Författare Ämne: Bullion med olika renhet och nominellt värde. Vad är bäst?  (läst 14152 gånger)

Utloggad Fiat de Lux

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
Bullion med olika renhet och nominellt värde. Vad är bäst?
« skrivet: söndag 20, januari 2013, 17:46:59 »
Vilket Silver bullion mynt har egentligen det högsta nominella värdet ?  Finns det något mynt som slår Canadian maple ?

Utloggad Silverräven

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Bullion med olika renhet och nominellt värde. Vad är bäst?
« Svar #1 skrivet: söndag 20, januari 2013, 18:47:15 »
Vilket Silver bullion mynt har egentligen det högsta nominella värdet ?  Finns det något mynt som slår Canadian maple ?


Just bullion vet jag ej, men Royal Canadian Mint präglar mängder av samlarmynt i små serier som ligger på t ex 20 dollar i nominellt värde för 1 oz silver. Se http://www.mint.ca/store/coin/1-oz-fine-silver-coin-lawren-s.-harris-toronto-street-winter-morning-mintage-7000-2013-prod1620022. Finns även ½ oz med samma nominella värde.

Utloggad Destecado

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
SV: Bullion med olika renhet och nominellt värde. Vad är bäst?
« Svar #2 skrivet: söndag 20, januari 2013, 18:53:30 »
 
Vilket Silver bullion mynt har egentligen det högsta nominella värdet ?  Finns det något mynt som slår Canadian maple ?

Hade du tänkt att använda det som mynt och betala med istället för investering för framtiden?

Utloggad Fiat de Lux

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
SV: Bullion med olika renhet och nominellt värde. Vad är bäst?
« Svar #3 skrivet: söndag 20, januari 2013, 19:34:28 »
Vilket Silver bullion mynt har egentligen det högsta nominella värdet ?  Finns det något mynt som slår Canadian maple ?

Hade du tänkt att använda det som mynt och betala med istället för investering för framtiden?

Jag går i tankarna att det kanske är mynt präglade med de högsta nominella värden, som kommer att bli de mest populära att köpa/sälja i framtiden när allt kommer omkring. Alltså de som går först, är lättast av bli av med.




Utloggad Destecado

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
SV: Bullion med olika renhet och nominellt värde. Vad är bäst?
« Svar #4 skrivet: söndag 20, januari 2013, 19:46:13 »
Vilket Silver bullion mynt har egentligen det högsta nominella värdet ?  Finns det något mynt som slår Canadian maple ?

Hade du tänkt att använda det som mynt och betala med istället för investering för framtiden?

Jag går i tankarna att det kanske är mynt präglade med de högsta nominella värden, som kommer att bli de mest populära att köpa/sälja i framtiden när allt kommer omkring. Alltså de som går först, är lättast av bli av med.




De olika mynten är ju egentligen bara lagliga betalningsmedel i de olika länderna så det borde i de fallen betyda att man får växla mellan olika valutor. Själv lutar jag nog mer åt hållet att vikten och renheten är viktigare än det nominella värdet på myntet. Det finns dock ett numesmatiskt värde i olika nominella värden på mynten. Har för mig att Burror från 1991 eller något sådant har 5 dollars nominellt värde och de senare har ett nominellt värde av 1 dollar. Detta tillsammans med åldern på myntet borde öka det numesmatiska värdet på myntet.

Utloggad Fiat de Lux

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
SV: Bullion med olika renhet och nominellt värde. Vad är bäst?
« Svar #5 skrivet: söndag 20, januari 2013, 21:08:16 »
Vilket Silver bullion mynt har egentligen det högsta nominella värdet ?  Finns det något mynt som slår Canadian maple ?

Hade du tänkt att använda det som mynt och betala med istället för investering för framtiden?

Jag går i tankarna att det kanske är mynt präglade med de högsta nominella värden, som kommer att bli de mest populära att köpa/sälja i framtiden när allt kommer omkring. Alltså de som går först, är lättast av bli av med.




De olika mynten är ju egentligen bara lagliga betalningsmedel i de olika länderna så det borde i de fallen betyda att man får växla mellan olika valutor. Själv lutar jag nog mer åt hållet att vikten och renheten är viktigare än det nominella värdet på myntet. Det finns dock ett numesmatiskt värde i olika nominella värden på mynten. Har för mig att Burror från 1991 eller något sådant har 5 dollars nominellt värde och de senare har ett nominellt värde av 1 dollar. Detta tillsammans med åldern på myntet borde öka det numesmatiska värdet på myntet.

Renheten har jag också funderat mycket på. Och då är ju segraren en Maple med 99,99 % renhet. Den har också 5 dollars nominellt värde.

Den är en av mina starkaste kandidater för ett rent investeringsmynt. Numesmatiska mervärden är inte min största anledning till att samla silver, även om jag uppskattar vackra ovanliga mynt.

