Författare Ämne: Diskussion om Bitcoin  (läst 1033213 gånger)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
SV: Diskussion om Bitcoin
« Svar #840 skrivet: tisdag 06, februari 2018, 08:30:01 »

Bitcoin ska ner i källarn för att aldrig återhämta sig.

Verkar som du vill att det ska hända... Men nu verkar börsen vika också. Hoppas aktierna ska ner i källaren för att aldrig återhämta sig... (#sarkastisk)

Observera att detta(stor korrektion) hänt Bitcoin minst 4 ggr tidigare. Och varje gång har bitcoin återhämtat sig. Om det blir Bitcoin eller Bitcoin Cash eller någon altcoin som slår igenom vet ingen men det går inte att stoppa en ide vars tid är här...

Trots nedgången på sistone är Bitocoin fortarande upp 10% på 3 månader. Inte så illa...

/H

Utloggad arfo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #841 skrivet: tisdag 06, februari 2018, 09:43:15 »
svårt att blåsa upp en sprängd ballong igen.

Även om liknelsen är slagkraftig så tycker jag att det är värt att veta att man lyckats fyra gånger tidigare. Framför allt efter Mt Gox-kraschen såg det betydligt mörkare ut än nu.
Ingen garanti att det sker en femte gång, och även om krypto kommer tillbaka finns det ingen garanti att BTC överlever.

Jag tror att OM vi får se en sjätte bubbla kommer den att överstiga allt vi tidigare sett. Nästa gång kommer "alla" redan vid rallyts start att ha hört talas om krypto. Nästan alla som vill investera kommer att veta vem de skall fråga hur man skall bete sig. Jämfört med hur det såg ut när förra rallyt började kommer det att gå MYCKET snabbare att skyffla in pengar i kryptoinvesteringar.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #842 skrivet: tisdag 06, februari 2018, 12:01:32 »
Jag tror att OM vi får se en sjätte bubbla kommer den att överstiga allt vi tidigare sett. Nästa gång kommer "alla" redan vid rallyts start att ha hört talas om krypto. Nästan alla som vill investera kommer att veta vem de skall fråga hur man skall bete sig. Jämfört med hur det såg ut när förra rallyt började kommer det att gå MYCKET snabbare att skyffla in pengar i kryptoinvesteringar.
Även om jag håller med om detta så är det inte bara positivt att ”alla vet”. Dels så kommer det att finnas en stor hög med ”förlorare” som brände sig rejält på den bubbla som just brast. De kommer säkerligen gärna berätta hur ont det gjorde att hoppa på för sent. Men ännu viktigare tror jag det är att om det blir en bubbla till (vilket jag absolut inte utesluter) så kommer den att accelerera ännu fortare än den i höstas. Det som avgör hur stor en bubbla blir är i första hand hur många som hinner lockas/luras in i den, inte hur snabbt den blåses upp. Det absolut bästa är relativt långsam men stabil vandring uppåt (se aktiemarknaden som ju tuffat uppåt i en 7-8 år och under tiden sugit i sig enorma mängder kapital). Så om höstens bubbla tog sådär fem månader så kanske nästa tar fem veckor varav de första 500% går på en vecka. Därefter kommer de som inte hann reagera sitta på gärsgårn och våndas mellan möjligheten till vinst genom att hoppa på lite sent och risken för förlust genom att bli bränd i kollapsen som för allt vad de vet kan komma inom 24h.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #843 skrivet: tisdag 06, februari 2018, 14:19:12 »
Om det blir Bitcoin eller Bitcoin Cash eller någon altcoin som slår igenom vet ingen men det går inte att stoppa en ide vars tid är här...

/H

Jag tror det ligger lite i det du säger och nya lösning poppar ju upp hela tiden och jag ska inte påstå att jag följer den tekniska utvecklingen.

Så därför har jag en fråga till dig: Är det någon blockchain valuta som har löst energiåtgången som vad jag förstått det är hela stöttepelaren för säkerheten i blockchain?

Vad jag hört så kommer de andra valutor som idag inte har BTC's storlek och därmed energiåtgång inte klara att hålla en hög säkerhet utan att dom också konsumera enorma mängder energi och sakta ner transaktionerna för att förhindra att det blir så kallade forks. Är detta ett felaktigt påstående?

Hur har dom i så fall löst säkerheten?

