Författare Ämne: Mastercard nekade individ att köpa guld för 500ukp  (läst 1897 gånger)

Utloggad RuttenFisk

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 36
  • Affärsomdömen: 0
Mastercard nekade individ att köpa guld för 500ukp
« skrivet: onsdag 07, december 2022, 20:56:51 »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2084
  • Affärsomdömen: 26
  • Medlem #100
SV: Mastercard nekade individ att köpa guld för 500ukp
« Svar #1 skrivet: torsdag 08, december 2022, 10:05:41 »
Ja, var inte det allt "ruttet"

Så här skrev personen som blev nekad att köpa ett guldmynt med sitt Mastercard, översatt till svenska:

"När jag försökte köpa ett guldmynt för mindre än 500 pund över internet från BullionPost med mitt Mastercard kreditkort nekades transaktionen. När jag ringde banken och frågade varför transaktionen avbröts fick jag veta att Mastercard hade ändrat kriterierna för vilken transaktion som betraktades som "säkerhetshot". De hade vidgat sitt nät från Bitcoin till att inkludera andra "risker", för att slå ner på andra potentiella bedrägerier eller penningtvätt.

Att köpa guld- eller silvertackor anses uppenbarligen inte längre vara säkert eller acceptabelt. Jag påpekade att banker köpte ädelmetaller och att det för närvarande inte heller var olagligt för privata medborgare att köpa det, och att det inte var upp till Mastercard att bestämma hur jag spenderade mina pengar."

Detta hände i England och nu vet jag inte om Mastercard har andra regler i andra länder, som t.ex. i Sverige.

Utloggad RuttenFisk

• Medlem
  • *
« Svar #2 skrivet: torsdag 08, december 2022, 21:21:51 »
Citera
Ja var inte allt "ruttet"
Hmm, vadå allt ruttet?!

Poängen är längre ner i hans brev, nämligen detta vara ett förspel för kommande CBDC's etc.
« Senast ändrad: torsdag 08, december 2022, 21:24:16 av RuttenFisk »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2084
  • Affärsomdömen: 26
  • Medlem #100
« Svar #3 skrivet: fredag 09, december 2022, 10:27:43 »
Hmm, vadå allt ruttet?!

Ja, var inte det allt ”ruttet”, om jag får använda det uttrycket, att vi inte får använda ett Mastercard för att betala guld och silveraffärer.

Poängen är längre ner i hans brev, nämligen detta vara ett förspel för kommande CBDC's etc.

Om ”poängen”, om man inte redan har tyckt illa om det jag skrev, så skriver han vidare:

"Stänger nu, Bank for International Settlements, IMF, Central Bankers och World Economic Forum stalldörren INNAN hästen har reglats så att vi inte har tillgång till alternativ för att komma runt deras planerade DI´s, Central Bank Digital Currency och SC system?"

Här använder han ett par förkortningar (DI samt SC) som jag inte vet vad de står för, men det är ju helt klart vad han menar.

Inloggad gbz

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 163
« Svar #4 skrivet: fredag 09, december 2022, 12:35:59 »
För att tvätta pengar krävs det att de pengar han köper från inte är rena.

Och bedrägerier har iallafall vi här i Sverige slutat utreda tydligen så det kan inte heller vara så viktigt.

Utloggad RuttenFisk

• Medlem
  • *
« Svar #5 skrivet: lördag 10, december 2022, 19:07:28 »
Hmm, vadå allt ruttet?!

Ja, var inte det allt ”ruttet”, om jag får använda det uttrycket, att vi inte får använda ett Mastercard för att betala guld och silveraffärer.

Du får använda vilka uttryck som helst, tror inte nån tycker att ditt ordval var illa, bara flundrade vad du konkret avsåg.

Citera
Om ”poängen”, om man inte redan har tyckt illa om det jag skrev, så skriver han vidare:

"Stänger nu, Bank for International Settlements, IMF, Central Bankers och World Economic Forum stalldörren INNAN hästen har
reglats så att vi inte har tillgång till alternativ för att komma runt deras planerade DI´s, Central Bank Digital Currency och SC system?"

Här använder han ett par förkortningar (DI samt SC) som jag inte vet vad de står för, men det är ju helt klart vad han menar.

Problemet är ju ändå "Mastercard" och de andra korten BIS, IMF, WEF och framför allt SWIFT.
En annan poäng är ju att det är "bankerna" som pysslar med pengatvätt för det krävs alltid en transaktion via SWIFT.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Banken blir otillgänglig. by DEScypher
Idag kl. 02:35

Oseriösa säljare på Tradera. by gulligubbe
Igår kl. 19:45

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor! by Fantom
fredag 03, februari 2023, 23:03:21

COMEX leveranser by kristensson
fredag 03, februari 2023, 11:11:37

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Birka
torsdag 02, februari 2023, 19:23:23

Värde, hur stora serier av SWEA mynten? by norpan
torsdag 02, februari 2023, 15:19:02

Försäljning här på forumet och deklarationen by I_am_mine
onsdag 01, februari 2023, 08:14:48

Ädelmetallsamlare, vad äger ni för aktier? by cyber
tisdag 31, januari 2023, 23:35:50

Säljes : 3 stk 1000kr guldmynt by zodiac
tisdag 31, januari 2023, 11:03:41

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
måndag 30, januari 2023, 14:56:23

Skänkes 30 st nya kapslar 21-62mm by Fantom
måndag 30, januari 2023, 11:06:00

Söker kapslar till 100 grams tackor by AndrewJackson72
måndag 30, januari 2023, 07:36:55

Tråden där vi diskuterar spännande artiklar/analyser vi snappat upp by gulligubbe
söndag 29, januari 2023, 21:40:35

Ny medlem by teo813
söndag 29, januari 2023, 13:38:08

[Sålt] 8st 20 franc mynt för spotpris + 3% by Grimi
lördag 28, januari 2023, 09:44:28