avdrags giltigt?

Det är väl ändå 3 banker i USA, som har kraschat inom 5 dagar? Det kommer att bli intressant, om fler banker berörs samt om FED fortsätter att höja räntan?  :)

Sorry make that 4, 3 i USA och sen Credit Suisse i Europa. Eller om "back stop" inte betraktas som bailout...så har du 3 i USA.
« Senast ändrad: torsdag 16, mars 2023, 00:55:19 av DEScypher »

Utloggad AndrewJackson72

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 329
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #3 skrivet: torsdag 16, mars 2023, 09:58:50 »
Jag skulle inte ha pengarna på börsen under dessa tider just nu.

USA bryr sig inte om sina invånare, det landet är förbannat. Det amerikanska folket lär inte se bättre tider alls. Finns inte riktigt mycket att säga vad gäller situationen, kanske är det något för att distrahera massan från något större?

Vad gäller SVB så har dem själva lagt sig i skiten, låter som amatörer drivit banken och gjort snabba pengar. Att staten vill lägga sig i kommer det underlätta för SVBs kunder men inte det amerikanska folket överhuvudtaget i och med inflationen som det bidrar. Det har aldrig kommit något gott ur situationen när staten lägger sig i. Det är ju humoriskt att se USA hantera sitationen men även generellt när staten ska försöka fixa ett nationellt problem, man får en bättre bild varje gång sådant sker vilka inkompetenta personer som sitter högt upp, och varför skulle inkompetenta personer jobba för staten? Ja det skulle vara spår av korruption.

Folk måste inse att staten inte bryr sig något om dem alls, de är som ett företag vilket utnyttjar folk deras frihet för makt och pengar.

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 282
« Svar #4 skrivet: fredag 17, mars 2023, 00:36:41 »
Vad som kommer hända är sänkta räntor=inflation.
Eller att man kör "QE" liknande och trycker upp pengar samtidigt som man har högre räntor.

Resultatet är det samma och att någon tar ansvar och styr upp ekonomin är bara att glömma.

Oroa er inte för att ni ska bli av med era pengar för det blir ni inte utan det ni borde vara oroliga för är ifall era pengar på banken kommer kunna köpa er något efter all inflation.

Inloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 529
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #5 skrivet: fredag 17, mars 2023, 09:18:44 »
Hur fungerar insättningsgarantin i teorin? (jag vet att den kanske inte kommer att fungera i praktiken)

Anta att garantin håller i ett krisläge. Spelar det någon roll hur man har pengarna placerade i banken? Jag menar om man har de på ett sparkonto eller aktier på ett ISK-konto? Är de garanterade oavsett?

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 862
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #6 skrivet: fredag 17, mars 2023, 10:56:57 »
Hur fungerar insättningsgarantin i teorin? (jag vet att den kanske inte kommer att fungera i praktiken)

Anta att garantin håller i ett krisläge. Spelar det någon roll hur man har pengarna placerade i banken? Jag menar om man har de på ett sparkonto eller aktier på ett ISK-konto? Är de garanterade oavsett?

Pengar på ett bankkonto skyddas av insättningsgarantin (upp till 1.050.000kr), och riksbanken ska betala ut pengarna till dig inom 7 dagar (men får vi en kaskad av failade banker skulle jag inte lita på den tidsplanen :) ). Jag kan inte riktigt tänka mig nåt scenario då staten skulle backa på insättningsgarantin, för dem är det ju alltid bättre att bara trycka nya pengar (faller värdet på pengar 50% så är du ju lite rökt i alla fall, men du kommer få tillbaka det nominella beloppet). Intressant att USA gick in och garanterade insättningar i SVB även över garanti-gränsen (och sen låtsas att det inte är skattebetalarna som får betala, lol).

Aktier/värdepapper på ISK är dina och kan inte (lagligt) tas över av den som du har ISK:t hos, även om Avanza e dyl kånkar. Tror det finns nån form av garanti där också (ifall nån på banken typ säljer dina aktier och stjäl pengarna), men jag har lite sämre koll på det.

Likvider på ISK vet jag inte (men det ska man ju helst inte ha några)

Inloggad DEScypher

• Palladiummedlem
« Svar #7 skrivet: fredag 17, mars 2023, 19:50:07 »

Pengar på ett bankkonto skyddas av insättningsgarantin (upp till 1.050.000kr), och riksbanken ska betala ut pengarna till dig inom 7 dagar (men får vi en kaskad av failade banker skulle jag inte lita på den tidsplanen :) ). Jag kan inte riktigt tänka mig nåt scenario då staten skulle backa på insättningsgarantin, för dem är det ju alltid bättre att bara trycka nya pengar (faller värdet på pengar 50% så är du ju lite rökt i alla fall, men du kommer få tillbaka det nominella beloppet). Intressant att USA gick in och garanterade insättningar i SVB även över garanti-gränsen (och sen låtsas att det inte är skattebetalarna som får betala, lol).

