Författare Ämne: Tv-avgift för datorer och surfplattor  (läst 57222 gånger)

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
SV: Tv-avgift för datorer och surfplattor
« Svar #45 skrivet: lördag 02, mars 2013, 20:05:00 »
fortfarande kan du ju ljuga när de ringer? alternativt skaffa nummerpresentatör och inte svåra när Kiruna ringer? Hemligt nummer borde också stoppa dom.

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #46 skrivet: lördag 02, mars 2013, 20:17:45 »
fortfarande kan du ju ljuga när de ringer? alternativt skaffa nummerpresentatör och inte svåra när Kiruna ringer? Hemligt nummer borde också stoppa dom.

Om man inte ljuger då? Dom ser ju garanterat om man har internetuppkoppling i vilket fall som.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #47 skrivet: lördag 02, mars 2013, 20:38:54 »

Om man inte ljuger då? Dom ser ju garanterat om man har internetuppkoppling i vilket fall som.

"Jag har ingen dator, det enda jag använder min uppkoppling till är för ip-telefoni  ::) "

För övrigt kan de väl knappast kolla upp att man har en nätanslutning? Bredbandsleverantörerna kan väl inte lämna ut sina kundregister, eller har jag missat något?

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
« Svar #48 skrivet: lördag 02, mars 2013, 20:49:17 »
Tyvärr så är de skyldiga att lämna ut info. Dessutom så är inte telefonen undantagen TV-avgiften längre (även om dom sa att den skulle vara det).

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #49 skrivet: lördag 02, mars 2013, 20:56:32 »
Tyvärr så är de skyldiga att lämna ut info. Dessutom så är inte telefonen undantagen TV-avgiften längre (även om dom sa att den skulle vara det).

DDR försvann aldrig, det flyttade bara norrut....

SVT borde vara en betaltjänst som folk själva får välja om de vill ha eller ej. Nu är jag dock inte så naiv att jag tror att det kommer bli fallet.

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #50 skrivet: lördag 02, mars 2013, 22:19:18 »
Var på Wikipedia nyss för att kolla upp hur det låg till i övriga Europa . Det skiljer sig åt väldeliga - minst sagt. DDR finns i Norge, om man nu ska gå efter själva nivån på avgiften, vilken är i särklass högst i Europa , 357 euro om året, är väl nästan ocker ? :o Fast vad vet jag. de kanske har 300-400 % bättre tv än genomsnittsavgiften i Europa +

Europa

Många andra europeiska länder har liknande system som i Sverige.

Avgiften i euro (cirka):

Albanien: 6,30 €/år, medlen finansierar RTSh.
    Danmark: 2190 DKK (294 €)/år för innehav av färg-tv, dator med internet, PDA, 3G-telefon, tv-spel och liknande och 320 DKK (41 €)/år för innehav av enbart radio. Negativ anmälan kan komma att införas.[1]
    Finland: 200 €/år för tv-innehav. Medlen finansierar YLE. Från och med 2013 kommer TV-avgiften dras av direkt från skatten. Hur stor skatten är beror på årsinkomsten, men avgiften ligger på mellan 50€ och 140€. Alla myndiga personer är skyldiga att betala denna skatt, oberoende av om de äger en TV eller använder YLEs tjänster.
    Frankrike: 116 €/år (74 €/år i de utomeuropeiska departementen). Medlen finansierar France 2, France 3, France 5 och Arte (RFO i de utomeuropeiska departementen).
    Irland: 155 €/år (gratis för alla 70 år och äldre och för vissa 66 år och äldre). Medlen finansierar RTÉ.
    Italien: 100 €/år. Medlen finansierar RAI.
    Kroatien: 100 €/år för radio- eller tv-innehav
    Norge: 2 680 NOK (357 €)/år för tv-innehav. Medlen finansierar NRK.
    Schweiz: 450,35 CHF (292 €)/år.
    Storbritannien: 131,50 GBP (146 €)/år för färg-tv och 44 GBP (50 €)/år för monokrom tv (rabatter ges till de som är äldre. Medlen finansierar BBC.
    Sverige: 2 076 SEK (227 €)/år för tv-innehav enligt 2009 års prislista. Medlen finansierar indirekt SVT, SR och UR.[2]
    Tyskland: 204 €/år för radio- och tv-innehav eller 66 €/år för endast radioinnehav.
    Österrike: tv-avgift 206–243 €/år och radio-avgift 60–73 €/år (varierar i olika delstater).

På södra Cypern och i Grekland utgör tv-avgiften en del av elräkningen och betalas i proportion mot fastighetens areal. Avgifterna finansierar sändningarna för CyBC på södra Cypern och ERT i Grekland. I Irland, Israel, Italien och Kroatien utgör tv-avgiften den huvudsakliga inkomstkällan för RTÉ, RAI, IBA respektive HRT, som också sänder reklam för att finansiera sina sändningar. I Tyskland tas det från och med år 2007 ut en avgift för varje Internetuppkoppling. I Nordcypern är de statliga bolaget Bayrak helt finansierad genom statliga medel.

I dessa europeiska länder tas ingen tv-avgift ut: Bulgarien, Estland, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Makedonien, Malta, Nederländerna, Polen, Rumänien, Ryssland, Slovakien, Slovenien, Spanien, Tjeckien, Turkiet och Ungern.[3]
« Senast ändrad: lördag 02, mars 2013, 22:27:57 av Fiat de Lux »

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #51 skrivet: lördag 02, mars 2013, 23:41:55 »

Där är jag långt ifrån säker på att det stämmer. Behandlingen av personuppgifter är reglerad i lag. Däribland Personuppgiftslagen PUL. Har försökt få ut personuppgifter vid betydligt värre brott än en obetald tv-avgift och det har varit lögn.

Att Radiotjänst skulle få kors-samköra privata företags kundregister mot folkbokföringsregistret och sina egna register enbart baserat på antaganden utan någon reell brottsmisstanke håller jag än så länge som långsökt.

Vad jag har hört, ringer Radiotjänst runt på måfå på gamla egna listor och ställer allmänna frågor ifall den samtalet förs med, har internet och dator eller en surfplatta.

Kan någon också förklara varför vi (och bevisligen även en del andra länder) har en tv-avgift överhuvudtaget. Varför man inte kan få välja frivilligt. Varför man inte kan få välja vad man betalar för och då också kan se på. Varför inte koda sändningarna så att enbart betalande kunder kan se SVT likt betalkanalerna?

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #52 skrivet: söndag 03, mars 2013, 12:28:40 »
DDR finns i Norge, om man nu ska gå efter själva nivån på avgiften, vilken är i särklass högst i Europa , 357 euro om året, är väl nästan ocker ? :o Fast vad vet jag. de kanske har 300-400 % bättre tv än genomsnittsavgiften i Europa +

Det är dyrt att sända all förbannad vintersport parallellt i minst två NRK-kanaler, inreda fräsiga "vinterstudions", repotageteam osv. Inte heller billigt att flyga upp personal till sameland och producera alla högintressanta dokumentärer om hur det är att vara norsk same. Vi lyckades hålla oss undan lisensen i tre år men så en dag stod det en blekfet kontrollant utanför dörren samtidigt som tv:n stod på....

Intressant sammanställning förövrigt.

Utloggad Grimjaur

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #53 skrivet: söndag 03, mars 2013, 14:02:57 »
Tyvärr så är de skyldiga att lämna ut info..

Har du någon källa på att just internetleverantörerna är skyldiga att lämna ut sådana uppgifter?

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
« Svar #54 skrivet: söndag 03, mars 2013, 14:13:40 »
Tyvärr så är de skyldiga att lämna ut info..

Har du någon källa på att just internetleverantörerna är skyldiga att lämna ut sådana uppgifter?

Bara av personlig erfarenhet. Tydligen fungerar det precis som när du köper TV, dvs att de meddelar radiotjänst att "nu har x köpt TV". Som sagt, detta är vad en bekant fick höra när dom ringde honom.

Utloggad Azure

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 543
  • Affärsomdömen: 75
« Svar #55 skrivet: söndag 03, mars 2013, 14:17:27 »

IP-Telefoni (VOIP) är en vanlig  telefontjänst, inte något att göra med internet annat än sättet signalerna går fram.

Jobbar för ett Telecomföretag och jag har väldigt svårt att tro att de kommer att kräva uppgifter om vilka som har en aktiv internetanslutning. Dessutom - att fråga en internetleverantör om deras kunder har datorer är helt idiotiskt då kunderna i sin tur bara kan ha lånat datorn eller har någon på besök - det kan omöjligt operatören veta, så där fallerar det.

Dessutom är avgiften på datorn/mobilen etc inte på internet, så om något är det hårdvaruförsäljarna som skulle rapportera det.
« Senast ändrad: söndag 03, mars 2013, 14:20:18 av Azure »

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #56 skrivet: söndag 03, mars 2013, 15:22:21 »
Bara av personlig erfarenhet. Tydligen fungerar det precis som när du köper TV, dvs att de meddelar radiotjänst att "nu har x köpt TV". Som sagt, detta är vad en bekant fick höra när dom ringde honom.

Det är mycket riktigt lag på att handlare måste rapportera vilka som köper tv-mottagare:

"... att tv-handlare måste rapportera till Radiotjänst vem som köpt eller hyr tv-mottagare. "

http://www.radiotjanst.se/Avgiften/Lagar-och-regler/
« Senast ändrad: söndag 03, mars 2013, 15:24:23 av Frederyck »

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #57 skrivet: söndag 03, mars 2013, 19:33:29 »
Varför ska jag köpa TV/mobil/dator med kreditkort? Det går utmärkt att göra kontant och att sedan uppge ett godtyckligt namn när detta efterfrågas. För övrigt går det utmärkt att direktimportera hårdvara från t.ex. Kina.

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #58 skrivet: söndag 03, mars 2013, 19:42:29 »
Om du uppger ett felaktigt namn och vill nyttja garantin hur gör du då när butiken frågar efter ägarens namn?

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #59 skrivet: söndag 03, mars 2013, 20:28:36 »
Jag fick ett samtal från vår egen svenska filial av Stasi idag, de visste att vi hade digital-tvabbonemang så tydligen tycker i varje fall ComHem att det ligger i deras intresse att rapportera till storebror vad deras kunder gör.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz