Författare Ämne: Tv-avgift för datorer och surfplattor  (läst 57221 gånger)

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 18
SV: Tv-avgift för datorer och surfplattor
« Svar #60 skrivet: söndag 03, mars 2013, 20:38:10 »
Jag fick ett samtal från vår egen svenska filial av Stasi idag, de visste att vi hade digital-tvabbonemang så tydligen tycker i varje fall ComHem att det ligger i deras intresse att rapportera till storebror vad deras kunder gör.

Mitt fall var också ComHem.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #61 skrivet: söndag 03, mars 2013, 20:43:11 »
Hos mig knackade Radiotjänst på dörren i förra veckan "eftersom de hade noterat att jag inte anmält tv-innehav". Inget ord om datorinnehav eller liknande, å andra sidan skrämde hunden bort indrivningsmannen innan han hann få sagt särskilt mycket :D

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #62 skrivet: söndag 03, mars 2013, 22:21:39 »
Jag fick ett samtal från vår egen svenska filial av Stasi idag, de visste att vi hade digital-tvabbonemang så tydligen tycker i varje fall ComHem att det ligger i deras intresse att rapportera till storebror vad deras kunder gör.
Hos mig knackade Radiotjänst på dörren i förra veckan "eftersom de hade noterat att jag inte anmält tv-innehav". Inget ord om datorinnehav eller liknande, å andra sidan skrämde hunden bort indrivningsmannen innan han hann få sagt särskilt mycket :D

Om du fysiskt inte har en tv vad ska de göra då? Jag har själv ljugit rakt upp i ansiktet på en sådan där människa och sagt att jag inte har en tv och inget har hänt.

Utloggad Grimjaur

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #63 skrivet: söndag 03, mars 2013, 22:23:44 »
Bara av personlig erfarenhet. Tydligen fungerar det precis som när du köper TV, dvs att de meddelar radiotjänst att "nu har x köpt TV". Som sagt, detta är vad en bekant fick höra när dom ringde honom.

Det är mycket riktigt lag på att handlare måste rapportera vilka som köper tv-mottagare:

"... att tv-handlare måste rapportera till Radiotjänst vem som köpt eller hyr tv-mottagare. "

http://www.radiotjanst.se/Avgiften/Lagar-och-regler/

Ok, men då är frågan; gäller det vid nytecknande av internettjänster (som när man köper tv) eller kan de godtyckligt snoka i register över sedan tidigare registrerade kunder? Bra att veta hur mycket kött de har på benen om, eller snarare när, de ringer.

Edit: Saxat från flashback, inte sagt därmed att det stämmer:

"De samkör inga register av betydelse alls.

Det finns vissa som tror att de kan kolla i t.ex. Telias och Bredbandsbolagets kundregister över vilka som har bredband, det kan de inte. Telia skulle bara skratta åt dem om de försökte.

De kan kolla upp folkbokföring och liknande, samma saker som alla svenska medborgare kan göra.

De vet vem som är skriven var, och de håller koll på när man gör en adressändring. Dessutom får de ju anmälningar från butiken om du köper en ny TV eftersom butiken enligt lag måste berätta det. Något mer vet de inte, hävdar de att de vet mer så är det troligt att de ljuger."
« Senast ändrad: söndag 03, mars 2013, 22:56:25 av Grimjaur »

Utloggad Grimjaur

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #64 skrivet: söndag 03, mars 2013, 22:29:33 »
Om du uppger ett felaktigt namn och vill nyttja garantin hur gör du då när butiken frågar efter ägarens namn?

Oftast finns det någon i bekantskapskretsen/släkten som betalar tv-avgift som man kan nyttja, i mitt fall så har det varit jobbarkompis och släktingar som har fått stå på inköpen.

