Författare Ämne: Diskussion om Bitcoin  (läst 391366 gånger)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1649
  • Affärsomdömen: 170
SV: Diskussion om Bitcoin
« Svar #855 skrivet: onsdag 07, februari 2018, 07:49:52 »

Jag skulle gärna koppla bort mellanhanden men nu är det ju fortfarande någon som tar betalt och det är dyrare än att använda Visa.

Du får researcha lite själv. Kolla in Bitcoin Cash... Jag tror vi får se mer av dem i framtiden. Om man har miljontals transaktioner som betalar typ 10 öre till någon krona per transaktion oberoende av transaktionsbelopp så blir det en hel del pengar till minarna iallafall... (Billigt till skillnad mot typ 3% av transaktionsbeloppet som för Visa...)

/H

Inloggad drgrillo

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 54
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #856 skrivet: onsdag 07, februari 2018, 08:08:07 »
Har ni som är insatta bra tips om var man kan läsa på om kryptovaluta om man har noll koll!?

Utloggad thgswe

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
  • Affärsomdömen: 28
« Svar #857 skrivet: onsdag 07, februari 2018, 09:12:09 »
Har ni som är insatta bra tips om var man kan läsa på om kryptovaluta om man har noll koll!?

https://coinmarketcap.com/

Tryck på den valutan du vill läsa om och surfa vidare till den officiela hemsidan.

Inloggad drgrillo

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 54
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #858 skrivet: onsdag 07, februari 2018, 11:08:18 »

[/quote]

https://coinmarketcap.com/

Tryck på den valutan du vill läsa om och surfa vidare till den officiela hemsidan.
[/quote]

Tack för länken. Fascinerande hur många valutor har kommit ut på marknaden.
Jag tänkte mer på någon bra oberoende källa (kan även vara en bok) där man kan läsa på grunderna om kryptovalutor. Några bra tipps?

Utloggad arfo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #859 skrivet: onsdag 07, februari 2018, 11:18:51 »
Svårt att säga vad som är bra då det nog är ganska beroende av vilken bakgrund du har. Jag gillar Andreas Antonopoulos böcker (och videos).

https://www.youtube.com/channel/UCJWCJCWOxBYSi5DhCieLOLQ

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 647
  • Affärsomdömen: 13
« Svar #860 skrivet: onsdag 07, februari 2018, 12:26:45 »

Du får researcha lite själv. Kolla in Bitcoin Cash... Jag tror vi får se mer av dem i framtiden. Om man har miljontals transaktioner som betalar typ 10 öre till någon krona per transaktion oberoende av transaktionsbelopp så blir det en hel del pengar till minarna iallafall... (Billigt till skillnad mot typ 3% av transaktionsbeloppet som för Visa...)

/H

Det låter faktisk riktigt bra!

Däremot så har man flyttat över kostnaden från handlaren till konsumenten, innebär det lägre priser för konsumenten?

Inloggad sff123

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 520
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #861 skrivet: onsdag 07, februari 2018, 13:25:13 »
gör det inte det????

Inloggad sff123

• Guldmedlem
« Svar #862 skrivet: onsdag 07, februari 2018, 13:25:46 »
För kunsumenten menar jag

Inloggad sff123

• Guldmedlem
« Svar #863 skrivet: onsdag 07, februari 2018, 13:26:21 »
Men det förstog väl alla?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1117
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #864 skrivet: onsdag 07, februari 2018, 21:43:48 »
Apropos energikostnaden, proof-of-work, etc: läs gärna

http://321gold.com/editorials/moriarty/moriarty020618.html

Jag är helt med på varför proof-of-work är nödvändigt, varför belöningen för mining.måste gå ner över tid, att större block medför lägre kostnad, etc.

Men detta med tillgång och efterfrågan är ändå en intressant aspekt. Med normala ”varor” så medför ett sjunkande pris att produktion tas ur bruk och med mindre produktion så kommer över tid priset att stiga igen. Men i cryptofallet så skulle ju ett kraftigt prisfall ner rejält under miningkostnaden rent rationellt medföra att mining upphör och då borde det ju implodera?

Jo, jag begriper att större block flyttar denna gräns längre ner, men gränsen när det inte lönar sig sätts ju av den aktuella kursen, inte av blockstorleken. Eller formulerat tvärtom: blockstorleken sätts ju inte dynamiskt av BTC/USD. Och över tid så måste ju ersättningen för mining gå ner (dvs det slutar löna sig om inte kursen stigit tillräckligt).

Jag misstänker att jag missar någonting fundamentalt här...

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
« Svar #865 skrivet: söndag 18, februari 2018, 01:16:32 »
Bitcoin rallar igen, ska bli intressant att se om den klarar sätta en högre topp

Utloggad PrivE

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 113
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #866 skrivet: tisdag 27, mars 2018, 22:08:49 »

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
« Svar #867 skrivet: fredag 30, mars 2018, 09:38:22 »
Jag satt imorse och tänkte på hur mycket Bitcoin har gått ner på sistone.

Sen satte jag det i lite perspektiv och kollade tillbaka lite längre än toppen på bubblan.
Man behöver inte gå tillbaka längre än till Oktober-November för att hitta lägre kurs än idag och redan då var Bitcoin upp ca 700% på året.

Då fick jag för mig att dra lite streck i diagrammet och kollar man där så ser det ut som om Bitcoin kommer fortsätta ner en bit till och det är svårt att gissa var ett stödområde kan befinna sig men med tanke på hur snabbt det gått hittills så tror jag att det kanske kan finnas en botten någonstans mellan 4-6k vilket även det är en enorm uppgång sen början på 2017.

Satt i lite perspektiv så går det fortfarande rätt bra för bitcoin men man vill ju inte fånga den så kallade fallande kniven.

Jag har för övrigt alltid varit av åsikten att Bitcoin är luft och har själv aldrig varit investerad men jag tycker att det är intressant att följa ändå

Vad tror ni, kommer vi se en botten snart och en ny uppgång kanske?

Jag tror det är fullt möjligt, mina åsikter om bitcoin satt åt sidan så kan det eventuellt gå väldigt bra om vi börjar se en recession också.

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1516
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #868 skrivet: fredag 30, mars 2018, 11:33:04 »
Bitcoin är som en fiatvaluta. Det bygger på förtroende. Efter den här rejäla pyspunkan så tror jag att många drar sig tillbaka. För egen del blev jag avskräckt av det långsamma nätverket, de höga avgifterna och miners inverkan.
Jag tror att det som fortfarande håller kursen uppe är alla som vägrar att ge upp sina investeringar. Men finns det någon spirande framtid för Bitcoin? Tror inte det.
Jag tror att kryptos som har en funktion utöver ren spekulation kommer att öka, typ Bitcoin cash och Iota m fl. Men vad vet jag. Människan spår, Gud rår!

Ha en riktigt God Påsk!

Utloggad PennyLane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 234
  • Affärsomdömen: 61
« Svar #869 skrivet: fredag 30, mars 2018, 12:44:46 »
Hej.

Jag har följt diskussionerna om Bitcoin i många Forum och på Youtube det senaste halvåret.

Mitt intryck är att många väntar på att  gå in och köpa Bitcoin men vågar inte då Bitcoin utsätts för attacker varje gång den är på väg in i uppåt trend. Många har börjat fundera på om det finns ett samband med att Comex och Cboe införde sina futures på Bitcoin i slutet på december.

Efter deras futures start uppträder inte Bitcoin likadant i sin kurva som innan december (om man kollar på dom sista fyra åren). Bitcoin antas ligga  en hyperwave kurva.

Jag sparar lite i både bitcoin och silver,  hoppas att inte futures markaden tagit över Bitcoin också. Men, det sker också mycket handel med Bitcoin utanför Exchanges vilket inte påverkar den kurs vi ser, så man vet inte riktigt Bitcoins sanna värde.

Glad Påsk :)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Sälja på myntauktion kan bli en riktigt dålig affär by sff123
Igår kl. 23:17

Favoriter bland historiska guldtmynt by sff123
Igår kl. 23:02

Är vissa pandor färgade? by Seb
Igår kl. 22:56

Dags köpa en double eagle by Seb
torsdag 20, september 2018, 11:11:16

Efterlysning silvermedalj by Otto