Författare Ämne: Diskussion om Bitcoin  (läst 608174 gånger)

Inloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
  • Affärsomdömen: 0
SV: Diskussion om Bitcoin
« Svar #1110 skrivet: torsdag 25, februari 2021, 21:18:39 »
Nu har även jag införskaffat hårdvaruplånbok. Blev en (eller faktiskt två) Trezor one.

Fyller det någon funktion att fördela det på två plånböcker eller är det helt onödigt?

Mvh

Jag har fyra stycken så jag borde väl inte säga nåt om ämnet, men det är inte säkrare att ha det på två plånböcker än en. Så länge du skyddar din seed och givetvis inte ger någon obehörig pin koden till din plånbok, så är du safe. Har sett detta diskuteras på andra ställen och frågan är om flera är säkrare än en öht, då du nu har två seeds att hålla reda på ist f en. :)

Jag hade iaf börjat med en om jag var du och istället lära dig hur allting funkar med säkerhet, överföringar osv. Om du sen är van och sysslar mycket med krypto så kanske du hittar en anledning att ha två.

När det gäller Trezor så medföljer instruktioner om hur du kommer igång. Följ dem noggrant.

Bokmärk alla sidor du använder som plånböcker.

Dela ALDRIG din seed med någon du inte är ok har fri tillgång att göra vad de vill med krypton.

Förvara ALDRIG "seeds" eller "private keys" digitalt. Det är som att ge bort sin krypto.

Som sagt, följ instruktionerna som medföljer. På trezor.io så går du för att sätta upp din plånbok, och de har stöd för många coins numera. Ska du förvara ETH och tokens som är baserade på ETH, s k ERC20 tokens så behöver du skapa en plånbok på MyEtherWallet eller liknande. På deras hemsida kan du välja att göra det m h a din Trezor.

Jag har använt Trezor i många år utan ett enda problem, så jag gillar den produkten.

Tänk på säkerheten... Det är det viktigaste.

Inloggad Carambola

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 171
  • Affärsomdömen: 33

Inloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #1112 skrivet: onsdag 10, mars 2021, 12:01:16 »

Inloggad laban77

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 373
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1113 skrivet: onsdag 10, mars 2021, 12:24:06 »
Synd att den inte backas upp med 1 BTC nominellt värde :).

Utloggad Stacker

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 165
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1114 skrivet: torsdag 11, mars 2021, 00:30:11 »
Synd att den inte backas upp med 1 BTC nominellt värde :).

Det är bra att de skriver tydligt att myntet inte innehåller några bitcoin utan bara silver. Så att ingen känner sig lurad!

Herre min skapare....

Inloggad Mark

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #1115 skrivet: fredag 12, mars 2021, 01:14:01 »
Nu har jag revolut och en ledger. Hur gör jag sen då? Tänkte köpa lite bitcoin bara för att lära mej processen.

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 353
  • Affärsomdömen: 73
« Svar #1116 skrivet: fredag 12, mars 2021, 08:51:39 »
Har för mig att Revolut inte säljer riktiga bitcoin, endast pappers bitcoin. (?)

Någon får rätta mig om jag har fel.

Man kan använda Revolut kortet till att handla bitcoin på en exchange där det inte går att använda bankkort.

Inloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #1117 skrivet: fredag 12, mars 2021, 21:21:02 »
På revolut spekulerar du i prisutvecklingen i krypto utan att äga krypton i sig. Du kan därmed inte skicka din krypto från revolut till t ex din Ledger.

För nybörjare så brukar jag rekommendera Coinbase. Har funnits länge, stort företag, bra säkerhet och hyfsad plattform. Avgifterna är höga men om man använder Coinbase Pro för trading, så är avgifterna avsevärt lägre. Har man ett Coinbase konto så kan man använda Pro plattformen.

Ska du köpa med fiat, så är det snabbt och enkelt att registrera ditt svenska bankkonto med Coinbase.

Finns många andra exchanger, men rekommenderar bara en som jag vet funkar bra för nya användare.

1: Skapa Coinbase konto.
2: Verifiera Coinbase konto.
3: Verifiera ditt bankkonto hos Coinbase.
4: Banköverföring till Coinbase.
5: Köp krypton du vill ha.
6: Skicka till din ledger.

Rekommenderar starkt att du googlar och youtubar lite om kryptosäkerhet, så att du vet vad du gör och inte slarvar bort din krypto.

Inloggad Carambola

• Silvermedlem
« Svar #1118 skrivet: lördag 13, mars 2021, 17:13:05 »
Inte länge sedan det var sensationellt att btc nådde 20 000. Nu, ATH på 60 000. Dax för PM att ta efter denna utvecklingen tycker jag.

Inloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #1119 skrivet: lördag 13, mars 2021, 18:56:23 »
Inte länge sedan det var sensationellt att btc nådde 20 000. Nu, ATH på 60 000. Dax för PM att ta efter denna utvecklingen tycker jag.