Utloggad Grimjaur

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #65 skrivet: måndag 04, mars 2013, 18:00:46 »
Verkar som att de varken har tillgång till hårdvaruregister eller abonnemangsregister:

"Radiotjänsts nya giv att ta ut tv-licens för innehav av smarta mobiltelefoner kan bli ett slag i luften. Till exempel saknas fortfarande en lag som tvingar försäljarna av mobiltelefoner och surfplattor att lämna uppgifter om vilka som köper. Därmed är det upp till var och en att anmäla sitt innehav av den nya sortens tv-mottagare.

– Vi har heller inga möjligheter att inhämta uppgifter från telebolagen om vilken typ av abonnemang kunderna har, konstaterar Carl-Gustav Johansson, vd vid Radiotjänst."

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/teknik-och-telekom/nytt-gigantiskt-smithal-for-tv-licensen_7964580.svd

Utloggad hundringen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 344
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #66 skrivet: måndag 04, mars 2013, 20:07:07 »
Tyvärr så är de skyldiga att lämna ut info. Dessutom så är inte telefonen undantagen TV-avgiften längre (även om dom sa att den skulle vara det).

Där är jag långt ifrån säker på att det stämmer. Behandlingen av personuppgifter är reglerad i lag. Däribland Personuppgiftslagen PUL. Har försökt få ut personuppgifter vid betydligt värre brott än en obetald tv-avgift och det har varit lögn.

Att Radiotjänst skulle få kors-samköra privata företags kundregister mot folkbokföringsregistret och sina egna register enbart baserat på antaganden utan någon reell brottsmisstanke håller jag än så länge som långsökt.

En släkting till mig blev uppringd för något år sedan av Radiotjänst som sa att de fått uppgifter om at hon hade abonnemang via en leverantör, när hon då ifrågasatte om de inte bröt mot svensk lag genom att samköra uppgifter la de på. Tror inte att det är helt lagligt utan mer i någon gråzon

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #67 skrivet: tisdag 05, mars 2013, 12:50:16 »

En släkting till mig blev uppringd för något år sedan av Radiotjänst som sa att de fått uppgifter om at hon hade abonnemang via en leverantör, när hon då ifrågasatte om de inte bröt mot svensk lag genom att samköra uppgifter la de på. Tror inte att det är helt lagligt utan mer i någon gråzon

Det är inte säkert att det var Radiotjänst som gjorde så. Radiotjänst brukar ju generellt hyra in tredjepartsleverantörer för att knacka dörr, och gör säkert så vad gäller call center-tjänster också... och då kan man nog inte lita riktigt på vad de personerna säger. De får antagligen provision på hur många nya abonnenter de drar in, och då kan det löna sig att dra lite lögner.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #68 skrivet: tisdag 05, mars 2013, 15:16:26 »
Lite humor på området:

"Radiotjänst börjar nu fakturera även innehavare av ögon för tv-licensen, I förra veckan skickades de första räkningarna ut."

– Vi räknar med att den nya betalningsplikten gäller från och med oktober i fjol, säger Carl-Kånkel Persson, vd för Radiotjänst till Svenskbladet.

http://www.svenskbladet.se/kultur/index.php?alias=tv_licens_for_att_ha_ett_par_ogon.html

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #69 skrivet: tisdag 05, mars 2013, 17:11:38 »
Mer av samma:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/radiotjanst-foljer-inte-lagen-i-synen-pa-dator_7968578.svd

Faktum är att jag tror han har rätt. Har ju hittills fått rätt (om man ska tro debatten i media), att de inte får inhämta information från internetleverantörer.

En annan aspekt på det hela är att de marknadsför sig med "Fri & oberoende television". Frågan är vad som är "fritt" med att bli påtvingad en avgift för något man inte nyttjar?

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #70 skrivet: onsdag 06, mars 2013, 13:34:36 »
Jurister hjälper student att ta strid mot Radiotjänst:

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1363208-jurister-provar-tv-licens-i-datorn

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
« Svar #71 skrivet: onsdag 06, mars 2013, 13:47:58 »
Jurister hjälper student att ta strid mot Radiotjänst:

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1363208-jurister-provar-tv-licens-i-datorn

Jag har väntat på detta länge. Skönt att dom provat hur laglig radiotjänst egentligen är.

