Författare Ämne: Silverinnehav och framtiden  (läst 30253 gånger)

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 709
  • Affärsomdömen: 6
SV: Silverinnehav och framtiden
« Svar #15 skrivet: söndag 03, februari 2013, 09:57:58 »
när guld blev till skuld.
Jo, men du äger ju fortfarande guldet och du borde kunna förvänta dig en bortinflaterad skulld. Guld borde vara en god säkerhet vilket ger låg ränta på lånet.

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #16 skrivet: söndag 03, februari 2013, 10:23:31 »
Jag har läst en geologisk undersökning från US Geological Society där slutklämmen var att Silver kan vara slut i jordskorpan runt år 2020. Den finns även på Youtube, tror samma person som gjort SBSS serien har en video om det här. Om det här är framtiden för silver så blir det fest.

Utloggad the-end

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
« Svar #17 skrivet: söndag 03, februari 2013, 10:33:20 »
Vad bra. Då måste man ju införskaffa lite mer så att man kan festa när detta händer.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
« Svar #18 skrivet: söndag 03, februari 2013, 12:13:34 »
Jag har läst en geologisk undersökning från US Geological Society där slutklämmen var att Silver kan vara slut i jordskorpan runt år 2020. Den finns även på Youtube, tror samma person som gjort SBSS serien har en video om det här. Om det här är framtiden för silver så blir det fest.

Det var nog en liten misstolkning. Har också läst om det uttalandet. Det de egentligen menar att billigt silver inte kommer finnas i samma mängd som tidigare att man kan slösa bort det i industrin på samma sätt som nu....

Silver tar i princip aldrig slut. Blir bara dyrare och dyrare att ta fram med dyrare energikostnader och lägre grader på malmen... Och den som budar högst får det...

/H

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #19 skrivet: söndag 03, februari 2013, 12:16:06 »
Vad bra. Då måste man ju införskaffa lite mer så att man kan festa när detta händer.

Om det tog helt slut kan vi nog glömma datorer, mobiltelefoner, kärnreaktorer, solenergi, framtidens "antibiotika" etc...

Kanske inte helt sant, men idag är vi helt beroende av silver i industrin.

/H

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #20 skrivet: söndag 03, februari 2013, 12:22:52 »

Det var nog en liten misstolkning. Har också läst om det uttalandet. Det de egentligen menar att billigt silver inte kommer finnas i samma mängd som tidigare att man kan slösa bort det i industrin på samma sätt som nu....

Silver tar i princip aldrig slut. Blir bara dyrare och dyrare att ta fram med dyrare energikostnader och lägre grader på malmen... Och den som budar högst får det...

/H

Summering. Vårat silver blir mer värt och vi mår bra. :)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #21 skrivet: söndag 03, februari 2013, 14:21:05 »
Vore det inte bra att använda sitt PM som säkerhet om man vill låna ?

Har inte hört talas om någon annan bank än pantbanken där du kan låna med PM som säkerhet - någon som vet??

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
Silverinnehav och framtiden
« Svar #22 skrivet: söndag 03, februari 2013, 22:52:15 »
Om det tog helt slut kan vi nog glömma datorer, mobiltelefoner, kärnreaktorer, solenergi, framtidens "antibiotika" etc...

Som skeptiker måste jag invända lite mot detta. För det första så tror jag att på den sikt som det billiga silvret börjar "ta slut" så kommer silver att vara ett mindre problem än att oljan tog slut först. Dvs lite av det där psykologiska fenomenet att kroppen bara känner det som gör mest ont... och det kommer att vara oljan.

För det andra så skall man inta glömma bort att människan är en klurig typ. Silver må vara nästan bäst för diverse industriändamål (oftast är guld bäst, men det är för dyrt). Det som gjort silver så bra är just kombinationen god ledningsförmåga och lågt pris. Skulle det ändra sig (priset går upp) så kommer automatiskt någonting annat att bli "bäst". Jag ser dock att du skrev "idag", så vi är nog överens. Det är ockå givetvis en risk att priset går upp så fort att industrin inte hinner ställa om. Då blir det jobbigt... ett tag och sedan kommer priset att gå ner. Dvs det sämsta som kan hända för oss som äger silver kan vara att priset går upp för fort.

Men om vi nu skall tala om unika råvaror som det blir jobbigt när de tar slut så är det som är riktigt otäckt de s.k. HREE, dvs tunga sällsynta jordartsmetaller. 97% finns hos Kina. Det går knappt att bygga ett vindkraftverk utan lite neodymium och dysprosium. Eller en iPhone för den delen. Silver går att ersätta, givet tillräcklig tid. HREE är i flera fall helt unika. Trist läge.

august

PS. Kan jag intressera någon för min 400 oz LBMA dysprosiumtacka? ;-) DS.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #23 skrivet: söndag 03, februari 2013, 23:27:01 »

Som skeptiker måste jag invända lite mot detta. För det första så tror jag att på den sikt som det billiga silvret börjar "ta slut" så kommer silver att vara ett mindre problem än att oljan tog slut först. Dvs lite av det där psykologiska fenomenet att kroppen bara känner det som gör mest ont... och det kommer att vara oljan.

För det andra så skall man inta glömma bort att människan är en klurig typ. Silver må vara nästan bäst för diverse industriändamål (oftast är guld bäst, men det är för dyrt). Det som gjort silver så bra är just kombinationen god ledningsförmåga och lågt pris. Skulle det ändra sig (priset går upp) så kommer automatiskt någonting annat att bli "bäst". Jag ser dock att du skrev "idag", så vi är nog överens. Det är ockå givetvis en risk att priset går upp så fort att industrin inte hinner ställa om. Då blir det jobbigt... ett tag och sedan kommer priset att gå ner. Dvs det sämsta som kan hända för oss som äger silver kan vara att priset går upp för fort.

Men om vi nu skall tala om unika råvaror som det blir jobbigt när de tar slut så är det som är riktigt otäckt de s.k. HREE, dvs tunga sällsynta jordartsmetaller. 97% finns hos Kina. Det går knappt att bygga ett vindkraftverk utan lite neodymium och dysprosium. Eller en iPhone för den delen. Silver går att ersätta, givet tillräcklig tid. HREE är i flera fall helt unika. Trist läge.

august

PS. Kan jag intressera någon för min 400 oz LBMA dysprosiumtacka? ;-) DS.

Jo. Jag hårddrog kommentaren lite. Silver har dock unika egenskaper som inte är lätta att ersätta.
Men det är kanske så att många av silvers användningsområden kan ersättas på längre sikt.

Men silver har många andra unika egenskaper som inte bara är bäst ledningsförmåga, bäst värmeledningsförmåga och bästa reflektivitet som är de mest kända.

Lite snabbt ihopskrivet...

Några exempel...
Jag har läst någonstans(inte 100% säker dock) att skillnaden mellan att använda silver i solcellspaneler jämfört med koppar är att i det ena fallet(silver) så får man faktiskt överskott av energi medan med koppar är det inte värt besväret.

Silver som katalysator i industriprocesser. Bl a tillverkning av vissa ämnen kräver silver (ethylene oxide, formaldehyde vilka är grundläggande byggstenar i plasttillverkning http://www.silverinstitute.org/site/silver-in-industry/catalysts/) kräver en sådan katalysator. Tror platina/palladium också har liknande effekt men de är betydligt dyrare...

Lager i maskiner http://www.silverinstitute.org/site/silver-in-industry/bearings/. Många avancerade maskiner kan inte tillverkas med samma prestanda utan silver.

Silver som bakteriedödare. Tror också koppar dödar bakterien på liknande sätt men koppar är giftigt för människan så det är ingen ersättare. Vad gör vi när antibiotikaresistensen blivit genomgående.

Photoeffekt. Den fotografiska filmen skulle inte kunna gjorts utan de unika egenskaperna. (Denna effekt kan användas i andra tillämpningar.) Fotografisk film i vardagen har man ju dock hittat ersättare för. (digital teknik).

Som många redan vet är det just endast oljan som har fler användningsområden än silver.
Vi är beroende av olja, men också av silver...

Etc. etc. etc. Hinner inte med mer just nu...

Mer läsning här.
http://www.silverinstitute.org/site/silver-in-industry/
http://www.silverinstitute.org/site/silver-in-technology/

/H

« Senast ändrad: söndag 03, februari 2013, 23:36:41 av mega_n »

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
« Svar #24 skrivet: måndag 04, februari 2013, 08:51:06 »

Photoeffekt. Den fotografiska filmen skulle inte kunna gjorts utan de unika egenskaperna. (Denna effekt kan användas i andra tillämpningar.) Fotografisk film i vardagen har man ju dock hittat ersättare för. (digital teknik).

En sak som är intressant med silver i film är att det redan för typ 40 år sedan togs bort stora mängder av den silver man brukade använda för att det blev för dyrt. Kodak mfl hävdade naturligtvis att den nya typen av (billigare) film var precis lika bra som de gamla, men /alla/ proffs på den tiden insåg snabbt att så inte var fallet. Efter ett tag så vande man sig naturligtvis med det nya "dåliga" utom några gamla stötar som fortfarande pratade om hur bra filmer var förr. :)

Jag håller med dig om att det finns massor med tillämpning av industriellt silver som vi antagligen inte vill klara oss utan, men en del tror jag nog att vi skulle mumla lite om men passivt acceptera att saker blir lite sämre.

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #25 skrivet: måndag 04, februari 2013, 10:38:09 »
Som svar till TS skulle jag vilja påstå att min strategi är en kombination utav samtliga. Jag ser det både kortsiktigt som långsiktigt. Allt beroende på hur utvecklingen blir. Men oavsett om vi får en tiodubbling eller inte utav värdet de närmaste åren så kommer jag inte sälja allt utan spara minst hälften som en buffert ifall allt går åt helvete. Lite som en garanti att man i alla fall har någonting utav värde när man går i pension.

Utloggad Age Anka

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 112
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #26 skrivet: måndag 04, februari 2013, 13:02:57 »

/H

En mycket viktig distinktion, det är precis samma missförstånd som ofta dyker upp gällande Peak Oil. Ingen påstår att råvaran ifråga tar slut, bara att den är så exploaterad och svåråtkomlig att utvinningen aldrig kan öka oavsett prisstegringen (vilket förstås inte utesluter att den långsamma nedgången kan vara ganska "taggig" - man lär inte kunna vara säker på att man passerat silvertoppen förrän flera år efteråt). Dock inte helt säker på att analogin håller fullt ut eftersom silver inte sällan utvinns som en biprodukt och alltså borde vara mindre känslig än t ex olja som man ju extraherar mkt mer fokuserat. Men i grund och botten: Peak Everything inbegriper förstås alla metaller, även silver.

För att återknyta till TS:s ämne: Ovanstående resonemang är i mina ögon ett bra argument för varför man bör sitta på sitt silver för överskådlig tid.

Utloggad GoldenBoy

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #27 skrivet: tisdag 05, februari 2013, 15:01:28 »
Är det inte så att det handlar om att säkra tillgångar?
Priser på basädelmetaller typ guld, platina, silver etc ökar i värde eftersom våra valutor drabbas av bl a inflation (inflammation...?) och förlorar i värde mot bl a nämnda metaller.
En investering i guld är ju bra, men när (om) man behöver sälja så kan guldet ha blivit så dyrt/gram att även småtackor på 5 eller 10 gram kommer att vara olösbara. Se bara på hur det var i Tyskland mellan krigen. 5 gram guld var värt miljarder tyska (inflationsmark). Man ska inte behöva ha skottkärra med sig för att kunna få tag på nödvändiga varor efetr att ha växlati delar av sina sparade tillgångar.
Därför anser jag att silvermynt är alldeles utmärkta. Kända mynt typ Eagles är lätta att omsätta utan ha skottkärra med sig.
Jaha här är en sådan där "undergångfanatiker" tänker ni. Men icke, bara realist. Att kunna investera sina överskott/sparslantar i silver som kan krängas på ett enkelt sätt med bra vinst tack vare ökad efterfrågan och inflation per automatik, höjer investeringens värde! Och dessutom utan skattepålägg!
Inte helt fel. Och sedan är silver vackert även om guld är vackrare.

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #28 skrivet: tisdag 05, februari 2013, 15:24:18 »
En investering i guld är ju bra, men när (om) man behöver sälja så kan guldet ha blivit så dyrt/gram att även småtackor på 5 eller 10 gram kommer att vara olösbara. Se bara på hur det var i Tyskland mellan krigen. 5 gram guld var värt miljarder tyska (inflationsmark). Man ska inte behöva ha skottkärra med sig för att kunna få tag på nödvändiga varor efetr att ha växlati delar av sina sparade tillgångar.
Därför anser jag att silvermynt är alldeles utmärkta. Kända mynt typ Eagles är lätta att omsätta utan ha skottkärra med sig.

Nu gör du en klassisk kullerbytta i dina tankar :) I det hyperinflations senario du beskriver så får givetvis ädelmetallerna en hysterisk hög värdering gentemot fiat pengar. Men det innebär inte att de får en hysterisk hög värdering mot andra tillgångsslag eller livsnödvändigheter. Så varför gå via skottkärran när du kan byta rätta av? Däremot har du rätt i att silver mycket väl kan fungera som "växelmynt" tillsammans med guld om vi nu skulle hamna i den situation som du beskriver.

Utloggad Grimjaur

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #29 skrivet: tisdag 05, februari 2013, 21:25:09 »

Kör på combibars då som du kan stycka upp smidigt om du behöver: http://www.combibar.com/

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz