Har en boliden 100g guld samt en UBS 100gram platinum. var kan jag köpa kapslar till dessa?
Nu vet jag att det förekommer kapslar till tackor, så det är absolut en legitim fråga.
Men eftersom alla tackor har olika mått blir det en himla massa olika kapslar och jag tror inte att kapselindustrin har tillräcklig volym för att tillverka anbat än de absolut vanligaste måtten och dit hör sannolikt inte dessa.
Det kan därför vara läge att ställa sig frågan vad som är avsikten med kapseln. Som jag ser det så är det två saker: skydd mot föroreningar i luften som leder till missfärgningar och fysiskt skydd mot ”wear and tear” som potentiellt kan minska värdet på objektet. Det första gäller självklart för silver men är närmast ointressant för guld och platina.
Det andra gäller främst för känsliga saker som 999-mynt med fina motiv, låga serier, proof, etc. Tackor hör helt enkelt inte till den kategorin, inte ens de riktigt ovanliga sorterna. En gång har jag hållit i en Rotschild-tacka, i en butik i London. Den hade en premie på nära 100%, vilket är extremt för en tacka… och butiken förvarade den i en plastpåse.
Jag hade själv en tidigare en 100 grams Boliden, precis som du. Ingen kapsel, jag hade den lös i fickan. Jag vet dock inte riktigt var den tagit vägen.