Författare Ämne: Diskussion om Bitcoin  (läst 536563 gånger)

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 314
  • Affärsomdömen: 19
SV: Diskussion om Bitcoin
« Svar #945 skrivet: fredag 01, maj 2020, 04:01:54 »
Sannt. Men så vitt jag förstår det har crypto inte en användning som inte täcks av ädelmetall.
Det förvånar mig lite, jag kan komma på flera snabbt på rak arm.
- Direkta globala transaktioner och betalningar. Både spårbara och anonyma/ospårbara är fullt möjliga.
- Man äger dem samtidigt i hela världen och de behöver ej transporteras. De kan därmed ej fysiskt konfiskeras vid tull eller annan gränskontroll.
- För första gången i historien kan man äga valuta genom att endast minnas några ord (seedwords). På så vis går det inte ens att bevisa att man äger coins.
- De tar upp noll i förvaringsvolym och väger noll.
- Bitcoin accepteras av fler butiker än som accepterar ädelmetall. I hyperinflation-scenarier som Venezuela tenderar befolkningen använda krypto snarare än PM.

Också sannt. Men det betyder att någon med relativ stora cryptotillgångar i ett frånkopplat område plötsligt är utan medel (tills det blir möjligt att återansluta). Tänk något liknande Sovjetunionen + internet.
Det är en intressant tanke vad som händer med kryptotillgångar på insidan om man går från öppet internet till att isolera ett land. Hela befolkningen måste beställa satellitmodem online innan de så att säga "klipper tåtarna". :)
Om man i det scenariot tittar på alternativ att flytta utomlands så är ju bitcoin otroligt lämpligt för att förflytta tillgångar över gränserna.

Inloggad haberdasher

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 135
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #946 skrivet: fredag 01, maj 2020, 07:15:03 »
Sannt. Men så vitt jag förstår det har crypto inte en användning som inte täcks av ädelmetall.
Det förvånar mig lite, jag kan komma på flera snabbt på rak arm.
- Direkta globala transaktioner och betalningar. Både spårbara och anonyma/ospårbara är fullt möjliga.
- Man äger dem samtidigt i hela världen och de behöver ej transporteras. De kan därmed ej fysiskt konfiskeras vid tull eller annan gränskontroll.
- För första gången i historien kan man äga valuta genom att endast minnas några ord (seedwords). På så vis går det inte ens att bevisa att man äger coins.
- De tar upp noll i förvaringsvolym och väger noll.
- Bitcoin accepteras av fler butiker än som accepterar ädelmetall. I hyperinflation-scenarier som Venezuela tenderar befolkningen använda krypto snarare än PM.

Såld.  :)  Nu får jag kolla upp på Ledger Nano X + S som jag har köpt.

Också sannt. Men det betyder att någon med relativ stora cryptotillgångar i ett frånkopplat område plötsligt är utan medel (tills det blir möjligt att återansluta). Tänk något liknande Sovjetunionen + internet.
Det är en intressant tanke vad som händer med kryptotillgångar på insidan om man går från öppet internet till att isolera ett land. Hela befolkningen måste beställa satellitmodem online innan de så att säga "klipper tåtarna". :)
Om man i det scenariot tittar på alternativ att flytta utomlands så är ju bitcoin otroligt lämpligt för att förflytta tillgångar över gränserna.

De som har satellitmodem gör kassan.  :)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1770
  • Affärsomdömen: 179
« Svar #947 skrivet: fredag 01, maj 2020, 10:54:26 »
Tänk på att fysiska Bitcoins kan användas även under tider då nätverket(eller internet eller elnätet) ligger nere.
Dessa kräver dock att man mer eller mindre litar på motparten i olika utsträckning.

Ex.
- Fysiska mynt med dold(tamperproof seal) privat nyckel.
- Fysisk USB-wallet med tamperproof(enable private key).
- Papperwallet med lämpliga valörer. (Detta är inte säkert då säljaren skulle kunna spara en kopia på den privata
nyckeln och ta tillbaka pengarna innan köparen hinner flytta dem i säkerhet...
- Fysisk professionell papperswallet(sedel) med tamperproof seal. (Måste dock lita på tillverkaren i detta fall.)

(Beloppen på dessa kan verifieras om man känner någon som har en nedladdad kopia av blockchain upp till ett viss datum. Då kan man verifera beloppet utgående ifrån den publika adressen även om man inte kan flytta bitcoins i nätverket...)

Kanske Bitcoin kommer värderas lite under marknadspris ifall nätverket ligger nere och man inte vet när den kommer upp igen...

/H

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1353
  • Affärsomdömen: 51
« Svar #948 skrivet: fredag 01, maj 2020, 11:07:39 »
Det beror väl lite på vad man preppar för. ... Däremot anser jag personligen att lite bitcoin hör hemma i en komplett diversiering med viss hedge mot t.ex. inflation, bankkriser, bail-ins, konfiskering, överstatlighet, censur, o.s.v.