Utloggad Tuxie

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 29
  • Affärsomdömen: 0
SV: Bullion med olika renhet och nominellt värde. Vad är bäst?
« Svar #6 skrivet: söndag 20, januari 2013, 21:20:11 »
De renaste kommer från panamanska Royal Silver Company och har 99,999% renhet.

http://www.royalsilver.com/retailstore/

Utloggad Destecado

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
SV: Bullion med olika renhet och nominellt värde. Vad är bäst?
« Svar #7 skrivet: söndag 20, januari 2013, 21:24:00 »
De renaste kommer från panamanska Royal Silver Company och har 99,999% renhet.

http://www.royalsilver.com/retailstore/


Kommer man få mer betalt för den högre graden av renhet? Det är inte mycket mer mer silver i dom räknat i gram.

Utloggad Fiat de Lux

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
SV: Bullion med olika renhet och nominellt värde. Vad är bäst?
« Svar #8 skrivet: måndag 21, januari 2013, 13:48:54 »
De renaste kommer från panamanska Royal Silver Company och har 99,999% renhet.

http://www.royalsilver.com/retailstore/


Oj, det var en saftig premie på Panamamynten. Bortemot 1/3 av silvervärdet !

Utloggad Fiat de Lux

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
SV: Bullion med olika renhet och nominellt värde. Vad är bäst?
« Svar #9 skrivet: måndag 21, januari 2013, 13:51:50 »
De renaste kommer från panamanska Royal Silver Company och har 99,999% renhet.

http://www.royalsilver.com/retailstore/


Kommer man få mer betalt för den högre graden av renhet? Det är inte mycket mer mer silver i dom räknat i gram.


Undrar också om den extra 9:an i själva verket just är anledningen att ta ut denna extrema premie .

Inloggad hasse_A

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 710
  • Affärsomdömen: 6
SV: Bullion med olika renhet och nominellt värde. Vad är bäst?
« Svar #10 skrivet: måndag 21, januari 2013, 14:14:16 »
Citera

Undrar också om den extra 9:an i själva verket just är anledningen att ta ut denna extrema premie .

Knappast. Hur mycket mer silver blir det? Hmmm låt se.
Jag antar att det är ett 1 Oz mynt.
0,99999 uns jämfört med 0,99990 uns.  Alltså 0,00009 uns mer silver. Säg att priset på silver är 200 Kr/uns => 200 * 0,00009 = 0,018 Kr  = 1,8 öre.

Utloggad Azure

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 543
  • Affärsomdömen: 75
SV: Bullion med olika renhet och nominellt värde. Vad är bäst?
« Svar #11 skrivet: måndag 21, januari 2013, 14:16:16 »
Jag ser det mer som en imponerande uppvisning av deras möjlighet att förfina metaller så mycket.
Har själv en 1/4 oz guld macaw på ingång, renhet .99999 på de med.

Utloggad Tuxie

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 29
  • Affärsomdömen: 0
SV: Bullion med olika renhet och nominellt värde. Vad är bäst?
« Svar #12 skrivet: måndag 21, januari 2013, 16:28:24 »
Extrem premie? För de enda/första mynten med .99999 renhet? Det beror på hur man ser det. Om man stirrar sig blind på metallpriset så kan man förstås tycka att det kostar mycket per silver-atom, men för specialmynt och serier som dessa så är metallpriset bara en lägsta-pris-bas. De är samlarobjekt och handlas som sådana. Precis som smycken så tillverkas och säljs de inte för att smältas ner. Det är sådant som tackor och bulk-bullioner är till för.

De är värda så mycket som folk är villiga att betala för dem, vilket är betydligt mer än spot + 30%. Iallafall tills alla samlare har en varsin i sin samling.

Utloggad Chazsan

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Affärsomdömen: 25
SV: Bullion med olika renhet och nominellt värde. Vad är bäst?
« Svar #13 skrivet: måndag 21, januari 2013, 17:21:32 »
Det kanske är dags att dela av diskussionen om bolivianska silvermynt? För bolaget ligger i Bolivia och inte i Panama. Silvret är inte bara det renaste, det är dessutom framställt utan gifter eller slaggprodukter. Och del av vinsten går till att rädda utrotningshotade arter i sydamerika, motivet på varje mynt är föremålet för räddningsaktionen. Och mynten levereras i plastkapsel och ogenomskinlig mjuk syntet. Hursomhelst så har jag ett gäng om någon är intresserad av att köpa, jag lägger en tråd i säljes-forumet om det.

Inloggad mega_n

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
SV: Bullion med olika renhet och nominellt värde. Vad är bäst?
« Svar #14 skrivet: måndag 21, januari 2013, 18:13:06 »
Har splittat denna diskussion...

Please continue...

/Mod

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 15:21

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23