Författare Ämne: Vem köper när kursen står högt?  (läst 10629 gånger)

Utloggad Tudor

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 79
  • Affärsomdömen: 0
Vem köper när kursen står högt?
« skrivet: tisdag 29, januari 2013, 10:50:40 »
Hej,
nu när silvret står hyfsat lågt blir jag ju helt klart sugen på att investera lite - men hur går det till om man vill sälja när silver står högre i kurs?

Vi här på forumet är säkert försiktiga med att köpa om priset sticker i väg, alla vill sälja..

Vem köper egentligen när det är guldläge att sälja?

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
SV: Vem köper när kursen står högt?
« Svar #1 skrivet: tisdag 29, januari 2013, 11:02:41 »
Vad är högt? när silvret stod i 35$ var det inga problem att sälja. Men när det står i 100$? Antar att psykologin tar vid då, en produkt som stiger hela tiden vill alla köpa, det är så bubblor uppstår.  Silvret har ju gått upp 300% på 5 år, alltså borde det vara dyrt nu och ingen skulle vilja köpa?
Industrin har nog inget val, de måste köpa oavsett pris, om de ska fortsätta tillverka. Men då pratar vi antagligen negativa premier. Se vad handlarna spread är idag, antar att det inte kommer skilja sig mycket mot vad de bjuder vid ett helt annat spotpris.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
« Svar #2 skrivet: tisdag 29, januari 2013, 11:25:09 »
Stämmer. Silver säljer mycket bra ifall priset går ner kraftigt eller upp kraftigt. Det är psykologi...

Man kan också se det som... Vem köper nu? Priset låg ju på 4 USD mycket länge och för inte så länge sedan...
Priset har ju gått upp 700%!!!!
« Senast ändrad: tisdag 29, januari 2013, 11:30:10 av mega_n »

Utloggad Tudor

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 79
« Svar #3 skrivet: tisdag 29, januari 2013, 11:54:02 »
Jo, så sant.
Jag kanske tänker kanske för kortsiktigt med att försöka sälja vid en kortare peak just, och inte som en långsiktig investering - vilket iofs. är hela anledningen till att jag fick upp ögonen för PM..

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #4 skrivet: tisdag 29, januari 2013, 16:03:00 »
Tja, det var folk som köpte Eric B för 205 spänn eller vad det nu var den toppade på strax efter millenieskiftet. Du lär nog kunna sälja ditt silver för 100 dollar/oz också.

Utloggad Kungsleden

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 323
  • Affärsomdömen: 72
« Svar #5 skrivet: tisdag 29, januari 2013, 16:35:40 »
När silver "kostar" 100$ tror jag dock marknaden ser helt annorlunda ut jmf idag. Antal uppköpare är fler, suget större, fler "privatare" som fått upp ögonen, , kanske längre kontrakt från industrin för att säkra tillgång...konkurrensen om att få köpa bli betydligt hårdare.

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #6 skrivet: tisdag 29, januari 2013, 18:08:29 »
Hej,
nu när silvret står hyfsat lågt blir jag ju helt klart sugen på att investera lite - men hur går det till om man vill sälja när silver står högre i kurs?

Vi här på forumet är säkert försiktiga med att köpa om priset sticker i väg, alla vill sälja..

Ja, om jag förutsätter att det finns en fungerande marknad när du vill sälja och att du inte äger så mycket silver att du påverkar världsmarknaden ;) så är inte köparsidan något problem. Snarare då säljsidan, är du säker att du kan skiljas från ditt silver när och om det sticker iväg ;D

Utloggad hundringen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 344
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #7 skrivet: tisdag 29, januari 2013, 19:08:09 »

Med tanke på hur vissa av mina affärer som nybörjare ser ut så är det troligen jag som gör det.  :o

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #8 skrivet: tisdag 29, januari 2013, 19:59:07 »
Sen är ju frågan, är du så säker på att du kan identifiera exakt när det är guldläge att sälja? Och då menar jag inte när du studerar priskurvan i efterhand..

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #9 skrivet: tisdag 29, januari 2013, 20:18:17 »
Har i ca. 10år köpt Silver i olika prislägen mellan 4-40 $/oz ibland prickar man toppar och ibland dalar.
Har köpt ungefär var 3:e mån. Vad som var billigt resp. dyrt då spelar ingen större roll för den som är långsiktig.

Den som har flest oz när det smäller har vunnit tror jag oavsett vilket pris man hittils har betalat

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #10 skrivet: tisdag 29, januari 2013, 20:21:14 »
Har i ca. 10år köpt Silver i olika prislägen mellan 4-40 $/oz ibland prickar man toppar och ibland dalar.
Har köpt ungefär var 3:e mån. Vad som var billigt resp. dyrt då spelar ingen större roll för den som är långsiktig.

Den som har flest oz när det smäller har vunnit tror jag oavsett vilket pris man hittils har betalat

Precis min tanke,

Utloggad the-end

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #11 skrivet: tisdag 29, januari 2013, 20:38:58 »
Ja jag har väl köpt en del fast kursen har varit högre än idag tex. Känner man att man är villig att betala det priset som är just då så köper man ju. Man kan ju aldrig räkna med att man väntar en stund och köper när priset går ner. Om det går upp igen. Ska man vänta igen osv....

Känner man att jag vill ha lite mer silver så köper jag det. Det är ju en slags försök att säkra upp lite vid eventuell kolaps. Omöjligt att säga vart priset tar vägen och när blir det för "högt" så ingen kan köpa?

Utloggad Buljong

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 20
« Svar #12 skrivet: onsdag 30, januari 2013, 00:06:03 »

Håller med dig, och även om det inte smäller så mår man så bra av att ha en försäkring som känns oöverträffad om det som inte bör inträffa ändå inträffar ;D. Skönt att vara utanför systemet som ska tillvarata våra intressen men som säkert inte fungerar som det ska när skiten träffar fläkten.

/Buljong

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #13 skrivet: onsdag 30, januari 2013, 00:43:41 »

Håller med dig, och även om det inte smäller så mår man så bra av att ha en försäkring som känns oöverträffad om det som inte bör inträffa ändå inträffar ;D. Skönt att vara utanför systemet som ska tillvarata våra intressen men som säkert inte fungerar som det ska när skiten träffar fläkten.

/Buljong

Lyckades med ett illa tajmat köp första gången Silver gick över 20$ och det kändes som ett köp på "världens topp".
Idag känns det lite som ett klipp - så vad som är billigt resp. dyrt är kanske mer en smakfråga om hur långsiktig man är.

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #14 skrivet: onsdag 30, januari 2013, 18:41:45 »
Det kommer alltid finnas köpare. När silvret blir dyrt så kommer mynten och tackorna bli mindre.
« Senast ändrad: onsdag 30, januari 2013, 22:03:35 av Destecado »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Idag kl. 15:21

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane