Författare Ämne: Räkning eller faktura för privat försäljning, varför?  (läst 1703 gånger)

Utloggad gulligubbe

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 25
  • Affärsomdömen: 0
Räkning eller faktura för privat försäljning, varför?
« skrivet: onsdag 11, januari 2023, 13:14:00 »
Jag är relativt ny på vår hobby och har läst några av de många inläggen här på forumet. En sak förvånar mig dock lite och jag har blivit nyfiken på en anledning.

Vissa säljare på detta forum skriver att de har en räkning/faktura på de saker de vill sälja, d.v.s. en räkning/faktura från det att de köpte varorna.

Finns det någon som kan förklara vad en potentiell köpare kan använda andras räkningar/fakturor till?

Inloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 512
  • Affärsomdömen: 2
SV: Räkning eller faktura för privat försäljning, varför?
« Svar #1 skrivet: onsdag 11, januari 2023, 14:58:41 »
Allt går förstås att förfalska men det kan ändå vara en indikation på att myntet/tackan inte är köpt på Aliexpress eller ur en baklucka i ett mörkt parkeringshus. Det kan helt enkelt vara lättare att sälja om man kan "bevisa" att det kommer från en seriös ädelmetallhandel.

Utloggad gulligubbe

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 25
« Svar #2 skrivet: onsdag 11, januari 2023, 16:53:06 »
Allt går förstås att förfalska men det kan ändå vara en indikation på att myntet/tackan inte är köpt på Aliexpress eller ur en baklucka i ett mörkt parkeringshus. Det kan helt enkelt vara lättare att sälja om man kan "bevisa" att det kommer från en seriös ädelmetallhandel.

Som jag skriver så är det säljare på detta forum som skriver att de har en räkning/faktura på det de säljer. Jag antar att ditt argument gäller säljare i allmänhet.

En räkning/faktura bevisar bara att någon har fått pengar från någon annan. De bevisar inte att varan är densamma som betalades för och förmodligen också mottogs av köparen vid det tillfället.

Inloggad gbz

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 163
« Svar #3 skrivet: onsdag 11, januari 2023, 18:55:06 »
Jag gjorde misstaget när jag var ny att köpa för ganska många tusenlappar men hade turen att det gick bra ändå.
Det är helt rätt att du är försiktig och att kunna visa upp kvitto från när man köpt varan skadar väl inte heller.

Om man har en räkning från när man köpte en vara skadar det väl inte. Det är vanligt att folk frågar om kvitto när de handlar saker från mig på blocket även om garantin har gått ut så förmodligen är det många som vill ha det.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3213
  • Affärsomdömen: 129
« Svar #4 skrivet: onsdag 11, januari 2023, 20:20:35 »
Att skriva ett kvitto går ju rätt fort. Att lämna ut ett originalkvitto är nog inte helt rätt juridiskt sett. Datum och summa blir ju inte korrekt.

Inloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 512
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #5 skrivet: torsdag 12, januari 2023, 08:02:19 »

Som jag skriver så är det säljare på detta forum som skriver att de har en räkning/faktura på det de säljer. Jag antar att ditt argument gäller säljare i allmänhet.

En räkning/faktura bevisar bara att någon har fått pengar från någon annan. De bevisar inte att varan är densamma som betalades för och förmodligen också mottogs av köparen vid det tillfället.

Jag menar faktiskt säljare på detta forum. Om jag köper av någon här på forumet så vill jag gärna veta var mynten är köpta någonstans. Lite beroende på vem man köper av förstås. Om säljaren kan styrka sitt påstående med att visa upp en faktura/kvitto så är det ett plus.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3213
  • Affärsomdömen: 129
« Svar #6 skrivet: torsdag 12, januari 2023, 10:58:16 »
Håller med och man kan ju stryka belopp och datum samt adressuppgifter.
« Senast ändrad: torsdag 12, januari 2023, 11:22:06 av Birka »

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 421
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #7 skrivet: söndag 22, januari 2023, 12:39:01 »
Guldcentralen har mycket bra kvitton när men köper guld, guldtackans serienummer står även på kvittot/fakturan så man kan bevisa att det verkligen är rätt tacka man säljer.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Banken blir otillgänglig. by DEScypher
Idag kl. 02:35

Oseriösa säljare på Tradera. by gulligubbe
Igår kl. 19:45

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor! by Fantom
fredag 03, februari 2023, 23:03:21

COMEX leveranser by kristensson
fredag 03, februari 2023, 11:11:37

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Birka
torsdag 02, februari 2023, 19:23:23

Värde, hur stora serier av SWEA mynten? by norpan
torsdag 02, februari 2023, 15:19:02

Försäljning här på forumet och deklarationen by I_am_mine
onsdag 01, februari 2023, 08:14:48

Ädelmetallsamlare, vad äger ni för aktier? by cyber
tisdag 31, januari 2023, 23:35:50

Säljes : 3 stk 1000kr guldmynt by zodiac
tisdag 31, januari 2023, 11:03:41

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
måndag 30, januari 2023, 14:56:23

Skänkes 30 st nya kapslar 21-62mm by Fantom
måndag 30, januari 2023, 11:06:00

Söker kapslar till 100 grams tackor by AndrewJackson72
måndag 30, januari 2023, 07:36:55

Tråden där vi diskuterar spännande artiklar/analyser vi snappat upp by gulligubbe
söndag 29, januari 2023, 21:40:35

Ny medlem by teo813
söndag 29, januari 2023, 13:38:08

[Sålt] 8st 20 franc mynt för spotpris + 3% by Grimi
lördag 28, januari 2023, 09:44:28