Det betyder inte att ens bitcoins "försvinner" för att internet delas upp. Åker man till ett annat land eller att det globala internet återansluts så är det majoritets-konsensusen i kombination med de privata nycklarna i ens wallet som avgör att man äger coins. Skulle det uppstå en "fork" på grund av avskärmingen med två separata blockkedjor och valutor så äger man lika mycket coins i båda valutorna, tack vare att de privata nycklarna fortsätter vara giltiga i båda kedjorna. Så hände det ned Bitcoin Cash som uppstod av att en tillräckligt stor andel av alla miners började jobba enligt andra regler baserat på en annan källkod. Alla bitcoin-ägare ägde plötsligt lika mycket Bitcoin Cash.

Du stavar och formulerar dig väl det är sant men det är osant att sant stavas sannt ;)

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 292
  • Affärsomdömen: 73
« Svar #949 skrivet: fredag 01, maj 2020, 11:25:42 »
Varför tror du att vissa länder kommer att byta till interweb och vilka länder menar du?

Jag har läst att Ryssland och Kina har möjlighet att switcha från internet till interwebb. I praktiken stänger de av utomlandstrafiken.

PS. Länker:
https://techcrunch.com/2019/12/26/russia-starts-testing-its-own-internal-internet/
https://techcrunch.com/2019/02/11/russia-internet-turn-off-digital-economy-national-program/
https://www.zdnet.com/article/russia-to-disconnect-from-the-internet-as-part-of-a-planned-test/

Om Ryssland och Kina övergår till Intraweb så finns ju internet kvar i andra länder. Många miners finns i Kina så då kommer fler att mina från andra delar av världen då det blir lönsammare att mina om dom stänger ned i Kina.

Själv har jag alltid varit mer orolig för att stater och banker kommer att försöka hindra bitcoins utveckling via regleringar av tex fiat gateways (stänga av möjligheten att växla mot fiat). Flera banker i Sverige har redan spärrat insättningar till vissa exchanges.

Jag tror på dom fundamentala ideerna med bitcoin och ser det som ett ekonomiskt experiment.
Ingen vet om bitcoin kommer att lyckas eller inte. Bitcoin är väl uttänkt men det är också en risk.

Inloggad haberdasher

• Silvermedlem
« Svar #950 skrivet: fredag 01, maj 2020, 13:33:36 »
Du stavar och formulerar dig väl det är sant men det är osant att sant stavas sannt ;)

Så sant. John Blund ögonblick.  ;)
« Senast ändrad: fredag 01, maj 2020, 13:36:40 av haberdasher »

Inloggad haberdasher

• Silvermedlem
« Svar #951 skrivet: fredag 01, maj 2020, 13:47:34 »
Själv har jag alltid varit mer orolig för att stater och banker kommer att försöka hindra bitcoins utveckling via regleringar av tex fiat gateways (stänga av möjligheten att växla mot fiat). Flera banker i Sverige har redan spärrat insättningar till vissa exchanges.

Jag tänkte på samma sak. Även att handel med Bitcoins lämnar spår eftersom allt måste ske online. Om någon vill det skulle det vara möjligt att spåra och matcha handel från fiat till bitcoin och vice versa till vissa individer. Det är kanske okej med små belopp, men om du verkligen vill ha bonanza behöver det ganska mycket kapital.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1649
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #952 skrivet: måndag 27, juli 2020, 21:47:53 »
Har BTC äntligen brutit ut på riktigt?

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 292
  • Affärsomdömen: 73
« Svar #953 skrivet: måndag 27, juli 2020, 22:02:07 »

Här är en video från the Leading Trader (Alessio Rastani) från i lördags.
Han är bullish just nu på bitcoin och förklarar varför i videon.

https://www.youtube.com/watch?v=UZp8cSfdKcE

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes svenska silver medaljer för spot. by Salbazios
Igår kl. 23:29

16 Psyche by 9darter
Igår kl. 21:12

[SÄLJES] Kanadensiska Wild Life 1oz och Walking Liberty 1/10oz by Silversamlare
Igår kl. 15:01

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by JL_GBG
Igår kl. 14:59

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by snus
Igår kl. 14:43

[SÄLJES] SWEA 2013/2014/2015 by Silversamlare
Igår kl. 14:00

[Säljes] SLUT FÖR TILLFÄLLET. Banköverföring, Swish, Kontant* by Cyberdyne
tisdag 11, augusti 2020, 22:02:00

ny medlem (Vedbaronen) by Morgan
måndag 10, augusti 2020, 19:25:51

Ny idag (Freke) by Morgan
måndag 10, augusti 2020, 19:25:21

Ny medlem (Loka89) by cyber
måndag 10, augusti 2020, 19:19:00

Ny här (Lofrans) by silverhamstern
måndag 10, augusti 2020, 19:10:07

Oseriösa säljare på Tradera. by haberdasher
måndag 10, augusti 2020, 15:39:20

Proof Silver Panda 2017 150g by Kalle4001
måndag 10, augusti 2020, 14:38:51

PAUSAD! 50 kr silvermynt säljes för 1% under spot, i poster om 40st mynt (1kg). by Lanne
söndag 09, augusti 2020, 22:10:27

The Destruction Of Paper Currency by haberdasher
lördag 08, augusti 2020, 13:38:16