Aktier/värdepapper på ISK är dina och kan inte (lagligt) tas över av den som du har ISK:t hos, även om Avanza e dyl kånkar. Tror det finns nån form av garanti där också (ifall nån på banken typ säljer dina aktier och stjäl pengarna), men jag har lite sämre koll på det.

Likvider på ISK vet jag inte (men det ska man ju helst inte ha några)

Snabb översiktlig information om vad som gäller, när en bank krisar:

https://www.finansliv.se/artikel/snabbkurs-vad-hander-nar-en-bank-krisar/

Inloggad DEScypher

• Palladiummedlem

Utloggad RuttenFisk

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 46

Utloggad norddal

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
« Svar #10 skrivet: söndag 19, mars 2023, 11:03:00 »
Angående Bankgaranti! Banker avsätter pengar till en fond till denna garanti, 2022 insattes 2,1 miljarder. När fondens pengar är tömda (Täcker ca: 1% av alla insättningar på Svenska Banker) så går riksgälden in med lån för att täcka upp resterande garantiåtaganden mot kunder upp till dryga miljonen på bankkonton enligt Riksgälden. Undra om inte staten skulle bli konkursfärdig om flera storbanker konkar?

Nya EU regler från 2016, Bail-out då staten går in med pengar har ändrats till Bail-in så nu skall bankens aktieägare och kunder med mer än 100000 Euro stå för bankens förluster och inte som förut vi skattebetalare. Så som de gjorde på Cypern 2013 då de stal pengar för de som hade mer än 100000 Euro på konton.
Här en ganska bra förklaring. https://realestateagentspain.com/sv/nya-bankdirektivet/

Utloggad RuttenFisk

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 46
« Svar #11 skrivet: söndag 19, mars 2023, 15:24:38 »
Så kallad bankgarranti är en fars, en medveten distraktion från hur Fractional Reserve Banking fundamentalt är satt up att operera. All banking är usury och bedrägeri.
Till ock med en snubbe draperad i en gardin för 2000 år sedan begrep detta.

And Jesus went into the temple of God, and cast out all them that sold and bought in the temple, and overthrew the tables of the money changers, and the seats of them that sold doves, And said unto them, It is written, My house shall be called the house of prayer; but ye have made it a den of thieves.

Utloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 180
« Svar #12 skrivet: söndag 19, mars 2023, 19:56:06 »
Angående Bankgaranti! Banker avsätter pengar till en fond till denna garanti, 2022 insattes 2,1 miljarder. När fondens pengar är tömda (Täcker ca: 1% av alla insättningar på Svenska Banker) så går riksgälden in med lån för att täcka upp resterande garantiåtaganden mot kunder upp till dryga miljonen på bankkonton enligt Riksgälden.

Vet du om det är 1% på allt kapital eller om det är 1% av kapitalet som är skyddat av insättningsgarantin?

Utloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 180
« Svar #13 skrivet: söndag 19, mars 2023, 20:00:41 »
Så kallad bankgarranti är en fars

Hur menar du att det är en fars?

Utloggad gulligubbe

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 89
« Svar #14 skrivet: söndag 19, mars 2023, 20:19:19 »
Så kallad bankgarranti är en fars, en medveten distraktion från hur Fractional Reserve Banking fundamentalt är satt up att operera. All banking är usury och bedrägeri.
Till ock med en snubbe draperad i en gardin för 2000 år sedan begrep detta.

And Jesus went into the temple of God, and cast out all them that sold and bought in the temple, and overthrew the tables of the money changers, and the seats of them that sold doves, And said unto them, It is written, My house shall be called the house of prayer; but ye have made it a den of thieves.

Om man tror att pengar är Gud, så passar det förmodligen.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by Jakob264
Idag kl. 11:19

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Jakob264
Idag kl. 11:02

Ny medlem? Läs detta först! by Jakob264
Idag kl. 10:58

Värde, hur stora serier av SWEA mynten? by sff123
Igår kl. 03:02

The great taking -David Rogers Webb by Maestro
onsdag 22, januari 2025, 19:56:21