Utloggad Buljong

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 20
« Svar #72 skrivet: onsdag 06, mars 2013, 16:24:48 »
Blir så arg att jag känner hur blodtrycket stiger när jag läser om detta.

Känns så fel att få detta nedkört i halsen. Finns ingen rimlighet i att plötsligt ska jag betala för min nuvarande utrustning som inskaffades i helt annat syfte (Smartphone, Ipad, dator). Det är, förutom mitt yrke, ett intresse jag har, med helt annat syfte än att glo på radiotjänst menlösa sändningar. De får väl för f-n ha ett inloggningsförfarande då, som alla andra tjänster på nätet. Då tvingar de inte folk att betala licens.

Förra året stod de på min tomtgräns och fotograferade in i mitt vardagsrum kl 22.30 på kvällen och skrämde min son som trodde det var inbrott på gång. I faktura från radiotjänst stod att de hade uppmärksammat att jag hade en TV om minst 40". Ingen påringning, inget telefonsamtal. Jag fick bestrida skriftligt och tala om att det var en skärm, inte en tv. Då skrev de tillbaka att jag skulle uppge märke på skärmen och tumstorlek!! Vilka idioter. Jag svarade att jag visste när de uppmärksammat min "TV" och stod på min tomt och fotograferade och att jag hade vittnen på att de stod på min tomt. Efter mycket om och men drog de tillbaka fakturan efter att ha hotat med polilsanmälan vilket jag välkomnade.

Årets version är att min hustru svarade på dolt nummer på mobilen (på mitt telefonabonnemang) och sa att de "visste" att vi har tv och kommer att fakturera oss. Jag fick tag i telefonen, ursinnig, och sa att de skulle lägga av med sina "försäljnings"-metoder och att jag inte hade någon avgiftsbelagd utrustning. De svarade att de uppfattat min hustru som att vi hade det och jag fick följdaktligen en faktura. På fakturan står att om man bestrider den så måste man ändå betala in så länge. Så det har jag gjort samt skrivit ett brev att vi säger upp avtalet på grund av utlandsflytt under en period. Då ringde de och frågade var jag ställer TV´n under tiden och när jag kommer tillbaka. Högröd i ansiktet svarade jag att det har de inte med att göra, men att jag inte är intresserad av några mer fakturor från dem då deras tjänster är oönskade. Jag frågade även efter namnet på den som ringde, men hon svarade bara "Lisa" (eller vad det var) och sa att hon jobbade för radiotjänst. Jag sa att jag aldrig gör affärer över telefon med okända människor, men det lär ju inte heller leda någonvart. Där är vi...

Jag vänder mig egentligen inte mot public service, utan mot deras sätt att ta betalt. Lägg det på skatten så blir det säkert bra. Däremot så vänder jag mig kraftigt mot hur de driver igenom sin "försäljning" vilket får kalsongföretaget Fronts erbjudande att framstå som attraktivt.

Buljong

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #73 skrivet: tisdag 24, juni 2014, 11:10:56 »
Väcker lite liv i denna gamla tråd!

Ni har säkert inte missat rabalderna kring Radiotjänst och deras affärsmodell:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/han-vann-mot-radiotjanst-det-kanns-toppen_3655634.svd
http://www.svd.se/naringsliv/domen-ett-hart-slag-mot-svt_3657030.svd
http://www.svd.se/naringsliv/radiotjanst-aterbetalar-tv-avgift_3663146.svd
http://www.svd.se/naringsliv/radiotjansts-vd-ingen-ko-pa-isen_3664026.svd
http://www.svd.se/kultur/tusentals-sager-upp-tv-avgiften_3671336.svd

För er som inte orkar klicka på länkarna: En dator är alltså INTE skäl nog för att betala tv-licens, nu avgjort i Högsta förvaltningsdomstolen :)

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
« Svar #74 skrivet: onsdag 25, juni 2014, 08:45:03 »
Jag hade ändå blivit av med både dator, TV, mobil och surfplatta i en tragisk båtolycka.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz