Författare Ämne: Diskussion om Bitcoin  (läst 1032741 gånger)

haberdasher

• Gäst
SV: Diskussion om Bitcoin
« Svar #990 skrivet: lördag 19, december 2020, 15:49:20 »
Så jag ser det lite som att bitcoin utvecklats i en lite annan rikting än vad det ursprungligen var tänkt som.

Precis.  :)

Det finns många analoger till välmenande concepter där utvecklats i en (lite) annan rikting än vad det ursprungligen var tänkt som.

Utloggad Micromax

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 482
  • Affärsomdömen: 277
« Svar #991 skrivet: lördag 19, december 2020, 16:01:45 »
En valuta måste ha en viss prisstabilitet för att fungera, i vid mening. Undantag kan förstås vara i situationer där köpare och säljare accepterar volatiliteten men det gör den inte duglig som betalningsmedel för det.
Det kan jag hålla med om, det är därför jag ser bitcoin som något som mer blivit till ett eget tillgångsslag (som samtidigt är väl lämpad till digitala transaktioner som är oberoende av tredje part) snarare än en valuta och det tror jag inte kommer ändras inom överskådlig tid. Precis som när man betalar varandra i guld så använder man något annat som värdereferens, vanligen någon fiatvaluta. Så jag ser det lite som att bitcoin utvecklats i en lite annan rikting än vad det ursprungligen var tänkt som.
Trenden verkar för övrigt vara att fler och fler ser bitcoin på det viset:
https://www.bloomberg.com/news/audio/2020-12-19/bitcoin-is-becoming-an-institutional-asset-class-podcast

Också helt enig i detta.

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #992 skrivet: söndag 20, december 2020, 15:28:52 »
(jag hann aldrig skriva klart mitt inlägg så det är säkert till stor del överspelat nu, men jag skickar det ändå :)

Kryptovaluta bygger på förtroende, den liknar FIAT mer än ädelmetaller. Risken är att bara en "val" säljer en stor del av sitt innehav och därefter försvinner förtroendet.

Det finns ingen produktion, ingen fysisk produkt, något som folk kan använda. Realisationsvinster av den sorten leder alltid till förlust av den sista köparen i kedjan. Med andra ord, det är ett pyramidspel.

Ja, det liknar fiat i att det bygger på ett förtroende, men skillnaden i att lägga sitt förtroende hos en algoritm istället för hos en politiskt styrd centralbank är ändå rätt avgörande.

Ett av försäljningsargumenten är att det liknar gruvdrift, att det finns ett bestämt antal mynt att bryta.

Liknelsen med gruvdrift haltar betänkligt, det håller jag med om, men å andra sidan vet jag inga seriösa aktörer som framhåller det som mer än en liknelse. Mängden mynt och ökningstakten är känd på förhand, det är allt.

Ja, men det kan finnas obegränsad typer av mynt. BitInfoChart listar 15 59 olika kryptovaluta.

Det är nästan helt irrelevant att det finns andra kryptovalutor. Blir SEK mindre värd för att Zimbabwe hittar på nya valutor stup i kvarten? Det enda som skulle kunna ställa till problem är om valutan du råkat köpa in dig i blir omkörd ur ett tekniskt perspektiv av någon annan, själva antalet valutor spelar ingen roll öht.

För övrigt stå står BTC+ETH för typ 90% av market cap (ännu mer om man räknar bort stablecoins som ju inte köps för värdebevarande och därmed inte riktigt är samma sak).

Det finns också en annan dimension. Ingen vet identiteten på de personer som skapade kryptovaluta.
Det finns en möjlighet att det kan vara en finansiell bomb som utvecklats för att avspåra den ledande världsekonomin, även om den marknadsförs som tvärtom. Med den politiska utvecklingen i åtanke de senaste tio åren skulle jag inte utesluta den möjligheten.

Antar du syftar på bitcoin? Ethereum t ex har en alldeles utmärkt känd person bakom sig.

Det spelar mindre roll vem som ligger bakom när vilken kunnig person som helst kan analysera källkoden. Den kan inte innehålla någon "bomb". Det vore enklare att bygga upp en "finansiell bomb" i fiat (som ju är ett centraliserat system och till stor del utan transparens), om man var intresserad av sånt.

Därmed inte sagt att krypto inte kan krascha fiat-valutorna om det växer i popularitet, men det är ju en anledning ATT äga krypto, inte tvärt om...

Observera att jag inte tror bitcoin kommer gå till månen, och den har en del problem. Bara inte de du säger :)

haberdasher

• Gäst
« Svar #993 skrivet: söndag 20, december 2020, 19:13:17 »
(jag hann aldrig skriva klart mitt inlägg så det är säkert till stor del överspelat nu, men jag skickar det ändå :)

The overall discussion pretty much wrapped it up nicely in a fragmented way. I will answer some of your comments, in English though, since getting my thoughts right in the Swedish language consumes much time and patience. August the moderator eloquently expressed some of my very thoughts. Google Translate is not eloquent, I can tell you that.  ;)

Ett av försäljningsargumenten är att det liknar gruvdrift, att det finns ett bestämt antal mynt att bryta.

Liknelsen med gruvdrift haltar betänkligt, det håller jag med om, men å andra sidan vet jag inga seriösa aktörer som framhåller det som mer än en liknelse. Mängden mynt och ökningstakten är känd på förhand, det är allt.

So we agree on this, there is only a definite number of coins.  :)

Ja, men det kan finnas obegränsad typer av mynt. BitInfoChart listar 15 59 olika kryptovaluta.

Det är nästan helt irrelevant att det finns andra kryptovalutor. Blir SEK mindre värd för att Zimbabwe hittar på nya valutor stup i kvarten? Det enda som skulle kunna ställa till problem är om valutan du råkat köpa in dig i blir omkörd ur ett tekniskt perspektiv av någon annan, själva antalet valutor spelar ingen roll öht.

In my opinion it is not irrelevant. Cryptocurrencies are built on a new technology, trust (förtroende) and nothing else, it has no production, no hard value like precious metals or a BNP of a country. A comparison between fiat currencies does not work in this context, since the trust in a specific fiat currency is measured by real value properties - BNP, geopolitics, corruption, democracy, you name it.

Cryptocurrencies on the other hand lacks these real value properties, which basically is why the technology was invented, and financial tools solely based on trust are bound not to be stable. Since cryptocurrencies by nature are without real value properties, it is survival of the fittest, fastest and richest that drives the currency. People wanting to get rich relatively fast can create a cryptocurrency of their own, hype it up as a honey trap and dump it when result is achieved. A cryptocurrency basically functions as a Ponzi scheme in the overall context. Sure, there are some other people that gets rich in the process as well, but when trust runs out, the last investors are left with nothing.

FIAT currencies of solid economies are regulated in a way that makes speculation difficult, returning a relatively low yield for most. Cryptocurrencies have no similar mechanism, hence they are open to speculation and abuse by early adopters, those who bought the cryptocurrency for peanuts. When one cryptocurrency has crashed, the market turns to the next cryptocurrency and continues the scheme.

Det finns också en annan dimension. Ingen vet identiteten på de personer som skapade kryptovaluta.
Det finns en möjlighet att det kan vara en finansiell bomb som utvecklats för att avspåra den ledande världsekonomin, även om den marknadsförs som tvärtom. Med den politiska utvecklingen i åtanke de senaste tio åren skulle jag inte utesluta den möjligheten.

Antar du syftar på bitcoin? Ethereum t ex har en alldeles utmärkt känd person bakom sig.

Det spelar mindre roll vem som ligger bakom när vilken kunnig person som helst kan analysera källkoden. Den kan inte innehålla någon "bomb". Det vore enklare att bygga upp en "finansiell bomb" i fiat (som ju är ett centraliserat system och till stor del utan transparens), om man var intresserad av sånt.

Därmed inte sagt att krypto inte kan krascha fiat-valutorna om det växer i popularitet, men det är ju en anledning ATT äga krypto, inte tvärt om...

My guess is that those who created Bitcoin (not cryptocurrency as a concept, but since Bitcoin is the first cryptocurrency, the individuals are most likely the same) and early adopters are the ones harvesting the fruits of Bitcoin. The source code is not interesting in this aspect, the very few people that owns the majority of Bitcoins are. Are they in it for profit, idealism or something more sinister?

I don't resist that cryptocurrencies might be developed into something that resembles the idealistic ideas that created them in the first place. I am just giving you my two cents as to what I think about cryptocurrencies at this moment in time.

« Senast ändrad: söndag 20, december 2020, 19:16:12 av haberdasher »

haberdasher

• Gäst
« Svar #994 skrivet: söndag 20, december 2020, 20:21:29 »
A philosophical question: Let's assume all fiat currencies defaulted overnight. What would the value be of one Bitcoin?

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1913
  • Affärsomdömen: 92
« Svar #995 skrivet: söndag 20, december 2020, 20:33:57 »
A philosophical question: Let's assume all fiat currencies defaulted overnight. What would the value be of one Bitcoin?
Zero Zip nada 0kr ;)

Utloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 407
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #996 skrivet: söndag 20, december 2020, 22:02:39 »
1 BTC would be valued to this.
https://www.youtube.com/watch?v=ngKT3MIfwpo

haberdasher

• Gäst
« Svar #997 skrivet: söndag 20, december 2020, 22:19:44 »
1 BTC would be valued to this.
https://www.youtube.com/watch?v=ngKT3MIfwpo

One wheelbarrow of freshly printed Yen coming in your direction. I would like to have the wheelbarrow back or an extra 2 Bitcoins;)

Edit: Never mind, the wheelbarrow could actually be of use to me.  ;D
« Senast ändrad: söndag 20, december 2020, 22:24:35 av haberdasher »

Utloggad Carambola

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 189
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #998 skrivet: måndag 21, december 2020, 17:50:33 »
Ni som har bitcoins el annan kryptovaluta som faktisk tillgång/i krytpoplånbok, har ni något sätt ni föredrar om ni skulle vilja sälja av dessa och konvertera till FIAT/ få insatt på ert konto?

Utloggad Destabilized

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 36
  • Affärsomdömen: 40
« Svar #999 skrivet: måndag 21, december 2020, 21:41:00 »
För att sälja kryptovalutor och göra en insättning på bankkonto via IBAN vill jag rekommendera bity.com. Det räcker att uppge namn och e-postadress för att sälja motsvarande 5000 CHF per dag. Skönt att slippa skicka bild på körkort och dylikt så att risken för id-kapning minskar.

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #1000 skrivet: tisdag 22, december 2020, 08:15:20 »
Ni som har bitcoins el annan kryptovaluta som faktisk tillgång/i krytpoplånbok, har ni något sätt ni föredrar om ni skulle vilja sälja av dessa och konvertera till FIAT/ få insatt på ert konto?

Sälja kontant till folk.
Sälja via swish till folk.
Föra över till min wallet hos en bitcoinbank och sedan göra bankuttag därifrån till mitt svenska konto.

Utloggad Carambola

• Silvermedlem
« Svar #1001 skrivet: lördag 26, december 2020, 15:10:59 »
Då nådde vi $25 000

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
« Svar #1002 skrivet: lördag 26, december 2020, 15:43:42 »
Då nådde vi $25 000

Sålde lite idag med en vinst på över 1.000.000 % :)

/H

Utloggad Carambola

• Silvermedlem
« Svar #1003 skrivet: lördag 26, december 2020, 15:48:45 »
Då nådde vi $25 000

Sålde lite idag med en vinst på över 1.000.000 % :)

/H

Det låter ju "helt ok" :) grattis! själv sov jag lite för länge gällande denna investeringsform för någon sådan utveckling. men kul att vara med på ett litet hörn.

Edit: Kanske vi skulle utvidga från bitcoin till att starta en krypto-tråd - verkar ju kunna bli mycket som händer på den fronten 2021
« Senast ändrad: lördag 26, december 2020, 16:57:55 av Carambola »

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #1004 skrivet: måndag 28, december 2020, 12:26:59 »
Nu har vi fallit tillbaka lite, men när vi var som högst (straxt över 28200$) så var världens samlade bitcoin värda mer än all SEK i världen (enligt det breda måttet på pengar, M3, alltså inte bara kontanter eller så). Som mest var den uppe över 525 miljarder USD i market cap. Bananas :)

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Idag kl. 13:51

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
Igår kl. 23:09

Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
Igår kl. 15:00

Oseriösa säljare på Tradera. by zodiac