Jag är ganska bearish på prisutvecklingen för PMs på kort/medium sikt. Jag köper inte in mig för eventuell prisökning det närmaste året eller årent. Det kapitalet stannar i krypto. PMs är till för att förvara lite kryptovinster för barnen, för att lära mig marknaden och för vissa katastrofscenarion.

Fick jag välja skulle jag helst se en 50% dump av PM priserna. :)

Inloggad Carambola

• Silvermedlem
« Svar #1120 skrivet: lördag 13, mars 2021, 19:13:49 »
Fick jag välja skulle jag helst se en 50% dump av PM priserna. :)

:o Som att svära i kyrkan  :)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2838
  • Affärsomdömen: 98
« Svar #1121 skrivet: lördag 13, mars 2021, 19:18:07 »
Ännu värre! Som att skita i brunnen.

Inloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #1122 skrivet: lördag 13, mars 2021, 19:53:51 »
Haha.. sorry, pojkar. Jag gillar att köpa tillgångar med rabatt.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1798
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #1123 skrivet: lördag 13, mars 2021, 20:37:25 »
Haha.. sorry, pojkar. Jag gillar att köpa tillgångar med rabatt.
Jag med. En affär jag är väldigt nöjd med är när jag fyllde på lite BTC den 19 mars förra året... under $4000 om jag minns rätt.

Alla priser går i vågor...undervärderat... övervärderat... undervärderat. Det enda som egentligen krävs är att aldrig vara fullinvesterad utan alltid sikta på att ha lite kapital kvar. Samt is i magen.

Jag har lärt mig det förra, men är fortfarande dålig på det senare. Att det blev perfekt för ett år sedan var ärligt talat ren slump. Jag bjöd på några historiska silvertackor på eBay och mitt i budgivningen fick eBay spunk och krävde att jag skulle logga in på nytt. Innan det var klart hade jag förlorat budgivningen (slutpriset blev superlågt eftersom det var allmän panikstämning). Svärandes ramsor om hur mycket jag hatar eBay så valde jag att av ren princip köpa BTC istället. No complaints :-)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1798
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #1124 skrivet: lördag 13, mars 2021, 21:17:00 »
På revolut spekulerar du i prisutvecklingen i krypto utan att äga krypton i sig. Du kan därmed inte skicka din krypto från revolut till t ex din Ledger.
Detta med om man är ute efter krypto i sig eller prisutvecklingen i krypto är en intressant fråga i sig. Det är ju lite som det gamla religiösa kriget om ”PM i handen” vs olika former av pappersguld, gruvaktier, etc.

Vad gäller detta med krypto ”i egen plånbok” vs bara delta i prisutveckligen på lämpligt sätt så tillkommer ju dessutom en beskattningsaspekt. Gör du en stor vinst på krypto så förväntas du skatta för den. Finns det något sätt att delta i racet utan att behöva beskattas? Svaret är mja, men det finns i alla fall vissa alternativ.

Det jag primärt har gjort är att experimentera med aktier i bolag som dels driver mining farms, dels i stigande utsträckning slutar att sälja vad de minar och istället bygger en egen plånbok med framminade coins. Givetvis är detta ”papperskrypto” (eller vad man nu skall kalla det).

Men eftersom det är aktier i bolag kan man köpa dem i en ISK eller en KF och då blir det snabbt intressant. Jag köpte t ex Argo Blockchain plc (noterade på LSE) i början på januari. Jag skulle köpt dem tidigare, men tänkte på annat under helgerna. På Julafton stod de i 19 pence. Som högst var de uppe över 300 i mitten på februari och nu står de i 240. Det finns andra börsnoterade miners, främst amerikanska, men jag gillar Argo bäst.

På Julafton stod BTC i knappt 25000 USD. I mitten på februari stod de i 50K+. Det är +100%, give or take. Men Argo drog alltså märkbart mer än 1000% under samma tid. Så inte nog med att man i princip slipper beskattningen, dessutom fick man en minst sagt rejäl hävstång. Min värdestegring är betydligt blygsammare, eftersom jag segade under helgerna, men den är fortfarande drygt 100%, och efter det BTC bröt igenom 60K och satte ny ATH idag gissar jag att kryptominers kommer att gå som skållade troll på måndag.

Ingen teknik, inga superhemliga seed words, ingen risk för att vimsa bort eller bli bestulen på sitt krypto, ingen beskattning och dessutom rejäl hävstång... det finns fördelar. Men givetvis är det ”papperskrypto” utan egen kontroll.

Jag har både och.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Mindre guldmynt (ca. 4-8 gram finvikt) köpes by Guldfeber
Idag kl. 12:47

JP Morgan har gjort det igen by Tole
Idag kl. 10:18

Corona, inte ölen by maggan
Idag kl. 08:16

Oseriösa säljare på Tradera. by JohanB
söndag 18, april 2021, 23:44:56

Vem tog mina pengar by sputnik