Som jag ser det kan iaf BTC aldrig bli någonting pga den höga energiåtgången som faktiskt hade kunnat göra lite ekonomisk nytta på annat håll

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #844 skrivet: tisdag 06, februari 2018, 14:39:39 »
Energiåtgången är en stor del av säkerheten för Bitcoin. Det samt tillgång till de effektivaste ASIC's (speciella IC-kretsar). På samma sätt som energiåtgången och tillgång till brytbara reserver är för guld och silver. Ifall guld och silver kunde utvinnas utan stor energiåtgång skulle marknaden flöda av metaller till dem som hade gruvorna.. Men priset skulle nog inte kunna hållas på en hög nivå. Jag tror att energiåtgången är större för guld än för bitcoin per värdeenhet...

De finns alternativ till POW(proof of work) som Bitcoin använder. T ex POS (Proof of stake). Problemet med det är att de som har en "stake" får större inflytande och det gör de rika blir rikare medan andra inte tjänar på det...

Märk väl att energiåtgången är ett självbalanserande system där mängden energi som används kommer balanseras så att det nätt och jämt blir lönsamt att göra mining. Om det inte lönar sig(avgifter+utdelade nya coins) inte betalar investeringen så kommer det bli en fallout tills det blir balans igen. I det långa loppet kommer de som har den effektivaste miningen att kunna överleva medan andra kommer sluta...

Vid kraftiga (snabba) ökningar av värdet på bitcoin så blir det dock en obalans där det är blir mer lönsamt att göra mining. Vid nedgångar kan det bli utslagning när det inte går plus längre. Var 4:e år minskar dessutom utbetalning med hälften för nya bitcoins vilket gör att det blir ett stålbad där de minst lönsamma tvingas slå igen medan andra kan överleva...

Då priset stabiliseras kommer även miningen att stabiliseras på en viss nivå där "lagom" mycket energi går åt för att göra en liten vinst... I framtiden måste den nivån(värdet per minat block) vara tillräckligt hög för att ha tillräcklig säkerhet mot attacker där någon skaffar sig en majoritet av miningen...

/H
« Senast ändrad: tisdag 06, februari 2018, 14:44:26 av mega_n »

Utloggad Krippa

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 156
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #845 skrivet: tisdag 06, februari 2018, 15:45:40 »
Jo Bitcoin har väl haft ett fint race och vad jag såg nyss verkar det vänt lite idag. Men med tanke på de höga transaktionskostnaderna och tröga betalningsströmmarna verkar ju Bitcoin enbart vara på spekulation där förtroende är A och O.

Från Di idag:

https://www.di.se/nyheter/bitcoin-rasar-med-20-procent/

Från Artikel:

"Bitcoins längsta ras sedan juldagen sammanfaller med att investerare överlag lämnar osäkra tillgångar, med fallande aktier världen över. Kryptovalutan har hittills inte lyckats leva upp till en status som en trygg tillflykt i orostider likt guld, skriver Bloomberg vidare."

Intressant är ju det de säger om att bitcoin inte är en ersättning för Guld.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #846 skrivet: tisdag 06, februari 2018, 16:08:44 »
Energiåtgången är en stor del av säkerheten för Bitcoin. Det samt tillgång till de effektivaste ASIC's (speciella IC-kretsar). På samma sätt som energiåtgången och tillgång till brytbara reserver är för guld och silver. Ifall guld och silver kunde utvinnas utan stor energiåtgång skulle marknaden flöda av metaller till dem som hade gruvorna.. Men priset skulle nog inte kunna hållas på en hög nivå. Jag tror att energiåtgången är större för guld än för bitcoin per värdeenhet...
/H

För mig är det här som blockchain faller på eget grepp. Visst kan man argumentera för att silver och guld är energikrävande men det tillför något fysiskt som inte kan replikeras i oändlighet.

Bitcoin 21miljoner har aldrig varit sanning och bitcoin cash är levande exempel på det. Lägg till resten av alla kryptovalutor så förstår du vad jag menar.

Problemet är just en decentraliserad proof of work. Varför tillåter man att en decentraliserad kryptovaluta får dra sånna enorma mängder energi när en centraliserad kan göra det med en bråkdel?

Säkerligen går det skapa en centraliserad kryptovaluta som lever upp till, säg BTC's restriktioner

Anledningen till att vi köper guld är just för att det inte kan manipuleras och vi är en minoritet. Hur många som handlar krypto bryr sig egentligen? Jag tror inte majoriteten bryr sig ett dugg om att krypto är decentraliserat.

Jag tror som du att tekniken kommer utvecklas och överleva men jag tror inte på decentraliserade kryptovalutor i längden just pga blockchain tekniken med proof of work och den lilla skara människor som faktiskt bryr sig om just det.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #847 skrivet: tisdag 06, februari 2018, 17:37:38 »
/H

För mig är det här som blockchain faller på eget grepp. Visst kan man argumentera för att silver och guld är energikrävande men det tillför något fysiskt som inte kan replikeras i oändlighet.

Bitcoin 21miljoner har aldrig varit sanning och bitcoin cash är levande exempel på det. Lägg till resten av alla kryptovalutor så förstår du vad jag menar.

Problemet är just en decentraliserad proof of work. Varför tillåter man att en decentraliserad kryptovaluta får dra sånna enorma mängder energi när en centraliserad kan göra det med en bråkdel?

Säkerligen går det skapa en centraliserad kryptovaluta som lever upp till, säg BTC's restriktioner

Anledningen till att vi köper guld är just för att det inte kan manipuleras och vi är en minoritet. Hur många som handlar krypto bryr sig egentligen? Jag tror inte majoriteten bryr sig ett dugg om att krypto är decentraliserat.

Jag tror som du att tekniken kommer utvecklas och överleva men jag tror inte på decentraliserade kryptovalutor i längden just pga blockchain tekniken med proof of work och den lilla skara människor som faktiskt bryr sig om just det.

Det finns många kryptovalutor men få är användbara och värdefulla. De flesta kommer försvinna eller marignaliseras.
Det finns många metaller men få är värdefulla (ädelmetaller).
Det finns många fiatvalutor...

Det finns plats för flera kryptovalutor på liknande sätt som dagens ädelmetaller eller fiatvalutor...
Ifall det bara fanns Bitcoin med 21 miljoner coins så skulle varje coin behöva vara värd många miljoner dollar för att täcka upp användningen för valuta. Det finns utrymmer för fler än 1(en).

Ser ingen större skillnad mot guld/silver... Fysiskt eller inte. Båda är relativt begränsade. Den ena av matematik, den andra av tillgång. Men Bitcoin mer begränsad jämfört med guld. (Det finns mängder med guld på asteroider tex...)

Det finns redan centraliserade valutor. Dollar, Yen, kronor... Decentraliserade kryptovalutor tillför "censorship resistance". Kan inte devalveras, spärras, stoppas... Det är det unika med decentraliserad krypto.

/H

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #848 skrivet: tisdag 06, februari 2018, 20:59:45 »

Ifall det bara fanns Bitcoin med 21 miljoner coins så skulle varje coin behöva vara värd många miljoner dollar för att täcka upp användningen för valuta. Det finns utrymmer för fler än 1(en).

Jo men mitt argument är att energiåtgången är för stor för att det någonsin kommer att funka som valuta.

proof of work är dessutom så långsamt att det inte är möjligt, hur många överföringar fixar bitcoin på säg en timme och hur många fixar visa?
Varför kan Visa göra det så mycket snabbare och energieffektivare?

Tekniken haltar.

Det finns redan centraliserade valutor. Dollar, Yen, kronor... Decentraliserade kryptovalutor tillför "censorship resistance". Kan inte devalveras, spärras, stoppas... Det är det unika med decentraliserad krypto.

/H

"Kan inte devalveras"
Vad kallar du Bitcoin cash, jag skulle se det som en enorm utspädning/devalvering på bitcoin att bryta ut en del på det viset.
Kommer dom göra fler hard forks? då blir det ju ytterligare utspädning, hur skyddar man sig från det?

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #849 skrivet: tisdag 06, februari 2018, 21:16:57 »

Jo men mitt argument är att energiåtgången är för stor för att det någonsin kommer att funka som valuta.

proof of work är dessutom så långsamt att det inte är möjligt, hur många överföringar fixar bitcoin på säg en timme och hur många fixar visa?
Varför kan Visa göra det så mycket snabbare och energieffektivare?

Tekniken haltar.

Energiåtgången blir tillräckligt stor för att säkra valutan. Om det är användbart så är det ett litet pris att betala. Och som jag sa tidigare är ädelmetallerna mer energikrävande så om man tror på guld så borde detta inte vara något problem.

Proof of work : Bitcoin Cash har betydligt större transaktionskapacitet än Bitcoin Core och experiment och framtida planer för Bitcoin Cash planerar att bli kontanter för hela världens befolkning. Bitcoin Core's nuvarande inbyggda begränsningar har inget med framtida möjligheter att göra. Bitcoin cash har testat 1000 gånger större block än Bitcoin Core och har ett projekt för att testa och optimera för mycket större block än så... Moores lag gör detta möjligt i framtiden då tekniken snabbt utvecklas...

Varför Kryptovaluta istället för Visa? Just möjligheten att kunna göra transaktioner utan "middlemen" och utan gränser är revolutionerande. Med Visa är bankerna är med i alla transaktioner och tar sin andel(avgifter). Kan stoppa vem som helst från att vara med i samhället. Allting registreras osv...

/H
« Senast ändrad: tisdag 06, februari 2018, 21:22:11 av mega_n »

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #850 skrivet: tisdag 06, februari 2018, 22:42:53 »

Energiåtgången blir tillräckligt stor för att säkra valutan. Om det är användbart så är det ett litet pris att betala. Och som jag sa tidigare är ädelmetallerna mer energikrävande så om man tror på guld så borde detta inte vara något problem.

Här skiljer sig våra åsikter men det är inte mycket att göra åt det :D

Proof of work : Bitcoin Cash har betydligt större transaktionskapacitet än Bitcoin Core och experiment och framtida planer för Bitcoin Cash planerar att bli kontanter för hela världens befolkning. Bitcoin Core's nuvarande inbyggda begränsningar har inget med framtida möjligheter att göra. Bitcoin cash har testat 1000 gånger större block än Bitcoin Core och har ett projekt för att testa och optimera för mycket större block än så... Moores lag gör detta möjligt i framtiden då tekniken snabbt utvecklas...

Jag har faktiskt noll koll på Bitcoin cash, kan dom göra detta säkert och billigt med låg energiåtgång?

Varför Kryptovaluta istället för Visa? Just möjligheten att kunna göra transaktioner utan "middlemen" och utan gränser är revolutionerande. Med Visa är bankerna är med i alla transaktioner och tar sin andel(avgifter). Kan stoppa vem som helst från att vara med i samhället. Allting registreras osv...

/H

Jag skulle gärna koppla bort mellanhanden men nu är det ju fortfarande någon som tar betalt och det är dyrare än att använda Visa.

Varför är det avgifter associerat med detta? Jag trodde det var därför man hade mining för att belöna dom som såg till säkerheten i detta.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #851 skrivet: onsdag 07, februari 2018, 07:49:52 »

Jag skulle gärna koppla bort mellanhanden men nu är det ju fortfarande någon som tar betalt och det är dyrare än att använda Visa.

Du får researcha lite själv. Kolla in Bitcoin Cash... Jag tror vi får se mer av dem i framtiden. Om man har miljontals transaktioner som betalar typ 10 öre till någon krona per transaktion oberoende av transaktionsbelopp så blir det en hel del pengar till minarna iallafall... (Billigt till skillnad mot typ 3% av transaktionsbeloppet som för Visa...)

/H

Utloggad drgrillo

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #852 skrivet: onsdag 07, februari 2018, 08:08:07 »
Har ni som är insatta bra tips om var man kan läsa på om kryptovaluta om man har noll koll!?

Utloggad thgswe

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 94
  • Affärsomdömen: 40
« Svar #853 skrivet: onsdag 07, februari 2018, 09:12:09 »
Har ni som är insatta bra tips om var man kan läsa på om kryptovaluta om man har noll koll!?

https://coinmarketcap.com/

Tryck på den valutan du vill läsa om och surfa vidare till den officiela hemsidan.

Utloggad drgrillo

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #854 skrivet: onsdag 07, februari 2018, 11:08:18 »

[/quote]

https://coinmarketcap.com/

Tryck på den valutan du vill läsa om och surfa vidare till den officiela hemsidan.
[/quote]

Tack för länken. Fascinerande hur många valutor har kommit ut på marknaden.
Jag tänkte mer på någon bra oberoende källa (kan även vara en bok) där man kan läsa på grunderna om kryptovalutor. Några bra tipps?

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Igår kl. 13:51

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Oseriösa säljare på Tradera. by zodiac